Gediskwalificeerd worden omdat je Longeerd?!?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

paddington

Re: Gediskwalificeerd worden omdat je Longeerd?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 19:18

Ik was vandaag ook aanwezig op het wedstrijd terein (stond naast de ring meester)
en heb de TS gezien ...
En ook ik vind dat je het niet zo maar kan maken om in de wei te gaan longeren
terwijl je dit door de vereniging nadrukkelijk was gezegt dat het niet kon.

Nu kan je de vereniging wel de schuld geven maar denk eens na het is je gezegt dat
het niet kon en toch ga je longeren...

Ik ben zelf vaak ringmeester op deze stal voor de vereninging en de onderlinge westrijden
en heb veel voorbij zien komen maar dit spant echt de kroon Bloos

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 19:53

Leermomentje: volgende keer van te voren even informeren of je je paard ter plaatse kan longeren.
Als je niet vroeg moet, is het misschien ook een optie om je paard thuis al even te rijden? Doe ik zelf ook als ik 's middags moet starten, dan is de eerste gekheid er weer af.

Wel fijn dat jij iig moeite doet om je paard af te longeren, paar weken terug waren er nog een paar van die fijne ruiters die het inrijterrein maar in beslag namen met rondgalopperende en bokkende paarden met weinig stuur (waardoor je eigen paard ook op een gegeven moment totaal het noorden kwijt raakt natuurlijk, want die wordt ook lastig als hij steeds op de rem getrokken wordt omdat er weer een gek voorlangs komt vliegen). Persoonlijk vind ik dat minstens zo storend en mag daar net zo goed iets voor in het reglement.

ThisIsMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 20:21

Wat zou daar dan voor in het reglement moeten komen? Dat je je paard onder de valium moet stoppen voor je je op een losrijdterrein begeeft? Ik snap wel wat je bedoelt, maar ik heb toevallig een paard wat volkomen uit haar dak gaat het eerste kwartier op een losrijdterrein. Daar helpt thuis rijden of thuis longeren niet tegen, ze doet het namelijk puur op de omgeving en de andere paarden. Als er dan een afgesloten longeergelegenheid is is dat heel fijn, want daar ter plekke longeren helpt wel. Maar als er die niet is stap ik er dus zo op, en ik kan me dan gruwelijk ergeren aan ruiters op wél rustige paarden, die zelfs nog opmerkingen maken over het feit dat de mijne dan zo vreselijk hyper is, dat ze dan gewoon verschillende keren echt recht op je afgereden komen, dat is namelijk voor de mijne hét signaal om te ontploffen. Dat overkomt me dan niet één keer, maar vaak wel 10 keer dat eerste kwartier, heeft iedereen dan de ogen in de zak zitten? Na een kwartiertje is het ver over en kan ik beginnen met echt losrijden........
Ik houd zoveel mogelijk rekening met mijn mede-ruiters en vind het heel prettig als ze dat omgekeerd dan ook doen.
On-topic, als je op wedstrijd gaat wordt je geacht het reglement te kennen, dat geldt ook voor TS, die had nooit mogen longeren daar en is naar mijn idee dus volkomen terecht gediskwalificeerd.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 20:32

ThisIsMe: ik denk niet dat jij ver komt met je verhaal. Ik zou jou ook niet tegen moeten komen in een losrijbak. Echt vervelend! Voor jou is het "maar" het eerste kwartiertje, maar wat als jij in jouw eerste (explosie) kwartiertje iemand compleet in de weg rijd, of een ander paard daarmee opfokt die juist dan de ring in moet? Lekker hoor, doordat jij je paard niet onder controle hebt kan het zijn dat andere mensen hun proef niet goed kunnen rijden. Ik vind niet dat je met jouw probleem recht van spreken hebt eerlijk gezegd.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 20:36

Urielle schreef:
Persoonlijk vind ik dat minstens zo storend en mag daar net zo goed iets voor in het reglement.

Ben ik het wel mee eens, hoewel mijn paard zich er niet heel veel van aantrekt, vind ik het zelf behoorlijk irritant.

Wat ik trouwens ook irritant vidn zijn de mensen die niet weten wie voorrang heeft in de inrijbak, maar daar gaat het nu niet over Tong uitsteken

Ik vidn het inderdaad wel erg onhandig dat je met deze weersomstandigheden zomaar, zonder toestemming, een weiland uitzoekt om te longeren. Volgende keer inderdaad informeren bij het secretariaat vóór het inschrijven lijkt me handig. Lachen

Vraag me af wat TS er van vindt..

Edit: ben het ook eens met GamblersCup. ThisIsMe; Zij komen recht op jou af rijden, wordt jouw paard daar zó gek van?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 20:49

ThisIsMe schreef:
Wat zou daar dan voor in het reglement moeten komen? Dat je je paard onder de valium moet stoppen voor je je op een losrijdterrein begeeft?

Nee, dat een ruiter tijdens het inrijden niet bewust gevaarlijke omstandigheden mag creeeren op straffe van diskwalificatie. En daar hoort het bewust meenemen van een flippend paard bij.

ThisIsMe schreef:
Ik snap wel wat je bedoelt, maar ik heb toevallig een paard wat volkomen uit haar dak gaat het eerste kwartier op een losrijdterrein. Daar helpt thuis rijden of thuis longeren niet tegen, ze doet het namelijk puur op de omgeving en de andere paarden. Als er dan een afgesloten longeergelegenheid is is dat heel fijn, want daar ter plekke longeren helpt wel. Maar als er die niet is stap ik er dus zo op,

Dan is het imo dus ook aan jou om lokaties op te zoeken waar je van te voren kunt longeren voor je op je paard stapt of waar je de ruimte op kunt zoeken om je paard even uit zijn panty te laten gaan zonder dat je de andere deelnemers stoort.

ThisIsMe schreef:
en ik kan me dan gruwelijk ergeren aan ruiters op wél rustige paarden, die zelfs nog opmerkingen maken over het feit dat de mijne dan zo vreselijk hyper is, dat ze dan gewoon verschillende keren echt recht op je afgereden komen, dat is namelijk voor de mijne hét signaal om te ontploffen. Dat overkomt me dan niet één keer, maar vaak wel 10 keer dat eerste kwartier, heeft iedereen dan de ogen in de zak zitten? Na een kwartiertje is het ver over en kan ik beginnen met echt losrijden........
Ik houd zoveel mogelijk rekening met mijn mede-ruiters en vind het heel prettig als ze dat omgekeerd dan ook doen.

Ja hallooo, hoe denk je dat die paarden rustig zijn geworden? Mijn eigen paard vloog een paar maanden geleden nog de bakwand in als er een paard binnen 20 meter afstand kwam, die hoefden niet eens erop af of er pal langs te zitten. Die heb ik ook eerst braver gemaakt tussen andere paarden, en mijn concoursen uitgezocht waar ik de ruimte had, en iedereen uit de weg gebleven tot mijn paard zich nu inmiddels braaf rond laat sturen. Daarmee zit ik dus ook echt niet te wachten op paarden die het gegroeide vertrouwen beschamen door er domweg bovenop te knallen. En ik zit ook niet te wachten om de opgebouwde ontspanning elke keer kwijt te raken door mijn paard op de rem te moeten trekken omdat iemand anders zijn bok niet kan houden.

Daarnaast heeft JOUW paard een probleem met paarden die erop af komen lopen. Waarom moeten alle andere ruiters zich dan ineens aanpassen? Als ze echt iets storends doen a la, (vishengel uit laten steken en jouw paard steeds voor zijn kop meppen, is altijd zo'n leuke...) maar gewoon losrijden?

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 20:52

Toen ik de titel las dacht ik vaag.
Maar helaas je hebt de regels overtreden en zelfs imo erg asociaal gehandeld door in een willekeurig weiland te paard te gaan longeren, stel je voor dat het jou land is, ben je er ook niet blij mee. Je bent ten alle tijden te gast op het wedstrijdterrein, als het secretariaat jou geen toestemming geeft om je paard te longeren, heb je hun mening te respecteren. Beschouw het als een leermoment.

N_geesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 21:02

Je moet je aan de regels van de KNHS houden en daarin staat dat het alleen mag als je toestemming hebt en er is je netjes gevraagd het niet te doen. Dus is dit niet onterecht denk ik.

Misschien voortaan voordat je op concour gaat longeren of op een plaats waar het wel toegestaan is

ThisIsMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 21:46

Urielle schreef:
Daarnaast heeft JOUW paard een probleem met paarden die erop af komen lopen. Waarom moeten alle andere ruiters zich dan ineens aanpassen? Als ze echt iets storends doen a la, (vishengel uit laten steken en jouw paard steeds voor zijn kop meppen, is altijd zo'n leuke...) maar gewoon losrijden?

Denk dat ik me dan niet zo handig uitgedrukt heb, want dit zijn precies de situaties die ik bedoel. Ruiters die rechtsom stug op de hoefslag blijven rijden, terwijl iedereen hoort te weten dat linksom voorrang heeft. Of ruiters die dan wel toevallig 30 hele centimeters van de hoefslag af gaan, maar dan wel hun zweep dwars in die ruimte steken. Of ruiters die als ze net naast jou rijden menen hun paard een enorme veeg met diezelfde zweep te moeten geven, liefst terwijl ze dan ook nog heel hard roepen tegen dat paard, dat zijn de ruiters waar ik me vreselijk aan erger, en waar mijn paard dus moeite mee heeft.
Andere ruiters hoeven zich dus niet aan mij aan te passen, die hoeven zich alleen simpel aan de bakregels te houden, en dat schijnt voor heel veel mensen heel moeilijk te zijn. Ik denk tenminste dat iedereen die types wel kent die denken dat een losrijdbak voor hen alleen bedoeld is. En voor de anderen die zich hier zorgen over maken, ik heb mijn paard uitstekend onder controle, die is alleen heel druk, maar ze bokt niet, slaat niet naar andere paarden, springt alleen in bovengenoemde situaties meteen opzij of 180 graden om. Dan kan je zeggen dat ik een probleem heb, maar dat wordt veroorzaakt door mensen die zich niet aan de regels houden, dus wie is dan het probleem?

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 21:55

voor de ruiters die zich niet kan gedragen in een bak . en geen bak regels kennen Lachen

Showtime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 21:58

ik vind ook niet dat je het heft in eigen handen mag nemen en gewoon maar even in het land gaan longeren op andersmans terrein. En al helemaal niet als daarvoor gezegd is dat niet niet toegestaan is.Als jij perse je paard eerst wil longeren moet je van de voren contact opnemen met de vereniging of de mogelijkheid er is.

GinnyBanshee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 22:45

als ik ga starten met mijn jonge pony dan wil ik ook kunnen longeren, maar dat is zeker iets wat je eerst moet vragen als je inschrijft, want sommige stallen hebben dat mogelijkheid niet.. maar het mag wel als de stal dat goed vind, en natuurlijk zonder hulp teugels

Marloes0508

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 16:41

Karianne12 schreef:
Vandaag is me toch zo iets bizars overkomen,
Ik moest starten in Lelystad bij HC de Hoeve, vanuit Nunspeet daar naar toe gereden met mijn 4 jarige ruin.
daar aangekomen wachten wachten en onder tussen gevraagd of er de mogelijkheid is om te longeren. moeilijk moeilijk kon niet wilden ze niet van de manege.
Maarja hallo 4 jarige tis buiten fris openvlakte buiten moeten losrijden wil ik toch nog even graag longeren.
Dus ik toch in het land gelongeerd, komt na 5 min kerel van het secetariaat van ja mag niet bladiebla meteen toen hij der nog stond kwam de stalmeester!! en die zo ja kan echt bladiebla dus k gestopt en ben ik maar in de bak gaan rijden.
komt die kerel van het secetariaat naar me toe ja je hoeft niet meer te starten je bent gediskwalificeerd ik zo hallo dat slaat nergens op
maargoed uiteindelijk na hoop geheisa mocht ik dus niet starten had het met de jury overlegd en weet ik veel...

wat vinden jullie hier nou van, we laten het hier niet bij we gaan een klacht indienen tegen de jury en de vereniging.

met andere woorden gewoon niet meer starten daaar !!!! Haha!

Ik was gister op dezelfde wedstrijd en zat aan de bar op het moment dat hij kwam overleggen met de jury. De man vertelde dat jij eerst aan hem had gevraagd of je er mocht longeren en dat hij toen had gezegd dat het niet mocht. Als je dan vervolgens tóch gaat longeren, terwijl je supergoed weet dat het niet mag (je hebt het immers net gevraagd) dan ben je toch wel stom bezig naar mijn mening. Die man zelf zei tegen die jury dat ie het best banketstaaf vond om je uit te sluiten, maar hij had toch echt duidelijk gezegd dat het niet mocht en als hij het bij jou toeliet, bestond er de kans dat er meerdere mensen hun paard gingen longeren.

Je wist dat het niet mocht en je deed het toch; gewoon niet verstandig, dan vraag je om problemen toch? (wel vervelend voor je trouwens!)

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 17:08

Tja, wie zijn billen brandt moet op de blaren zitten...
De reacties zijn denk ik duidelijk genoeg, zelfs zo duidelijk dat ik er geen reactie meer tussen heb zien staan dan TS... Misschien toch ingezien dat niet DE JURY maar juist ZIJ raar bezig was...

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 18:55

Als je vraagt bij het secretariaat of je kunt longeren, en ze zeggen nadrukkelijk "nee" we hebben hier geen ruimte voor.
Dan ga je toch niet in het weiland longeren?
Sorry hoor, maar dat zou ik dus nóóit gedurfd hebben! Dan maar een paar rondjes aan de hand stappen, kiezen op elkaar en opstappen.. maar nee blijft bij mij nee!!

christel1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 19:08

Idd vindt ook dat je dat nooit zo maar had mogen doen, zeker niet als het al gezegt was.
Maar ik zou zelf denk ik ook niet willen dat ze bij ons op concour een paard zouden gaan longeren, nu vindt ik omdat ik een jong paard heb ook wel weer zo'n dom excus oudere paarden kunnen ook enorm fris zijn, en als je dan longeert om alleen de frissigheid eruit haald dus zonder bijzet oke, maar ook nog wat bijzetten vindt ik idd echt niet kunnen.

Zelf ben ik secretariaat bij een vereniging, vindt het niet kunnen, maar idd je hebt er nu wel van geleerd neem ik aan Knipoog

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 19:58

Ik sluit me bij de meerderheid aan. Het was gewoon niet toegestaan, dus het is terecht dat je uitgesloten/gediskwalificeerd bent. Bij ons in de regio staan vaak mensen gewoon op het losrijterrein te longeren en er is meestal al veel te weinig plaats. Als je er netjes iets van zegt word je ook nog eens afgesnauwd, terwijl ze daar helemaal niet mogen longeren.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 23:21

Citaat:
Denk dat ik me dan niet zo handig uitgedrukt heb, want dit zijn precies de situaties die ik bedoel. Ruiters die rechtsom stug op de hoefslag blijven rijden, terwijl iedereen hoort te weten dat linksom voorrang heeft. Of ruiters die dan wel toevallig 30 hele centimeters van de hoefslag af gaan, maar dan wel hun zweep dwars in die ruimte steken. Of ruiters die als ze net naast jou rijden menen hun paard een enorme veeg met diezelfde zweep te moeten geven, liefst terwijl ze dan ook nog heel hard roepen tegen dat paard, dat zijn de ruiters waar ik me vreselijk aan erger, en waar mijn paard dus moeite mee heeft.
Andere ruiters hoeven zich dus niet aan mij aan te passen, die hoeven zich alleen simpel aan de bakregels te houden, en dat schijnt voor heel veel mensen heel moeilijk te zijn. Ik denk tenminste dat iedereen die types wel kent die denken dat een losrijdbak voor hen alleen bedoeld is. En voor de anderen die zich hier zorgen over maken, ik heb mijn paard uitstekend onder controle, die is alleen heel druk, maar ze bokt niet, slaat niet naar andere paarden, springt alleen in bovengenoemde situaties meteen opzij of 180 graden om. Dan kan je zeggen dat ik een probleem heb, maar dat wordt veroorzaakt door mensen die zich niet aan de regels houden, dus wie is dan het probleem?

Helemaal mee eens, ook ik heb hier zo`n enorme hekel aan, en ook mijn paard kan er slecht tegen en wordt hyper en bang, ik weet dat een ruiter vrijdag naar mij moet starten die zo`n mentalitijd heeft, dus zie er zelfs tegen op, maar heb me nu al voorgenomen bij het secetariaat te gaan klagen over haar mocht het weer zo zijn. al zal ik de ruiter er eerst zelf op aan proberen te spreken, als het niet helpt dan maar een klacht, als je je paard niet zonder meppen de bak rond kan krijgen moet je maar thuis blijven zeker als je de regels niet weet.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 08:10

ThisIsMe schreef:

Ja, dat vind ik heel iets anders, daar reageren 'normale' paarden ook op en niet alleen het eerste kwartier Knipoog Ik begreep uit jouw verhaal dat jij het eerste kwartier rondgaloppeerd op een soort bokkend ongeleid projectiel (en ja zo iets kwam ik met het losrijden tegen en dat is ook zwaar irritant).

ThisIsMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 08:22

Nee hoor, ze is het eerste kwartier echt heel hyper, kan niet stappen maar doet wel een hele goeie passage, maar daar hebben anderen volgens mij geen last van, maar ze verbergt haar stress dus absoluut niet en kan dan eigenlijk niets hebben. Als er dan in dat stukje losrijden iemand recht op af gereden komt (die dan vaak ook nog meer belangstelling heeft voor haar eigen vlechtjes dan voor de omgeving) ontploft ze, ze springt weg of draait razendsnel om, en dan kijkt ze inderdaad niet meer of er toevallig nog een ander paard naast loopt of zo, daarvoor is ze dan teveel in paniek. Maar het vervelende is dat je dit soort situaties alleen kan trainen op wedstrijd, in de verenigingsles heb ik er veel minder last van omdat iedereen daar mijn paard kent en we bovendien maar met een man of 5 in een 20X60 bak rijden, dus je hebt automatisch veel meer gelegenheid om afstand te houden.
En dat bedoelde ik met rekening houden met anderen, soms heb ik het idee dat ik de enige ben die tijdens het losrijden ook om zich heen kijkt en vooraf bedenkt wat voor effect het heeft als ik op een bepaalde plek ga afwenden of wijken of iets dergelijks. Er zijn echt mensen die gewoon maar een dotje doen lijkt wel, die hebben volgens mij niet eens gezien wie er nog meer rondrijden omdat ze alleen met zichzelf bezig zijn.

_Marlis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 09:32

Allereerst vraag ik me af en toe af waarom mensen nog wedstrijden rijden Nagelbijten / Gniffelen Al die ergernissen Hyper!

Maar on topic: Ik vind het super dat ze je uitgesloten hebben!!! Zou veel vaker moeten gebeuren (niet met jou specifiek dan hè, maar gewoon in het algemeen). Er zijn veel mensen op wedstrijd die denken dat ze maar kunnen doen en laten wat ze willen, en dan ook nog vinden dat ze er recht op hebben!!! Net zoals jij meent recht te hebben op een plek om te longeren. Nou, dat heb je dus niet.

Ik wou dat er meer verenigingen en secretariaten waren die zo zorgvuldig met hun regels om gingen, scheelt een hele hoop ergernissen (behalve voor degene die menen alles te mogen, maar die leren zich vanzelf te gedragen als ze elke keer uitgesloten worden Duivel ) en mensen gaan eens wat meer nadenken over wat ze eigenlijk doen.

Waarschuwen zou niet nodig moeten zijn. Je kent de regels, en als je je daar niet aan houdt, weet je wat de consequentie kan zijn.

Maar het zou inderdaad leuk zijn als de TS nog een keer reageerde om te zeggen hoe ze er nu tegenaan kijkt.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 09:59

Als je iets niet mag en dan toch doen, getuigt van weinig respect. Je bent gast.
maar dat is allemaal al gezegd maar wat me opvalt is dat ze zelf niet meer reageert.
Iedereen houd zich met deze discussie bezig maar van de TS hebben we radiostilte.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 10:29

_Marlis_ schreef:
Maar on topic: Ik vind het super dat ze je uitgesloten hebben!!! Zou veel vaker moeten gebeuren (niet met jou specifiek dan hè, maar gewoon in het algemeen). Er zijn veel mensen op wedstrijd die denken dat ze maar kunnen doen en laten wat ze willen, en dan ook nog vinden dat ze er recht op hebben!!! Net zoals jij meent recht te hebben op een plek om te longeren. Nou, dat heb je dus niet.
*knip*
Maar het zou inderdaad leuk zijn als de TS nog een keer reageerde om te zeggen hoe ze er nu tegenaan kijkt.

OK dan!
Helemaal mee eens!!!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 10:54

Als je geen toestemming hebt gekregen om te longeren en je doet het toch...dan moet je ook de consequenties dragen. In mijn ogen is het terecht dat je uitgesloten bent.
Buiten dit...vind ik ook dat je je paard dusdanig moet opvoeden dat longeren niet meer nodig is, op het moment dat je op wedstrijd gaat.
Bij het zadelmak maken van de paarden hebben wij dit meestal al na een paar weken voor elkaar. Een paard dient zich te gedragen als je met hem bezig bent. Of dit nu grondwerk, longeren of rijden is. Dit hoort bij de opvoeding. En als jij je paard stelselmatig aan de longe laat uitrazen voor je gaat werken...dan kun je op den duur niet meer zonder. Opvoedkundig onjuist dus....

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 23:03

ik zou gewoon vragen of t mag, en als t mag, zou ik daarna kijken of er genoeg ruimte is.. niet dat je de rest hindert. ik dacht eerst altijd dat het niet mocht, maar zag het toch vaak.

en ben het helemaal met polly2 eens.. ga gewoon pas op wedstrijd als longeren niet meer nodig is..