paard voor getalenteerde ruiter

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Izzy19

Berichten: 2131
Geregistreerd: 11-07-07
Woonplaats: Wingene (België)

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 17:55

Dat blijven moeilijke punten, zo'n dingen moet je op voorhand bespreken.
Wat als er iets gebeurd met het paard op wedstrijd of bij de ruiter thuis, wie is er aansprakelijk? Dat is iets waar je met de ruiter moet uitkomen. Dat kan voor iedereen anders zijn.
Een paard kan overal iets tegen komen met gelijk wie. Voor hetzelfde geld verongelukt hij zich op de weide bij de eigenaar. Dat weet je inderdaad nooit. Zo'n dingen moeten vooraf besproken worden om misverstanden te voorkomen.

LDRD

Berichten: 9881
Geregistreerd: 04-02-04

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 17:55

Cassidy schreef:
En hoe weet je dat een paard goed is, hoe kun je echt garanderen dat een paard goed is voordat je ermee aan het werk gaat? Dat hij niet alleen het exterieur meeheeft, maar ook het character, en de nodige stress aankan? Een goed ruiter kan enigszins inschatten wat hij voor zich heeft, maar de garantie heb je niet, die heb je nooit. En ook een goed ruiter kan zich lelijk vergissen.


Dat probleem heb je ook als je koopt. Menig ruiter is genoodzaakt een zeer jong paard te kopen gezien de prijzen en dan is dat natuurlijk helemaal een gok. Tenzij je weet uit wat voor lijntje zo'n paard komt, dan kan je er misschien iets meer van zeggen maar ook niet alles.

timilon
Berichten: 3594
Geregistreerd: 02-03-04

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 18:00

@sfcap: en dat zijn de goede ruiters!(zie ook mijn regel tussen () in eerdere post)

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 18:01

Kosten zijn wat mij betreft voor de eigenaar. Het is immers zijn/haar risico. De eigenaar moet het dier dan ook gewoon verzekeren in mijn ogen. Dit alles natuurlijk ténzij er iets 'met opzet' is gedaan of een zodanig bewust risico is genomen door de berijder, dat het dier om die reden gewond is geraakt. Zoiets kun je met wat clausules opnemen in een ondertekend contract.

Bromfiets, ik word zo ondertussen nieuwsgierig naar jouw paard....

Maar..okay, ik ben dan geen topruiter, heb wel diverse paarden voor anderen al gereden én in de sport uitgebracht. Maar...wat ik dus vroeger wel deed en nu niet meer...ik maak zelf geen paarden meer zadelmak. Ik stap er pas op als ze een redelijk stuur hebben en de rem is ook een van de eerste knopjes die er wat mij betreft op moet zitten. Ik denk niet dat iedere getalenteerde ruiter dan ook om die reden zit te springen om een nu nog 2-jarige hengst. Het moet namelijk eerst nog maar eens gaan blijken in hoeverre het paard dan getalenteerd is. Ieder paard haalt met een handige ruiter de Z2 wel...maar dat stapje verder...dáár gaat het uiteindelijk om, toch? Of heb ik het verkeerd begrepen?
Met andere woorden: misschien moet jouw paard wel eerst eens wat gaan opvallen, voordat het ontdekt gaat worden door een getallenteerde ruiter?

SFCAP

Berichten: 495
Geregistreerd: 28-04-07
Woonplaats: Gent, YG

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 18:36

timilon schreef:
@sfcap: en dat zijn de goede ruiters!(zie ook mijn regel tussen () in eerdere post)


gelijk heb je!


Ik heb nooit een paard gehad die perfect ging, altijd beestjes die nog nie zadelmak ware, de gek uithielden, niet konden springen, enz...
Ik vin et gewoon weg sjiek als ik nu zie waar ik geraakt ben met hun, zonder anderen.
Ik moet wel zeggen dat ik eerder een fan ben van onervaren paarden dan van wedstrijden rijden op het hoogste niveau met perfecte paarden

LDRD

Berichten: 9881
Geregistreerd: 04-02-04

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 18:48

Randy01 schreef:
Met andere woorden: misschien moet jouw paard wel eerst eens wat gaan opvallen, voordat het ontdekt gaat worden door een getallenteerde ruiter?


Ik bekijk het vanuit het standpunt van de ruiter hoor. Mijn paard hoeft niet meer op te vallen Knipoog .

Urielle

Berichten: 50084
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 19:14

LDRD schreef:
Waarom is het voor getalenteerde ruiters (en amazones natuurlijk) zo moeilijk om een een dito getalenteerd paard te komen?


Ik denk dat het een kwestie is van contacten en netwerken en de eisen die de ruiter zelf stelt natuurlijk.

Ik denk dat ik weet welke amazone jij in je achterhoofd hebt Knipoog en ik kan me niet voorstellen dat een dergelijke amazone geen getalenteerde paarden kan rijden. Een kant en klaar GP paard voorgeschoteld krijgen zal niet zo snel gebeuren omdat die gewoon niet dik gezaaid zijn en dergelijke paarden komen toch weer in het selecte kringetje bekende ruiters terecht. Maar als ik zie hoe vaak ik de kans heb om ergens te gaan kijken of er een leuke drie- of vierjarige voor me op stal staat, als onbekende niet getalenteerde ruiter op niveau prut, dan kan ik me niet voorstellen dat een dergelijke amazone die kansen niet krijgt. Nog sterker: ik ben momenteel in onderhandeling over een paard op niveau, kwestie van right time right place geweest en nu hoop ik dat ik hem idd te rijden krijg. Dan zit je dus weer met contacten.

Dan als hobbyeigenaar van 1 paard en 1 pony gesproken:
Ik word momenteel echt heel veel benaderd door mensen die graag mijn zwartje voor me willen uitbrengen. Die rij ik zelf veel te graag, dat is al een reden om hem niet door een ander te laten rijden: ik heb zelf ambities met hem. Voor de pony heb ik al 2 maanden een advertentie staan, maar een ponyruitertje vind ik dan weer niet.
Daarnaast is het paard voor mij hobby en geen statussymbool dus ik hou zo'n dier ook nog eens graag op eigen stal, want waarom betalen voor een paard dat ik eens per week op de stal van een ander kan komen bezoeken. Dan zijn er dus al veel ruiters die hun neus optrekken, want rondreizen om de paarden allemaal gereden te krijgen dat willen ze niet.
En in het hypothetische geval dat, dan kies ik een ruiter die ik ken, die ik goed vind rijden en waarvan ik bekend ben met zijn/haar werkwijze en het stalmanagement. Dus dan kom je weer uit op contacten en netwerken.
Ik denk dus dat je als ruiter, die paarden ook nog op eigen stal wil, eerder een kans krijgt bij de 'bedrijfseigenaren' die 200 paarden op het terrein hebben en niet je neus optrekken voor jonge paarden die nog niets bewezen hebben - maar dan moet je garanties kunnen geven voor prestaties en zijn paarden bij een goed bod zo onder je kont uit verkocht.

LDRD

Berichten: 9881
Geregistreerd: 04-02-04

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 19:16

Urielle schreef:
Ik denk dat ik weet welke amazone jij in je achterhoofd hebt Knipoog en ik kan me niet voorstellen dat een dergelijke amazone geen getalenteerde paarden kan rijden.


Nee, denk niet dat jij de goede uit mijn achterhoofd hebt hoor Tong uitsteken .

Urielle

Berichten: 50084
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 19:21

LDRD schreef:
Urielle schreef:
Ik denk dat ik weet welke amazone jij in je achterhoofd hebt Knipoog en ik kan me niet voorstellen dat een dergelijke amazone geen getalenteerde paarden kan rijden.


Nee, denk niet dat jij de goede uit mijn achterhoofd hebt hoor Tong uitsteken .


Wel hetzelfde niveau, of over welk niveau spreken we nu? Knipoog

LDRD

Berichten: 9881
Geregistreerd: 04-02-04

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 19:24

GP

Urielle

Berichten: 50084
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 19:39

Ach, dan doet het er an sich niet toe, zelfde verhaal Knipoog

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 21:04

LDRD schreef:
Randy01 schreef:
Met andere woorden: misschien moet jouw paard wel eerst eens wat gaan opvallen, voordat het ontdekt gaat worden door een getallenteerde ruiter?


Ik bekijk het vanuit het standpunt van de ruiter hoor. Mijn paard hoeft niet meer op te vallen Knipoog .


Ik bedoelde dit ten opzichte van 'bromfiets'...

Katja
Blogger

Berichten: 42179
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 21:11

Ik denk dat het er vooral mee te maken heeft dat de meeste GP ruiters moeten leven van de sport en een stukje handel. Dat betekent flinke prijzen voor de training van paarden.
Doordat er flinke prijzen gevraagd worden voor de training hebben bijna alle eigenaren van de paarden een commercieel belang bij het stallen van een paard omdat het anders bijna niet meer op te brengen is.

Ik merk dat het als ruiter vrij makkelijk is om fijne paarden tot je beschikking te krijgen. En dan ben ik niet eens een GP ruiter.
Geeft voor mij wel aan dat het als eigenaar niet zomaar meevalt om een goed paard ergens onder te brengen.

bromfiets

Berichten: 12661
Geregistreerd: 03-04-07
Woonplaats: hoeven (NB)

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 22:10

Randy01 schreef:
Met andere woorden: misschien moet jouw paard wel eerst eens wat gaan opvallen, voordat het ontdekt gaat worden door een getallenteerde ruiter?



Ik heb even paard gereden Lachen

Het grote voordeel is dat hij niet per sé door een ander gereden zou moeten worden. Als er niemand voor gevonden wordt rijden wij hem in en wordt hij verkocht, tenzij één van ons tegen die tijd wedstrijdambities heeft. Het enige nadeel hier van is dat wij dan van onder af aan moeten beginnen en iemand die er al is geweest kan er toch wat meer uithalen.
En dan nog zal ik nooit zo hoog komen, er staan nog 23 paarden die aandacht en beweging nodig hebben.

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 22:14

Iemand met het juiste rijkunstige gevoel (geklasseerd of niet) zal ook veel uit je paard kunnen gaan halen. Bovendien zal je paard toch ook helemaal van onder af aan moeten beginnen.
Ik zou juist wat zuinig zijn op mijn zeer getalenteerde 2-jarige hengst...

bromfiets

Berichten: 12661
Geregistreerd: 03-04-07
Woonplaats: hoeven (NB)

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 22:19

Het is niet zo dat ik niet kan rijden, het is alleen niet "bewezen" door middel van wedstrijden Knipoog
Dat rijkunstige gevoel heb ik wel en ik beschik over goede begeleiding. Het is meer dat ik mijn aandacht over meerdere dieren moet verdelen.

Katja
Blogger

Berichten: 42179
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 22:31

Maar als je met een paard samen van onderaan moet gaan beginnen dan ben je wel lang onderweg voor je samen GP mag starten.
Ik heb m'n eerste dressuurpaard om die reden verkocht. Hij was in de training als heel ver maar ik reed er net ZZ-L mee. Voor ik dan GP rijd in de ring ben ik jaren verder terwijl het paard er een half jaar later al helemaal klaar voor was.

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 22:37

Maar waarom wil je dan perse een getalenteerde (maw, bekendere) ruiter?

Haha zou juist een gíller zijn als je die wat minder bekende ruiter zou kiezen, maar dan wel met rijkunstig gevoel en die dan in de kijkers laat rijden tijdens wat wedstrijden...
En dát bedoel ik dus met je paard moet eerst misschien wat meer gaan opvallen, voordat hij écht opvalt en ook door anderen als getalenteerd gezien c.q. beschouwd wordt...

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 22:41

Katja schreef:
Maar als je met een paard samen van onderaan moet gaan beginnen dan ben je wel lang onderweg voor je samen GP mag starten.
Ik heb m'n eerste dressuurpaard om die reden verkocht. Hij was in de training als heel ver maar ik reed er net ZZ-L mee. Voor ik dan GP rijd in de ring ben ik jaren verder terwijl het paard er een half jaar later al helemaal klaar voor was.


Ligt er natuurlijk ook aan dat je je maar moet afvragen of het paard nog steeds zoveel zin heeft en dus nog steeds zo getalenteerd is als hij straks een jaartje of 7 is en lichamelijk en geestelijk eens wat meer klaar is voor het echte hogere werk. Veel paarden die in de jongere jaren als zeer getalenteerd beschouwd worden, worden zó snel opgepakt en klaargestoomd dat ze met hun 8e/9e helemaal opgebrand zijn...dát bedoel ik ermee te zeggen.

Is toch juist leuk als hij als 3-jarige lekker onderaan mag beginnen? laat hem door die minder bekende ruiter dan uitbrengen in de basis, zodat hij dus wat meer opvalt, ontdekt wordt door de wat meer bekende ruiter die hem vervolgens vanaf ZZ gaat uitbrengejn? Misschien nog een trainingsjaartje tussendoor en lekker wat rust...

Mensen willen tegenwoordig naar mijn smaak ook veel te hard, moet maar blijken of het dier op latere leeftijd nog net zo getalenteerd zal zijn...

bromfiets

Berichten: 12661
Geregistreerd: 03-04-07
Woonplaats: hoeven (NB)

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 23:18

Randy01 schreef:
Is toch juist leuk als hij als 3-jarige lekker onderaan mag beginnen? laat hem door die minder bekende ruiter dan uitbrengen in de basis, zodat hij dus wat meer opvalt, ontdekt wordt door de wat meer bekende ruiter die hem vervolgens vanaf ZZ gaat uitbrengen? Misschien nog een trainingsjaartje tussendoor en lekker wat rust...

Mensen willen tegenwoordig naar mijn smaak ook veel te hard, moet maar blijken of het dier op latere leeftijd nog net zo getalenteerd zal zijn...


Hier ben ik het mee eens Lachen

En waarschijnlijk snap ik nu eindelijk wat er bedoeld wordt met m'n paard op laten vallen.

Maar in dit geval zou ik dan eerst met een ander paard moeten starten, anders mag ik geen hengst uitbrengen. Dat zijn ook dingen waarmee je rekening moet houden. Een (Z)Z-ruiter kan een paard bv in de L starten (beat me if it's not). Dan kun je ook nog rustig aan doen.

Bovendien lijkt het me moeilijk om een paard dat je zelf aan hebt gereden, "moet" gaan afgeven aan een betere ruiter. Juist als het goed gaat.

Kajanus

Berichten: 4875
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Friesland

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 23:34

stipje Bloos

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 23:38

Ja dan probeer je toch een minder bekende, maar wel rijkunstig gevoel onderlegde ruiter ervoor te vinden? Die hem lekker spelenderwijs gaat uitbrengen in de basis. Luister naar het paard en volg zijn tempo, rem hem af en toe af en dan komt het wel goed.
Bovendien...waarom niet eventueel een jaartje langzameraan willen doen? Laat anders die ruiter met rijkunstig gevoel dan vanaf de Z2 gewoon doorrijden. Als het paard écht zo goed is, zal die ruiter zijn tempo en aanleg, met natuurlijk de juiste begeleiding, gerust kunnen volgen.
Nou ja, dan loopt 'ie toch maar een jaartje later GP? Is misschien nog wel beter voor hem ook! Ik zou persoonlijk het paard trouwens niet in de handen geven van een bekendere ruiter als de dan rijdende ruiter perfect blijkt te klikken met het paard...
Tien tegen één dat het in die combinatie dan namelijk beter gaat..

Anoniem

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 00:11

De moeilijkheid bij dit soort dingen is dat het van 3 kanten moet klikken, ruiter en eigenaar moeten met elkaar overweg kunnen, ze moeten een beetje gelijke ideeën hebben over waar je in de training/opleiding naartoe wilt en hoe je dat aan wilt pakken, en dan moet de combinatie ruiter/paard nog werken (en dat is vaak nog de minst moeilijke factor in het verhaal).

Ik kan me van de kant van de eigenaar af voorstellen dat je het paard niet graag verplaatst, anderzijds moet je dan maar net geluk hebben dat er iemand dicht bij je in de buurt woont die het rijden kan doen. Of je moet voor iemand die bijv twee paarden rijdt plek hebben om het andere/eigen paard van de ruiter kwijt te kunnen, en dan ook nog qua accommodatie/kwaliteit van de rijbaan etc, op kunnen tegen een goede pensionstalling.

Een paard volledig in de kost nemen als ruiter, ik denk dat het dan wel een hele aparte moet zijn waar je je als ruiter realiseert dat je zo'n paard zelf nooit aan had kunnen schaffen. Niet had kunnen vinden en als ze al te koop aan worden geboden: niet had kunnen betalen. Dan is het met jonge paarden altijd nog de vraag of ze de verwachting wel waar kunnen maken. Vaak is het jaar van 5 naar 6 de grote bottleneck want dan pas kom je een beetje achter de ware kwaliteiten/karaktereigenschappen.

Daar komt ook nog bij dat als de (amateur) ruiter zelf geld in het paard steekt, je een moeilijker verhouding krijgt. Wat doe je dan als je het als eigenaar helemaal niet goed ziet gaan? Je zou niet de eerste eigenaar zijn die een paard ergens neerzet voor bijv een sportpredikaat, en het gaat vervolgens helemaal mis. Als jij als eigenaar betaalt voor de dienst, al was het maar kostendekkend, dan haal je hem véél makkelijker weer op dan wanneer de ruiter zelf ook maandelijks een deel van zijn salaris investeert.

LDRD

Berichten: 9881
Geregistreerd: 04-02-04

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 09:05

Zep schreef:
Een paard volledig in de kost nemen als ruiter, ik denk dat het dan wel een hele aparte moet zijn waar je je als ruiter realiseert dat je zo'n paard zelf nooit aan had kunnen schaffen. Niet had kunnen vinden en als ze al te koop aan worden geboden: niet had kunnen betalen.


Ik doel dus op deze situatie. Een ruiter met GP ambitie moet nou eenmaal een paard hebben dat dat ook aan kan en die paarden met die potentie zijn niet in grote getalen aanwezig. Aan de andere kant zijn ze er wel, maar waarom vinden die paarden nou zo moeilijk de weg schijnbaar naar die ambitieuze ruiter? En ik heb het dan niet over de ruiter die ervan moet leven, maar gewoon de sporter die met een enkel (wellicht 2 of 3 paarden) weer richting de GP wil. Als er paarden aangeboden worden is het nagenoeg altijd van mensen met dollartekens in de ogen. Zonde dat er zoveel paarden- en ruitertalent op die manier verloren gaat.

cissy

Berichten: 19891
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 09:31

heb dit ook bij de hand gehad, ben eigenaar van zo'n getalenteerd paard. Mijn trainster is er helemaal weg van en wilde het paard wel graag uitbrengen op hoog niveau, combi ruiter/paard klikt. Paard is niet jong en onbeleerd.
Ik ben echter ook maar een hobby ruiter en sta op een goedkope stal, trainster vraagt 500,- per maand om paard te trainen. Stalgeld bij 'mijn' stal is 150,- kaal.

Heel simpel, dát geld heb ik niet en zeker niet voor een jaar of 2 om paard op nivo te krijgen waar zíj wil starten (van mij hoeft het niet zo nodig).
Is dus ook niet gebeurd, maar stiekem knaagt het wel Lachen