Paard laat me in de steek..wat te doen.!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dickie8

Re: Paard laat me in de steek..wat te doen.!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 13:42

Ik herken je wel in je situatie.
Ik heb het zelf ook, thuis gaat het bij mij heel goed, ben aan het oefenen voor de Z.
In de proef wordt het ineens allemaal anders...
Maar ik moet bekennen dat ik MEZELF de schuld geef...
Ik word zenuwachtig en ga anders rijden...waardoor mijn paard even niet meer weet wat er nou aan de hand is. Ik heb laatst toevallig een clinic van Rico Schuijers bijgewoond (=sportpsycoloog) en ik moet zeggen dat het allemaal erg herkenbaar was!

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 13:47

haha alsof jouw paard zo slim is dat ie kan bedenken dat er nu voor punten gereden gaat worden en hij jou eens lekker zal pesten Haha! Haha!

en nu serieus.........je zegt het zelf al,je rijdt voorzichter;anders dus;dat is waar hij op regaeert.Wij (ruiters) vragen...zij(paarden) draaien

succes

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-07 17:43

Citaat:
haha alsof jouw paard zo slim is dat ie kan bedenken dat er nu voor punten gereden gaat worden en hij jou eens lekker zal pesten Haha!

nee dat zal net iets te hoog gegrepen zijn Ach gut . Maar dat ik daar in die ring afwachtender en minder fel rijd weet hij harstikke goed .

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 13:37

Ik heb precies hetzelfde probleem!
Bij het inrijden heerlijk voorwaarts, goed aan het been.
In de proef merkt hij dat ik gespannener wordt, geen zweep heb en hem niet zoals tijdens training thuis even een tikje kan geven als hij zijn impuls verliest.
Tuurlijk zal ik meer gespannen zitten en tuurlijk zal hij dit voelen maar ook mijn pony maakt er vreselijk veel gebruik van!
Staat regelmatig op mn coupon dat ik mijn onderbenen stiller moet houden, maar zodra ik geen voorwaartse hulpen meer geef (lees: been, been, been, been) sta ik stil in de proef...
Thuis loopt hij super en ik zou zo graag ook op wedstrijd willen laten zien wat we kunnen.

Heb nu besloten zonder sporen in te rijden en deze pas 10 minuten voordat ik de proef in moet om te doen.
Kijken of dat werkt.
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 23-11-07 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Santosww

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 13:41

Vonnie84 schreef:
Sorry hoor, maar waarom zou je je paard op z'n sodemieter geven als je zelf de fout bent? Hier valt m'n mond van open.
Jij geeft hem niet genoeg begeleiding in de proef, jij laat hem stikken in de proef, jij gaat opeens anders rijden in de proef. Kortom: rij je paard gewoon zoals thuis. En als je je met die rijstijl niet in de wedstrijdring durft te vertonen dan ben je of nog niet klaar voor de wedstrijden of je moet eens na gaan denken over je trainingsmethode.

Helemaal mee eens...

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 13:42

baseer je je oordeel alleen op dit voorval?
dat zou ik niet doen. Ga nog een paar keer meedoen en rijd los in op de plek waar je moet starten.
het zou van alles kunnen zijn. misschien voelde hij jouw spanning, was hij onder de indruk van het plotseling ergens anders rijden, of had ie inderdaad geen zin?
(was je eigenlijk al eerder met m gestart?)

mocht het probleem aanhouden dan nog eens kijken wat te doen.

Proudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 13:43

Denk inderdaad dat het te maken heeft met je eigen spanning en dat je paard voelt dat ie nu weg kan komen met iets wat hem normaal niet lukt.
Een keer flink aanpakken in je proef dus, jammer voor de puntjes maar hij moet leren dat jouw spanning geen excuus is om maar eens zijn eigen ding te doen.

Ken het probleem, die van mij kwam op en gegeven moment terug op m'n been en wist precies dat als de knotten erin zaten en ik gespannen was hij het kon flikken.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 13:54

En ja hoor.... wie is er weer een de lúl door fouiten van de ruiter? Jawel het paard, wie anders?

Ram en rag en maar eens goed op los, dat zal idd vast helpen.... Boos!

Ga het nou eens bij jezelf na... Laat het paard jóu in de steek of jíj het paard? Zoek eens bij jezelf de fouten en je zult ze vinden. Bij een ander de fouten leggen én vervolgens diegene gigantisch op z'n flikker geven is makkelijker.
Als jij ervoor kan zorgen dat je in de proef hetzelfde rijdt als thuis, los je het vast op. JIJ maakt hier de fout door anders te rijden, niet het paard

Proudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 14:02

Nou nou heftig hoor.

Ik reed mijn proef thuis, was niet eens weg van huis. En zeg toch ook dat het door je eigen spanning komt, ben ik me dondersgoed van bewust.

Maar het nadeel van spanning is dat het zich niet laat beheersen, en dus, ondanks dat je dat niet wil, je rijden beinvloed.
En dan kan een tikje net de doorslag geven. Vork

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-07 17:42

Citaat:
En ja hoor.... wie is er weer een de lúl door fouiten van de ruiter? Jawel het paard, wie anders?

Ram en rag en maar eens goed op los, dat zal idd vast helpen....

Jezus normaal reageren is ook best moeilijk of niet? ik ZEG toch dat het grotendeels MIJN schuld is. Heb ik het over raggen? Nee hoor, Rammen ook niet! Soms is een tikje al voldoende. Net alsof ik mijn paard helemaal aftuig zeg..Kom op man.

wat IK belachelijk vind, is dat in de L de helft van de ruiters met wieltjes rijden en die constant erin lopen te prikken. Ik rijd ALTIJD ZONDER spoortje. Raggen doe ik al helemaal niet aan...Hoef ik ook niet te proberen.

Waar het mij omgaat is dat ook al rijd IK wat anders. Hij daar geen misbruik / gebruik van hoeft te maken. En aangezien hij gewoon een dominate flikker is op dat gebied.. Doet hij dat. ( Opa's zijn Amor & Alme Z )
Dit paard KAN je gewoon niet alleen op vriendelijkheid rijden, en dat weet ik uit eigen ervaring. Hij neemt dan het roer over en werd echt de baas over mij..Nu zijn de verhoudingen weer ok, en is er wederzijds respect.

Ik wil dit gedrag inderdaad indammen omdat ik WEET hoe ver het anders kan lopen. Dus misschien niet te snel oordelen?

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 18:15

heel veel wedstrijd rijden, om van de spanning af te komen Knipoog

ik deed het ook, wanneer ik thuis al een proefje oefende, werd ik boos omdat het niet lukte. en reageerd het af op mijn paard. nu merk ik wel dat mijn paard wat meer impuls verliest maar ze blijft nu wel keurig onder controle Bloos

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 18:40

randie schreef:
wat IK belachelijk vind, is dat in de L de helft van de ruiters met wieltjes rijden en die constant erin lopen te prikken. Ik rijd ALTIJD ZONDER spoortje. Raggen doe ik al helemaal niet aan...Hoef ik ook niet te proberen.

Waar het mij omgaat is dat ook al rijd IK wat anders. Hij daar geen misbruik / gebruik van hoeft te maken. En aangezien hij gewoon een dominate flikker is op dat gebied.. Doet hij dat. ( Opa's zijn Amor & Alme Z )
Dit paard KAN je gewoon niet alleen op vriendelijkheid rijden, en dat weet ik uit eigen ervaring. Hij neemt dan het roer over en werd echt de baas over mij..Nu zijn de verhoudingen weer ok, en is er wederzijds respect.

Ik wil dit gedrag inderdaad indammen omdat ik WEET hoe ver het anders kan lopen. Dus misschien niet te snel oordelen?

- ten eerste rij je vast veel beter dan die andere ruiters, die met wielen rijden etc
- ten tweede is het paard een gigantische flikker, want z'n ouders geven dat door. Veel anderen zouden het paard allang verkocht hebben...
- ten derde, tuurlijk mag hij geen misbruik maken omdat jij anders gaat rijden

lol! ROFL
Sorry hoor, maar jij zoekt dat paard uit of heb ervoor gekozen om erop te gaan rijden. Die ouders heeft hij en dan weet je dat hij dominanter kan zijn dan anderen. Daar moet je mee om kunnen gaan en anders niet aan beginnen. Om daar mee aan te komen vind ik gewoon kul!
Daarbij vind ik dat er te vaak naar de ouders van het paard wordt gewezen. Kijk naar bijv jazz, er zijn er gewoon veel in onkundige handen gevallen.

Dat hij "misbruikt" maakt als jij anders gaat rijden, tjonge jonge. Hij moet maar weten dat hij aktief moet blijven.
Het heet paardrijden, niet een kunsje leren zodat je op een aurtomatische piloot kunt rekenen Koe

IMO wordt er veel te vaak naar het paard gewezen (en ook "grotendeels MIJN schuld" = toch een gedeelte het paard de schuld geven) Niet zo slim

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-07 18:51

Citaat:
Sorry hoor, maar jij zoekt dat paard uit of heb ervoor gekozen om erop te gaan rijden. Die ouders heeft hij en dan weet je dat hij dominanter kan zijn dan anderen. Daar moet je mee om kunnen gaan en anders niet aan beginnen

tsja dat krijg je als het je eerste eigen paard word na jaren een paard voor iemand anders gereden te hebben. Papier heb ik niet eens naar gekeken op dat moment.. en al had ik gekeken hadden die namen me nog niets gezegd:Y) . Maar goed fijn dat er zoveel opbouwende kritiek is hier, kan ik echt veel mee. Dat verkopen komt niet bij mij vandaan maar dat is het advies en commentaar geweest van veel mensen om mij heen onder andere ex-lesgevers.
En als ik beter reed dan die rest had ik dit topic al niet gestart, maar als je een paard 5 keer met een wieltje een schop verkoopt en hij reageert nog bijna niet. Is dat toch ook niet helemaal als het hoort.

En ik heb er bewust voor gekozen om geen spoortje erbij te pakken, omdat ik daarmee de oorzaak niet weg haal. De oorzaak ben IK heb ik al eerder aangegeven, daar ben ik me echt wel bewust van. Dus aan tips hoe ik dingen kan veranderen en hoe je het het best aan kan pakken heb ik waar aan. De titel is inderdaad verkeerd gekozen, maar dat is in een opwelling gedaan na die wedstrijd. Op dat moment spoken er allerlei emoties door mijn ( en waarschijnlijk ook bij anderen) hoofd. Ik heb nu les van iemand die meteen op de reacties die mijn paard geeft naar mij reflecteert dus mijn paard de schuld geven komt vrij weinig voor eigenlijk.Meestal ben ik zelf de l*l en terecht.

Ik denk dat ik verder maar verzoek voor een slotje want hier schiet ik weinig mee op zo..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 20:55

Nog kies je er zelf voor om dit paard te rijden.....
Hoe "slecht" anderen rijden lost jouw probleem niet op dus hoef je dat ook niet aan te halen.
Ik kan me die frustratie om het paard de schuld te geven niet voorstellen, sorry Rolleyes
Maar weet dat er meer mensen last van hebben.

Wat het geval is,is dat jij anders gaat rijden tijdens een proef. Veel oefenen dus. Je zegt dat hij/jij thuis al veranderd als iemand begint met lezen. Dus dan kun je dat mooi vaak oefenen.
Wanneer het mis gaat, gelijk dat herhalen en dan weer verder.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 20:59

randie schreef:
maar als je een paard 5 keer met een wieltje een schop verkoopt en hij reageert nog bijna niet. Is dat toch ook niet helemaal als het hoort.

Daar kun je niets van zeggen.
Er zijn paarden die zo gespannen worden van de wedstrijdatmosfeer dat ze bevriezen, en zo doof voor de hulp worden. Al zou je er stroom opzetten dan gaan ze nog niet. Die ruiters zeggen hetzelfde als jij: 'Mijn paard laat me in de steek.' Clown

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 20:11

Hey!
Je geeft zelf al aan de oorzaak bij jezelf te zoeken. Dat is een goed initiatief, je paard kan uiteraard geen verschil maken tussen binnen of buiten de hekjes. Een keer doorpakken heeft dan ook geen zin, gezien het probleem bij jou ligt en niet bij het paard.

Wat je dan wel kunt doen? Wsl ben je zelf toch wat gespannen omdat het nu echt moet gebeuren en je heel precies moet rijden. Persoonlijk is dat iets wat mij heel erg stoort en waar ik zenuwachtig
van wordt, naast het feit dat goed losrijden op concours vrijwel onmogelijk is. Ik raak gespannen omdat ik zooo vreselijk secuur moet werken waardoor ik dingen niet goed af kan werken. Door je eigen spanningen komen je hulpen niet goed aan bij je paard, er is onduidelijkheid in de communicatie waardoor je paard niet of foutief zal reageren.

Een voorbeeld: Thuis als je volte bv niet met voldoende lengtebuiging gaat, ga je niet aangalopperen. Op concours moet dat wel, terwijl naar jou idee de randvoorwaarden voor een goede galop (aansprong) niet in orde zijn. Alleen al door de tekortkomende voorbereiding van de oefening kan het fout gaan, maar daarnaast is dit gevoel van niet goed voorbereid zijn vervelend voor jou en roept dus spanning op. Spanning is onduidelijkheid voor je paard. (Je spierspanning wordt hoger --> onduidelijkheid en het verschil in spierspanning gebruikt voor hulpen wordt kleiner omdat je beginaanspanning al hoger ligt)

Misschien is het een idee om voor een keer los te laten dat je precies op de letter moet rijden, en met een meer trainingstechnische instelling aan je proef begint. Dan maar eens een volte extra... Tis puur een testje.

PS een Amor moet je niet dwingen, die moet je voor je winnen. Karaktervolle paarden kun je van zn levensdagen niet dwingen, maar als je ze voor je wint gaan ze voor je door het vuur (werk letterlijk Tong uitsteken ).

inge_0rland0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 18:08

Lowara schreef:
nou, waarschijnlijk krijg ik bokt over mij heen,maar ik zou dus ook het paard even aanpakken.
Vandaag zelfs nog gebeurd, ze loopt lekker ontspannen, maar zodra de proef begint, reageert ze ineens nergens meer op. en met nergens bedoel ik ECHT nergens.
ik zat op een bepaald moment uit pure ellende de sporen erin te zetten om haar in draf te houden.
en dat terwijl ze er direct voor nog gewoon op de kuit meteen weg draafde.
Natuurlijk rij je anders in de ring,maar ik neem zeker geen druk erbij qua teugels en juist extra been omdat ze gewoonweg niets doet.
na een paar van deze proeven ( ze doet het ook soms in de les trouwens) heb ik vandaag dus het hef in handen genomen en haar na de proef flink eraan gereden in de bak.
reken maar dat ze het ineens wel kon, niets te moe zijn of niet reageren, zodra ik de zweep in de hand had, kon ze het ineens wel.
en ja... heeeel zielig dat ze een tik of 3 krijgt, maar liever dat dan dat ze het spelletje doorkrijgt en dadelijk helemaal niets meer wil met alle gevolgen van dien. Ook de mijne maakt dus misbruik van de situatie, maar vanaf volgende week gaat er wel een zweep mee de ring in heb ik vandaag na de proeven besloten.

ik ben het met je eens Knipoog
gewoon echt een keer aanpakken en dan kun je weer rustig doorgaan

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 18:11

gewoon je proef rijden alsof je thuis rijd.......... heel simpel Lachen Lachen goed zal je de eerste keren geen punten halen omdat je wat minder net rijd.......... geeft niks Lachen

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-07 14:42

Citaat:
Een voorbeeld: Thuis als je volte bv niet met voldoende lengtebuiging gaat, ga je niet aangalopperen. Op concours moet dat wel, terwijl naar jou idee de randvoorwaarden voor een goede galop (aansprong) niet in orde zijn. Alleen al door de tekortkomende voorbereiding van de oefening kan het fout gaan, maar daarnaast is dit gevoel van niet goed voorbereid zijn vervelend voor jou en roept dus spanning op. Spanning is onduidelijkheid voor je paard. (Je spierspanning wordt hoger --> onduidelijkheid en het verschil in spierspanning gebruikt voor hulpen wordt kleiner omdat je beginaanspanning al hoger ligt)

Misschien is het een idee om voor een keer los te laten dat je precies op de letter moet rijden, en met een meer trainingstechnische instelling aan je proef begint. Dan maar eens een volte extra... Tis puur een testje.

PS een Amor moet je niet dwingen, die moet je voor je winnen. Karaktervolle paarden kun je van zn levensdagen niet dwingen, maar als je ze voor je wint gaan ze voor je door het vuur (werk letterlijk ).

Dit vind ik wel een goed idee eigenlijk, want het probleem is inderdaad denk ik dat ik op dat moment iets moet laten zien terwijl ikzelf inderdaad de voorbereiding niet goed genoeg vind = stress.

En dat je een Amor niet moet dwingen ben ik al achter, zo heb ik 3 lesgevers versleten die les gaven op de buigen of barsten manier. Waardoor ik uiteindelijk helemaal niets meer met hem kon. Ik heb met veel geduld, en eerlijk en consequent zijn nu echt een super paard aan hem, dat zonder meer. Het is al echt een wereld van verschil durf ik zo te zeggen. En juist omdat hij mij zo goed aanvoelt, gaat het met de wedstrijden inderdaad verkeert. En met aanpakken bedoel ik echt niet hem door de bak heen meppen, want dat hoef ik bij dit paard sowieso niet te proberen. Wanneer ik hem straf en het is terecht accepteert hij dat. Wanneer ik hem zou straffen in de ring zal hij dit waarschijnlijk niet accepteren omdat het niet " zijn fout " is.

Nou zal ik waarschijnlijk wel een reactie krijgen paarden denken niet zo ver, geloof mij dit is geen doorsnee paard Haha!

Rozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 14:50

ik heb hier ook een tijdje last van gehad, toen ik net L2 ging starten wilde ik veel te netjes rijden en ging veel te watjes-achtig rijden, gebruikte mijn zweep niet want was bang dat de jury dat niet 'netjes' zou vinden, en gaf alleen been als ik al bijna stil stond Clown toen heb ik een paar keer het commentaar gehad op mijn coupon dat ik meer hulpen moest geven. Laatste tijd probeer ik gewoon te rijden zoals thuis en er is niets meer aan de hand Knipoog

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 14:56

Als ik het zo goed lees (correct me if i`m wrong) zou ik eerst een kijken of je er wel echt klaar voor bent. Misschien is de band tussen jouw en je paard nog niet goed genoeg?
Plus dat er van jouw kant misschien heel veel spanning afstraalt en je te veel bezig bent met de wedstrijd zelf en niet met het rijden, waardoor je hulpen misschien niet goed doorkomen op je paard.
Sporen omdoen of slaan heeft dan geen zin natuurlijk, dan straf je hem voor iets wat niet nodig is eigenlijk. Waneer je weet dat het een spelletje is, dan kan je hem aanpakken je, maar dat hoeft ook niet gelijk met een zweep of spoor. Met belijd!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-07 15:14

Citaat:
Als ik het zo goed lees (correct me if i`m wrong) zou ik eerst een kijken of je er wel echt klaar voor bent. Misschien is de band tussen jouw en je paard nog niet goed genoeg?

Nou ik denk dat dat wel meevalt, ik had ruimsschoot genoeg punten om naar de L te gaan. En ik heb met dit paard zo gruwelijk veel meegemaakt dat de band juist heel sterk is en hij me super aanvoelt. Te goed in dit geval. Wanneer ik ( onbewust) gespannen ben pikt hij dat super snel op.

We hebben samen super veel meegemaakt, zijn is een sloot gevallen, door een hek geknald omdat iemand de bakkanonnen ineens aanzette. Hij duwde mij door het hek heen omdat hij die straal op zijn kont kreeg toen ik links viel ging hij ook links en is gewoon helemaal over me heen gegaan en heeft daarbij me helemaal niet geraakt. Ze hebben mij toen naar binnen gebracht, maar randeux konden ze weinig mee omdat hij helemaal stond te shaken en niet snapte waar ik ineens was gebleven. pas toen hij me weer gezien had werd hij weer rustig. Ik heb ook veel met hem moeten wandelen door stomme pech, klap van een anders paard, longontsteking door de sloot daarvoor moest hij naar de kliniek ect.
Daardoor ben ik heel veel bezig met hem geweest, spelen, joggen, troetelen ect.

Ik durf wel te stellen dat we een " team" zijn, vooral omdat hij andere ruiters eraf werkt of eraf probeert te werken, wanneer het hem niet bevalt. Het heeft wel lang geduurt voordat we ook rijtechnisch zo op elkaar ingespeeld waren, heb ongeveer alles met hem meegemaakt wat een paard kan doen. maar nu is hij voor mij echt fijn te rijden..

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 20:11

Nou dat verklaard een hoop! Hij is misschien bang dat hij weer iets naars meemaakt, omdat hij op vreemd terrein is.

*edit* en dan blijf ik er bij dat je er met extra kracht door sporen of rotzooi om te doen niets oplost.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-07 20:14

Dat zou inderdaad een optie zijn, alleen reageerde hij in de bekende bak in rosmalen waar ook mijn club lessen zijn ook zo..
Maar het zou kunnen dat hij inderdaad ook een beetje dichtklapt.

En we zijn inderdaad beide niet voor het geluk geboren Verdrietig

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 20:22

Nou dat kan, maar zie het zonnige ervan in dan! Je paard laat je niet in de steek, hij is gewoon bang voor wat er gaat komen, dat is een heel normaal instinct zowel bij dieren als bij menzen. Dan gaat vanzelf over, waneer je vaak met hem weg gaat, lekker naar het bos met een vriendin, op wedstrijd, etc, etc om zijn vetrouwen te krijgen. Dus dat hij leuke dingen ervaart op andere plaatsen!