Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Citaat:haha alsof jouw paard zo slim is dat ie kan bedenken dat er nu voor punten gereden gaat worden en hij jou eens lekker zal pesten
. Maar dat ik daar in die ring afwachtender en minder fel rijd weet hij harstikke goed . Vonnie84 schreef:Sorry hoor, maar waarom zou je je paard op z'n sodemieter geven als je zelf de fout bent? Hier valt m'n mond van open.
Jij geeft hem niet genoeg begeleiding in de proef, jij laat hem stikken in de proef, jij gaat opeens anders rijden in de proef. Kortom: rij je paard gewoon zoals thuis. En als je je met die rijstijl niet in de wedstrijdring durft te vertonen dan ben je of nog niet klaar voor de wedstrijden of je moet eens na gaan denken over je trainingsmethode.

Citaat:En ja hoor.... wie is er weer een de lúl door fouiten van de ruiter? Jawel het paard, wie anders?
Ram en rag en maar eens goed op los, dat zal idd vast helpen....
randie schreef:wat IK belachelijk vind, is dat in de L de helft van de ruiters met wieltjes rijden en die constant erin lopen te prikken. Ik rijd ALTIJD ZONDER spoortje. Raggen doe ik al helemaal niet aan...Hoef ik ook niet te proberen.
Waar het mij omgaat is dat ook al rijd IK wat anders. Hij daar geen misbruik / gebruik van hoeft te maken. En aangezien hij gewoon een dominate flikker is op dat gebied.. Doet hij dat. ( Opa's zijn Amor & Alme Z )
Dit paard KAN je gewoon niet alleen op vriendelijkheid rijden, en dat weet ik uit eigen ervaring. Hij neemt dan het roer over en werd echt de baas over mij..Nu zijn de verhoudingen weer ok, en is er wederzijds respect.
Ik wil dit gedrag inderdaad indammen omdat ik WEET hoe ver het anders kan lopen. Dus misschien niet te snel oordelen?
Citaat:Sorry hoor, maar jij zoekt dat paard uit of heb ervoor gekozen om erop te gaan rijden. Die ouders heeft hij en dan weet je dat hij dominanter kan zijn dan anderen. Daar moet je mee om kunnen gaan en anders niet aan beginnen
randie schreef:maar als je een paard 5 keer met een wieltje een schop verkoopt en hij reageert nog bijna niet. Is dat toch ook niet helemaal als het hoort.
). Lowara schreef:nou, waarschijnlijk krijg ik bokt over mij heen,maar ik zou dus ook het paard even aanpakken.
Vandaag zelfs nog gebeurd, ze loopt lekker ontspannen, maar zodra de proef begint, reageert ze ineens nergens meer op. en met nergens bedoel ik ECHT nergens.
ik zat op een bepaald moment uit pure ellende de sporen erin te zetten om haar in draf te houden.
en dat terwijl ze er direct voor nog gewoon op de kuit meteen weg draafde.
Natuurlijk rij je anders in de ring,maar ik neem zeker geen druk erbij qua teugels en juist extra been omdat ze gewoonweg niets doet.
na een paar van deze proeven ( ze doet het ook soms in de les trouwens) heb ik vandaag dus het hef in handen genomen en haar na de proef flink eraan gereden in de bak.
reken maar dat ze het ineens wel kon, niets te moe zijn of niet reageren, zodra ik de zweep in de hand had, kon ze het ineens wel.
en ja... heeeel zielig dat ze een tik of 3 krijgt, maar liever dat dan dat ze het spelletje doorkrijgt en dadelijk helemaal niets meer wil met alle gevolgen van dien. Ook de mijne maakt dus misbruik van de situatie, maar vanaf volgende week gaat er wel een zweep mee de ring in heb ik vandaag na de proeven besloten.

goed zal je de eerste keren geen punten halen omdat je wat minder net rijd.......... geeft niks
Citaat:Een voorbeeld: Thuis als je volte bv niet met voldoende lengtebuiging gaat, ga je niet aangalopperen. Op concours moet dat wel, terwijl naar jou idee de randvoorwaarden voor een goede galop (aansprong) niet in orde zijn. Alleen al door de tekortkomende voorbereiding van de oefening kan het fout gaan, maar daarnaast is dit gevoel van niet goed voorbereid zijn vervelend voor jou en roept dus spanning op. Spanning is onduidelijkheid voor je paard. (Je spierspanning wordt hoger --> onduidelijkheid en het verschil in spierspanning gebruikt voor hulpen wordt kleiner omdat je beginaanspanning al hoger ligt)
Misschien is het een idee om voor een keer los te laten dat je precies op de letter moet rijden, en met een meer trainingstechnische instelling aan je proef begint. Dan maar eens een volte extra... Tis puur een testje.
PS een Amor moet je niet dwingen, die moet je voor je winnen. Karaktervolle paarden kun je van zn levensdagen niet dwingen, maar als je ze voor je wint gaan ze voor je door het vuur (werk letterlijk ).
toen heb ik een paar keer het commentaar gehad op mijn coupon dat ik meer hulpen moest geven. Laatste tijd probeer ik gewoon te rijden zoals thuis en er is niets meer aan de hand
Citaat:Als ik het zo goed lees (correct me if i`m wrong) zou ik eerst een kijken of je er wel echt klaar voor bent. Misschien is de band tussen jouw en je paard nog niet goed genoeg?