3 jarige op wedstrijd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

asjemenou

Re: 3 jarige op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 21:16

De B is niks meer dan de beginselen...

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 21:17

Tja en toch niet altijd haalbaar... Zelfs voor paarden die al wat ouder zijn dan drie Knipoog

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 21:27

Maar dat is dan wel bij ruiters die helemaal niet op een drie-jarige moeten gaan zitten!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 21:30

Yank schreef:
Het ligt eraan wat je verstaat onder wedstrijd. Maar goed, er vanuitgaande dat het om aannemelijke wedstrijden gaat vind ik 3 jaar te vroeg. Waar blijft de tijd dan om het dier uberhaupt op te leiden en de beginselen van het rijden onder de knie te laten krijgen? Met 3 jaar zou ik pas voor het eerst op mijn paard gaan zitten.

En als je zelf redelijk kunt sturen zou je hem toch zeker binnen een half jaar, en de meeste ruiters al een stuk eerder, fatsoenlijk door een B-proefje moeten kunnen sturen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 21:36

RianneH schreef:
Maar misschien richt ik dit al teveel op mezelf, weet dat ik voor een onderlinge al strondzenuwachtig ben. Terwijl zonder enige zenuwen haar meenam op 10 daagse vakantie.

Met een jong paard waar ik niks van verwacht, ben ik juist relaxed. Weet je wat daar mijn doel is de eerste keer? Rond kunnen sturen, erop blijven zitten, lol maken en allebei leren: ik leer dan nl. hoe ik mijn paard moet rijden in zulke omstandigheden en de puppy doet ervaring op.
Die wedstrijdspanning is er pas als ik denk dat ik kan presteren. Als ze dan met 4 voeten van de grond gaan kan ik er niet mee lachen, maar die eerste keren mag zo'n jonkie overal bang van zijn en voor alles wegspringen. Als hij zijn best doet voor me ben ik blij met hem. Haha!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 21:37

Ik heb vorig voorjaar 2 jarigen in de ring gehad in de B en toen had ik wel zoiets van, moet dit nou? Dat was in mei, voordat je je 3-jarige klaar hebt voor een B-proef ben je wel een paar maanden bezig.
Ik vind het prima dat een 3-jarige tegenwoordig pas vanaf oktober mee mag.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 22:13

Ik vind dat er tegenwoordig sowieso veel te veel van veel te jonge paarden word gevraagd.... Maar dat terzijde.

Si_monee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 22:15

Had laatst op marktplaats een 4 jarige pony gezien die Z sprong!

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 22:16

Een 4 jarige kan geen Z springen, omdat dat niet mag. Voor de Z moeten ze minstens 6 zijn, voor zowel dressuur als springen.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 22:16

Dat kan dus helemaal niet.
Dat moet je gewoon niet geloven.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 22:21

Ik heb 2 pony's onder me kont, de ene is al 10 jaar heeft in haar leven 1 keer een "wedstrijd" gelopen; Abop, (of hoe heet het) en afgelopen zondag hadden we clubkampioenschappen... ze was héél kijkerig op de ring etc. terwijl we dat juist neit van haar hadden verwacht. Ze is meestal erg koel in der hoofd etc.

De 3 jarige wouden we zondag niet mee nemen, wordt dan veel te veel omdat we morgen ook wedstrijd hebben.

Morgen rijd ik dus me eerste officiele wedstrijd met de 10jarige en de 3jarige. De 3 jarige is met 3 ingereden en dat was in maart/april. Ik zit er nu ruim 3 maand op en hij loopt nu echt heerlijk! De eigenaresse die hem echt zadelmak heeft gemaakt heeft er een bixie-wedstrijdje mee gereden -> PUUR VOOR DE ERVARING -> en dit ging buitengewoon goed.
Hij heeft echt het karaktertje van een sportpaard, en wil zelf ontzettend graag presteren (je had hem moeten zien lopen op dat bixie-wedstrijdje, ze deden buiten meededingen mee, maar het was gewoon bij een officiele wedstrijde).. echt zo'n showbink wordt het dan. Daarom ben ik ook erg benieuwd hoe het morgen gaat!
Zelf probeer ik zo ontspannen mogelijk te zijn, dit is voor mij nooit een probleem geweest.. en als ik spanning heb dan ga ik altijd stappen en evt. dingen overleggen met de eigenaar ofzo. Zorg ik dat ik even aan "iets anders" ga denken. Meestal komt bij mij de spanning als ik met iets aan het oefenen ben, en het wl niet lukken. Ik ben niet zo een die dan juist gaat doordrammen, gaat lopen trekken en trappen en dat arme beesje is maar geschokt ! Zo iemand ben ik dus echt niet.. ik ga dan juist eerder op letten van; rustig, even iets anders doen... ofzo.

Het scheelt dat ik morgen eerst met de 10jarige moet, kan ik zelf ook even voelen hoe het gaat etc. En daarna pas de 3jarige. Hij is al weer bijna 4 haha..

Dit jaar verwachten we nog helemaal niks, van beide pony's niet overigens. Volgend jaar (mits het voor mijn gevoel goed gaat) wil ik pas een beetje prestatie gericht rijden.. Eerst ervaring op doen Lachen

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 22:27

B proefje moet prima kunnen met een 3jarige.

mhtimmerwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 22:30

pers vindt ik het te jong ookal gaat het om een B proef, ze moeten naar mijn mening tot hun 4 en als het paard het langer nodig heeft lekker kunnen uitdijen en rustig hun balans kunnen vinden.
maarja er zijn ook paarden van 3 die er misschien wel aan toe zijn, ik heb ze zelf alleen nog nooit gezien

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 22:36

Ik heb zelf jonge paarden gehad en die reed ik 3 keer per week. Eén van de 2 was al vroeg erg netjes onder het zadel en die heb ik toen al vroeg meegenomen op wedstrijd.
Ik reed hem 10 minuutjes in en dan de ring in, meneer liep op zijn slofjes naar de L en vond het allemaal prachtig. Sterker nog, op zijn 4e mocht hij M starten en met 5 liep hij Z, en dat allemaal met 3 keer rijden in de week, de rest lekker los, buitenritjes spongetje en andere leuke dingen doen.
De ander was juist wat later goed rijklaar dus daar heb ik wat langer mee gewacht.
Maar in principe is er niks mis met een 3jarige in de B.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 23:17

Storm76 schreef:

Per wanneer?

Ik heb ook eens een pony van 3 in de B gehad in het vroege voorjaar in het indoorseizoen.
Nu mag dat gelukkig niet meer, maar die pony moet al erg vroeg onder het zadel zijn geweest.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 23:19

Na 1 oktober dat wel.

_Marinke_

KarinvdM schreef:
Storm76 schreef:

Per wanneer?

Ik heb ook eens een pony van 3 in de B gehad in het vroege voorjaar in het indoorseizoen.
Nu mag dat gelukkig niet meer, maar die pony moet al erg vroeg onder het zadel zijn geweest.

Waarom?
Kan toch ook dat het een laatkomertje is en pas in september/oktober 3 is geworden? Dat ze hem in februarie/maart gingen uitbrengen.

Storm

Paard was op 10 mei geboren.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 23:23

_Marinke_ schreef:
Waarom?
Kan toch ook dat het een laatkomertje is en pas in september/oktober 3 is geworden? Dat ze hem in februarie/maart gingen uitbrengen.

Deze pony moest in werkelijkheid nog 3 worden.
Een late, die in sept/okt geboren is, wordt ook per 01-01 een jaar ouder en dat zou dus een 4-jarige geweest zijn.

Afgelopen juni had ik nog iemand net een 3-jarige in de ring... Die kon dus gewoon weer naar huis t/m september.

josan123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 23:50

Ik vind dat je makkelijk met een 3 jarig paard op wedstrijd kan zolang je het maar gewoon RUSTIG aan doen!
Ik doe het nl zelf ook!..
mijn paard is 3 ( januarie 4) en rijd hem om de dag 20 minuten- half uurTJE..
We doen het heel erg rustig en doen maar af en toe een wedstrijdje.. gewoon om te kijken hoe hij reageert
en of we ons ontwikkelen..
mijn paard reageert hier heel erg goed op.
Hij kan alles rustig leren en ik geef hem ook overal de tijd voor..
als je het gewoon rustig aan doet met z'n paard kun je dus gerust wat wedstrijdjes
mee pakken! gewoon voor de ervaring.. je moet ervooral niet van uitgaan in de prijzen te rijden.. maar als je paard dan braaf goed rond loppt kun je al lang tevreden zijn en hoef je niet eens een winstpunt te rijden.
Maar ik doe het heel rustig aan met mijn paard hoor.. niet dat er gekke gedachtes onstaan dat ik mijn paard helemaal kapot rijd omdat hij op wedstrijd moet!! dat zeker NIet!!

Si_monee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-07 08:42

rowo schreef:
Een 4 jarige kan geen Z springen, omdat dat niet mag. Voor de Z moeten ze minstens 6 zijn, voor zowel dressuur als springen.

Hmm Raar dan Inderdaad vast een handelaar die even denkt een pony snel te verkopen Verward

Si_monee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-07 08:43

Ja er zijn ook mensen die pony's en paarden van 3 jaar al bijna iedere dag rijden. Ik rijd hooguit zo'n 4 keer in de week en 1 keer longeren. Meestal word dit minder en word het 4 keer in de week beweging.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 09:58

paard van 3 = 3 keer per week rijden
paard van 4 = 4 keer per week rijden
paard van 5 = 5 keer per week rijden
en niet vaker dan 5 keer aanhouden bij een ouder paard.

dit hield ik altijd aan bij de paarden die ik heb gehad.
en bij jonge paarden rij je natuurlijk korter en minder intensief dan bij de oudere.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 10:03

Si_monee schreef:
rowo schreef:

Hmm Raar dan Inderdaad vast een handelaar die even denkt een pony snel te verkopen Verward

pony kon waarschijnlijk z-hoggte springe, en dan is het dus een z=pony Clown

Ik zou ook wel met Zafira af en toe een wedstrijdje willen rijden. lekker ervaring opdoen Ja

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 10:12

ik heb er wel eens een zadelmak gemaakt waar ik zo de ring mee in ben gegaan, en toen had het dier pas 3 keer los gelopen was net een maand onder de man, 3 keer per week..... en echt pas 3 keer zonder grondpersoon.

ding had er zoveel plezier in, had er zoveel zin in, vond het gewoon zo gaaf......

had het dier zo opgeladen Lachen en de grote baas kijken, snapte er niks van dat ik hem meenam

Heb er geen punten mee gereden, want er is natuurlijk nog niks bevestigd, maar lol dat we hadden..

Diertje had ik een half jaar later in de L en toen werd hij verkocht Lachen Lachen

Ik weet niet wat ervan terecht is gekomen, maar dat deze er zou komen was duidelijk.

Denk wel dat hij overigens ondertussen met pensioen is Lachen