Moet een pony in de B al aan de teugel..???????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sandr0

Re: Moet een pony in de B al aan de teugel..???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 21:19

sandr0 schreef:
RCHLLKE schreef:
Kennis van mij, rijd ook in B met pony's. Was binnen 4 wedstrijden de B uit, en loopt absoluut niet aan de teugel. Ze heeft nou ook 1 x L1 gestart (2 proeven) en weer 2 winstpunten. Dus denk eerder dat het aan de jury ligt.

dan ben ik erg benieuwd naar een foto of filmpje

ik heb de foto's via pb gezien. Vind t verbazend dat deze combinatie zo makkelijk winst rijd. Pony loopt met neus in de lucht met een onderhals er op. Apart om zo toch je winst te krijgen. Vast niet in de regio randstad. Vind bijv. dat in omgeving Drenthe er hoger word gepunt voor een mindere proef in vergelijking met hier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 21:23

Ook hier krijgt dat paard geen wp...heb de foto's ook gezien.
In het B geen 1 wp, laat staan 2 in 1 proef.
In het L eindig je laatste....

Om eerlijk te zijn geloof ik het dus ook niet...sorry...
Onderling wel...maar niet KNHS officieel...
Denk dat RCHLLKE zich vergist.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 21:42

xLuus schreef:
Urielle schreef:
Als je paard niet eens nageeflijk loopt, is je basis toch ook pet, en heeft het toch geen zin om te starten? Een keer tegen de hand is niet erg, maar een volle proef tegen de hand dan ben je echt ook nog niet goed bezig hoor.

klopt, maar een paard gaat niet aan de teugel met je handen maar door je benen.

90% doe je toch echt wel met je benen, als hij niet voorwaarts is ga je neem ik aan ook geen proef rijden? Knipoog

Wat bedoel je daar nu mee? 'Tegen de hand komen' is een vaste dressuurterm. Verward

dubbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 08:28

hij hoeft niet perse aan de teugel als die maar nageeflijk blijftt
en niet tegen de hand komt want mijn ervaringis dat je dan wel een 5 of dikke 4 hebt

tegen de hand is: dat die het bit en dus jou hulpen niet accepteerd

Rampshellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 12:25

Het is officieel, gewoon KNHS wedstrijden. Op de manege waar ik rijd hebben we maar 1 x in het jaar onderlinge. En die is eind november pas.Je hoeft het van mij niet te geloven. Ik zou kijken of ik aan haar combinatienummer kan komen voor de punten.

Rampshellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 12:56

Trouwens. Weeft toch echt het verschil tussen KNHS en Onderling, aangezien we elk weekend wedstrijd hebben, en ik zelf regelmatig schrijf bij jury's.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 16:50

dubbie schreef:
hij hoeft niet perse aan de teugel als die maar nageeflijk blijftt
en niet tegen de hand komt want mijn ervaringis dat je dan wel een 5 of dikke 4 hebt

tegen de hand is: dat die het bit en dus jou hulpen niet accepteerd

Een paard dat nageeflijk is, loopt altijd aan de teugel.

Een paard dat aan de teugel loopt, loopt niet altijd nageeflijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 16:59

In die uitsprak kan ik me niet vinden...tenminste...de meeste bedoelen met aan de teugel de houding is van het krulletje Lachen
Maar een nageeflijk paard hoeft niet perse in dat krulletje te lopen.

Met je 2e zin ben ik het zeker wel eens Ja

dubbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 17:06

zo bedoelde ik t ook runningkawa;)

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 17:26

Een paard dat nageeflijk is, loopt altijd aan de teugel.
Tuurlijk is dat wel zo, mits je het aan de teugel lopen bedoelt zoals ik dat zie.
Een paard dat mooi voor het been is, de hand opzoekt en onspannen in het lijf, kaak-, en nekgewrichten is. In welke mate het paard op de loodlijn komt, is afhankelijk van de graad van africhting. Maar een paard dat nageeflijk loopt, loopt dus altijd aan de teugel, neus dus in meer of mindere mate op de loodlijn.

Een paard dat aan de teugel loopt, loopt niet altijd nageeflijk.
Trek een paard flink aan de teugels zodat de neus op de loodlijn komt, het paard loopt nu wel aan de teugel, maar is absoluut niet nageeflijk.

xLuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 20:29

je rijdt een paard niet aan de teugel met je handen, dat doe je met je benen, als je paard níet voorwaarts is aan het been kan je hem niet maar voor hup in de krul rijden.

Probeer maar eens, garandeer je dat het dier in staking komt.

dubbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 08:20

storm 76 je valt beetje in herhaling ik zei toch al dat ik t in de krul lopen anders bedoelde dan jij,

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 09:23

Maar als ik de beschrijving van de foto hoor... heb ze zelf niet gezien.
Klinkt dat eerder als een pony die tegen de hand is, als ik de opmerking zag over de hoge hoofdhouding en onderhals Lachen
En misschien wel streng, maar ik heb bij ons mensen weleens een verliespunt zien rijden wanneer het paard zo liep in de b.

King8

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 14:04

ik vind niet dat een pony in de B al continu aan de teugel hoeft te lopen. Maar als die dat wel doet krijg je natuurlijk veel meer punten. Dus ik zou het wel proberen... Succes!

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 14:08

dubbie schreef:
storm 76 je valt beetje in herhaling ik zei toch al dat ik t in de krul lopen anders bedoelde dan jij,

ik had het NIET tegen jou maar tegen Runnigkawa, met haar kan ik een goede en prettige discussie hebben, met jou blijkbaar niet.

dubbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 08:31

ja idd want ik ga niet mijn tijd verdoen aan een nuttelozediscussie want ik ben er lang uit, en heb ook geen behoefte om over zoiets te discussieren

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 08:38

Wat ik me afvraag.. Overal staat dat een paard netjes de hulpen moet volgen, niet tegen je hand in gaat en moet kunnen buigen in alle hoeken (daarmee bedoel je toch lengte buiging in het lichaam?).

Maar voor deze dingen hoeft je paard toch niet persee aan de teugel te lopen.

Ik snap dat je niet zo (klik) je proefje moet rond sturen, maar zo (klik) is hij niet echt aan de teugel, maar hij volgt wel m'n hulpen op en kan goede buiging geven op voltes enzo.

(even voorbeelden met m'n eigen paard genomen)
Laatst bijgewerkt door Tempus_Fugit op 19-10-07 08:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 08:38

Kom op jongens, hou het gezellig

Maar ontopic, in de B moet een paard nageeflijk zijn.
Dat wil zeggen goed naar alle hulpen luisteren, niet tegen de hand zijn. en in de wendingen juiste buiging en stelling aannemen.
Daar hoeft zijn hoofdje nog niet op/ 2cm voor de loodlijn, maar ook niet met een onderhals hoog in de lucht of helemaal horizontaal uitgerekt...das geen nageeflijkheid.

In de L moet hij wel vanuit dat nageeflijk zijn aan de teugel gaan lopen.
Dus alle boven genoemde kunnen, maar dan ook met het neusje net 2cm voor de loodlijn.

Is deze uitleg duidelijk? Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 08:40

Waarom loopt hij op het 2e plaatje niet aan de teugel volgens jezelf?

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 09:03

Wow dan liep m'n paard toen gewoon al aan de teugel Haha!
Nagevelijk kan ik het wel noemen, maar aan de teugel is naar mijn idee toch nog een stapje verder.

Ik heb het idee dat hij helemaal zo'n hals niet rond genoeg heeft en z'n neus dr nog te veel uit steekt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 09:12

Je mag je armen wat hoger dragen, zodat de lijn teugel elleboog 1 lijn is. En je daar wat minder sterk maken. Nu komt het hoofd wel naar beneden door wat veel druk van voren.

Maar verder is zijn hoofdhouding goed, als we het daar over hebben
Neusje mag op de loodlijn of ongeveer 2cm ervoor..nooit erachter.

Voor de rest is het lekker een kwestie van zorgen dat hij goed op je beenhulpen is, lekker ontspannen, dan komt de rest ook Lachen

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 09:26

In de tweede foto loopt hij gewoon nageeflijk hoor, en dus 'aan de teugel'.
Heel veel mensen hebben gewoon een verkeerd beeld van wat aan de teugel is... vaak zien ze dan een paard voor zich wat diep en rond wordt gereden. Lachen

Heb wel een voorbeeld uit mijn eigen foto's Haha!
Dit is het beeld wat veel mensen hebben bij 'aan de teugel' terwijl ik haar hier met opzet extra door en rond vroeg... dit is dus niet gewone nageeflijkheid... dan moet ze veel meer met haar neus eruit en hoger met haar koppie Knipoog
Ik rekte haar hier zeg maar wat op Clown voor wat ik wilde is dit perfect, maar voor gewoon aan de teugel is dit veel de laag en diep Lachen
http://album.partyflock.nl/22728987.jpg

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 11:28

runningkawa schreef:
Je mag je armen wat hoger dragen, zodat de lijn teugel elleboog 1 lijn is. En je daar wat minder sterk maken. Nu komt het hoofd wel naar beneden door wat veel druk van voren.

Maar verder is zijn hoofdhouding goed, als we het daar over hebben
Neusje mag op de loodlijn of ongeveer 2cm ervoor..nooit erachter.

Voor de rest is het lekker een kwestie van zorgen dat hij goed op je beenhulpen is, lekker ontspannen, dan komt de rest ook Lachen

Misschien lijkt het of er veel druk op de teugels staat, maar dat is absoluut niet zo. Hij wil alleen maar met z'n koppie zakken uit zichzelf en ik heb daar nog totaal geen controle over. Dus hou ik rustige contact, maar maak me niet sterk, dat werkt toch niet.
(Dat van m'n armen klopt helemaal, ik strek ze uit zodra hij iets zakt en ook word ik dan helemaal mee naar voren genomen, maar goed aan m'n bagger houding word wel gewerkt).

sanne_adje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 15:16

hij MOET niet aan de teugel rijde.
alleen het staat netter en je kan er meer mee berijken.
ik denk dat je gewoon hard moet oefenen Knipoog

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 17:36

ik heb het topic helemaal doorgelezen, heb dingen gelezen waar ik het absoluut mee eens ben en ook dingen waar ik het absoluut NIET mee eens ben. de B staat voor Basis. en de basis houdt in, voorwaarts, goed aan de hulpen, takt en regelmaat (2 woorden die ik in het hele topic NIET tegen ben gekomen) en CONTACT. contact is heeeeel iets anders dan nageeflijk heid.
in de B MOET je paard of pony niet aan de teugel lopen of nageeflijk zijn, het is mooi meegenomen. en een makkelijk opstapje naar het L waar meer word gevraagd.
ik rijd zelf in de B, heb eens wat dingen uitgetest.
ik heb bij een jury van de oude stempel haar aan de teugel en nageeflijk gereden, geen WP
en haar gewoon neusje in de lucht (niet overdreven) en lekker rondgereden, WEL WP (2 in 1 proef zelfs: 197pnt, en JA heb bewijs)
bij een jury van de ''nieuwe'' stempel aan de teugel en nageeflijk gereden, WEL WP
en neusje in de lucht (ook niet te overdreven), GEEN WP.

zegt ook wel iets over de jury (niet persoonlijk oppakken, juryleden onder ons!! Lachen )

zo dit wilde ik even kwijt Clown