M1 weinig verschil met L2?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ashley__

Re: M1 weinig verschil met L2?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 16:34

@ manic - maar je moet je paard toch nog helemaal niet laten verzamelen in het M1? Ja, je moet het paard meer op het achterbeen zetten, maar dat is nog geen verzameling! Dat komt pas in de M2.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 16:46

In mijn beleving is verzameling het meer op het achterbeen zetten van het paard... Maar goed, dat zal dan wel niet juist zijn.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 16:56

Citaat:
Wanneer wordt er nu voor het eerst verzameling gevraagd?
De klasse M2 bevat onderdelen die alleen vanuit de verzameling goed gereden kunnen worden. Onder andere overgangen galop-stap en stap-galop en de keertwendingen. Ook de overgangen naar het halthouden en weer voorwaarts worden in de M2 niet meer progressief uitgevoerd.

In de M1 is er dus nog geen sprake van verzameling.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 17:07

Ach ja, termonologie is moeilijk voor ons sprokkelaars Knipoog

Nou, voor mij dan tenminste wel Haha!

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 17:24

Ik ga de overstap naar de M1 over 2 weken maken.
Misschien ga ik ook wel te snel, ik heb nu 12 winstpunten en rijd iedere keer tussen de 180 en 190. Mijn hoogste punten zijn 189. Toch zijn we wel klaar voor de M1. Thuis gaat het trainen onwijs lekker, en op wedstrijd gaat het ook goed. Ik rijd het laatste half jaar alleen nog maar dressuurwedstrijden op een manege naast de deur, waar ik lopend heen kan, en daar wordt over het algemeen vrij laag gejureerd. Voor mij hoeft het de eerste paar keer nog niet super te gaan, we rijden gewoon eens in de maand een keertje wedstrijd, en thuis oefenen we hard door. Vanaf maart gaan de dressuurwedstrijden toch op een nog lager pitje, want dat ga ik weer crossen Haha!

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 17:53

intressant topic, ben zelf nog (lang) niet zover.
maar wel intressant hoe mensen dat ervaren die overstap van de L2 naar de M1.

persoonlijk zou ik ook niet overgaan als je in de L2 krappe of niet eens winstpunten rijd... dan thuis maar wat langer doortrainen, maar dan zou ik er geen plezier in hebben, tuurlijk kan het een keer minder gaan, maar altijd net op het randje of je wel of geen wintspunt hebt
en idd, niet eerder overgaat totdat je de oefeningen onder de knie hebt, ik hoor/zie zoveel mensen die over overgaan, maar de helft van de oefeningen nog niet goed beheersen, dan denk ik, waarom ga je dan in hemelsnaam over Verward of bvb niet eens fatsoenlijk kunnen wijken, nou kun je dat al niet, kun je ook nooit een correcte schouderbinnenwaarts rijden.... maargoed Bloos

*lees even mee dus Knipoog*

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 18:48

Over de conta:
De gebroken lijntjes vind ik wel heel erg simpel, nooit moeite mee gehad. Je kunt er een heel flauw bochtje van maken en zo maak je het je eigen wel heel makkelijk.
De links- en rechtsomkeerts vind ik altijd moeilijker, vooral als ze meteen naar de middengalop komen. Maar dan zit bij mij de moeilijkheidsgraad is de halve volte halve baan, en niet bij dat bochtje bij E of B.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 18:55

Mijn paard vond contra echt supermoeilijk en klapte er meteen uit zodra ik bij het contragedeelte kwam. Hij wist van gekkigheid niet wat ie met z'm benen aanmoest en gooide ze dan maar alle kanten op. Haha!
Ik deed zelf denk ik ook teveel.
Sinds zaterdag gaat het goed. ik=blij Haha!
Nu nog bevestigen en idd die volte halve baan nog kleiner krijgen (is nu net iets te groot vaak).

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 19:03

Ik geef eigenlijk geen hulpen in de gebroken lijn. (als ie maar 5 meter is)
Als je alleen maar je heupen een beetje draait, en kijkt waar je naar toe wilt, dan lopen de meeste het bochtje zo door.
Met benen en teugels doe ik eigenlijk niks.
Niet te moeilijk willen doen, en het bochtje heel flauw maken, dan moet het lukken!

De volte kleiner is idd lastiger Haha!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 19:06

Ik dacht altijd dat ik m de kant op moest laten kijken van de galop waar ie in zat. Maar dat ging ook niet. Nu laat ik m gewoon kijken waar ie heen gaat en nu doet ie het wel. Verder probeer ik idd zo min mogelijk te doen.

Volte 10 meter op A lukte vandaag wel al. Dus er is hoop! Haha! Haha!

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 19:10

Je moet een beetje contrastelling houden. Maar dat is maar licht, dat moet je niet overdrijven.
Als je hem laat kijken naar de kant waar hij heen moet, dan zul je onvoldoendes krijgen. Probeer hem anders eerst als tussenweg rechtgesteld te houden, en als dat lukt voorzichtig wat meer contralstelling vragen.
(hij moet dus blijven buigen naar de kant van de galop waar je in zit.)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 19:13

Ik heb je even een filmpje gestuurd. (pb) Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 20:09

Ik vind het niet heel veel moeilijker, sterker nog......een stuk fijner, maar schouderbinnenwaarts en galopoefeningen waren ook fijn voor elkaar en voltes 10 meter galopperen doe ik sowieso veel om het paard wat meer op het achterbeen te krijgen. Contragalop zijn dingen die je in mijn ogen al veel langer in de training mee neemt. Het is een hele fijne oefening om via de contra de overgang naar de draf te krijgen omdat je het paard dan gelijk op het goede achterbeen hebt en daarmee makkelijker sluit. Contra is ook een oefening die fijn is voor het rechtrichten, dus dat zijn dingen die je imo al veel langer mee moet nemen en niet moet gaan rijden omdat het in het boekje staat als je M wil rijden.

Misschien nadenken waarom oefeningen gebruikt worden, dan gebruik je de oefeningen om het paard fijner voor elkaar te krijgen en niet om de oefening.

Zelf ga ik alleen over na de volgende klasse als ik meerdere wedstrijden bovenin rijd in de klasse en boven de 190 scoor.

Als je steeds van die krap aan winstpuntjes rijd dan kan je het weleens zwaar krijgen.

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 23:15

hm zit wel verschil in..
maar das per paard zo heah:P
de 1 wijkt beter en de andere doet schouderbinnewaarts..beter
mijn paard heeft met beide geen moeite

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 12:47

magic_lover schreef:
intressant topic, ben zelf nog (lang) niet zover.
maar wel intressant hoe mensen dat ervaren die overstap van de L2 naar de M1.

persoonlijk zou ik ook niet overgaan als je in de L2 krappe of niet eens winstpunten rijd... dan thuis maar wat langer doortrainen, maar dan zou ik er geen plezier in hebben, tuurlijk kan het een keer minder gaan, maar altijd net op het randje of je wel of geen wintspunt hebt
en idd, niet eerder overgaat totdat je de oefeningen onder de knie hebt, ik hoor/zie zoveel mensen die over overgaan, maar de helft van de oefeningen nog niet goed beheersen, dan denk ik, waarom ga je dan in hemelsnaam over Verward of bvb niet eens fatsoenlijk kunnen wijken, nou kun je dat al niet, kun je ook nooit een correcte schouderbinnenwaarts rijden.... maargoed Bloos

*lees even mee dus Knipoog*

Ja, kijk, als je amper winst rijdt in de L2, lijkt het me logisch dat je nog niet over gaat naar de M1.
Je moet gewoon de L2 goed voor elkaar hebben, en de oefeningen van de M1 goed beheersen, dan zou ik pas de stap nemen om over te gaan naar de M.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 12:51

Ik weet niet of dat altijd op gaat.
Er zijn ook paarden die in de lage klasses amper scoren omdat ze teveel tijd hebben om te klooien. (doordat er zoveel tijd zit tussen de oefeningen) En anderen zijn veel fijner te rijden als je kan doorzitten.
Het lijkt me handig dat de oefeningen van het M1 er in zitten als je over gaat. Maar om te stellen dat je per se hoog moet scoren in het L2, gaat imo niet altijd op.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 12:54

Ik bedoel daarmee, als jij nog niet goed presteert in de L2 EN de oefeningen uit de M1 gaan nog niet helemaal lekker, lijkt het me niet dat je dan met krap 10 wp al over gaat.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 13:14

Zullen er zat zijn die dat wel doen.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 13:32

Maar in de L2 komen de oefeningen zeker zo snel achter elkaar als in de M1.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 14:02

L2 is zeker beter als B en L1. Ja

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 14:45

Needje schreef:
Zullen er zat zijn die dat wel doen.

Ja, hehe, dat snap ik ook wel Clown

L2 is idd beter dan B en L1, en de M1 weer beter dan de L2 (vind ik)

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 16:22

Wat ik waardeloos aan de L2 vind is het lichtrijden met draf verruimen, kan me niet indenken hoe iemand zoiets verzint
Mijn pony verruimt zo veel beter als ik blijf doorzitten, als ik tijden de proef doorzit en op dat moment ga lichtrijden snapt ze er niets meer van...

Thuis ook geoefend, maar de achterhand komt gewoon niet zo goed mee als bij het doorzitten. Maar even doorbijten tot de M1 helaas...

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 16:26

Ruim op tijd gaan lichtrijden wil wel helpen.
Sommige gaan pas lichtrijden als ze wegrijden. Ik begin in de hoek al met lichtrijden. Dan is de overgang niet zo erg.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 17:21

Malibu schreef:
Wat ik waardeloos aan de L2 vind is het lichtrijden met draf verruimen, kan me niet indenken hoe iemand zoiets verzint
Mijn pony verruimt zo veel beter als ik blijf doorzitten, als ik tijden de proef doorzit en op dat moment ga lichtrijden snapt ze er niets meer van...

Thuis ook geoefend, maar de achterhand komt gewoon niet zo goed mee als bij het doorzitten. Maar even doorbijten tot de M1 helaas...

Dat is een heel logische gedachte die daar achter zit, en totaal niet waardeloos.
De meeste paarden hebben nu eenmaal tijd nodig om netjes te kunnen verruimen terwijl de ruiter blijft doorzitten.
In eerste instantie is de middendraf zelf al moeilijk genoeg.
Als je wat verder bent in de africhting zal je paard vanzelf beter gaan verruimen tijdens doorzitten, maar bij de meeste paarden heb ik hier wel minstens een jaartje voor nodig hoor! (liever twee Bloos )

debsterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 17:52

Malibu schreef:

ik vind dat niet zo waardeloos hoor.. als je nog van die jonge paarden heb, vinden dat juist moeilijker als je gaat doorzitten dus er zit vast wel een logische gedachte achter hoe verder je kom hoe meer verzameling...