waarom rijden jullie wedstrijd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chupa

Re: waarom rijden jullie wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 09:56

Voor de ervaring, het plezier, en de bevestiging. En ja, het is leuk als je een prijs hebt Knipoog
Wat Splinter ook zegt, als je een wedstrijd in het vooruitzicht hebt, heb je ook iets om naar toe te werken.

Merel_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 13:23

Al het voorgaande wat al is gezegd, hehe.
Wedstrijden zijn gewoon leuk! Al vind ik het soms wel zenuwslopend, ben soms echt wel zenuwachtig!
Maar de wedstrijden zijn 1. me sport 2. me hobby 3. hoger komen 4. uitdaging 5. samen verder komen met een dier wat je zelf hebt opgeleid vind ik één van de mooiste dingen die er zijn Lachen
Dat was het wel zo'n beetje! Haha!

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 13:27

Het is voor mij hobby alhoewel ik puur start om de winst en het niveau van het paard op te krikken Knipoog
Wat al eerder genoemd werd, met wedstrijden voor de boeg heb je een doel om naartoe te werken, dat maakt het trainen thuis leuker Ja
Laatst bijgewerkt door _10_ op 24-08-07 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 13:34

Zodat ik steeds meer leer, en ik wil verder komen. Ja

Terry14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 13:48

IK doe het voor mijn plezier Knipoog en om te kijke hoe ver ik kan komen met mijn paardje Pling

dauphine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 13:53

voor mijn plezier, zodat k verder kom. maar vooral voor mijn plezier dat vind ik het allerbelangrijkste. topruiter hoef ik echt niet te worden.

en nog iets : met voetbal enz. zijn er toch ook allemaal wedstrijden, waarom zou je met je paard dan niet op wedstrijd kunnen. Voetbal wordt nooit over gezeurd, paardrijden wel... maar uiteindelijk komen de wedstrijden toch op hetzelfde neer?

eertjuh22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 16:19

voetbal heeft verder niks met dieren te maken Knipoog
zo'n bal voelt er niks van als je er een keer tegen aan schopt of als het warm is Knipoog

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 16:25

Waarom rijden jullie wedstrijden.... Tsjah; dat begin ik mezelf ook steeds vaker af te vragen haha. Haha! Ik stop er straks in ieder geval een tijdje mee denk ik, vooral ook omdat ik het op dit moment lichamelijk niet aan kan om mijn paard te trainen op M2-Z niveau.

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 16:29

Omdat het leerzaam,motiverend en vaak onwijs gezellig is! Haha!
Tevens denk ik dat door deze vaak 'spannende' momenten je goed met je paard leert samenwerken en dat je band met je paard ook beter word!

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 13:43

Ik moet altijd doelen hebben, in dit geval is dat goed presteren op concours. Plezier staat natuurlijk op nr. 1! En als iets goed gaat heb ik er algauw meer plezier in dan als het helemaal niet wil lukken. (moet nog starten hoor, ben nu nog druk in training Lachen ) Als ik geen doel heb dan heb ik het idee dat ik het voor niks doe.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 14:12

Inderdaad; ik wil gewoon zo goed mogelijk presteren op wedstrijd en dat is voor mij op dit moment niet haalbaar. Dan heb ik er ook geen aardigheid meer in, het is eerder frustrerend. Ik moet dus ook echt een doel hebben. Lachen

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 14:27

leuke vraag, denk ik ook weleens aan.

Ik overweeg te starten maar twijfel nog een beetje. Met een ijslander tussen de paarden? Ik weet niet of ik goed tegen de kritiek kan dat dit "geen dressuurpaard is". (want dat snap ik zelf ook wel) Het lijkt me inderdaad leuk om het rijden op een hoger niveau te tillen en daar door wedstrijden meer motivatie in te vinden.

De onderlinge wedstrijden hier zijn heel leuk en die rij ik wel al, maar officieel, ik weet het nog niet zeker! onderling is leuk en gezellig en je kunt even kijken hoe je ervoor staat.
Officiele wedstrijden vind ik lang niet altijd leuk van sfeer. Maar misschien probeer ik het gewoon.

Ik ben het niet eens met de stelling dat je anders geen doel hebt in het rijden. Dat doel kun je zelf toch bepalen? Daar heb je geen beoordelingen voor nodig. Als mijn doel buitenritten maken is, hoef ik niet meteen endurance klasse 3 te willen starten toch?

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 16:31

rakni schreef:
leuke vraag, denk ik ook weleens aan.

Ik overweeg te starten maar twijfel nog een beetje. Met een ijslander tussen de paarden? Ik weet niet of ik goed tegen de kritiek kan dat dit "geen dressuurpaard is". (want dat snap ik zelf ook wel) Het lijkt me inderdaad leuk om het rijden op een hoger niveau te tillen en daar door wedstrijden meer motivatie in te vinden.

De onderlinge wedstrijden hier zijn heel leuk en die rij ik wel al, maar officieel, ik weet het nog niet zeker! onderling is leuk en gezellig en je kunt even kijken hoe je ervoor staat.
Officiele wedstrijden vind ik lang niet altijd leuk van sfeer. Maar misschien probeer ik het gewoon.

Ik ben het niet eens met de stelling dat je anders geen doel hebt in het rijden. Dat doel kun je zelf toch bepalen? Daar heb je geen beoordelingen voor nodig. Als mijn doel buitenritten maken is, hoef ik niet meteen endurance klasse 3 te willen starten toch?

ik ga ook met mijn new forest pony tussen de paardjes rond huppelen dus als ik jou was zou ik het ook gewoon proberen! is het achteraf niet leuk kun toch altijd weer stoppen. Knipoog

Denica

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 17:15

Het is gezellig en ik vind het zowieso erg leuk om met mn pony weg te gaan.
En ik vind het ook leuk om wat hogerop te komen zeg maar, en dat je ook tegen anderen rijdt.

marjolein87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 15:10

ik rij wedstrijd omdat ik het heel erg leuk vind, er van leer, kijken of ik hoger op kan komen en lekker met de paarden kan bezig zijn

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 22:22

Ik heb nog geen wedstrijden gereden, maar wil dit wel gaan doen.

Volgens mij is het een mix van alle hiervoor genoemde emoties.

1) Je wil jezelf graag bewijzen door middels de (hopelijk) winstpunten het gevoel te hebben dat je goed bezig bent. Die bevestiging heb je regelmatig nodig om de inspiratie te vinden om door te gaan met je training. En aan de kritiek van een vak-jury hecht je doorgaans meer waarde dan aan de kritiek van je manege-vriendinnetjes of vriendjes.

2) Je wil anderen graag laten zien wat je (goed) kunt. Laten we eerlijk zijn, een complimentje streelt de menselijke ego.

3) Je vind het gezellig om op een wedstrijd-dag met anderen om te gaan die dezelfde emotie delen als jij. En het blijft mooi en fijn om iedere keer weer andere paarden te zien, toch?

4) Je vind het leuk om te kijken hoe anderen presteren. Wellicht geeft het je een gevoel dat je zelf nóg beter zou kunnen presteren, en zo werkt dit als inspiratie. Ook zou je het gevoel kunnen krijgen dat je zelf boven het "gemiddelde niveau" uitsteekt. Dat werkt dan weer ego-strelend.

Voor het paard zelf hoef je het overigens allemaal niet te doen. Jaja... ik weet het; er zijn mensen die beweren dat het paard het ook hardstikke leuk vind om op spring-concour / dressuur-wedstrijd / pas de deux / carrousel te gaan, maar geloof me nou maar dat het voor je paard geen moer uitmaakt of hij zijn oefeningen in z'n eigen manegebak doet of op een wedstrijd "buitens-huis". Sterker nog, op uitwedstrijd zal hij zich eerder ongemakkelijk voelen dan in z'n eigen vertrouwde omgeving.

Gr. John Knipoog

Riannneh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 14:07

Volgens mij is het 'gezond' om een beetje competitie in je leven te hebben en daarom zijn de wedstrijden zo leuk om aan mee te doen vind ik, en je merkt (als het goed is) dat je steeds weer vooruit gaat.. Dat is toch hetzelfde als met iedere andere sport lijkt me??

D_dreamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 14:29

Sinds april dit jaar ben ik voor het eerst in mijn leven op wedstrijd geweest en ik ben nu zeven keer gestart inclusief de Gelderse Kampioenschappen. Vanaf mijn zesde ben ik begonnen met ponyrijden, vanaf mijn twaalfde een eigen pony gekregen en op mijn negentiende een eigen paard gekocht en nooit de gelegenheid en de mogelijkheid gehad om te kunnen starten.
Ik was altijd enorm benieuwd naar de ervaring en de beleving van op concours gaan en ik moet zeggen dat ik het prachtig vind! Alles er omheen, de voorbereiding, het trainen, het verzorgen, de spanning, de lessen, ik heb nu echt een doel.
Het maakt het gehele plaatje compleet, wedstrijd is voor mij de beloning voor alle intensieve zorg, tijd en aandacht die ik besteed aan mijn geweldig lieve paard waar ik met recht héél erg trots op ben.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 16:37

Voor de lol. De sfeer op wedstrijddag is altijd zo leuk en dan achteraf wordt er uitgebreid nagepraat over de wedstrijden, paarden en van alles en nog wat. Ook vind ik het een fijne manier om te zien waar ik aan moet werken en wat juist goed gaat.

zorrohvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 18:30

Ik rijd wedstrijden, omdat ik het leuk vind.

Ook om te kijken of ik tussen twee wedstrijden in ben verbeterd Haha!

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 19:34

Ik rijd wedstrijden omdat ik het erg leuk vind. Ik spring erg graag en ik vind het leuk om te kijken hoe goed we nu zijn en ik vind het natuurlijk leuk om winstpunten te halen en prijzen te winnen Haha!
Voor mij maakt het het rijden thuis ook leuker, nu train ik echt ergens voor. Eerst reed ik wel serieus, maar waarvoor? Nu train ik echt ergens naartoe.

xlovelifex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 20:36

voor de lol en om je paard ook te leren dat hij ook ergens anders moet werken daarbij is het leuk om andere mensen te zien rijden en het commentaar op het protocol is ook altijd welkom

Caris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 20:38

Ook ik doe het voor de lol.
In de paardensport (en elke andere sport) werkt het nou eenmaal zo dat je wedstrijden rijdt om verder te komen.
Met dat verder komen, besef ik me wel dat ik een beetje streberig ben...ik wil graag horen hoe mooi mijn paard wel niet is en hoe goed ik hem rijd.... tot die tijd werk ik er hard aan... Bloos

xlovelifex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 20:39

oh en een prijsje winnen is ook niet verkeerd Bloos

nicole_easy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 22:11

ik rij wedstrijden omdat mijn paardje uit veeeeeeellll lekkerder loopt dan thuis.
en omdat ik het leuk .
en het allerbelangrijkste mijn paardje vindt he took heel leuk Haha!