Belachelijk dat je niet bitloos mag op dressuurwedstrijden..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lindake

Re: Belachelijk dat je niet bitloos mag op dressuurwedstrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 23:03

@ RK Je kan toch ook aan een bitloos hoofdstel zien dat er doorgetrokken wordt of niet?
Zoals je het nu beschrijft is het precies of alle bitlooze ruiters doortrekken... Of heb je het over mensen die met een te strakke sperriem rijden? Dacht dat het topic ging over bitloos rijden Lachen.
Laatst bijgewerkt door lindake op 28-01-08 23:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Viktorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 23:03

Jep ik vind het ook zo belachelijk dat het niet officieel mag. Aan de ene kant snap ik het ook wel dat ze geen mensen op het terein willen die zogenaamd bitloos rijden maar hun paard er totaal niet op reageren. Maar er zijn zoveel paarden die er veel beter op lopen!

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 23:04

esthertjuh_ schreef:
Ik vind het inderdaad ook een beetje onzin dat het bij de ene tak van de sport verboden is en bij de andere weer niet aangezien je het ook zo kunt bekijken :

Bij springen gaat het erom dat ie foutloos (en snel) over de hindernis gaat. Je wordt dan ook niet uitgesloten als je in de verkeerde galop landt, of de verkeerde stellig hebt, misschien wel minder stijpunten. Niet helemaal te vergelijken dus. In een dressuur wedstrijd wordt je beoordeeld op hele andere criteria, daar zit wel een groot verschil in.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 23:05

Tja er zijn nou eenmaal regelementen en daar dien je je aan tehouden....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 23:07

lindake schreef:
@ RK Je kan toch ook aan een bitloos hoofdstel zien dat er doorgetrokken wordt of niet?
Zoals je het nu beschrijft is het precies of alle bitlooze ruiters doortrekken... Of heb je het over mensen die met een te strakke sperriem rijden? Dacht dat het topic ging over bitloos rijden Lachen.

Ja kunt dat zien..maar niet iedereen let daar evenveel op...tong uit de mond valt wel iedereen op Lachen

Nee ik zeg dat bit trekkers dat ook zonder bit doen.
Worden ze afgestraft op een open mond, stappen ze misschien wel over op bitloos...want dan veel minder duidelijk verzet te zien...zijn de paarden daarmee gebaat?
Dat is de vraag die ik me dan stel.... Lachen

Overigens vind ik zelf vaak overkomen dat alle bitrijders alleen maar sjorren en in de krul terkken...
Helaas zijn er die, maar gelukkig ook heel veel niet Lachen

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 23:11

@RK: hier kan ik mij wel helemaal in vinden Lachen. Zowel van een bitloos hoofdstel als een bit kan er misbruik gemaakt worden.

Er zijn echter heel wat mensen die wel op een goede manier met een bitloos hoofdstel omgaan. En voor deze vind ik het dan spijtig dat ze niet bitloos mogen rijden op wedstrijd.

(en ik ben geen bitloze ruiter, haha: wat zit ik nu weer van mijn tak te maken)

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 23:15

Maar zo zijn de regels nou eenmaal. Ik kan ook prima zonder zadel rijden, maar dat mag ook niet. Vind ik logisch hoor, maar nogmaals, als je het niet eens bent met de regels, schrijf een mail naar de KNHS.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 23:16

Ik rijd thuis ook altijd met een bontje op het zadel, vind mijn kont fijner..op wedstrijd gaat het eraf Lachen
Mag niet Lachen

jacqp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 23:16

RK:
Ik denk niet dat mensen overstappen op bitloos omdat ze te ruw zijn met hun hulpen, ik denk juist dat dat mensen zijn die het paard op een zo vriendelijk mogelijke manier willen rijden.
Ik rijd overigens met en zonder bit en geen wedstrijden.
En deel wel je mening dat je met en zonder bit moet kunnen rijden, mits er geen medisch probleem is bij het paard natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 23:18

Nu stappen die idd niet op die reden over, heeft voor hen geen toegevoegde waarde

maar je kent de mens toch (tenminste de ruwe)

Ze krijgen minpunten doordat het paar verzet toont.
En ze bemerken dat ze zonder bit die punten niet zullen gaan mislopen, want ja, de mond kan niet open....
3x raden waarom sommige om gaan switchen als het mag... Verdrietig

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 23:21

ik vind het ook jammer dat het niet mag maarja.. ik rij zelf niet bitloos maar sommige paarden rijden veel lekkerder zonder bit als met bit
(dat bit onvriendelijker is is nooit aangetoond) Knipoog
maar dat vind ik hetzelfde als met beenbescherming rijden etc

ik snap het ze willen niet dat iedereen in gewoon een kloffie komt die ze leuk vinden maar het moet wel een beetje wedstrijd blijven Knipoog toch vind ik het best jammer
je zou er veel van kunnen leren

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 23:24

Running kawa: Jij maakt superopmerkingen in dit topic. OK dan!
Wel vind ik dat bitloos vanaf het Z zou moeten kunnen. Vanaf het Z mag je immers ook veranderen naar stang en trens en dat werkt ook met druk op andere plaatsen zoals achter de oren. Net als dat je met stang en trens het niet correct aan de teugel gaan kan verstoppen kan dat met bitloos ook vaak. Alleen de ruiter voelt hoeveel spanning erop staat. Bitloos kan vriendelijk zijn, maar de belangrijkste factor daarbij blijft de ruiter. Van Z-ruiters zou men in principe moeten kunnen verwachten dat ze wat dat betreft het paard al correct voor elkaar hebben.
Vreemd dat er zoveel bitloze ruiters zijn, maar dat ze onderling nog niet hun eigen wedstrijden hebben georganiseerd trouwens?

marleeniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 23:33

Dressuur is van oorsprong een sport gebasseerd op het rijden met een bit. alle oefeningen zijn hierop gebasseerd en het toestaan van bitloze combinaties zou het voor een jury zo goed als onmogelijk maken goed te jureren. Mede om de redenen die Runningkawa eerder al heeft genoemd. Nu zijn hier al zo veel discussies over geweest hier op bokt, dressuur is een jury sport gereden op bit, heb je daar problemen mee ga je toch lekker zelf in de bak aan het werk of andere dingen met je paard doen....

Bucas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 08:30

kohtje schreef:
Bucas schreef:
Hallo,

Sorry maar kan me hier zo boos over maken... Vind het gewoon zo dom dat je niet bitloos mag rijden op wedstrijden.. Als je paard hier fijner op loopt dan moet het toch kunnen het is ook nog paard vriendelijker.. Waarom nou niet Huilen

Sorry... Nog meer mensen die hier van balen.

Als je echt voor bitloos gaat ga je ook bij Laurens bitloos rijden.
Dan kan je laten zien aan iemand die misschien wat kan veranderen dat er geen verschil is.

Ik heb al een mailtje gestuurd als het mag, was het al van plan Haha!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 09:53

Om deze discussie waarschijnlijk. Het bit wordt afgeschilderd als een slecht dwangmiddel en bitloos wordt geprezen als het fijnste wat een paard kan overkomen.

Beide is niet waar. Daarbij zie ik het probleem van een bit net zo min als het probleem bitloos. Ik vindt het allebei prima.

Maar zolang de meeste bitloos ruiters alle bit gebruikers over 1 kam scheren zie ik het niet zo snel gebeuren.

Ik zeg de MEESTE, niet allemaal. Als er van beide kanten wat meer respect naar elkaar toe komt zal het op den duur wel goed komen.

WBT de wedstrijden, is een moeilijk punt, want wta do eje met de bitloos ruiters. Schaar je die in dezelfde groep als de bit ruiters? Wat RK zegt over beoordeleling zal ook zeker een zware rol spelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 10:24

Het is niet zo dat wanneer een paard z'n mond open doet, z'n tong over het bit en/of uit de mond legt, loopt te 'bekketrekken' of loopt te kwijlen, dat dit per definitie aan de ruiterhand ligt.
En het is ook niet zo dat wanneer een paard met gesloten en stille mond loopt, dat de betreffende ruiter dan per definitie stille en zachte ruiterhanden heeft (was het maar waar).

Er kan van alles in de mond aan de hand zijn waardoor het paard het bit niet verdraagt. Dit hoeft niet iets medisch te zijn, het kan ook simpelweg iets anatomisch zijn (zoals jouw mond niet hetzelfde is als die van mij).
En veel, zo niet de meeste paarden, gaan braaf door met een bit en ruiterhanden die hun zeer doen in de mond. Verdrietig

Verder vind ik het een kwalijke zaak dat je een bitverplichting zou moeten instellen om als jury te kunnen beoordelen of de ruiter wel of geen zachte/harde handen heeft. Als een jury dit zonder bit niet kan beoordelen (zoals ze ook aanleuning zonder bit niet zouden kunnen beoordelen), dan dient de jury omgeschoold te worden. Het is te idioot voor woorden om alle paarden dan maar een stuk ijzer in de mond te leggen, om te zien of ze dat ijzerwerk wel of niet accepteren en om te zien of de ruiter wel zachte handen heeft. Waar zijn we dan met z'n allen mee bezig. Boos!

Zullen we dan ook een pijnprikkel bedenken om te testen of een ruiter wel stille benen heeft? Of een pijnprikkel om te testen of de ruiter wel voldoende meegaat in de bewegingen van het paard? Of een pijnprikkel om te kunnen zien of het paard wel voldoende ondertreedt en draagt? Etc?
En waarom is de pijnprikkel dan op het paard gericht en niet op de ruiter? Dat is toch de omgekeerde wereld?!

Citaat:
Laat ze op wedstrijd maar lekker afgestraft worden Lachen (wat van mij dus strenger mag)

En wat denk je ondertussen van de paarden? De ruiter moet leren omgaan met het bit en de gevoelige mond van het paard. Maar het paard moet er ondertussen maar aan geloven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 10:31

En een paard geloofd er niet aan op de gevoelig neus en achter de gevoelige oren?

Dat verschil zie ik niet
Beide net zo gevoelig

Dat er jury's uitgedonderd moeten worden, omscholen niet eens zin heeft bij sommige...een volmondig ja

Maar om eerlijk te zijn heb ik nog nooit een paard gereden dat een bit niet accepteerd als men er normaal mee omgaat...geen 1
En dat zijn toch nog wel een tig paarden Lachen Van jonge paarden tot verpeste paarden, van goedzakken tot karakter paarden die je laten zandhappen als je niet eerlijk bent, noem maar op
Paarden waarbij gezegt werd, kan niet tegen bit enz enz... maar als je de ruiter zag rijden wist je genoeg.
Dat hoefde dan niet eens een bikkelharde trek hand te zijn, maar voor een gevoelig paard nog altijd niet los en soepel, meegaand genoeg.

En de kunst van rijden is dat wel te kunnen...zowel met als zonder bit...want nogmaals, alles aan het hoofd is gevoelig.

Verder krijg ik ook steeds maar het gevoel van, bit rijders zijn lomp en geven niks om hun paard.
Bitloos rijders rijden altijd vriendelijk en zacht.... helaas heb ik genoeg anders gezien

En ben je pertinent tegen bit, prima, ieders eigen keuze Lachen
Dan start je toch gewoon niet Lachen

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 13:04

Ik ken er wel 1 rk, een paard waarvan de kaak scheef gegroeid was door een ongeluk ofzo en die verzet toonde tegen het bit. Doordat alles tegen 1 punt drukte. Toen ik die met een lederen bit ging rijden was het trouwens over.
Maar dat is er wel 1 op de 500 ofzo die ik de laatste jaren heb gereden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 13:14

sorry voor de onduidelijkheid, waar medisch niets mee aan de hand was bedoel ik dan Lachen

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 13:29

....ben het wel met RK eens...

ook vind ik dat het engels rijden en vooral dressuur gewoon met bit is....

en ik vind als je pricipieel tegen een bit bent en je vind dat je paard fijner bitloos loopt.....je het bit er ook niet in moet hangen voor wedstrijden.....dan moet je de consequenties aanvaarden ......

geen wedstrijden...dus
Laatst bijgewerkt door amen op 29-01-08 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 13:32

Hoe zit het eigenlijk in de reiningsport?

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 13:33

runningkawa @ met jou kan ik praten Knipoog
ik ben het helemaal met jou eens !! Vork

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 13:36

fannetje schreef:
Tja er zijn nou eenmaal regelementen en daar dien je je aan tehouden....

Wat maakt het uit dat je hooguit 1 keer in de week met bit moet rijden als je een wedstrijd start. Train thuis gewoon lekker bitloos en doe op wedstrijden gewoon een bit in. Zoals runningkawa zegt: elke paard zou gewoon met bit gereden moeten worden. Die ene keer dat je op wedstrijd gaat maakt dan echt niet uit.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 16:46

oneilltje79 schreef:
Running kawa: Jij maakt superopmerkingen in dit topic. OK dan!
Wel vind ik dat bitloos vanaf het Z zou moeten kunnen. Vanaf het Z mag je immers ook veranderen naar stang en trens en dat werkt ook met druk op andere plaatsen zoals achter de oren. Net als dat je met stang en trens het niet correct aan de teugel gaan kan verstoppen kan dat met bitloos ook vaak. Alleen de ruiter voelt hoeveel spanning erop staat. Bitloos kan vriendelijk zijn, maar de belangrijkste factor daarbij blijft de ruiter. Van Z-ruiters zou men in principe moeten kunnen verwachten dat ze wat dat betreft het paard al correct voor elkaar hebben.
Vreemd dat er zoveel bitloze ruiters zijn, maar dat ze onderling nog niet hun eigen wedstrijden hebben georganiseerd trouwens?

Dit moet je juist omdraaien. Dus beginnen zonder bit en dan laten zien dat je een rustige hand hebt daarna overstappen op een bit.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 16:47

@TS, ik heb je posts met je foto's verwijderd. Je start een discussie topic, voor fototopics kun je een topic openen op HAW of ITP.

HAR-->WD-V