Hoe snel denk jij door de klasses heen te vliegen ? +berijke

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tempus_Fugit

Re: Hoe snel denk jij door de klasses heen te vliegen ? +berijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 10:51

Mijn planning (eigelijk eerder hoop) is voor eind volgend jaar toch wel te zijn gestart in de B.
Ik ben met haar in voorjaar dit jaar mee begonnen met dressuur, maar we gaan niet zo hard.
Paard is al 14 jaar en heeft 10jaar lang alleen voor de kar gelopen. Dus mijn enige doel is winstpunten in de B te kunnen rijden, dan heb ik m'n doel eigelijk al bereikt.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 15:09

Ik mag na 5 maanden B gereden te hebben L1 starten. De merrie is nu een jaar onder het zadel en we hebben ongeveer 11 wedstrijden gereden.

Dat vind ik al best snel Lachen ben dan ook tevreden.

In oktober starten we L1 en dan hoop ik stiekem dat we in de zomer van 2008 L2 mogen starten. Maar ik reken nergens op. Het kan goed zijn dat de L1 in het begin nog vies tegen valt. Je weet maar nooit Lachen

Ik heb wel zoiets van: als we er klaar voor zijn en de punten zijn binnen dan gaan we gewoon over. Nu heb ik de laatste tijd geen wedstrijden meer gereden om haar goed klaar te hebben voor de L1. Op zich heb ik er nu een goed gevoel over. Het wijken gaat aardig, het tempo is goed onder controle (ook in de galop) en ze loopt fijn in de aanleuning.

1 Ding is in ieder geval zeker: Ijke loopt al veel meer bevestigd dan in maart, toen we met de wedstrijden begonnen Ja

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 16:42

toen ik willem kocht(oud-manegepaard, toen 16) wilde ik graag L1+1 worden.
kon me niet interesseren hoe lang ik er over deed.
ik ben in een jaar tijd met 18 proefjes B+10 geworden, toen ben ik L1 gaan starten en dat ging dramatisch Haha!
nu heb ik afgelopen zondag mijn 8e punt gehaald in het L1 en heb daar 2 jaar over gedaan(. willem is nu 19 en ik hoop met zijn 20e tenminste 1 keer L2 gestart te kunnen hebben, maar als dat niet gaat, dan niet

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 12:15

gekke_koei schreef:
toen ik willem kocht(oud-manegepaard, toen 16) wilde ik graag L1+1 worden.
kon me niet interesseren hoe lang ik er over deed.
ik ben in een jaar tijd met 18 proefjes B+10 geworden, toen ben ik L1 gaan starten en dat ging dramatisch Haha!
nu heb ik afgelopen zondag mijn 8e punt gehaald in het L1 en heb daar 2 jaar over gedaan(. willem is nu 19 en ik hoop met zijn 20e tenminste 1 keer L2 gestart te kunnen hebben, maar als dat niet gaat, dan niet

gaaf hoor dat je zoveel bereikt hebt al met een wat ouder paard!

Ik ga er ook alles aan doen om B+1 te halen, maakt me ook niet uit hoelang het nog duurt!

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 19:13

Mijn 'planning' met Unbelievable...
Ik rij haar nu sinds mei van dit jaar, inmiddels 5 maanden dus.
Zijn begonnen in de L1, binnen 3 wedstrijden hadden we genoeg punten voor de overstap.
Toen L2, binnen 4 wedstrijden genoeg punten echter niet over gegaan vanwege de Hippiade.
Nu M1+3.

Ik wil uiterlijk november M2 starten en indien ze het red qua conditie (merrie is drachtig) in december / januari het Z1 ingaan.
Na de dracht willen we in de zomer 2008 Z1 / Z2 starten.
Mocht blijken dat ze dan meer potentie heeft rijden we wellicht verder en anders stoppen we Haha!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 19:57

Off-topic, je had na regio best over kunnen gaan naar het M1, dan had je op de Hippiade nog gewoon L2 kunnen starten.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 21:05

KarinvdM schreef:
Off-topic, je had na regio best over kunnen gaan naar het M1, dan had je op de Hippiade nog gewoon L2 kunnen starten.

Klopt, maar daar zaten maar 3 weekenden tussen en toen kon ik niet Clown

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 21:12

je bent zelf dus nog niet geklasseerd?

toen ik net begon met wedstrijden dacht ik er ook heel makkelijk over, nou mij is het tegengevallen! en als jij en je instructeur vinden dat je paard super loopt betekend niet dat de jury dat vind. mijn instructise vond dat mijn paard al L waardig is, alleen de galop is nog niet bevestigd. ik begon mijn eerste wedstrijd met 171 174 en 2e wedstrijd alweer 177, terwijl die 2e wdstrijd voor mijn gevoel super ging! kreeg ik 5en omdat ik paar keer niet precies op het borjde heb gereden, en paar slordigheids foutjes maar geen grote fouten. ik vond het behoorlijk streng. maargoed de jury vond dat! dat dat is ook nog een heel verschil. wat de ene jury graag ziet, ziet de andere jury misschien wel liever niet Knipoog

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 21:28

Toen ik begonnen ben met wedstrijden rijden heb ik er helemaal niet over gedacht hoe lang ik er over zou doen om in de Z te komen. Was in mijn ogen niet eens haalbaar....

Het tegendeel is bewezen: In ruim anderhalf jaar van de B naar de Z2 startgerechtigd tussen de paarden met mijn haf. Helaas hebben we het debuut nog niet kunnen maken ivm kreupelheid, in de training waren we wel zo ver.

Het lijkt me niet fijn om met een gevoel op wedstrijd te gaan dat je snel iets moet bereiken. Lekker genieten van je paard en af en toe een wedstrijd rijden.....

NB. Kon Mazzel nog niks (dressuurmatig) en ik ook niet...

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 07:57

Mijn doel was ooit om Zorro een keer M1 te starten. We hadden na 6 wedstrijden in de B 10 winstpunten en zijn gelijk L1 gaan starten, na 5 wedstrijden hadden we 8 winstpunten te pakken. Helaas hebben we toen 2 jaar getobt met een schouderblessure en had ik de wedstrijden min of meer afgeschreven.

Gelukkig ging het zo goed met Zorro dat we dit jaar weer zijn gaan starten. Na 3 wedstrijden hadden we onze laatste 2 punten en in juni zijn we voor het eerst L2 gestart, na 4 proeven hebben we nu al 3 winstpunten. Volgend jaar wordt ons laatste wedstrijdjaar, Zorro wordt dan 18, en ik denk dat de M1 aardig in zicht komt Haha! Halen we de M1 niet, dan heb ik toch maar mooi met mijn shet L2 tussen de paarden gestart Cool

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 10:12

Wat gaan er eigenlijk veel mensen over bij 10 wp zeg! Het uitrijden van je klasse is niet meer populair ofzo?
Ik ga zelf in november L1 starten ivm de selecties, heb dan rond de 20 wp als het goed is, maar ik had gerust nog even doorgereden in de B anders Bloos

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 10:28

Urielle schreef:
Wat gaan er eigenlijk veel mensen over bij 10 wp zeg! Het uitrijden van je klasse is niet meer populair ofzo?
Ik ga zelf in november L1 starten ivm de selecties, heb dan rond de 20 wp als het goed is, maar ik had gerust nog even doorgereden in de B anders Bloos

Haha! Mijn pony is al op leeftijd, als ik een jong beestje had gehad zou ik ook langer in een klasse blijven rijden Bloos

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 11:17

Ik rij (bijna) altijd alle klasses helemaal uit.
Hoe bevestigder alles is, hoe beter.
Zo kun je teminste met een gerust gevoel op wedstrijd, ze lopen het proefje toch met een hoef in hun neus. Haha!
Het wordt toch moeilijk genoeg als je hoger komt, ookal kunnen ze de oefeningen dromen.

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 11:28

TS: Heb je zelf al hoger gereden? Ik kan je vertellen dat je bv in de klasse M2 meestal wel een moeilijke periode tegen komt waar het ineens veel langzamer zal gaan dan gepland...

Ben zelf net weer gestart met een zesjarige die sinds januari onder het zadel is. Mocht geen B meer starten dus ben in mei in de L1 begonnen. Hij loopt 1 of twee keer per maand en is nu L1 +13. Als ik zou willen zou ik hem nu Z1 kunnen/ mogen starten, maar of dat verstandig is?

Een planning zoals jij die maakt kan volgens mij alleen tot teleurstellingen leiden. Kijk lekker hoe het loopt en waar je paardje aan toe is dan gaat het hard zat.....

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 12:06

Denk inderdaad dat je de snelheid waarmee je door de B en de L1/L2 gaat niet kunt vergelijken met de snelheid waarmee je door de hogere klasses gaat. Dat je in de B en de L gemakkelijk aan je punten komt wil niet zeggen dat dat in de M en het Z nog zo snel gaat. Heb genoeg mensen gezien die in de B en de L bovenin meereden en en het M/Z toch een hele tijd bleven hangen omdat de scores opeens een stuk lager werden. Er vanuit gaan dat je in de M/Z net zo makkelijk je winstpunten zult halen als in de B/L zal inderdaad vast tot teleurstellingen leiden.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 16:59

Urielle schreef:

Ik kies ervoor om bij 10 wp-en over te gaan, omdat ik het gevoel heb dat het paard bevestigd genoeg is om over te gaan. Tijd voor een nieuwe stap.

Gisteren voor het eerst een L1 proef geoefend, viel me niets tegen Lachen

Draflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 17:36

Bij mij ging het heeeeel erg snel ik ben binnen 9 maanden van het Nix (B dus) naar het M2 gereden. Ben iedere keer met 10 of 11 winst overgegaan. Nu als ik 10 winst heb voor het M2 blijf ik nog even in het M2 om de puntjes op de ii te zetten voor het Z1.
Dit alles heb ik berijkt ja je hoort het goed met een HAFLINGER.
Heb haar zelf ingereden dus ben mega trots.

BIj sommige mensen gaat het niet zo snel maar somiige gaat het mega snel. We hebben tot nu toe ook never een tegenval gehad en vlogen overal fluitend doorheen:)

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 17:54

Ik ga over 2 weken beginnen met wedstrijden rijden. Ik kan in totaal maar 2 jaar rijden bij de pony's. (Dan ben ik zelf 18 ondertussen)
Mijn doel is om in de L2 te komen rijden. Maar met L1+5(of meer) ben ik ook tevreden genoeg.
Ik kan ook maar ongeveer 1 x in de maand starten wat dan 12 x per jaar is. In totaal 24 x met meestal maar 1 proef per wedstrijd. Om in de L2 te komen moet ik dan 20 winstpunten rijden.
Maar als we er als combinatie nog niet aan toe zijn om over te gaan naar de volgende klasse terwijl we wel over zouden kunnen gaan doe ik dat toch niet. Dan wacht ik maar wat langer.
Beter redelijk/goed in iets lagers dan slecht/redelijk in wat hogers.
Ben zowiezow al super tevreden met wat we al bereikt hebben samen waardoor ik ook niet echt meer zoiets heb van dit 'moet' ik eigenlijk toch wel halen. Lachen

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 18:01

Draflinger schreef:
Bij mij ging het heeeeel erg snel ik ben binnen 9 maanden van het Nix (B dus) naar het M2 gereden. Ben iedere keer met 10 of 11 winst overgegaan. Nu als ik 10 winst heb voor het M2 blijf ik nog even in het M2 om de puntjes op de ii te zetten voor het Z1.
Dit alles heb ik berijkt ja je hoort het goed met een HAFLINGER.
Heb haar zelf ingereden dus ben mega trots.

BIj sommige mensen gaat het niet zo snel maar somiige gaat het mega snel. We hebben tot nu toe ook never een tegenval gehad en vlogen overal fluitend doorheen:)

Wat heb jij een prachtige haf zeg! Haha!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 18:12

Urielle schreef:

Nee, maar ik ga dan ook niet elke 2 weken op concours. Ik ben op 2 junie in de b begonnen en na 4 wedstrijden, wat neer komt op een gemiddelde van 1 wedstrijd per maand, heb ik 11 winstpunten en ga dus over. Hij is er dan ook helemaal klaar voor. Ik neem de tijd om thuis te training en om Wino zich te laten ontwikkelen. Dan zie ik het nut niet van een klasse uitrijden.

Het is wat anders als je frequent op wedstrijd bent en je bent er nog niet klaar voor

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 18:14

Roxx schreef:
Denk inderdaad dat je de snelheid waarmee je door de B en de L1/L2 gaat niet kunt vergelijken met de snelheid waarmee je door de hogere klasses gaat. Dat je in de B en de L gemakkelijk aan je punten komt wil niet zeggen dat dat in de M en het Z nog zo snel gaat. Heb genoeg mensen gezien die in de B en de L bovenin meereden en en het M/Z toch een hele tijd bleven hangen omdat de scores opeens een stuk lager werden. Er vanuit gaan dat je in de M/Z net zo makkelijk je winstpunten zult halen als in de B/L zal inderdaad vast tot teleurstellingen leiden.

Dat zijn meestal ook de mensen die gewoon echt nog niet klaar zijn voor het M/Z, maar dan lijkt het zo lekker te gaan, maar je bent er dan toch niet klaar voor. Zie je erg vele idd

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 19:35

WinBinChes schreef:
Nee, maar ik ga dan ook niet elke 2 weken op concours. Ik ben op 2 junie in de b begonnen en na 4 wedstrijden, wat neer komt op een gemiddelde van 1 wedstrijd per maand, heb ik 11 winstpunten en ga dus over. Hij is er dan ook helemaal klaar voor. Ik neem de tijd om thuis te training en om Wino zich te laten ontwikkelen. Dan zie ik het nut niet van een klasse uitrijden.

Het is wat anders als je frequent op wedstrijd bent en je bent er nog niet klaar voor

Het was geen commentaar hoor Haha! Het viel me alleen op!
Ik ben in april gestart, maar mei/juni/juli hebben we met een blessure stilgestaan, dus echt compleet niet gereden. augustus/september ben ik wel veel weggeweest. De ene keer heb ik er 203, de andere keer 178. Echt nog: het kan vriezen en het kan dooien.
Ik ben 'opgevoed' met: beter lang prijsrijden in het B dan voor de middenmoot gaan in het L. Dus ik had zelf eigenlijk nog wel even door willen rijden maar die snertselecties liggen zo ver uit elkaar.
Dus ach, dan rijden we de L1 wel uit tot 30 Clown

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 22:14

Misschien lichtelijk off topic..

Maar ik vind het ook niet per se knapper van persoon A in onderstaand voorbeeld.

Persoon A zegt: ik ben in 1 jaar naar het Z gereden
Persoon B zegt: ik heb er 3 jaar over gedaan..

Tuurlijk is het leuk meegenomen als je er wat minder lang over doet, maar absoluut geen noodzaak..
En hoeft helemaal niet te liggen aan een betere manier van rijden ofzo.
Kan ook aan de omstandigeheden liggen.

Bv Persoon B gaat niet zo vaak op concours...heeft al een paar keer flink wat pech gehad qua blessures..
En persoon A heeft weinig pech..
Dan staan ze in feite alweer quite Knipoog

Imo is ook niet het doel om zo snel mogelijk zo hoog mogelijk te komen.. Maar om steeds je grenzen te verleggen en steeds beter te worden en dus uiteindelijk steeds een stapje/klasse hoger komt..
En hoe snel je die stappen nou neemt.. Does it matter? Blond

Ik denk dat idd ook aan je 'opvoeding' ligt..persoonlijke keuze..
Ik ben persoonlijk niet van het klasses uitrijden..maar waag dan liever een gokje in de klasse hoger en probeer dan in de klasse zelf als het ware een beetje mee te groeien..

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 22:28

Urielle schreef:

Nou kijk, wedstrijd rijden is gewoon best duur. Bijvoorbeeld op dit moment weet ik wel wat de verbeterpunten zijn, dus dan houd ik mijn paard liever tussendoor wat langer thuis en steek mijn geld in privélessen in plaats van startgeld. Voor mijn gevoel heeft dat meer zin. Dus dan rijd ik wat minder proeven (en ook minder winstpunten), maar dat hoeft niet persé te zeggen dat ik ook snel ben overgegaan Lachen
Misschien doen meer mensen het zo?

Draflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 11:48

Pattypaard schreef:
Ik ga over 2 weken beginnen met wedstrijden rijden. Ik kan in totaal maar 2 jaar rijden bij de pony's. (Dan ben ik zelf 18 ondertussen)
Mijn doel is om in de L2 te komen rijden. Maar met L1+5(of meer) ben ik ook tevreden genoeg.
Ik kan ook maar ongeveer 1 x in de maand starten wat dan 12 x per jaar is. In totaal 24 x met meestal maar 1 proef per wedstrijd. Om in de L2 te komen moet ik dan 20 winstpunten rijden.
Maar als we er als combinatie nog niet aan toe zijn om over te gaan naar de volgende klasse terwijl we wel over zouden kunnen gaan doe ik dat toch niet. Dan wacht ik maar wat langer.
Beter redelijk/goed in iets lagers dan slecht/redelijk in wat hogers.
Ben zowiezow al super tevreden met wat we al bereikt hebben samen waardoor ik ook niet echt meer zoiets heb van dit 'moet' ik eigenlijk toch wel halen. Lachen

Dankje wel:)