wedstrijdpaarden op de wei

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

monique4

Re: wedstrijdpaarden op de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 12:26

ik rij wel geen Z maar is M1 ook goed?? Knipoog

Bij mij staat mijn wedstrijdpaard samen met 2 merries elke dag gemiddeld 12 uur buiten, ik gebruik geen been bescherming, staat kaal op de wei, heeft wel ijzers, maar de rangorde is al geregeld dus er worden weinig klappen uit gedeeld.

In de winter kunnen ze helaas wegens nat weiland niet in de wei, maar komen dan ongeveer 6 uur per dag buiten in een paddock, ik merk dat ze dat nodig heeft, om buiten te zijn en af en toe als een gek door de wei op te crossen, zo blijven ze gezond in hun koppie.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-07 14:08

Mag best hoor, maar de discussie hier ging over Z en hoger Knipoog

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 14:25

PriscaZ schreef:
Het leek me het meest logisch om deze vraag hier te posten. Sorry als het toch niet klopt...

Ik had vandaag een gesprek met iemand en die zei dat geeneen wedstrijdpaard met een hoger iveau nog op de wei mag. Ik hoop zelf eigenlijk dat er wel hogere wedstrijdruiters zijn die hun paarden gewoon lekker elke dag even buiten hebben (wei of bak, in ieder geval los)

Dus wie rijdt er Z of hoger en heeft zijn paard nog gewoon regelmatig los? Kennen we ook topruiters die hun paarden los hebben staan? Springen of dressuur maakt hierbij niet uit.

Grooooote onzin. Ik rijd zelf M ga binnenkort Z dressuur en de paarden lopen dagelijks minstens 6 uur buiten, liefst nog langer.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 14:31

Waarom zouden Z paarden (en hoger) niet meer naar buiten mogen?

Mijn paarden (oke geen wedstrijd paarden, maar een paard is een paard) gewoon 24 uur per dag naar buiten en ze hebben nog nooit wat raars gedaan.

Want juist als je ze maar 3 uurtjes naar buiten doet, gaan ze de eerst 5 min sprinten en druk doen. Die van mij lopen juist sufjes de wei in, voor hen is het niks spannends meer.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 14:33

ik volg dit topic even Ja, ik heb zelf geen 'sport'paarden

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 14:47

Ben het met Tha Girl eens... die mensen zeggen dan; ze doen helemaal gek en blesseren zich dan. Ja niet zo gek als je ze 2x per week een uurtje buiten doet.

jaquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 15:12

Als ik om me heen kijk gaat er een hoop niet naar buiten. Of ze gaan alleen in een kleine paddock een uurtje per dag.

Bij mij (Z1) gaat mijn paard wel naar buiten (wei) met vriendjes. 's Winters halve dagen, als de wei het aan kan hele dagen.

CarolineP

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 15:45

Ik ben blij dat bij ons de paarden in aparte stukken staan. Hij staat wel elke dag buiten, maar het risico op blessures door verwondingen van andere paarden is veel kleiner.
En geloof me, het is echt niet leuk als jouw paard, (Z of niet) in elkaar wordt geschopt door een ander paard......En dan kun je wel zeggen "Ze moeten maar aan elkaar wennen," maar daar is ie me toch te "kostbaar" voor.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 15:56

Nee het is zeker niet fijn als je paard getrapt wordt door een ander paard. Maar over het algemeen valt het met het vechten wel mee als de rangorde eenmaal bepaald is.
En behalve dat het voor een paard een levensbehoefte is om buiten te komen is het ook heel belangrijk dat een paard, kuddedier bij uitstek, in een kudde staat. Al is het maar met 1 maatje. Die sociale contacten zijn ook erg belangrijk.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 16:25

Mijn vorige paard (Z dress, L spr) liep de hele dag buiten met haar vriendjes in de wei. In de zomer is ze zelfs een paar keer dag en nacht buiten geweest.
Met mooi weer lekker zonder deken en zonder beenbescherming. Gewoon paard kunnen zijn...

CarolineP

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 16:28

Bar schreef:
Nee het is zeker niet fijn als je paard getrapt wordt door een ander paard. Maar over het algemeen valt het met het vechten wel mee als de rangorde eenmaal bepaald is.
En behalve dat het voor een paard een levensbehoefte is om buiten te komen is het ook heel belangrijk dat een paard, kuddedier bij uitstek, in een kudde staat. Al is het maar met 1 maatje. Die sociale contacten zijn ook erg belangrijk.

Precies...........( en daar gaat het wel eens mis)

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 16:35

CarolineP schreef:
Ik ben blij dat bij ons de paarden in aparte stukken staan. Hij staat wel elke dag buiten, maar het risico op blessures door verwondingen van andere paarden is veel kleiner.
En geloof me, het is echt niet leuk als jouw paard, (Z of niet) in elkaar wordt geschopt door een ander paard......En dan kun je wel zeggen "Ze moeten maar aan elkaar wennen," maar daar is ie me toch te "kostbaar" voor.

Als er steeds van kudde wisselt heb je daar wel last van. Maar als je ze steeds in het zelfde groepje naar buiten doet is dat 'rangorde bepalen' er snel af hoor. Hier lopen ze al jaren in groepjes en ook wisselt. Nog nooit problemen gehad...

Hier krijgen ze ook niks om de benen als ze naar buiten gaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 16:41

Degene die ik op stal help met haar (dressuur)paarden, waarvan de meeste wedstrijdpaarden zijn (veel ZZ + of onderweg daar naartoe) zet alle paarden gewoon in de wei en in de winter gaan ze een paar uur per dag de paddock in. Volgens haar is een paard gewoon een paard, of het nu een B-paard is of een Grand Prix paard en daar ben ik het helemaal mee eens. Bijkomend voordeel is dat ze echt veel gezonder blijven als ze veel buiten lopen (beweging = gezond). Zij zet ze overigens wel 'slim' bij elkaar. Dus merrie + ruin of merrie + merrie, geen enorme groepen en al zeker geen gemengde groepen (meerdere ruinen + merrie(s) is echt vragen om problemen). Mijn eigen paard staat wel in een grotere groep, maar met uitsluitend ruinen, dat gaat helemaal goed.

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 16:41

dit ga ik aan mijn instructrice laten zien met haar heb ik ook steeds diezelfde discussie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 16:46

CarolineP schreef:
Precies...........( en daar gaat het wel eens mis)

Tijdens het bepalen van de rangorde kan er inderdaad wel eens iets mis gaan, maar zolang je ruinen bij elkaar zet en merries bij elkaar zet (dus niet door elkaar in dezelfde wei) dan voorkom je al heel erg veel ellende. Echte etterbakken moet je ook niet in een groep willen zetten, mensen die weten dat hun paard echt hufterig is naar andere paarden en deze toch zomaar in een groep gooien, vind ik ronduit asociaal.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 18:20

Bar schreef:

Zoals Rik Steyn van stal Mansour een keer zei 'mensen maken elkaar kapot, paarden niet'

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 18:24

iedereen met een beetje verstand van paarden weet dat weidegang heel, heel belangrijk is.... of dat nou in de kudde of solitair aan aangrenzende landjes is maakt niet uit.

de meeste mensen die in de sport meedraaien op hoger niveau hebben wel enige kennis......... en daarom zien hun ook het belang van weidegang in....... en staan de dieren gewoon op het land Lachen

een niet gelukkig peerd, presteert niet Lachen

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 18:25

Mijn paard loopt dan (nog Tong uitsteken ) niet hoog maar gaat toch hele dagen de wei op, ook met regen en wind. Wel peesbeschermers aan niet bij warm weer dan is hij suffer en loopt hij niet zo dus is de kans op blessures ook minder. Is tot nu toe goed gegaan. In het wedstrijd seizoen staat hij daarbij vaker op de wei omdat hij het echt wel nodig heeft.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-07 18:33

Ben blij om te lezen dat jullie het allemaal met mijn standpunt eens zijn. Haha!

Een paard hoort inderdaad ook een deel van de dag zelf te kunnen bepalen waar hij zijn hoeven neerzet buiten de stal. Af en toe even gek kunnen doen of gewoon gezellig samen met je maatje gras eten.

Blijf wel benieuwd naar eventuele landelijk/internationaal bekende ruiters die ze op de wei hebben staan...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 18:38

ook bij hun staan de paarden gewoon buiten (althans bij de meesten Lachen )

estherL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 21:19

Mijn paarden ZZ-Licht en Z1 mogen niet elke dag in de wei omdat we het soms te druk hebben maar als het mooi weer is en er is tijd dan mogen ze een uurtje of 2/3 in de wei of paddock

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 21:28

Paarden krijgen juist blessures als ze nooit op het land gaan..
En dan gaan ze een keer op het land en ja doen ze onwijs gek.
Vind dat ieder paard hoe hoog het niveau ook is gewoon elke dag lekker naar buiten.
Kan wel begrijpen dan sommige mensen hun paarden inpakken maar goed die komen wel buiten tenminste.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 21:51

KiWiKo schreef:
iedereen met een beetje verstand van paarden weet dat weidegang heel, heel belangrijk is.... of dat nou in de kudde of solitair aan aangrenzende landjes is maakt niet uit.

de meeste mensen die in de sport meedraaien op hoger niveau hebben wel enige kennis......... en daarom zien hun ook het belang van weidegang in....... en staan de dieren gewoon op het land Lachen

een niet gelukkig peerd, presteert niet Lachen

Lijst Ja

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 22:16

op stal kunnen ze ook verkreukelen...
plank eruit slaan, been klem..
voet vast in voerbak...
been vast tussen verbogen getrapte tralies...
vast gerold en klem gelegen...
been dik door slaan tegen deur....

(afgelopen jaren allemaal gebeurt op de manege
waar mijn pony staat....)

Dus ach.... kun je'm net zo goed buiten zetten, met
vriendjes, wel zo gezellig...

helaas op onze manege, maar zeer beperkte mogelijkheden
tot weidegang... snuf...

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 08:02

estherL schreef:
Mijn paarden ZZ-Licht en Z1 mogen niet elke dag in de wei omdat we het soms te druk hebben maar als het mooi weer is en er is tijd dan mogen ze een uurtje of 2/3 in de wei of paddock

Ik zou nog liever een dagje rijden overslaan en ze naar buiten doen. Dus als je het zo druk hebt, rijd er dan eens 1 minder en gooi ze in het land. Houd je je paard alleen maar happy mee!