worden mooie paarden voorgetrokken op wedstrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

asjemenou

Re: worden mooie paarden voorgetrokken op wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 09:25

Starbreeze schreef:
Toen ik nog met mn fries reed had ik vaak het idee dat ik hoge punten kreeg omdat ze ook zo ontzettend imposant was. Je zag de jury letterlijk rechtop gaan zitten als ik de ring binnenkwam. Ze liep overigens ook erg goed hoor Knipoog maar soms vond ik het zelf lang niet zoveel punten waard dan ik kreeg.

Dus ik denk wel dat het meespeelt. Een spectaculair paard wat het goed doet zal vaak hoger scoren dan een minder spectaculair lopend paard wat het net zo goed doet. Dat is nou eenmaal mooier om naar te kijken.

Maar waarom is een paard spectaculair?
Meestal omdat ze meer front hebben (oprichting) en met meer afdruk en schwung lopen.
En dat wordt nu eenmaal ook beoordeeld!

TouchAndGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 09:39

Der zullen altijd jury's zijn die mooiere paarden hoger beoordelen. Maar der is áltijd wel wat.

K ga me der niet eens meer druk om maken. Die jury's zijn ook maar mensen die zitten daar de hele dag voor een kopje koffie en reiskosten-vergoeding. En dan doen ze het eigelijk ook nog nooit goed.'Ik heb een fries dus daarom heb ik geen wp'. 'Mijn pony is wat dik, daarom heb ik zulke lage punten'. Ja die jury dit, die jury dat. Tis altijd zo makkelijk om het op die jury af te schrijven. Je kan ook es gaan kijken of je proef misschien niet zo goed is gereden. Een beetje kritisch naar jezelf kijken daars nog nooit iemand dood aan gegaan hoor Gestoord Tong uitsteken

Als ik jury was geweest, dan had ik echt gedacht: 'Ik wil ook wel weer naar huis gaan hoor'. Ze zitten daar de hele dag en dan krijgen ze ook alleen nog maar gezeur.. ik had het wel geweten Koe

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 09:41

Ik zou zeggen ga jezelf filmen en kijk dan weer of de jury wel of niet gelijk heeft

Lisenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 10:05

Ik vind het ook altijd hele slappe excusen. Ik ben begonnen met mijn fjord van 1.40 tussen de paarden. Echt heel sporadisch had je dan een keer een jury die daar niet van hield. Het is me ook weleens gezegd, zet hem maar voor de kar. Ik laat daar echt mijn plezier niet door bederven, kreeg ook vaak genoeg positief commentaar op zijn ruime middendraf.

Rij nu op een andalusier hengst. Ook niet echt alledaags. De B hebben we vrij lang overgedaan. Niet door de juryleden, maar door het feit dat hij (en ik) vaak toch wat gespannen waren op de wedstrijd. Hij begon dan vreselijk te maaien en de proeven zagen er dan heel rommelig uit. Door hem veel mee te nemen, is dat super verbeterd. Hij loopt nu zijn proeven meestal heel netjes en daar zijn de punten dan ook naar. Hij is inmiddels L2 met 9 winstpunten. Ik heb tot nu toe 1 keer een jurylid gehad die zei dat ze het geen dressuurpaard vond en dit belachelijk hard had afgestraft. Heb haar later nog een keer gehad en kon toen lekker ontspannen mijn proef rijden, omdat ik toch geen punten bij haar zou rijden. Dat klopte ook, want ze keek niet eens. Ik ga me daar echt niet druk om maken.

Daarnaast rijd ik ook kwpn paarden in de wedstrijden. Ik moet dan ook gewoon een nette proef rijden hoor, de punten komen je niet aanwaaien.

Ben het met WinBinChes eens. Laat je filmen en kijk hier kritisch naar.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 10:35

asjemenou schreef:
Starbreeze schreef:
Toen ik nog met mn fries reed had ik vaak het idee dat ik hoge punten kreeg omdat ze ook zo ontzettend imposant was. Je zag de jury letterlijk rechtop gaan zitten als ik de ring binnenkwam. Ze liep overigens ook erg goed hoor Knipoog maar soms vond ik het zelf lang niet zoveel punten waard dan ik kreeg.

Dus ik denk wel dat het meespeelt. Een spectaculair paard wat het goed doet zal vaak hoger scoren dan een minder spectaculair lopend paard wat het net zo goed doet. Dat is nou eenmaal mooier om naar te kijken.

Maar waarom is een paard spectaculair?
Meestal omdat ze meer front hebben (oprichting) en met meer afdruk en schwung lopen.
En dat wordt nu eenmaal ook beoordeeld!

Ja dat klopt ook wel.

Leuk dat je deze opmerking maakt.

Dit is denk ik ook het grote verschil tussen (veel - niet alle- )koud en warmbloeden. Of gewonere KWPN'ers en luxe extra bewegende sportpaarden. Maar dan wordt er vaak gezegd dat een koudbloed of het de wat gewonere beweger achtergesteld wordt terwijl die net zo goed loopt terwijl het andere paard misschien hoger gescoord heeft vanwege meer schwung en afdruk. Pling En zo'n paard met veel beweging kan er misschien wel gewoontjes uitzien hoor, maar wordt vooral mooi in het werk en dat is dan wat telt in de ring.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 12:20

De dressuurproeven worden beoordeeld naar het Skala der Ausbildung.

Dat wil zeggen dat er beoordeeld wordt op: 1. Takt en zuiverheid van de beweging 2. Souplesse, ontspanning en losgelatenheid 3. Aanleuning 4. Impuls 5. Rechtgerichtheid 6. Verzameling

Maar helaas realiseren de meeste mensen zich dit niet.

SabrinaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 13:20

ik denk dat als je een mooi dressuurpaard onder je hebt, dat je de helft al wel hebt gewonnen Knipoog
niet leuk voor de ander natuurlijk die niet zo'n mooie dressuurcrack heeft, maar het is en blijft een jurysport..

maaykuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 18:40

asjemenou schreef:

Dat wil zeggen dat er beoordeeld wordt op: 1. Takt en zuiverheid van de beweging 2. Souplesse, ontspanning en losgelatenheid 3. Aanleuning 4. Impuls 5. Rechtgerichtheid 6. Verzameling

Inderdaad dat zijn de dingen waar ze op MOETEN letten.
Maar ook ik heb veel geschreven en zie juryleden toch anders oordelen.

Een goed paard heeft geen kleur, dat is wat ze zeggen. Maar voor veel mensen geld dat niet!

magickarel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 21:32

daar kijken ze zeker naar maar ik vindt het niet eerlijk want als een niet zo heel mooi paard heb maar hij loopt netjes dan is het toch goed vindt ik dan hey Knipoog

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 21:36

Ik denk dat veel mensen vergeten dat 'mooi' nogal een subjectief begrip is... wat ik mooi vind, dat vindt een ander misschien wel vreselijk. Datzelfde zal met een jury ook zo zijn...

Maar goed blijf erbij dat een goede jury niet naar uiterlijk kijkt... dat wil niet zeggen dat ik het niet eens ben met een uitspraak van superwoman: een racefiets is nou eenmaal beter gebouwd om een wedstrijd mee te winnen dan een opoe fiets. Maar dat heeft dan niks met mooi te maken, maar met kwaliteit van het gangwerk ed...

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 21:38

dat speeld enorm erg mee. een vriendin van mij kwam eens de ring in(rijd met een ponybij de paarden) zei de jury tegen de schrijver wat moet ik hier nu weer mee. die gaan dus geen hoge punten krijgen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 07:33

ikke20 schreef:
dat speeld enorm erg mee. een vriendin van mij kwam eens de ring in(rijd met een ponybij de paarden) zei de jury tegen de schrijver wat moet ik hier nu weer mee. die gaan dus geen hoge punten krijgen.

nogmaals is dat niet netjes om te zeggen. Toch kan ik er niet uit concluderen dat de jury geen eerlijke punten heeft gegeven.
Citaat:

Als je hiervan al een hoop mist, dan kán de jury geen hoge punten geven.....

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 08:42

maaykuhhh schreef:
asjemenou schreef:

Inderdaad dat zijn de dingen waar ze op MOETEN letten.
Maar ook ik heb veel geschreven en zie juryleden toch anders oordelen.

Een goed paard heeft geen kleur, dat is wat ze zeggen. Maar voor veel mensen geld dat niet!

Er zijn ook ruiters die vinden dat ze beoordeeld of liever VERoordeeld worden doordat de jury hun paard liever niet ziet.

En als diezelfde ruiter met hetzelfde paard bij verschillende jury's geen punten rijdt, gaat er dan bij die ruiter geen lampje branden??? Verdrietig

PaulineDP

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 08:54

WinBinChes schreef:
Ik zou zeggen ga jezelf filmen en kijk dan weer of de jury wel of niet gelijk heeft

Helemaal mee eens !!!!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 09:32

Starbreeze schreef:
En als diezelfde ruiter met hetzelfde paard bij verschillende jury's geen punten rijdt, gaat er dan bij die ruiter geen lampje branden??? Verdrietig

Meestal is er wel minstens 1 jury die in het voordeel van de twijfel wat hogere punten heeft gegeven....
Dat zou dan die jury zijn die het paard heeft gewaardeerd in hún ogen, denk ik Dromen

tommie6600

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 10:14

Ik moet eerlijk zeggen dat ik regelmatig voordeel had met de uitstraling van mijn paard. geven sommige juryleden ook gewoon toe. Ik merk dat een fout bij dat paard minder streng wordt afgestraft dan met een ander paard en ik denk echt dat het door de uitstraling komt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 10:25

tommie6600 schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik regelmatig voordeel had met de uitstraling van mijn paard. geven sommige juryleden ook gewoon toe. Ik merk dat een fout bij dat paard minder streng wordt afgestraft dan met een ander paard en ik denk echt dat het door de uitstraling komt

Tuurlijk helpt een goede uitstraling!
Als een paard goed z'n achterhand eronder zet heb je daar al minder werk aan....etc etc

Maar oneerlijk is dat dus niet. De keuze van je paard staat vrij!
Dan is het nog altijd de combinatie, want teveel talent van het paard kan ook een ramp worden Vork

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 10:30

Het is wel jammer, maar tog denk ik idd wel dat het een rol speelt bij het puntenaantal.
Een nette KWPN zal eerder met een bar slechte proef 180 punten halen dan.. zeg maar een Tinker die super netjes haar proef doet..

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 11:40

ik haal de ene keer wel en de andere keer geen punten omdat hij over het algemeen daar wel naar gelopen heeft Haha!
het feit dat de punten niet binnenstromen of dat we niet verder gaan komen als dit heeft alles te maken met zijn lichaam. hij is nou eenmaal 19 en heeft een karperrug waardoor hij het verdomd moeilijk vind om zuigangen e.d te doen. maar hij doet zijn best in wat hij wel kan en daar worden we dan wel met een 7 in gewaardeerd. en dat vind ik alleen maar fijn.
als ik mij druk zou moeten maken of ze willem wel in de ring willen zien of niet had ik hem ten 1e niet moeten kopen en ten 2e niet moeten starten.

ik zou mij niet prettig voelen op een getalenteerd paard, want ik mis dat talent. ik zou dan altijd het gevoel hebben te moeten presteren, en denken dat iedereen me aankijkt wat doet dat mens op die knol Haha!
neh, geef mij maar de underdogs

Carretje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 12:40

een Fjord & een haflinger zouden nooit in de top komen, ze hebben daar geen de gangen niet zo goed voor en het uiterlijk ook een beetje,

Maar fjorden en Haflingers kunnen andere dingen weer beter !

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 13:06

FunkyMistiC schreef:
Het is wel jammer, maar tog denk ik idd wel dat het een rol speelt bij het puntenaantal.
Een nette KWPN zal eerder met een bar slechte proef 180 punten halen dan.. zeg maar een Tinker die super netjes haar proef doet..

Denk je dat het bij een kwpn-ruiter zomaar aangewaait komt ofzo??
Denk het niet Knipoog

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 15:04

FunkyMistiC schreef:

nou dan zouden bijna, zo niet alle kwpn'er een wp halen? Clown
Vind het altijd zo jammer dat sommige 'koudbloed ruiters' zich zo in de 'slachtofferrol' plaatsen..
oke het zal af en toe eens voorkomen..maar denk dat veel jury's gewoon beoordelen op wat ze zien..

Anders neem je toch gewoon een kwpn'er ? Clown

Carretje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 15:49

Born2BCrazy schreef:
FunkyMistiC schreef:

nou dan zouden bijna, zo niet alle kwpn'er een wp halen? Clown
Vind het altijd zo jammer dat sommige 'koudbloed ruiters' zich zo in de 'slachtofferrol' plaatsen..
oke het zal af en toe eens voorkomen..maar denk dat veel jury's gewoon beoordelen op wat ze zien..

Anders neem je toch gewoon een kwpn'er ? Clown

mee eens !!
sommife die een koudbloed pony hebben, lopen helemaal dramatisch te doen !

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 23:05

en andersom..
er zullen ook vast hier en daar wel jury's zijn die het juist knap vinden/fan zijn van koudbloeden..dat compenseert mekaar weer Knipoog

maaykuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 23:53

Natuurlijk hebben we veel eerlijke juryleden! Die de punten geven voor de correct uitgevoerde oefeningen.. Ik ken veel mensen met koudbloedige paarden die ook hoog in de dressuursport komen. Dus dat vind ik onzin.

Voordat ik mijn black beauty kreeg had ik een doodnormale bruine. Toch hoor ik nu vaker van, ohhh wat is hij mooi zwart, mooi hè zwart, jij boft met een zwart paard, enz enz. Mensen kijken gewoon eerst naar kleur. Maar uiteindelijk gaat het ergens anders om.

Maar goed, je kunt wel een welles/nietus discussie gaan voeren, maar dat heeft geen zin.
Ik zie vaak genoeg mensen winnen omdat ze dat ECHT verdient hebben, maar natuurlijk ook andersom. Vele juryleden ken ik nu wel in de omgeving en ik weet wel waar ze op letten, dat is wel handig natuurlijk! Tong uitsteken