Vanaf Jan, 2008 verboden snorharen te scheren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mananeh

Re: Vanaf Jan, 2008 verboden snorharen te scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 18:46

Ik heb geen idee of de wet er komt, maar ik zou het erg prettig vinden. Er is geen enkele reden om ze eraf te scheren, behalve dat men "het niet mooi vindt". Belachelijk dat voor de MOOI een dier een belangrijk zintuig moet missen Frusty . Rond de tastharen liggen in de huid de lichaampjes van Meissner. Deze miniscule spierspoeltjes zijn verbonden met de haarwortels en geven de lichtste beweging van de haar door via de zenuwen naar de hersenen. Een paard kan vlak voor zijn neus niets zien en door de tastharen kan hij toch voelen waar zijn voer is en wat de afstand is tot een voorwerp. De lange tastharen boven de ogen voorkomen dat hij zijn oog of oogkas stoot in het donker.

Opmerkingen als: hij heeft zich nooit gestoten, heeft nooit hoofd kapot......pfff. Dat arme dier loopt waarschijnlijk zeer voorzichtig en moet meer moeite doen om zich niet te stoten dan zijn buurman MET tastharen. Ook al zou je paard zich niet beschadigen, waarom maak je het vervelend voor je paard?? Alleen voor de mooi?? Gestoord GATVER.

Bij Arabieren is het zelfs NOT DONE om ze weg te halen:
"Hier geldt hetzelfde als bij de oren: pas op voor de tastharen bij de neusvleugels, die moeten blijven zitten!!"
"Het afknippen/scheren van tastharen is verboden (conform Europese normen). Aanbevolen wordt om ook manen, maantop en staart in tact te laten. Het verwijderen van de haren in de oren is niet toegestaan." (http://www.avsweb.nl/Subcategorieen/Sec ... euring.htm)

"TOILETTEREN VAN HET HOOFD
Tastharen rond de ogen en de mond
De lange tastharen rond de ogen en de mond hebben bij paarden, zoals bij vele andere dieren, een belangrijke functie, het is de tastzin van het paard. Deze functie is vergelijkbaar met onze handen en daarom wordt het afgeraden om deze tastharen weg te knippen. Heel uitzonderlijk gebeurt dit wegknippen wel voor een keuring of bij een bepaald ras, maar de stelregel is duidelijk : laat deze haren staan."'

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 19:06

Urielle schreef:
Raja schreef:
In Dl is het al jaren verboden om de tastharen geheel weg te halen!! Die moeten min 1,5cm lang zijn!!

Hoe doen ze dat met het 'winterscheren' dan?

Het gaat dan alleen om de tastharen op het hoofd. Niet het gehele lichaam.

En dan natuurlijk alleen om de paarden die in DL "wonen" Lachen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 19:13

Voor arabieren die naar de keuring gaan mag het ook niet meer. Terecht vind ik. Anouar en Macy mogen hun snorharen behouden.

Anouar was van de zomer met een natte snuit tegen het schrikdraad aangelopen. Z'n snorharen waren bijna helemaal weggeschroeid. Ze waren nog maar een halve cm en dat beetje wat er nog zat was gekruld. Arm dier Ach gut

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 19:23

Raja schreef:

Ja dat snap ik, maar als je een paard scheert, gaat alles eraf. Dus ook de tastharen gaan mee dan, je kunt er moeilijk omheen. Haha! Ik neem aan dat in Duitsland ook de sportpaarden veelal geschoren worden toch? Hoe lossen ze dat dan op?

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 19:24

Nooit van gehoord, maar hoe wil je dit checken? Mijn paard heeft zelfs nu het kouder is nauwelijks haar en een ander lijkt weer een teddybeer.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 19:26

Dit hoorde ik laatst inderdaad ook daarom werden ze bij ons op stal niet meer geschoren!

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 19:26

Urielle schreef:
Raja schreef:

Ja dat snap ik, maar als je een paard scheert, gaat alles eraf. Dus ook de tastharen gaan mee dan, je kunt er moeilijk omheen. Haha! Ik neem aan dat in Duitsland ook de sportpaarden veelal geschoren worden toch? Hoe lossen ze dat dan op?

Het hoofd niet helemaal meescheren????

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 19:30

Bij arabieren worden de haren om de ogen wel geschoren, maar de tastharen niet. Het kan dus wel

Larissa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 19:31

Heb inderdaad ook zoiets gehoord, Ja
Denk dat een minimale lengte van de tastharen een betere regel zou zijn, dan dat je ze helemaal niet mag wegknippen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 19:31

sjorsie schreef:
Nooit van gehoord, maar hoe wil je dit checken? Mijn paard heeft zelfs nu het kouder is nauwelijks haar en een ander lijkt weer een teddybeer.

De tastharen zitten er altijd, of ze nu een winter- of een zomervacht hebben

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 19:32

Raja schreef:
Het hoofd niet helemaal meescheren????

Ik geloof er niks van dat ze dat doen, want dat zie je wel hoor.
Heb dat nog nooit bij een Duits dressuurpaard gezien, het hoofd ongeschoren laten.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 19:35

Tja, dan toch niet de stukken rondom de mond scheren en rond de ogen heel voorzichtig, want in principe zit daar geen vacht.
Tenminste, de paarden die ik ken hebben geen vacht om hun mond en direct om hun ogen heen.....

Luca__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 19:47

Ik zou het wel een rare regel vinden maarja...
KNHS wil is wet Tong uitsteken
En ik knip ze, laat aaltijd ongeveer 2 cm. staan, want ze moeten toch wel ergens voor dienen, een dier heeft niets wat geen nut heeft!
Maarja helemaal afscheren vind ik ook niet echt erg dier vriendenlijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 19:50

0maris0 schreef:
mrie schreef:
Ik weet niet of dit gerucht waar is. Maar als het waar is dan juig ik dat volkomen toe! Scheren is zielig en overbodig. (en ik ben toch echt geen pennymeisje) Whoosh!

Waarom is het zielig en overbodig?
Mensen scheren zich toch ook?!(is toch ook niet zielig? en al helemaal niet overbodig..) Nors opkijken Nagelbijten / Gniffelen

Haha, maar wij eten niet in het donker, en ik geloof ook dat jij niet met je mond op tafel in het donker op de tast je avondetentje naar binnen scharrelt, toch? Anders ga ik 112 bellen hoor, dan zal er vast ook wel losgeld voor je gevraagd zijn. Clown Clown

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 19:52

Mensen hebben geen tastharen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 19:53

Raja schreef:
Tja, dan toch niet de stukken rondom de mond scheren en rond de ogen heel voorzichtig, want in principe zit daar geen vacht.
Tenminste, de paarden die ik ken hebben geen vacht om hun mond en direct om hun ogen heen.....

Om de mond niet, maar de tastharen van mijn paard zitten toch ook echt helemaal rond de neus, dus ook in het vachtgedeelte. Rondom de ogen hetzelfde: een heel klein stukje zonder vacht maar de haren zitten voornamelijk iets verder er rond.
Maar goed, ik vroeg me gewoon af hoe ze dat in Duitsland dan aanpakten maar volgens mij wordt die wet dus gewoon genegeerd in de praktijk? Ik ga eens goed kijken eind van de maand in Mechelen als er iemand van de Duitse equipe start tenminste.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 19:55

Ik heb Anouar z'n ogen van de zomer ook geschoren. Gewoon met een scheermesje (zo'n weggooiding) netjes om de tastharen heen.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 19:58

Ik hoop idd dat die regel er door komt... wordt op deze manier wéér een stapje in de richting gekeken van het paard en waar die haren voor dienen!

En tsja.... voor het zicht heeft men eenhoop over, dat blijkt maar weer... helaas

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 19:59

Dat zou een prachtige regel zijn Lachen. Goed zo!
Ik vind tastharen zelfs mooi bij een paard.
En ze zijn nuttig voor het dier...
Snap niet waarom ze geknipt worden.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 20:14

Mijn paard scheer ik wel, alleen als ik wil blijven leven moet ik niet te dicht bij haar hoofd komen met dat apparaat Tong uitsteken . Dus hoofd blijft altijd in het haar, net als de benen.
Ik knip de plukken die uit de oren steken weg, knip de haren rond de ogen korter als ze naar binnen gaan krullen, dus richting het oog gaan groeien en de tastharen op de neus knip ik soms iets korter, 3 cm blijft er minimaal staan.

Het hele scheren verbieden vind ik onzin, tastharen op een minimumlengte houden vind ik een regel die moet kunnen. Dan vooral de haren op de mond (het onbehaarde gedeelte zeg maar) en rond de ogen.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 20:26

debje18 schreef:
Ik heb ook zo iets gehoord. Dat er een wet komt dat je paarden verplicht een paar uur in de wei moet zetten waar ze alle 3 de gangen goed kunnen laten zien , de paarden mogen dan ook niet meer alleen gehouden worden en er mag schijnbaar ook niet meer worden geknipt enz. Maar of het waar is weet ik niet Verward

Edit: ik heb ook gehoord dat de mensen er een paar jaar voor krijgen om alles te veranderen, is dat niet zo, dan komt die wet .

Kan het me niet echt voorstellen, maar mocht het zo zijn ben ik voor! Ik vind die eerste trouwens belangrijker dan het scheren/knippen van tastharen. Ik scheer/knip helemaal niets bij mijn paard, dat komt ook omdat ze 24 uur per dag op de wei staat en nog niet hard werkt. Misschien zal ik later over gaan op scheren, maar tastharen zit ik niet aan. Voor een paard 24 uur per dag op de wei vind ik die tastharen nodig en niemand ziet het of ze er nou wel of niet zitten. Vind het echt onnodig om ze eraf te halen... We kunnen bezig blijven, gaan we dan ook hun tanden bleken en mascara opdoen (ziet de jury ook niet Haha! Vork )

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 21:19

Nou dan ga ik mijn paarden laten laseren!! Haha!
Ik snap niet hoe iemand het mooi kan vinden, mijn paarden hebben dus gewoon een baard.. bah!! Tong uitsteken

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 21:23

Ik knip het 3e oor voor de ligging van het hoofdstel en ik knijp zijn oren dicht om de uitstekende plukken er af te knippen, voor de rest laat ik alles zitten. scheren doe ik ook niet, maar meer omdat mijn paard totaal geen wintervacht heeft/krijgt, die heeft het altijd warm...gooi hem een dek op als het vriest en hij probeert hem gelijk uit te trekken...
Zijn tastharen knip ik nooit, die dingen hebben een functie, ze zitten er niet voor niets denk ik dan.
Ik heb er niet zo'n probleem mee als mensen ze er wel af halen, moet ieder voor zich weten.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 14:54

Die dingen zitten er niet voor niks, dus ik laat ze altijd zitten. Verder scheer ik mijn paard zowiezo niet. Ik begin op tijd met een deken, krijgt hij ook geen dikke vacht. De vetlokken knip ik, omdat geschoren haar sneller terug komt.

Verder ben ik niet tegen scheren, wel tegen het weghalen van de tast en voel haren. Het zit ons niet in de weg als ze er wel zitten en het paard zit het wel in de weg als je ze er af haald.

Wel is het zo dat de paarden zich erop op een gegeven moment erop aan kunnen passen, maar ik ben zowiezo niet van de poespas.

Oren knip ik ook niet uit. Alleen de uitstekende haren, maar de binnen kant blijft lekker begroeit. Ook daar zitten de haren niet voor niks.

KiMmK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 16:32

Wij scheren onze paarden altijd! Waarom? Omdat ze er mee rijden in de hoogste menklasse.. Dus als ze niet geschoren zijn beginnen ze erg snel te zweten en dat vind ik pas zielig!
Wij scheren ze wel in het najaar zodat ze in de winter toch nog warmte haartjes hebben Knipoog en ze hebben natuurlijk een super dikke deken!