Tuigpaarden in de dressuursport

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Tuigpaarden in de dressuursport

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 08:23

[***] schreef:
Er is een verschil tussen tuigpaarden en gelderse paarden. Een tuigpaard kan 100 % hackney zijn en dus geen of nauwelijks gelders bloed voeren, maar een gelders paard kan wel een 100 % klassiek tuigpaard zijn of andersom. Des te minder hackney erin zit, des te meer aanleg voor dressuur (en springen).
Veel mensen weten niet eens dat er gelders of tuigpaardbloed in hun paard zit, bij de huidige generatie KWPNers zit het heel vaak maar een paar generaties weg. Ik vind het dus helemaal niet raar. En het zijn echt niet allemaal 'zware' paarden. Ik heb ook een luxe gelderse merrie uit een tuigpaardmoeder, met zelfs nog een beetje hackney.
Er zijn voorbeelden genoeg op hoog niveau, ook nu nog, en dat voor zo'n kleine fokrichting.
Lianka, Parcival, Pandoer, Mariena, jullie paarden...

Ik vind toch dat er tussen een Tuigpaard en een Gelders paard een wereld van verschil zit. Zijn ook 2 verschillende fokrichtingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 08:25

shan schreef:
Om [***] lijstje nog even aan te vullen: Dikkiloo, Mr President, Atuur.
Het lijkt me wel interessant om eens een inventarisatie te maken van alle (halve) tuigers die uitkomen in de dressuursport vanaf bijv Z2 niveau.

Dan mogen er bij Janne wel wat paarden van het lijstje af. Want daar staan een aantal Gelderse paarden tussen Knipoog

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 08:30

Ik vind tuigpaarden in de dressuur geweldig.
Misschien ben ik bevooroordeeld omdat ik al een hele tijd tuigers rij en er ook eentje in bezit hebt, maar ik hou gewoon van een wat steviger gebouwd paard.

Die van mij is zelfs een beetje compact gebouwd (dus absoluut niet die lange rug die de meeste denken), voordeel daarvan is dat ze best goed bij elkaar te rijden is, nadeel is dat ze een korte stap heeft, iets wat overigens met wat werk wel beter word.

Ik rij (nog) geen wedstrijden, gewoon omdat ik meer voor mijn plezier rij dan voor de sport. Toch lijkt het me wel gaaf om het soms met haar te doen. 1 á 2 keer per jaar vind ik wel genoeg namelijk Clown

die van mij staat TP op haar papiertjes, maar er zit ook Gelder in en een beetje Hackney (Cambrige Cole)

cadootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 15:12

ik heb ook in het begin gezegt dat sommigen een lange rug hebben, en ik vind ze heus wel mooi om te zien in de dressuur alleen die tuigers die een lange rug hebben die vind ik niet mooi in de dressuur. bij ons op stal staan ook twee tuigers(pensiongasten) de ene heeft wel een lange rug en de andere niet zozeer, nou dan weet ik wel welke ik liever zie in de dressuur en dat is toch die met die iets kortere rug. maar nogmaals dat is mijn eigen mening. Haha!

Snipsnap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 15:17

Ik heb een halve tuiger een Landwind II B x Marconi x Hoogheid Super fijn paard, heeft wel wat knieactie maar kan strekken als de beste. Tja het grootste nadeel van haar is dat ze wat moeilijk naar beneden te rijden is en dat ze zo lekker haar rug kan weg drukken zodat ik totaal niet meer op haar kan zitten. Ma verder als ze loopt, loopt ze ook goed. Ben nu Z2 + 50 heb deze maand mijn eerste ZZ-licht wedstrijd.

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 17:07

Gaaf, nog een (halve) tuiger in het ZZ!! Ik was erg benieuwd naar de reacties en het valt mij op dat de meeste van jullie die reageren ook in de klasse Z of hoger rijden met jullie tuiger! Zo zie je maar weer dat er toch dressuurtalent schuilt in tuigpaarden Knipoog .
Mijn instructrice heeft trouwens ook een paard met tuigerbloed en die loopt nu succesvol GP (zie foto hieronder)

Afbeelding

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 21:15

Die van jouw had ik al getraceerd Ladyenpippi. Haha!

Nou Linda van het paard van je instructrice willen we graag wat meer weten.
Ik zal eerstdaags eens gaan inventariseren.

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 12:27

Ik kan je alvast verklappen dat de vader Sambertino is, meer weet ik niet uit mijn hoofd ik zal het haar vrijdag vragen. Mijn eigen paard weet ik niet, zit geen papier bij. Ik ben zelf ook al bezig om het te achterhalen maar dat wil nog niet zo lukken.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 22:47

alle info is welkom Linda.

Zaranka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 23:40

Ik heb een halve tuigermerrie hemmingway x donau x oram.
Absoluut geen lange rug, en zonder ramshoofd.
Ik ben haar net aan het inrijden (3 jaar) en ze doet het super, mooie draf en een sterke achterhand.

Afbeelding

Afbeelding

Ik vind tuigbloed absoluut goed voor de dressuursport, met name de krachtige draf en achterhand die ze meegeven.

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 00:19

O, die is leuk ! Haha! Vind het wel grappig, mijn eerste paard heette Aranka en mijn tweede (de tuiger hierboven in dit topic) Zamora... Dus de naam van jouw paard is een samenvoeging van die twee... Tong uitsteken
Veel plezier met je paard, ik vind haar echt leuk...

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 00:34

Ik heb niet alles gelezen, maar toen ik wedstrijd reed, reed er ook een meisje mee met een tuiger.
Heel aardig, no-nonsense, kon goed rijden, kende de tekortkomingen van het paard en reed vaak prijsjes. Ik vond het heel knap, want bij ons is het veelal "kouwe kak".
Dit was trouwens het echte ouderwetse tuigpaardentype en had qua uiterlijk niets weg van de mooie paardjes die ik hier tegenkom Knipoog

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 08:52

Linda_E schreef:
Jij denkt zeker dat onze tuigers net zo lopen in de dressuur als voor de kar?? Met een weggedrukte rug en de hals er op, knie heffen en stampen maar... Dat is niet mijn manier, zie hier mijn KWPN tuigpaard merrie (vader is een Hackney).

Hmmm, bij de meeste tuigpaarden in de aangespannen sport is het echt niet hals erop, rug wegdrukken en stampen maar. Om eerlijk te zeggen vind ik dit behoorlijk beledigend voor de mensen die in die tak van de sport zitten. Er wordt wel degelijk op een dressuurmatige basis getraind. De paarden die goed voor elkaar zijn, zijn paarden waar menig dressuurruiter juist een puntje aan kan zuigen. Hals erop? Dat heet nu front en is een graad van africhting. En daar gaat veel dressuurwerk aan vooraf om een paard zo te kunnen laten lopen. Een groen dressuurpaard kan toch ook niet direct in oprichting lopen zoals een Z-paard? Front is niets meer dan oprichting. Lachen
Ik zie juist veel gelijkenis in de aangespannen sport met de dressuursport. De oprichting, het onderbrengen van de achterhand, heeft allemaal met dressuur te maken. Ja Het is ook niet voor niets dat Anky van Grunsven de befaamde tuiger Just in Time heeft gereden.
Ik ben overigens weg van tuigers in de dressuursport, en ben van mening dat een modern gefokt tuigpaard het zeker heel ver kan schoppen.

In jullie lijstje van befaamde tuigpaarden in de dressuursport mis ik er nog eentje.
Aat van Essen met Edelster mag uiteraard niet ontbreken. Nadat Edelster Nederlands Kampioen is geweest in de aangespannen sport is hij succesvol uitgebracht in de dressuursport.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 09:09

Wáuw zeg, dat is ook een prestatie hoor! Klásse!

Welk en wat voor lijstje gaat dit eigenlijk over dan?

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 09:45

Interessant topic!

Ik heb zelf ook een tuiger. Of ze echt aanleg heeft voor de dressuur kan ik nu nog moeilijk beoordelen. Ik heb haar op haar 3e ingereden, daarna een half jaar op de wei gehad. Ze is nu bijna 4, en ik ga haar nu langzaam weer oppakken. Ze had iig niet meer of minder moeite met het basiswerk, dan de gemiddelde dressuur gefokte paarden.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 10:10

Bedankt voor de aanvulling Neonlight!

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 11:32

Neonlight schreef:
.....Hals erop? Dat heet nu front en is een graad van africhting. En daar gaat veel dressuurwerk aan vooraf om een paard zo te kunnen laten lopen. Een groen dressuurpaard kan toch ook niet direct in oprichting lopen zoals een Z-paard? Front is niets meer dan oprichting. Lachen .....
....Ik ben overigens weg van tuigers in de dressuursport, en ben van mening dat een modern gefokt tuigpaard het zeker heel ver kan schoppen......

Hoewel ik toch van mening ben dat een tuigpaard van nature veel front laten zien, wat ik overigens een pluspunt vind. Heb het idee dat sommige warmbloeden van nu weinig front hebben voor een goede uitstraling in de dressuur.

Ik ben geen kenner, dus ben erg benieuwd naar een foto van een modern gefokte tuiger... En ter vergelijking ook van een ouderwets type.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 13:53

Neonlight schreef:
zijn paarden waar menig dressuurruiter juist een puntje aan kan zuigen. Hals erop? Dat heet nu front en is een graad van africhting. En daar gaat veel dressuurwerk aan vooraf om een paard zo te kunnen laten lopen. Een groen dressuurpaard kan toch ook niet direct in oprichting lopen zoals een Z-paard? Front is niets meer dan oprichting. Lachen
Ik zie juist veel gelijkenis in de aangespannen sport met de dressuursport. De oprichting, het onderbrengen van de achterhand, heeft allemaal met dressuur te maken. Ja Het is ook niet voor niets dat Anky van Grunsven de befaamde tuiger Just in Time heeft gereden.
Ik ben overigens weg van tuigers in de dressuursport, en ben van mening dat een modern gefokt tuigpaard het zeker heel ver kan schoppen.

.

In de hogere sport is het grootste gedeelte van de dressuurproef galop. En galop is nou juist een gang waar tuigpaarden niet zo heel goed in zijn, net als stap.

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 13:57

Ik heb ook een paard met tuigerbloed
81.25 % groninger de rest tuiger

vader:landos of hvarre moeder:inette Lachen

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 14:09

En hoe is hij voor de dresuursport?

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 10:32

Neonlight, ik wil niemand beledigen hoor Ach gut sorry. Ik heb het ook niet over de hele aangespannen wereld maar over de tuigpaarden. Tuigpaarden is weer een wereld van verschil met een aangespannenpaard waar je menproeven mee rijd, dat kun je qua techniek van lijf en beengebruik niet vergelijken. In de aangespannen wereld gaat het ook om nagevelijk, ondertreden etc zoals er dressuurmatig onder het zadel word gereden (ik les zelf bij Ilona Mens, meervoudig nederlands kampioen ZZ mennen). Echte tuigpaarden worden anders getraind, ik werk op een stal waar ook tuigpaarden worden getraind en op wedstrijden worden uitgebracht, maar daar stap jij niet zo op en rij maar een dressuurproef of fijn een ontspannen proefje mee mennen, daar moet je toch eerst weer wat aan gaan sleutelen voordat je zo ver bent.
Mijn voorbeeld was misschien wat kort door de bocht, dat geef ik toe. Maar ik reageerde op iemand die zelf wat kort door de bocht was, vandaar Knipoog .

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 10:36

Linda_E schreef:
Neonlight, ik wil niemand beledigen hoor Ach gut sorry. Ik heb het ook niet over de hele aangespannen wereld maar over de tuigpaarden.

Volgens mij moet je je even verdiepen in de wedstrijddisciplines. Je hebt de aangespannen sport, en de mensport (zie anders ook de tabjes op de KNHS-website Knipoog ). Aangespannen sport zijn de wedstrijden voor tuigpaarden, friezen en hackney's. Ik heb het over de aangespannen sport. Rijdt zelf al 16 jaar wedstrijden in de aangespannen sport. Knipoog

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 10:49

Fijn dat jij het dan even kan uitleggen. Ik ben ook geen menner, ik rij alleen maar dressuur.
Dan kan ik concluderen dat jij een hele andere trainingsmethode voor je tuigpaarden (in de aangespannen sport Haha! ) hebt dan dat ik hem ken. Ik heb tuigpaarden onder het zadel gereden die al een paar jaar wedstrijden mee liepen, maar ik kan niet zeggen dat ik daar makkelijk een dressuurproef mee zou kunnen rijden, die waren niet getraind op de dressuurmatige manier zoals ik het doe met mijn eigen paarden. Ze konden ook amper galoperen. Maar ik vind het wel leuk om van jou te horen dat jij ze dusdanig traint dat dat wel kan. Ik dwaal een beetje af van het onderwerp van het topic maar ik ben toch benieuwd: galopeer je dan ook met ze voor de kar?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 11:04

Nee, ik zeg niet dat ze zo getrained worden dat ze een dressuurproef kunnen lopen, ik zeg enkel dat het in grote lijnen hetzelfde is en het ook dressuurmatig gaat. (En bovendien hebben ze nog nooit een zadel op de rug gehad, en omdat ik met kleine maat hackney's werk zou je ook nog eens mee kunnen lopen Clown .)
Mijn Michael galoppeerd regelmatig voor de kar, en heeft nog een goede galop ook (maar als hij het doet is het niet de bedoeling). Maar dat is een hackney en geen tuigpaard. Over het algemeen wordt geen galop geoefend, maar dat wil niet zeggen dat de basis africhting niet hetzelfde is. Dat de galop niet geoefend wordt komt puur omdat de galop een ongewenste gang is in de aangespannen sport. Dat wil niet zeggen dat je met trainen geen goede galop erin kan krijgen, maar we trainen er niet op omdat we niet willen dat ze makkelijk in de galop springen tijdens de wedstrijd.
Overigens, de tijd dat Anky van Grunsven Just in Time reed galoppeerde ze wel veelvuldig. En Just in Time kon goed galopperen, heb het in een clinic gezien. Dat jaar werd hij ook weer Nederlands Kampioen in de ereklasse.
En zoals ik al eerder aanhaalde, Edelster van Aat van Essen heeft eerst in de aangespannen sport gelopen, Nederlands Kampioen geworden, en niet veel later liep hij lichte toer bij de dressuur. Lachen

Luuxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 12:01

Ik meld me hier ook maar even.

Ben ook de supertrotse bezitter van een Tuiger (Goya x Waarborg). Supereerlijk en fijn paard, "moeilijk" om te rijden in het opzicht dat hij snel zijn rug weg wil drukken of van het bit af wil komen. Ik mag nu het M1 in (dressuur) en het lastige vind ik nog steeds het ontspannen door kunnen zitten. Vanaf nu moet ik dus ook m'n middendraf doorzitten. Qua jury's denk ik dat men ervan houdt of niet. Echt heel erg benadeeld ben ik denk ik nooit in m'n proef maar heb wel 1 keer te horen gekregen "probeer wat stiller te zitten". Zou toen bijna zeggen: even proberen???
Op het losrij terrein wordt je ook nog wel een gediscrimineerd aangekeken. Maar goed ik ben supertrots op m'n kerel en ik hoop nog wel het M uit te kunnen rijden.
Voor foto's zie mijn profiel. Haha!