Stelling -> Bij 10 winstpunten over of klasse uitrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Yaraa

Re: Stelling -> Bij 10 winstpunten over of klasse uitrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 13:59

Ik ben toen ik 10 wp in de B had meteen over gegaan naar de L1,
in de B haalde ik elke keer behoorlijk hoge punten, echter in de L1
zijn mijn punten elke keer een stuk lager, maar ik ben het helemaal eens met jou,
Daar kun je juist van leren!! Westrijden is niet om te winnen vind ik,
maar om lekker te rijden en om van te leren!! Je kunt wel de B hélemaal uitrijden
en elke keer winnen, maar daar leer je niet zoveel van...
Ik merk nu ook al, dat de L1 oefeningen steeds beter gaan, zoals het wijken enzo,
dan kan ik daar nu juist lekker op oefenen.
Ik zal ook zeker als ik 10 winstpunten in de L1 heb meteen doorgaan naar de L2.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 14:19

Solvej schreef:
Wanneer je merkt dat je paard er nog niet helemaal klaar voor is kun je naar mijn mening beter even wachten met promoveren. Pas als de basis er goed in zit voor dat niveau en de puntjes op de 'i' staan is het verstandig om over te gaan vind ik persoonlijk. Zo heb je meer kans op scoren wat alleen maar goed is voor je eigen motivatie en zelfvertrouwen. Ook neem je in je training dan meer de tijd wat alleen maar goed is voor het paard. Daarbij maak je meer positieve naamsbekendheid als je dan uiteindelijk overgaat op het moment dat het paard en de ruiter er klaar voor is en blijft scoren.

Inderdaad.
Ik ging super hard door de L1, maar nu blijf ik in de L2 vaak hangen rond die net winstpunt net niet!
Dat is ook niet leuk en zeker niet goed voor je zelfvertrouwen.
Ik heb dus besloten om mijn paard nu thuis te houden totdat de puntjes op de Ï staan.

Ik kon veel ophalen met de galop onderdelen, maar je baalt toch meer van die 3 op dat achterwaards dan die 8 op die middengalop!

En als mensen graag de B of andere klasse uit willen rijden en daardoor veel prijzen weg halen voor anderen, prima, daar kan ik wel mee omgaan.
Als mijn paard voor mijn gevoel maar lekker liep en ik eruit kreeg wat ik eruit wilde krijgen.

Achmeddie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 14:29

Ik vind dat je pas over moet gaan als jijzelf én de pony er klaar voor zijn. Ik heb tot nu toe elke klasse uitgereden en vooral van het M1 naar het M2 ben ik 'blijven hangen'. De M2 viel mij echt een beetje tegen, maar ook die heb ik uitgereden.

Nog zoiets vind ik: b+1 en dan ZZ+10 (dressuur en springen) naar mijn mening heb je de dressuur toch echt nodig om een fatsoenlijk parcours te rijden. En dan kan je wel zeggen van: 'dat wil nog niet zeggen dat ze thuis geen dressuur rijden.' Op wedstrijd is toch anders, en als je daar aan kunt tonen dat je dat ook kan vind ik pas dat je moet gaan springen.

Nu weer on-topic:
Met elk paard de B uitrijden is natuurlijk niet echt idiaal in mijn ogen. Een keer wil je toch verder..maar dan vind ik wel dat je niet als een gek wedstrijden moet gaan rijden om zo snel mogelijk hoger te komen.

Doe gewoon wat jijzelf het beste vind voor je pony/paard. Ja

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 15:47

daantjuhhh schreef:
Solvej schreef:
Wanneer je merkt dat je paard er nog niet helemaal klaar voor is kun je naar mijn mening beter even wachten met promoveren. Pas als de basis er goed in zit voor dat niveau en de puntjes op de 'i' staan is het verstandig om over te gaan vind ik persoonlijk. Zo heb je meer kans op scoren wat alleen maar goed is voor je eigen motivatie en zelfvertrouwen. Ook neem je in je training dan meer de tijd wat alleen maar goed is voor het paard. Daarbij maak je meer positieve naamsbekendheid als je dan uiteindelijk overgaat op het moment dat het paard en de ruiter er klaar voor is en blijft scoren.

Inderdaad.
Ik ging super hard door de L1, maar nu blijf ik in de L2 vaak hangen rond die net winstpunt net niet!
Dat is ook niet leuk en zeker niet goed voor je zelfvertrouwen.
Ik heb dus besloten om mijn paard nu thuis te houden totdat de puntjes op de Ï staan.

Ik kon veel ophalen met de galop onderdelen, maar je baalt toch meer van die 3 op dat achterwaards dan die 8 op die middengalop!

En als mensen graag de B of andere klasse uit willen rijden en daardoor veel prijzen weg halen voor anderen, prima, daar kan ik wel mee omgaan.
Als mijn paard voor mijn gevoel maar lekker liep en ik eruit kreeg wat ik eruit wilde krijgen.

Overigens heb ik de L1 wel uitgereden.
Ik won veel en had lekkere punten, maar ik wist nog niet klaar te zijn voor de L2 en dan kan je wel overgaan maar dan krijg je alleen maar commentaar van de jury.

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 16:32

Ik ben tot nu toe elke keer meteen overgegaan.
Ik ga eigenlijk nooit verder dan 12 winst.
Ik vind; als je een klasse hoger start leer je het snelst je fouten door het jurycommentaar Haha!.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 17:00

Marrepar schreef:
Ik vind; als je een klasse hoger start leer je het snelst je fouten door het jurycommentaar Haha!.

Ik denk toch echt dat ik van een half uurtje les van Loes krijg 10keer meer leer.
Laatst was het commentaar, dat was niet zo goed meisje!! en daar kon ik het meedoen! Haha!

Je krijgt vaak toch te horen, ja hij moet iets meer middendraf tonen, of hij mag iets langer/korter/ronder in de hals..
Of het wijken mag iets scherper..

maar hoe je dat moet doen? dat zeggen ze er vaak niet echt bij!

En mijn instructrise kan mij zo nodig daar stap voor stap in begleiden!

xCondor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 17:09

Ik ga pas over al denk ik dat mijn paard er klaar voor is.
Er zijn mensen die het anders doen, daar heb ik respect voor.

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 17:21

Marrepar schreef:

Ik ben het hier niet mee eens! JE moet er klaar voor zijn vind ik, je moet het aan kunnen de nieuwe klasse, je moet iet denken van nou ik ben er nog niet klaar voor, maar ik ga toch maar over want dan leer ik het snelste. Dat is niet zo, want de jury zegt alleen maar wat fout is en niet hoe jij het op moet lossen. Ik probeer altijd gewoon zo ie zo al een klasse voor te lopen op wat ik rij, zodat we er aan toe zijn als we 10 winstpunten hebben. En anders wachten we nog even.

Karalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 23:21

Ik vind dat iedereen dat voor zichzelf moet bepalen, maar natuurlijk niet gaan overdrijven door anderhalf jaar in de B te blijven Knipoog Ikzelf heb ook een tijdje in de B gereden, maar dit kwam omdat ik een erg jonge pony had, waarvan ik voelde dat die nog niet klaar was voor het wijken.. Nouja, en toen kreeg ik 214 punten, en toen voelde ik ook dat ze er wel klaar voor was, toen alleen nog de Kring in de B gereden
Je voelt zelf wel aan of je er klaar voor bent of niet Knipoog

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 23:22

Giorgio_x schreef:
Ik ben het hier niet mee eens! JE moet er klaar voor zijn vind ik, je moet het aan kunnen de nieuwe klasse, je moet iet denken van nou ik ben er nog niet klaar voor, maar ik ga toch maar over want dan leer ik het snelste. Dat is niet zo, want de jury zegt alleen maar wat fout is en niet hoe jij het op moet lossen. Ik probeer altijd gewoon zo ie zo al een klasse voor te lopen op wat ik rij, zodat we er aan toe zijn als we 10 winstpunten hebben. En anders wachten we nog even.

Ja, je moet natuurlijk wel klaar zijn voor de klasse.
Maar ik ga er vanuit dat je al een klasse hoger traint thuis dan je op wedstrijd rijd, dat doe ik tenminste altijd. Knipoog

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 11:18

Als ik 10 punten heb dan ga ik over.
En als het paard er nog niet klaar voor is dan oefen ik thuis eerst nog even door totdat alles bevestigd is.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 11:29

Ligt eraan hoe het voelt. Van B naar L1 ben ik met 20 overgegaan. De laatste winstpunten gingen ook wel heel snel, dan kwam ik met 3 winstpunten per concours terug. Ik vond zelf alleen dat ik wel heel wisselend kon rijden. Ik was zelf best gespannen op concours. Ik heb hiervoor nooit concoursen gereden en het was allemaal vrij nieuw. Dan wil ik niet ook nog eens de stress van het niet zeker weten of je de volgende klasse wel aankunt. Toen het met de winstpunten zo snel ging ben ik overgegaan. Mijn L1 debuut had ik gelijk een derde plaats met 191 punten dus het was een goede beslissing. Maar het lijkt me heel deprimerend om iedere keer met extreem lage punten thuis te komen. Ik weet nog niet wanneer ik van L1 naar L2 ga. Ligt er aan hoe het voelt.

Dewi_Blondie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 12:41

Ik zo gewoon overgaan als ik de wp's heb voor de volgende klasse, en indderdaad leer je van het commetaar wat de jury geeft, maar als ik bijv. 2 wedstrijden zou gedaan hebben en elke keer heel laag zou ik toch fftjes stoppen en hard trainen ( maar als het net geen winst is zou ik het gewoon verder proberen Knipoog )

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 12:44

Na mijn mening moet je pas overgaan als je klaar bent voor een stapje hogerop.
Dat kan met 10 WP zijn maar ook met 15.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 13:45

Ik ga eigenlijk altijd gelijk over wanneer ik mijn winstpunten voor de volgende klasse heb behaald. Behalve toen ik in de L2 reed, daar wilde ik mee doen met de selecties en het NK. Na het NK ben ik M gaan starten.
Ik vind het zonde van mijn tijd, geld en energie om tot de 20 of 30 punten door te rijden in een klasse. Persoonlijk is de drive bij mij ook weg wanneer ik mijn 10 winstpunten in een klasse heb behaald. Dan wil ik niet eens meer doorstarten tot de 20/30 winstpunten. Ik ga dan lekker thuis weer trainen voor de volgende klasse.

Robsi_Vigaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 14:37

Ik train mn paarden altijd 1 klasse hoger zodat ze er altijd klaar voor zijn. Ik heb gemiddeld 1 a 2 keer per maand wedstrijd dus ze krijgen genoeg tijd

GentleZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 23:54

Ik ging altijd meteen over, ik haalde ook bijna altijd twee winstpunten dus dan vind ik dat je makkelijk over moet kunnen. Op een gegeven moment ging het wel erg snel na 2 seizoenen in de M1 dus toen ging het gewoon vanzelf wat minder in de punten en dan heb je dus ook meer tijd(omdat je niet zosnel 10 wp hebt) om beter te trainen, zodat je weer hogere punten haalt en ga je weer meteen over. Waarom wachten? Je kan toch ook wachten in de hogere klasse als het niet goed gaat? Of het moet zijn dat je echt voor de bekers rijd.

Yaraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 08:19

Ik ben het helemaal met je eens, GentleZ!!

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 08:19

GentleZ schreef:
Ik ging altijd meteen over, ik haalde ook bijna altijd twee winstpunten dus dan vind ik dat je makkelijk over moet kunnen. Op een gegeven moment ging het wel erg snel na 2 seizoenen in de M1 dus toen ging het gewoon vanzelf wat minder in de punten en dan heb je dus ook meer tijd(omdat je niet zosnel 10 wp hebt) om beter te trainen, zodat je weer hogere punten haalt en ga je weer meteen over. Waarom wachten? Je kan toch ook wachten in de hogere klasse als het niet goed gaat? Of het moet zijn dat je echt voor de bekers rijd.

Zo gaat het bij mij ook een beetje Lachen

elke_1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 10:47

ik zou over gaan als je paard en jij er klaar voor zijn bij de 10 winspunten over gaan is niet altijd handig vind ik jen akn beter door gaan tot je rond de 20 zit en dat je er dan klaar voor bent zodat je in de hogere klasse ook scoord

moow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 10:14

als ik 10 winstpunten heb en ik ben klaar om over te gaan (dus ik kan een goed proefje rijden op het nogere niveau)
dan ga ik bij 10 over,
is dit neit het geval dan wacht ik totdat ik er wel klaar voor ben en dit kan bij 10 maar ook bij 30 winstpunten zijn Lachen

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 10:20

Ik ben nog nooit bij 10 overgegaan. Ik zie zo vaak mensen die heel veel proeven moeten rijden om aan die 10 te komen (steeds net 180 of iets erboven) en die gaan direct over. Ze komen zichzelf dan vaak wel tegen in de hogere klasses.

Voor mezelf geld dat ik over ga als ik eraan toe ben. Ik wil in de vorige klasse minstens dikke winstpunten rijden ook bovenin mee kunnen rijden, pas dan denk ik dat ik klaar ben voor de hogere klasse.
Ik MOEST toen de m1 uit omdat ik 20 winstpunten had, ook won ik de laatste 4 proeven met dat paard. Toch was ik totaal niet klaar voor de m2 en dat bleek wel uit de punten die ik de eerste 3 proeven haalde.
Nu rijd ik al erg lang M2 en ik mag al 1,5 jaar over. Maar heb amper dressuurwedstrijden gereden dit jaar en dooorgetraind voor het Z. M2 is nou eenmaal een rotklasse!

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 13:16

wanneer ik 10/11 winstpunten heb gereden, en ik het idee heb dat het paard niet toe is aan het volgende klasse. stop ik en rijd ik thuis verder om te trainen tot ik denk dat hij/zij eraan toe is. ik vind het zonde van het geld en de inspanning. thuis kan ik veel beter lekker ontspannen rijden. die 10 winstpunten heb ik dan tenslotte al in mijn zak.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 14:43

Ligt denk ik aan het paard en aan je eigen ervaring en gevoel.
Ben je al helemaal klaargestoomd voor het volgende niveau kan je al wel met 10 wp's over gaan, maar soms kan het beter zijn om te wachten.
Met een paard dat alle klassen al heeft doorlopen hoef je heus niet alle klassen uit te rijden, maar wanneer je met een jong en onervaren paard zelf in de B bent gestart kan het beter zijn voor de combinatie om in sommige klassen langer te blijven rijden.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 11:25

ik vind dat je moet kijken naar ieder paard op zich, ik start ook een jong paard. maar ze is zo ontzettend stabiel en rustig tijdens wedstrijden dat wanneer ik mijn 10 punten heb haar rustig blijf rijden, en eerst haar drachtigheid laat verlopen en daarna L1 ga starten. maar ik start haar dan niet vaker meer.