Wielspoortjes in de B??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 19:18

Nou zo hoog is B ook weer niet.
Als je daar nog geen wp kan halen, dan vrees ik toch het ergste wat rij capaciteiten betreft.

En ik kan me niet voorstellen dat bovengenoemde GP paard geen b proef zonder sporen kan lopen.
Er word niks gevraagd in de b als een simpele volte en ergens tussen 2 bordjes in een andere gang gaan.

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 21:29

Hmmz dan zou ik zelfs B kunnen starten Knipoog.
Ik wil ook wedstrijdjes rijden Lachen!

Mar2lin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 22:48

laat ik het er maar op houden, dat jij het paard niet kent, nog zijn aanpak van rijden, niet dat die zo erg is... nog mijn nichtje! Verder bedankt voor je reacties!!! Lachen

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 09:04

runningkawa schreef:
Ik ben van mening dat een paard zonder sporen moet kunnen lopen.
En dan ook op een normaal been, dus niet steeds zitten schoppen.
Natuurlijk word het anders bij een paard wat iemand voor je verputst heeft.

Ik zie ook regelmatig in de B super lange sporen en vraag me dan toch af wat je aan wilt doen in de Z, als je daadwerkelijk fijnere hulpen wilt geven.
Dit vind ik ook als ik in de B al dunne of scherpe bitten zie.

ik rij thuis ook regelmatig zonder sporen, ook de Z oefeningen, ik wil dat hij dit allemaal zo ook kan.
op het moment dat ik in de proef dan een gespannen paard heb, heb ik nog wat extra's bij Lachen

Iedereen zegt hier vervolgens dat wiel zachter is, maar waarom reageert kawa daar dan veel heftiger op dan op gewone sporen?
Deze heb ik een paar wedstrijden aangehad omdat Kawa heel erg stinkmodder om hem daarmee eens te verassen Extreme duivel
Maar ik zal je zeggen dat ik er giga reacties van kreeg.

Ik ben niet tegen wielsporen, maar ben het wel met runningkawa eens.
Het paard dat ik nu rij is met alle toeters e nbellen die te verzinnen zijn gereden. Mij is ook al een slof geadviseerd, martingaal met springen, flinke sporen enz.
Slof gebruik ik niet, ik gebruik een kkbit met een dikte va n 21 mm en geen martingaal. Ik gebruik wel sporen. Momenteel knopspoortjes van 1 cm. Sinds deze week heb ik eerder het idee dat ik zonder spoor kan rijden dan met langere of andere sporen. Soms rij ik nu ook al zonder zweep.
Dinsdag heb ik schultheissporen geprobeerd. Hier liep ze dus niet op, ze reageerde gewoon niet. Daarna zonder sporen nog even gereden en mevrouw was super attent. Ik probeer dus spoor en zweep af te bouwen, en als ik dan een proef moet rijden de zweep er weer bij te pakken (ik merk namelijk dat die zweep een psychologisch middel is om minder te schrikken Knipoog )
Volgens mij zijn er in de B meer ruiters die hun paard met scherpe sporen nog stomper maken dan hun verreden paard weer attenter leren worden.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 12:42

Was laast gaan kijken op de gemeenthekampioenschappen, rijden daar kinderen met sporen een bixieproefje. Hallo zeg! Waar zijn we dan wel niet mee bezig!!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 12:40

runningkawa schreef:

Iedereen zegt hier vervolgens dat wiel zachter is, maar waarom reageert kawa daar dan veel heftiger op dan op gewone sporen?
Maar ik zal je zeggen dat ik er giga reacties van kreeg.

Hier hetzelfde verhaal, Kawa! Fitz reageert echt hyper op wielsporen. Nadat ik hier 2 proeven mee heb verprutst houd ik me toch maar weer bij mijn stompe sporen (ook in de Z2 Knipoog)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 13:37

Ik heb er nu een paar dagen over nagedacht en ik heb alles wat hier gezegd is nog eens de revue laten passeren en ik blijf van mening dat je in de b niet met wielsporen moet rijden sterker nog ik vind dat er in de B helemaal geen sporen gerbuikt mogen worden. Ik vind dit omdat de basis van het goed paardrijden is dat je paard aan het been is. dit bereik je niet met sporen maar met oefenen. In de B worden geen bijzondere verrichtingen gevraagd. Een volte is geen bijzonder iets. Een voorwaarts paard krijg je niet met sporen, daar zijn sporen ook niet voor. Sporen zijn om verfijnde hulpen te geven en niet om het paard naar voren te krijgen. Bij verkeerd gebruik van dit hulpmiddel krijg je alleen maar een nog meer afgestompt paard en met een afgestompt paard kom je nooit uit de B heel misschien als een jury stront in de ogen had kan je nog wel naar de L komen maar vanaf de M zal je toch een paard moeten hebben die voorwaarts is en aan het been. Je moet een paard hebben die bij de kleinste hulp doet wat je vraagt. Deze training begint al bij de B. Ik heb er geen bezwaar tegen als je een keer op een moeilijk stuk een spoortje draagt om er even doorheen te komen maar het moet geen gewoonte worden.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 14:03

runningkawa schreef:
Als je daar nog geen wp kan halen, dan vrees ik toch het ergste wat rij capaciteiten betreft.

en bedankt..............................

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 14:04

goh goh iedereen is zo goed hier, niemand heeft spoortjes en zweepje nodig om het paard 'ns bij te tikken he..........iedereen rijdt ook Z hier????????????????? de Z van zaligmakend?

en gijsenkim, waarom eerst nog meer lessen nemen, wel 'ns gehoord van ervaring opdoen in de B met een onervaren paardje ook, dus een "groene" combi??????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 14:06

Zo te zien haal je geen wp's?

Sorry hoor, maar mijn mening blijft toch onveranderd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 14:07

Btw, wie zegt dat ik nooit een zweep heb gebruikt?
dat schrijf ik nergens
En ook een groen paard kan binnen een paar maanden een B preof met wp lopen.
En les heeft iedereen nodig, maar al helemaal met een groene combi

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 14:09

MirageGidran schreef:
en gijsenkim, waarom eerst nog meer lessen nemen, wel 'ns gehoord van ervaring opdoen in de B met een onervaren paardje ook, dus een "groene" combi??????

Ja maar ook dat onervaren paardje met die onervaren ruiter moeten eerst de basis onder de knie krijgen. dus paard aan het been. En dan geldt dus zeker lessen, eerst lessen. Een onervaren ruiter met een onervaren paard en dan wielsporen, daar ga ik maar helemaal niet op in....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 14:10

Citaat:
Een onervaren ruiter met een onervaren paard en dan wielsporen, daar ga ik maar helemaal niet op in....

idd, dan staan mijn haren toch overeind en mijn tenen krom
een groen paard heeft al helemaal geen sporen nodig.
je stem of eventueel een zweepje doen vele grotere wonderen.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 14:20

runningkawa schreef:
Citaat:
Een onervaren ruiter met een onervaren paard en dan wielsporen, daar ga ik maar helemaal niet op in....

je hebt mij dus niet horen zeggen dat ik wielspoortjes gebruik.............. Haha!
die gebruik ik dus niet, maar ach, waarom zou ik me verdedigen.........

blijkbaar mogen mindere combi's van jullie nog niet proberen om een puntje te rijden in de B ook al ben je eigenlijk nog geen M thuis........

en waar halen jullie vandaan dat ik niet zou lessen?????????//

grrrrrrrrrrrr Boos!

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 14:21

runningkawa schreef:
Zo te zien haal je geen wp's?

Sorry hoor, maar mijn mening blijft toch onveranderd

nee ik haal inderdaad nog geen winstpunten nee

ik rijd nog niet erg lang erg serieus en ben dus groen voor wat betreft dressuur. Daarbij was m'n paard ook groen.
Goh, 3 keer gestart en nog geen punten.
DUS DAN BEN JE EEN SLECHTE RUITER???????????//

gatverdamme, wat een mentaliteit hier zeg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 14:23

Ik zeg niet dat een B combi niet mag proberen puntjes te rijden.
Ik zeg alleen dat het niet de manier is omdat met (wiel)sporen te doen.
wat ik wel blijf zeggen dat B echt niet zo moeilijk is, is toch ook niet voor niets B.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 14:25

MirageGidran"]
[quote="runningkawa schreef:

en bedankt..............................
[/quote]
daar reageerde ik op, jij haalt dus blijkbaar geen wp.

anders hoef je dat timmerende mannetje er niet neer te zetten.
jij voelt je aangevallen, ik weet niet waarom/
Jij gaat met meppende smilies gooien.
Ik zeg alleen dat B niet moeilijk is en dat iedereen daar een wp in kan rijden.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 14:26

runningkawa schreef:
.
wat ik wel blijf zeggen dat B echt niet zo moeilijk is, is toch ook niet voor niets B.

ja, maar ook een groene combi moet daarin groeien toch???
ik geef al m'n geld uit aan goede les en doe hard m'n best en dan is het niet echt leuk te horen dat je dan dus bij voorbaat al niet kan rijden...................

we moeten toch allemaal bij het begin beginnen. dit is m'n eerste wedstrijdpaardje en dat komt vanzelf allemaal wel...........................

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 14:30

Tuurlijk moet je daar in groeien.

Ik zei alleen dat als je geen wp's haalt het nog niet goed gesteld is, op dit moment, met de rijkunsten.
wat ik overrigens algemeen neer zette.
dus dat sloeg al niet op jou
dat jij je aangevallen voelt kan ik niet helpen.
je hoort mij ook niet zeggen dat dat in 1 wedstrijd moet.
maar je hoort mij wel zeggen, dat wielsporen enz, niet de manier zijn om een wp te halen.
Voor wie dan ook.

Sorry voor voorgaande beerichten, die waren te fel en weining zinvol Scheve mond

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 14:31

Goh, 3 keer gestart en nog geen punten.
DUS DAN BEN JE EEN SLECHTE RUITER???????????//

gatverdamme, wat een mentaliteit hier zeg[/quote]

Fout Fout FOUT. Je bent geen slechte ruiter als je in de B start en je rijd geen winstpunten, je bent een slechte ruiter als je bovenmatige hulpmiddelen nodig hebt om te starten,

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 14:41

Maar om MIrage een beetje gerust te stellen, er zijn mensen in de B die beter rijden dan mensen in de M. Het is ook niet zo dat ik vind dat je maar eventjes door de B heenrijd. Ik vind alleen dat sporen en zeker met wiel niet in de B thuis horen. Ik vind wel dat goede lessen, rust en de tijd hebben passen in het wedstrijd rijden

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 17:20

gijsenkim schreef:
Ik vind dit omdat de basis van het goed paardrijden is dat je paard aan het been is. dit bereik je niet met sporen maar met oefenen. In de B worden geen bijzondere verrichtingen gevraagd. Een volte is geen bijzonder iets. Een voorwaarts paard krijg je niet met sporen, daar zijn sporen ook niet voor.

Precies, dat probeerde ik twee baldzijden geleden al te zeggen, ben het helemaal met je eens.

Mirage: rustig joh, was volgens mij helemaal niet persoonlijk bedoelt van Kawa! (edit: las net dat ze dat zelf ook al schreef...)
Voor de winstpunten geldt: wat niet is kan nog komen, beter dat je nu hard oefent zonder wielspoor en dan over drie maanden een puntje haalt toch? Dan ben je toch goed bezig? Na drie wedstrijden....die punten komen vanzelf!

Lisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 20:17

runningkawa schreef:
Citaat:

Leg me maar eens uit waarom je wel je zweep mag gebruiken en niet een keer je sporen. Of geld dit alleen bij een groen paard...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 20:22

Kan ik wel uitleggen, omdat je een zweep incidenteel kunt gebruiken en makkelijk kan doseren (tikkie bij of straf zit groot verschil in). Sporen aan de laarzen van iemand die zelf nog geen onafhankelijke en dus veel bewegende zit heeft heeft als gevolg dat een paard een constante prikkel krijgt waar hij dan weer afgestompt van word. Wat mij opvalt is dat er een hoop mensen hier zeggen dat het paard anders niet voorwaards is, terwijl sporen daar niet voor zijn en dat zegt dan dus al genoeg.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 20:32

Bij een groen paard, zijn sporen onzin, omdat die paarden eerst de hulpen nog moeten gaan leren.
Hulpen van de benen geef je met weinig kuitdruk.
En hier hoort hij op te leren reageren.
Doet hij dat niet, is een keer je stem of een kort tikje met de zweep genoeg om ze te leren wat de bedoeling is.

Heb je dat aangeleerd op de juiste manier, merk je ook dat je een voorwaarts paard krijgt, waar je niet eens een spoortje bij nodig hebt.
Meestal ook geen zweepje.

Vanaf de M is het bij de paarden verplicht om zonder zweep en met sporen te rijden.

Elk paard hoort te reageren op een gewone kuithulp.
Als het goed is doen paarden vanaf de M dat ook.
Maar in die klasses worden er erg kleine hulpen verwacht.
Hulpen die ook veel op ekaar lijken.
Met het spoortje kun je de hulpen net iets duidelijker geven.

Ze zijn dus niet bedoeld om een paard wat niet aan het been is aan het been te krijgen.
Maar om een paard dat al goed naar de hulpen luistert, nog kleinere hulpen te kunnen geven.
Maar in het B zijn er nog geen verwarrende hulpen.
Dus heb je een spoortje niet nodig.
En al helemaal geen heftige spoor.