[stelling]Met een gewoon paard kom je niet ver in de dressuu

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

owi

Re: [stelling]Met een gewoon paard kom je niet ver in de dressuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 09:24

Nee, kan me niet vinden in de stelling.
Ik rij met een heel gewoon paard m/z dressuur. Paard heeft heel degelijke gangen maar zeker geen spektakel.
Als ik echt goed rij, zit ik bovenin. Maak ik wat fouten in de proef, schiet ik snel door naar de middenmoot.

Met een 'gewoon' paard kun je je misschien wat minder fouten permiteren omdat je minder snel een 8 of 9 op je protocol zult hebben staan maar als je je paard echt netjes voor elkaar hebt zijn ook de paar eerste plaatsen best haalbaar.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 09:34

Ben ik het helemaal mee eens Owi, maar met een echt goed paard is het wel veel makkelijker heb ik ervaren. Lachen

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 09:39

Natuurlijk want met een echt goede paard haal ik met een rijtechnische net zo goed gereden uitgestrekte draf een 9 ipv een 7 met een heel gewoon paard.

Voor mij echter geen probleem hoor. Ik ga er niet minder plezierig door op wedstrijd. Zolang ik mijn punten maar haal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 09:40

Ligt ook weer aan het karakter.
Zo had eens clubgenoot van me een echte goed paard, echt goed.
De ene keer was ze eerste met 20 punten los van nummer 2.
De andere keer was ze laatste met 20 punten los van de laatste.
Als dat paard bedacht, ik doe het niet vandaag...dan deed hij het niet. En dan liet hij dat op niet erg leuke manier merken

Kawa was maar gewoontjes qua gangen maar deed altijd zijn best in de ring, zelfs deed hij dan extra zijn best (behalve als er bakkabouters zaten Tong uitsteken )
Dan weet ik wel welk paard ik liever start Lachen

Net zoals owi scoorde ik geen 9ens
Maar wel ruime voldoendes door alles gewoon netjes te doen.
En dat kan met elk paard.
Maar heel veel mensen laten zelf gewoon punten liggen door slordig te rijden. Of juist hetgene wat hun paard wel kan, niet goed te doen Lachen

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 09:46

Voor sommige mensen is de wedstrijd "hoe ga ik zo snel mogelijk door deze klasse". Nou en, dan doe je er als hobbyruiter 3 maanden langer over om naar de volgende klasse te gaan, die klasse loopt echt niet weg. Vraag me af of je dan vaak fijn rijdt door de weeks, als je alleen maar bezig bent met die 6 minuten op zondag.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 09:58

runningkawa schreef:
Ligt ook weer aan het karakter.
Zo had eens clubgenoot van me een echte goed paard, echt goed.
De ene keer was ze eerste met 20 punten los van nummer 2.
De andere keer was ze laatste met 20 punten los van de laatste.
Als dat paard bedacht, ik doe het niet vandaag...dan deed hij het niet. En dan liet hij dat op niet erg leuke manier merken

Kawa was maar gewoontjes qua gangen maar deed altijd zijn best in de ring, zelfs deed hij dan extra zijn best (behalve als er bakkabouters zaten Tong uitsteken )
Dan weet ik wel welk paard ik liever start Lachen

Net zoals owi scoorde ik geen 9ens
Maar wel ruime voldoendes door alles gewoon netjes te doen.
En dat kan met elk paard.
Maar heel veel mensen laten zelf gewoon punten liggen door slordig te rijden. Of juist hetgene wat hun paard wel kan, niet goed te doen Lachen

Met een 'goed paard' bedoel ik een paard die goed gebouwd en op de benen staat, front en uitstraling heeft, extra kan bewegen èn een goed werkbaar karakter heeft. Heeft het alles maar niet het karakter; dan is het voor mij geen goed paard. Lachen Karakter (en gezondheid) is imo belangrijker dan de rest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 10:11

Ik vind karakter ook het belangrijkte Ja
Geef mij maar wat minder beweging maar een fijn karakter.
Maar ik denk als je echt in de topsport gaat kijken dat er veel paarden zijn die voor ons gewone ruiters niet te rijden zijn door het karakter van ze.

Dus ik zie dat vaak los van elkaar.
Een paard met super gangen, dan praat ik over een goed paard.
Daarna heb ik het pas over of het ook verder een leuk paard is Lachen

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 19:40

Ligt inderdaad aan een combinatie van de 2 bovengenoemde factoren, denk ik.

Mijn kwpn-er is vrij klein en compact met weinig front, een niet alledaags dressuur paard wbt bouw zelfs meer het springtype.
Hij heeft met veel moeite de Z1 gehaald meer zat er echt niet in, dat had hoofdzakelijk met zn bouw te maken, hij miste op diverse fronten.
Dn kun je je suf gaan trainen en allerlei oefeningen gaan doen om het eruit te halen, maar hij miste het gewoon.
Een basic dressuur paardje dus, die niet lichamelijk in staat was de Z2 of hoger te behalen.
Dat is overgens wel geprobeerd door een bekende dressuuramazone, maar daarna heeft hij bijna 2 jr. moeten revalideren, zowel geestelijk als lichamelijk was hij 'kapot' gereden (toen was hij overgens niet van mij).

Dat geeft je wel te denken, waar sommige in hemelsnaam mee bezig zijn Verdrietig

owi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 22:39

en heeft dat dan te maken met Z dressuur of met degene die het paard gereden heeft.......?

Draflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 11:12

Oneens. Ik heb dan wel geen gwoon paard want ik heb een Haflinger. die hoort niet in de catogorie gewone paarden.
met veel doorzettingsvermogen kom je heel erg ver. Kom je dromen na en het lukt Lachen

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 12:23

owi schreef:
en heeft dat dan te maken met Z dressuur of met degene die het paard gereden heeft.......?

Als je het bovenstaande voor mij bedoelde (?)

Dat lag duidelijk aan het paard, zowel de eigenaresse toendertijd als de proff. die hem getraind hebben zijn erg goede amazones, je weet het nooit 100% zeker maar ik denk niet dat het aan hen gelegen heeft.
Het enige wat ik me in zijn geval wel kan indenken is dat het TE snel is gegaan, maar ondanks dat is het gewoon geen paard wat het in zich heeft de top in de basissport te behalen.
Dat hoor je mijn inziens te accpeteren van een paard en niet ten kostte van....hem tot het uiterste drijven dat is niet netjes en zeker niet proffesioneel...... maar goed dat is mijn mening.

Daarmee wil ik overgens niet zeggen dat een doorsnee paard geen Z2 of ZZ kan lopen, maar ik haal alleen 1 voorbeeld aan van een doorsnee paard waarbij het echt te hoog gegrepen was.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 00:36

wat is heel ver in de dressuur?

ik heb een "basispaard" maar verwacht niet verder dan het M1 te kunnen komen met haar.
Ze is heel gewoontjes, geen spetterende gangen en zeker geen "actief" paard, juist superbraafjes.
en hoewel ik hiervoor bewust heb gekozen, merk ik wel dat afstammingen ( nou ja.. ras/bouw,gangen, dressuurtypes zeg maar) en gangwerk wat in het paard al is gefokt zeer zwaar tellen in de proef.

heb vorig jaar meegemaakt dat ik een neutraal proefje reed, verder geen fouten,maar ja.. gewoon. had toen 184 punten en net buiten de prijzen.
Tot mijn verbazing won een kennis wiens paard tijdens de proef meerdere malen de benen had genomen.
de hele proef alleen maar aan het etteren was geweest,maar wel supergangen had en echt een plaatje om te zien.

kijk.. dan ben je als jury verkeerd bezig in mijn ogen. dit is echt geen jaloezie naar die ruiter toe ( goede kennis Clown ) of omdat ik die prijs niet kreeg.
Maar het feit dat ik mij bijna geen enkele fout kan permiteren omdat ik een basispaard heb, en eentje met een superdressuur paard de halve proef in de soep kan laten lopen voor hetzelfde aantal punten,dan vind ik dat niet meer eerlijk.

ook van de zomer bij het schrijven gezien/gehoord. ik zat bij het M1 bij een jury, de winnaar was een spontaan meiske met een superleuk rijdiertje, gewoon een nette proef, ofo leuk om naar te kijken. een van de laatste deelnemers was een ruiter met een neutraal schimmeltje, reed gewoon netjes te oefeningen en lekker ontspannen. de punten? ik moest alleen maar 4én en 5én opschrijven want het paard had geen uitstraling, en de jury vond het dier veel te braafjes de oefeningen rijden.

niet eerlijk in mijn ogen. rijtechnisch had ze hem super voor elkaar, net zo goed als de nummer 1 in de ring.
en dan toch bijna laatste worden puur alleen omdat haar paard een brave sul is zonder X factor.
heb de jurt maar wijzelijk niet verteld dat ik met een koudbloed de ringen onveilig maak en hoop haar nooit als jury tegen te komen Nagelbijten / Gniffelen

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 11:11

@lowara: toch vind ik dat dergelijke jury's meer uitzondering zijn dan regel. Bij ons winnen ook regelmatig de gewonere paarden of de niet standaard, zoals Haflingers, Fjorden en Friezen.
En slechts een enkele keer kan ik contateren dat het plaatje boven de werkelijke kwaliteit is gejureerd...
Ik ga bijna ieder weekend op wedstrijd, dus heb een behoorlijk referentiekader, denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 11:15

idd polly
ik zie hier vaak winnen wat hoort te winnen en dat kan gerust een haflinger oid zijn.

Maar ik zie ook vaak genoeg een mopperende ruiter over hoe scheel de jury is...maar als ik dan de proef heb gezien denk ik...of je gaat trainen zoals elk ander die wil presteren..of je blijft in het bos crossen..maar denken dat je met alleen boscrossen en dan eens een wedstrijdje mee pikken wel ff de wp's binnen te gaan slepen...dan heeft die persoon een verkeerd beeld van wedstrijden rijden...en dat zie ik dus ook erg vaak...

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 12:09

Inderdaad, dat kan ik bevestigen. Ruiters kijken vaak te weinig kritisch naar het eigen rijden.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 12:13

runningkawa schreef:
idd polly
ik zie hier vaak winnen wat hoort te winnen en dat kan gerust een haflinger oid zijn.

Maar ik zie ook vaak genoeg een mopperende ruiter over hoe scheel de jury is...maar als ik dan de proef heb gezien denk ik...of je gaat trainen zoals elk ander die wil presteren..of je blijft in het bos crossen..maar denken dat je met alleen boscrossen en dan eens een wedstrijdje mee pikken wel ff de wp's binnen te gaan slepen...dan heeft die persoon een verkeerd beeld van wedstrijden rijden...en dat zie ik dus ook erg vaak...

Ik ook...en dan zeggen dat het komt, doordat de jury een hekel heeft aan Haflingers bijvoorbeeld.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 12:18

polly2 schreef:
runningkawa schreef:
idd polly

Ik ook...en dan zeggen dat het komt, doordat de jury een hekel heeft aan Haflingers bijvoorbeeld.

Als ik de verhalen weleens hoor vraag ik mij af van welk type paard de jury wel houdt, ze houden niet van haf, fjord, fries, Jazz, Ferro, springpaarden, ijslander, shet, schimmel, vos, merrie, dik, dun, oud, jong Clown

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 12:39

Bij het schrijven heb ik vaak een jury horen zeggen tegen een ruiter die geen winstpunt had: 'je hebt een geweldig paard, maar je moet hem echt beter rijden hoor.'