Waarop letten bij dressuur klasse M1

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kafue

Re: Waarop letten bij dressuur klasse M1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 19:14

carmab schreef:
kafue wat bedoel je met de halsspier opbollen bij het halsstrekken? bij halsstrekken wordt juist lengte in de hals gevraagd, als ik begrijp wat je bedoelt dan snap ik die lage cijfers wel, dan brengt je paard nl. het hoofd naar beneden richting zijn benen en dat is niet de bedoeling

Nee nee hij bolt hem keurig op, maar niet tot op kniehoogte, ik doe het echt wel goed maar het moet kniehoogte zijn en daarmee scoor je dus niet als je dat neit doet.

Dat precieser rijden focust je wel meer vind het eigenlijk wel makkelijk.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 17:17

Halsstrekken zit niet meer in het M1, dus dan ben je daar vanaf! Knipoog

Arlino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 18:40

Hai Voetel,

Dus je gaat het proberen in de M1! Super. Veel succes alvast.
In jou geval zou ik zeggen, rechtop zitten, handen voor en niet te hoog. Binnenhand niet te sterk vastzetten. Verder netjes door de hoeken rijden, en op de bordjes rijden. Wordt gevraagd in de M. Dus netjes rijden en puntjes op de I. Verder goed van achter naar voren, en met impuls. Willen al wat meer durf zien in de M. Niet meer te braaf. En nog niet druk maken over dat schouderbinnewaarts. Dat komt wel. Als andere er maar netjes uitziet, kunnen ze daar al niet meer omheen, en de rest komt wel.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 18:46

Halsstrekken zit inderdaad niet in het M1 *vind ik heeeel jammer, haalde er steeds een 8 voor, op het laatst zelfs negens.. Haha! *

Ben ook pas met mijn zelfopgeleidde merrie voor het eerst m1 gestart, en pas goed op dat je bij de contragalop je paard goed bij elkaar houd, ook dat aanspringen of B, E of op X is nog niet zo gemakkelijk als het lijkt.
zorg dat je paard lekker van achter uit loopt, en dúrf te rijden, knal die middendraf eruit, knal die middengalop er uit *en maak góede overgangen terug, laat echt dat verschil zien, daar laat je anders echt punten op liggen* en zorg dat je impuls houd tijdens het schouderbinnenwaarts.

Verder gewoon lekker rijden, als je je paard goed voor elkaar hebt, en je kan gemakkelijk je puntjes rijden in het L2, zonder dat je iedere keer nét wel of nét niet dat puntje had, komt het ook wel goed in het M1. Gewoon lekker rijden dus.

Succes.

Arlino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 18:50

Ben net even op je profiel gaan kijken. Ik heb de verkeerde Nathalie met Kafue voor me. HAHAH
Ik ken namelijk ook iemand die Nathalie heet en haar paard heet Kafue.
En wat wil nu het geval, zij gaat binnenkort ook M starten. HAHAH
Beetje blond van mij.
Dus dat met die handen kan achterwege blijven. Voor de rest zou ik zeggen veel succes en maak er wat van!! Aan het uiterlijk van je paard zal het niet liggen. Plaatje om te zien. Mooie kleur, hoofd en bouw. De foto's zien er goed uit!!

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 19:01

ehhmm.. in Kafue's (de topicstarter) Profiel, staan geen foto's? Hihi, ehm, toch nog beetje blonder dan gedacht? Clown hihi Knipoog

Arlino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 19:10

Als zij een bericht plaatst kun je dat aan de zijkant zien, en toen ik daarop klikte zag ik haar foto's enz. Net als toen jij net je berichtje plaatste. Klikte ik daarop en heb ik ook je foto's enz. gezien. Of kan dit niet, en heb ik een mega uitzonderlijke PC?? HAHAH Pling

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 19:14

Ja dat klopt, en dan bekijk je het profiel. Maar volgens mij heb je het verkeerde profiel bekeken, want in Kafue's profiel staan geen foto's. Kijk nog maar eens.

Maargoed, misschien heb ik het mis Haha! Leuke pc! *LOL*

Arlino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 19:18

Ah, dus deels heb ik gelijk en deels heb jij gelijk. Want ik heb denk ik verkeerde profiel bekeken.
Zou namelijk ook wel vreemd zijn dat er 2 Nathalies zijn en die ook allebei een paard hebben dat Kafue heet, en ook nog eens M gaan starten. Teveel toeval niet?? HEHEH Duivel Je hebt een leuk profiel moet ik zeggen. Heb er geen gemaakt vanwege mijn baan, en eventueel kans op stalking enz. Verdrietig

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 19:23

Heb je zo'n spannende baan dan? hihi

Denk inderdaad dat je het verkeerde profiel hebt bekeken Lachen

@TS, maak je trouwens vooral niet te druk, gewoon lekker voor je gevoel rijden, dan komt het wel goed. als je gewoon eerlijk rijd, komt het wel.

Arlino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 19:27

Ja, heb wel spannende baan vind ik zelf, en dat maakt en houd het leuk.
Beetje knullig van me. HEHEH
Heb je een werlt Hit??
Ik heb een World Cup X Brentano gereden voor iemand. Zat ook Werlt hit bij in geloof ik. Fijne paardjes. Haha!

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 19:44

Ga je ff een pb sturen, voor we dadelijk een waarschuwing krijgen dat we on-topic moeten blijven Lachen

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 21:45

Arlino schreef:
Hai Voetel,

Dus je gaat het proberen in de M1! Super. Veel succes alvast.
In jou geval zou ik zeggen, rechtop zitten, handen voor en niet te hoog. Binnenhand niet te sterk vastzetten. Verder netjes door de hoeken rijden, en op de bordjes rijden. Wordt gevraagd in de M. Dus netjes rijden en puntjes op de I. Verder goed van achter naar voren, en met impuls. Willen al wat meer durf zien in de M. Niet meer te braaf. En nog niet druk maken over dat schouderbinnewaarts. Dat komt wel. Als andere er maar netjes uitziet, kunnen ze daar al niet meer omheen, en de rest komt wel.

Yep ik ga het proberen in de M1.
Maar ben jij dan die die ik denk dat ik ben met dat grote bruine paard waar eens een heel klein meisje opzat. Ik ken immers maar een arlino dan zou het wel heel toevallig zijn dat jij net een ander bent.

We zijn al geweldig aan het oefenen en ik moet zeggen de druk op de ketel en het continue tegen mezelf zeggen kom op je gaat M1 starten je moet netjes rijden en je moet mee reaktie vragen meer knallen sprankelen brengt wel een nog beter gaand paard.
Maar goed binnenkort maak ik mijn debuut en we zullen zien wat dat brengt.
Dat van die handen heb ik al opgelost en van achter naar voren in de hand over de rug gaat ook perfect moet ik zeggen het paard loopt heel energetisch hoef er stukken minder aan te doen. Het SB rechtsom gaat best wel oke linksom is nog iets moeizamer. >En het op de punt rijden gaat ook goed.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 21:47

Mexxuna schreef:

OK dan! gelukkig eindelijk van die onzin af......

Arlino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 22:01

Hallo, ja ben wel degene die je denkt dat ik ben. Net als jij toch wel degene was die ik dacht dat je was. Mooi dat e.e.a. al op is gelost, en dat hij zo goed gaat. Maak je niet te druk. gewoon netjes rijden en de rest komt vanzelf. Heel vee succes in elk geval.En misschien dat ik je wel zie. Want ik zal vast nog wel moeten helpen in Lonneker Tong uitsteken

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 22:34

Wie weet zie je me dan idd want het wordt wel mijn debuut daar.
Duim maar voor me, voeteldier gaat momenteel fijn. Kom anders s kijken als je tijd hebt.
PB je even.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 08:02

Update heb in het weekend de proeven geoefend en eerlijk gezegt ik vind het mooie proeven maar het komt allemaal wel snel.
Het loopt mooi door en is fijn te rijden, maar de voorlezer en de ruiter mogen geen seconde de aandacht verliezen.

Nog maar ssss een paar keer goed oefenen dus.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 08:16

Kafue schreef:
Mexxuna schreef:

OK dan! gelukkig eindelijk van die onzin af......

Onzin??? Knipoog Wat rijd jij eigenlijk Knipoog In de B en L willen ze vooral ontspanning dus maargoed dat het erin zit! In het M hopen ze dat die ontspanning er is...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 08:32

MyWishMax schreef:
Ja iets oprichting, maar hiervoor stond er dat ze rg op oprichting letten. Maar dat klopt niet, ze letter er erg op dat die niet te diep en niet erachter loopt Tong uitsteken

Ik kwam dat met mijn paard wel behoorlijk tegen hoor MWM! Mijn paard liep destijds gewoon vw-nw, dus echt niet te diep of erachter maar in het M1 was het echt *pats* ineens die kop erop, anders stond er overal wel 'te diep' op het protocol. Daar heb ik best even aan moeten knutselen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 08:36

Hmm, mijn pony liep eigenlijk hetzelfde als in de L2 enzo, en ik heb er niks over gehoord. Het is iig niet zo dat het al zo meot zijn als in de Z, maar wel opgerichter dan de L2.

Zo beter? Lachen

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 10:00

Ik had ook mijn paard in het L2 al opgericht, L1 trouwens ook al een beetje. Ik denk dat als je in het L2 zit en daar dan nog aan moet knutselen je iets niet goed hebt gedaan. Zowiezo vind ik dat je ook voor winst een proef zou moeten kunnen rijden in de klasse die hoger is dan de klasse waarin je start.

Overigens @ Kafue, wat jij zegt over 'onzin' en halsstrekken... Dat komt op mij nogal 'dommig' over moet ik eerlijk zeggen. Halsstrekken ís geen onzin oefening! Sterker nog, dat is een hele nuttige oefening. Als jouw paard gewoon netjes de hand durft te volgen, goed nageeflijk is en dus ook ontspannen is zal je altijd goede punten kunnen rijden voor halsstrekken. Halsstrekken is een deel van de basis, als je dat niet voor een 6 (en dat is dan nog weinig ) kan, ben je in mijn ogen niet goed bezig. Het is een voortvloeisel van de basis, en als jij en je paard van alle aspecten van de basis voldoen, dan is halsstrekken peanuts.

Dat jij het 'onzin' vind, zegt genoeg denk ik.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 14:13

Ik vind het in het trainen een handige oefening om te kijken of hij volgen wil net als het uberstreichen heel fijn is. Echter als je paard en dat is bij veel juryleden zo verplicht met zijn hoofd bij de knieen moet lopen vind ik het niet zo een handige oefening meer. Bovendien is er meer om op te letten bij het halsstrekken en dat is bijvoorbeeld het juiste opbollen van de halsspier.

Bovendien als je een echte loeraap onder je kont hebt is dat het perfecte moment om te ontsnappen, niet zo zeer wegrennen maar wel even kijken waarop je op het protocol krijg halsstrekken moet de gehele van hand veranderen met de neus op boeghoogte zijn.

Het is dus in de proef niet de vraag durft hij de hand te olgen maar de vraag blijft zijn neus daar waar het in het boekje geschreven staan. En daar is bij mijn paard het antwoord veelal nee, hij doet het keurig maar wil nog wel eens kijken. Dat maakt hem niet slecht aan de hulpen hij is gewoon nieuwschierig en kijkerig.

dus ik vind het een beetje flauw van je dat jij over mij durft te zeggen dat zegt wel genoeg over je. We hebben niet allemaal de makkelijke paarden onder de kont. En het halsstrekken is maar een onderdeel dus als je daar eens een vier op scoort dan is dat niet erg als je op andere delen 8 scoort.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 14:17

Maar in feite is je paard gewoon ongehoorzaam in dat halsstrekken... Want hij doet t maar een paar passen en je kan hem daar niet houden!
Zou wat zijn als Anky straks zegt: piafferen is maar onzin, want hij kan het wel, alleen na 4 passen heeft ie geen zin meer...

En het is wel erg kort door de bocht om te roepen dat alleen makkelijke paarden goed kunnen scoren op het halstrekken. De mijne is echt niet de simpelste om te rijden, maar scoor vrijwel standaard een 8 op halstrekken.
Het is te simpel om alles wat je als combinatie niet past als onzin te betitelen natuurlijk.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 14:22

Mischien wel inderdaad maar niettemin ben ik blij dat ik ervan af ben.
Wie weet is het wel stout en ja inderdaad kan ik hem daar niet altijd houden.
Maar heel vaak ging het wel super en heb ik hem wel keurig daargehouden en dan staat er nog hoofd moet op kniehoogte want dat heeft hij zijn hoofd net boven de kniehoogte gehad.

Het is maar zon klein ding en ik oefen het wel maar het gaat gewoon niet altijd en daarom ben ik blij dat het niet meer hoeft. Het is ook het enigste onderdeel waarvan ik denk laat maar zitten.

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 15:29

Kafue schreef:
Mischien wel inderdaad maar niettemin ben ik blij dat ik ervan af ben.
Wie weet is het wel stout en ja inderdaad kan ik hem daar niet altijd houden.
Maar heel vaak ging het wel super en heb ik hem wel keurig daargehouden en dan staat er nog hoofd moet op kniehoogte want dat heeft hij zijn hoofd net boven de kniehoogte gehad.

Het is maar zon klein ding en ik oefen het wel maar het gaat gewoon niet altijd en daarom ben ik blij dat het niet meer hoeft. Het is ook het enigste onderdeel waarvan ik denk laat maar zitten.

Ik heb precies hetzelfde Haha!
Mijn pony kan thuis ook prima halsstrekken maar op wedstrijd wil het gewoon niet altijd.
Dus ik ben ook blij dat ik dat nu niet meer hoef te doen. Lachen