Binnenwedstrijden vind ik gezelliger, omdat het meestal dezelfde mensen zijn die je tegenkomt. Je hebt algauw een gezellig clubje. Helaas durf ik bij mijn vereniging niet outdoor te starten, omdat dat mijn pony zelfmoord zou zijn. Ze hebben daar twee ringen en daar ligt allemaal troep omheen en het waait daar altijd, ook al is het windstil. Krijg je als je in de polder zit.
Outdoor start ik liever die grote concoursen. Je hebt daar altijd een bepaalde sfeer die me erg aanspreekt en bovendien ontspant mijn pony beter als er meer paarden om haar heen zijn.. Ik heb alleen het idee dat ik binnen altijd veel meer punten rijd dan waneer ik buiten start.
Zo rijd ik binnen regelmatig twee winstpunten in een proef en buiten vaak net aan twee winstpunten in twee proeven. Ik weet niet hoe dat komt. Misschien heeft dat ook te maken met de bodem. Bonfira loopt beter op een zware zandbodem, omdat ze dan van achteren heel goed gaat dragen. Bovendien heeft ze geen ijzers, dus loopt ze ook voorzichtiger. Waarom geen ijzers? Haar hoeven zijn te hard. Ik heb het wel geprobeerd, maar na twee uur timmeren gaf de hoefsmid het op, omdat zijn hoefnagels krom waren. Hij kreeg er met geen mogelijkheid een nagel in.