[***] schreef:Er is een verschil tussen tuigpaarden en gelderse paarden. Een tuigpaard kan 100 % hackney zijn en dus geen of nauwelijks gelders bloed voeren, maar een gelders paard kan wel een 100 % klassiek tuigpaard zijn of andersom. Des te minder hackney erin zit, des te meer aanleg voor dressuur (en springen).
Veel mensen weten niet eens dat er gelders of tuigpaardbloed in hun paard zit, bij de huidige generatie KWPNers zit het heel vaak maar een paar generaties weg. Ik vind het dus helemaal niet raar. En het zijn echt niet allemaal 'zware' paarden. Ik heb ook een luxe gelderse merrie uit een tuigpaardmoeder, met zelfs nog een beetje hackney.
Er zijn voorbeelden genoeg op hoog niveau, ook nu nog, en dat voor zo'n kleine fokrichting.
Lianka, Parcival, Pandoer, Mariena, jullie paarden...
Ik vind toch dat er tussen een Tuigpaard en een Gelders paard een wereld van verschil zit. Zijn ook 2 verschillende fokrichtingen.

Het is ook niet voor niets dat Anky van Grunsven de befaamde tuiger Just in Time heeft gereden.
sorry. Ik heb het ook niet over de hele aangespannen wereld maar over de tuigpaarden. Tuigpaarden is weer een wereld van verschil met een aangespannenpaard waar je menproeven mee rijd, dat kun je qua techniek van lijf en beengebruik niet vergelijken. In de aangespannen wereld gaat het ook om nagevelijk, ondertreden etc zoals er dressuurmatig onder het zadel word gereden (ik les zelf bij Ilona Mens, meervoudig nederlands kampioen ZZ mennen). Echte tuigpaarden worden anders getraind, ik werk op een stal waar ook tuigpaarden worden getraind en op wedstrijden worden uitgebracht, maar daar stap jij niet zo op en rij maar een dressuurproef of fijn een ontspannen proefje mee mennen, daar moet je toch eerst weer wat aan gaan sleutelen voordat je zo ver bent.