Voor al uw irritaties op het inrijterrein!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_10_

Re: Voor al uw irritaties op het inrijterrein!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 15:07

marquez1 schreef:
iedereen mag zoveel zijgangen rijden als ie wil, maar als je zeeen van ruimte hebt op een losrijterein en precies de zijgang moet inzetten als ik toevallig achter je rij is wel een beetje irri.
Maar dan zien ze jou toch niet, want je zit erachter Nagelbijten / Gniffelen
Knipoog

De regel is idd dat zijgangen voorrang hebben, maar merk eigenlijk zelden dat mensen die regels kennen en ga dan maar verstandig optijd uit de weg als ik merk dat mensen door willen rijden op de linkerhand, voorkomt botsingen Clown

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 15:26

Hmm ik erger me eigenlijk al een tijd nergens meer aan. Inderdaad zonde van de energie, ik ga het liefst een beetje apart van de rest losrijden, ook omdat sommige paarden "reageren" op mijn fjord en ik geen zin meer heb in zinloze discussies vlak voor een proefje.

Het meest belachelijke wat ik ooit heb meegemaakt was ruim anderhalf jaar geleden, ik was aan het losrijden in een overvolle binnenbak tussen veel ruiters en 1 deelnemer lette nergens op, zij sneed mij op een gegeven moment zo scherp de pas af dat mijn paard struikelde en met zn snuffel in het zand lag.... (mijn paardje is blind aan 1 oog) ik kon me er gelukkig nog net weer opwurmen. Zijn hele neus zat vol zand en voor mij was de lol er wel af voor die dag. Niemand maar dan ook niemand van de aanwezigen vond het nodig om te informeren of mijn paard in orde was. En de ringmeester, die aan de kant van de bak stond, naast mijn man (hij wist niet dat dat mijn man was) zei tegen mijn man, lachend: "kijk eens, zie je dat, die fjord knielde voor een echt paard"...... Waarop mijn man zei: "kijk maar uit mafkees, anders kniel jij zo voor mij"... waarna het kwartje viel bij de ringmeester en hij wijselijk een paar meter verderop ging staan. Verder dan een armzalig winstpunt voor mn proefje kwam ik niet die dag, dit was echt niet leuk!

Maar verder... het zal me een zorg zijn wat anderen doen en vinden, ik start voor mezelf en mn eigen plezier!

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 15:32

Ik rijd met een dekhengst van 1.70 dus niet bepaalt een onopvallend paard waarvan je toch echt duidelijk ziet dat ie hengst is. Helaas moet ik altijd voor 10 tegelijk kijken, want het gebeurt mij iedere keer weer dat ik wordt gesneden en inderdaad vaak als je net een zijgang inzet of een uitgestrekte draf wilt oefenen. Ik rijd nu nog maar 20 minuutjes los, want ik ben altijd weer erg blij als ik m'n proef mag starten en uit de inrij drukte weg ben. Gelukkig is het een braaf paard, maar toch, tis een hengst en het kan dan best eens verkeerd aflopen als je een keer niet op je hoede bent. Ik probeer me zo min mogelijk te irriteren, maar jammer genoeg kost het inrijden me zoveel energie omdat ik meer met de omgeving bezig ben, dan met m'n eigen paard.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 15:35

Dat idee heb ik ook, maar dan met een merrie die mega bang is voor andere paarden.
Elk paard wat op d'r af komt of te dichtbij komt is een rede om ineens stil te gaan staan (vanuit welke gang dan ook) en achteruit te rennen, stijgeren of omkeren Nagelbijten / Gniffelen

Ach zo is het altijd wat Knipoog

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 15:40

Sythaa schreef:
En de ringmeester, die aan de kant van de bak stond, naast mijn man (hij wist niet dat dat mijn man was) zei tegen mijn man, lachend: "kijk eens, zie je dat, die fjord knielde voor een echt paard"...... Waarop mijn man zei: "kijk maar uit mafkees, anders kniel jij zo voor mij"... waarna het kwartje viel bij de ringmeester en hij wijselijk een paar meter verderop ging staan!

Mooie reactie van je man! *LOL*

Ik zou me flink kunnen aan ergeren aan ruiters die je echt de pas afsnijden, en niet op elkaar letten.
Ook mensen die denken dat ze Anky II zijn en de bak voor zich opeisen, rijden blijkbaar niet echt voor de lol. Vork

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 16:01

Ik begrijp dat mensen zich kunnen ergeren aan het geen voorrang verlenen aan zijgangen. Ik zou het ook vervelend vinden dat wanneer ik net een zijgang in zou willen zetten er iemand net voorbij komt. Maar het vervelende is, een ander kan niet zien dat je graag een zijgang in wil zetten. Dus ja blijft een lastige kwestie.

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 16:15

Is waar, maar als je normaal rijdt en je paard voorbereidt op een zijgang, dan kan een ander dat deels zien aankomen. Er zijn helaas veel mensen die hun paard gewoon abrupt van de hoefslag aftrekken als ze bv. gaan wijken en dan krijg je wel eens problemen met het andere verkeer. Moet wel zeggen dat ik wel echt de schurft heb aan mensen die in een 20/40 losrijbaan 15 minuten lang een halve baan bezet houden om voltes te rijden.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 16:19

Achja het komt er altijd gewoon weer neer op geven en nemen. Als iedereen een beetje rekening met elkaar houd en een beetje om zich heen kijkt komt het vaak wel goed. Over het algemeen kan ik rustig losrijden, en heb ik tot nu toe bijna nog nooit een aanvaring gehad.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 22:32

#Ymke# schreef:
Ik roep ook altijd keihard sorry, maar andere kennen dat woord niet volgens mij.

Heb 1 keer bijna een flinke botsing gehad. Mijn paard was nogal stout met losrijden, steeds er vandoor, opzij stuiteren en iederen kon duidelijk zien dat mijn controle op dat moment een beetje foetsie was. Ik zat in galop op een hele kleine volte, en probeerde hem hierin een beetje te corrigeren. Komt er een meisje aangedraafd, en die draaft précies voor mijn neus, maar omdat ik galopeerde + op kleine volte zat kon ik niet anders doen dan keihard remmen, omdat m'n paard al zo stout was, ipv remmen sprong ie opzij waar iemand stond. Gelukkig had zij het gezien en sprong zelf al opzij. Ik was zo boos, dus riep tegen dat meisje op het paard "Kijk verdomme toch eens uit je doppen" . Keek ze mij heel boos aan. Tja, sorry hoor, maar hou dan een beetje rekening als je ziet dat ik al een stout paard heb.

Dat is het enige waar ik me aan irriteer, en niet zozeer aan de ruiters, maar ook aan de mensen aan de zijkant.

Paard weer vervelend, zet hem op de rem. Hij staat stil. Komen er mensen aan, stoppen (zien waarschijnlijk mijn verhitte kop en zijn kop = interessant) en staan nog geen 1,5 meter bij mij vandaan. Ik geef been, wil wegdraven. Ipv voorwaarts weg te draven springt ie omhoog en opzij, mensen aan de kant rennen, worden ze boos op mij dat ik uit moet kijken Rolleyes

Verder is wedstrijd rijden wel leuk hoor Haha!

Ik vind het wel ergerlijk dat mensen met 'stoute' paarden gewoon in de inspringring gaan rijden terwijl die overvol is. Laat ze dan een ander plekje zoeken waar het paard even uit kan razen, of laat ze even longeren, dan hoef je ook niet zo op te letten dat je geen botsingen veroorzaakt. Als er geen andere mogelijkheid is is het natuurlijk niet anders maar heel vaak kan het wel anders maar willen ze niet.
Dat is ook een ergerpunt, ruiters die op een bokkend paard de bak door gaan en rondkijken van 'kijk mijn paard, kan ie niet mooi bokken' waardoor iedereen aan de kant moet en niemand meer fatsoenlijk kan losrijden.

Ik zeg niet dat dat bij jou het geval was maar als je weet dat je paard fris is dan kun je thuis ook even longeren of een rustig plekje zoeken om even los te rijden tot hij rustig is.

Wadi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 22:36

Ik erger mij aan mensen die aan het in of uitstappen zijn in de inspringpiste terwijl er ernaast een mega veel plaats is,mensen die voor je in rijden waardoor je heel hard op je rem moet gaan staan,...
Ik was ooit eens aan het inspringen en oppeen komt er iemand voor mij rijden waardoor ik mega hard moest remmen,het paard stamt en raakt heel lichtjes mijn pony(niet erg ofzo) en de ruiter rijdt gewoon verder.Geen sorry of niets,ze keek zelfs niet om Clown

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 06:49

anneliesdj schreef:
#Ymke# schreef:
Ik roep ook altijd keihard sorry, maar andere kennen dat woord niet volgens mij.

Heb 1 keer bijna een flinke botsing gehad. Mijn paard was nogal stout met losrijden, steeds er vandoor, opzij stuiteren en iederen kon duidelijk zien dat mijn controle op dat moment een beetje foetsie was. Ik zat in galop op een hele kleine volte, en probeerde hem hierin een beetje te corrigeren. Komt er een meisje aangedraafd, en die draaft précies voor mijn neus, maar omdat ik galopeerde + op kleine volte zat kon ik niet anders doen dan keihard remmen, omdat m'n paard al zo stout was, ipv remmen sprong ie opzij waar iemand stond. Gelukkig had zij het gezien en sprong zelf al opzij. Ik was zo boos, dus riep tegen dat meisje op het paard "Kijk verdomme toch eens uit je doppen" . Keek ze mij heel boos aan. Tja, sorry hoor, maar hou dan een beetje rekening als je ziet dat ik al een stout paard heb.
Dat is het enige waar ik me aan irriteer, en niet zozeer aan de ruiters, maar ook aan de mensen aan de zijkant.

Paard weer vervelend, zet hem op de rem. Hij staat stil. Komen er mensen aan, stoppen (zien waarschijnlijk mijn verhitte kop en zijn kop = interessant) en staan nog geen 1,5 meter bij mij vandaan. Ik geef been, wil wegdraven. Ipv voorwaarts weg te draven springt ie omhoog en opzij, mensen aan de kant rennen, worden ze boos op mij dat ik uit moet kijken Rolleyes

Verder is wedstrijd rijden wel leuk hoor Haha!

Ik vind het wel ergerlijk dat mensen met 'stoute' paarden gewoon in de inspringring gaan rijden terwijl die overvol is. Laat ze dan een ander plekje zoeken waar het paard even uit kan razen, of laat ze even longeren, dan hoef je ook niet zo op te letten dat je geen botsingen veroorzaakt. Als er geen andere mogelijkheid is is het natuurlijk niet anders maar heel vaak kan het wel anders maar willen ze niet.
Dat is ook een ergerpunt, ruiters die op een bokkend paard de bak door gaan en rondkijken van 'kijk mijn paard, kan ie niet mooi bokken' waardoor iedereen aan de kant moet en niemand meer fatsoenlijk kan losrijden.

Ik zeg niet dat dat bij jou het geval was maar als je weet dat je paard fris is dan kun je thuis ook even longeren of een rustig plekje zoeken om even los te rijden tot hij rustig is.

Moet eerlijk zeggen, als ik het verhaal van Ymke zo hoor klinkt het eerder of Ymke de boosdoener is van de 'irritanties'.
Klinkt alsof jij denkt: 'mijn paard is stout, dus kijken jullie maar voor mij uit'. En jij dus gewoon mag doen en laten wat je wil en iedereen maar met jou rekening moet houden
Er weleens bij stil gestaan dat ándere mensen nu dus geregeld op de rem moeten gaan staan omdat jou vervelende paard eraan komt?!

Tuurlijk kan je er op dat moment niets (meer) aan doen maar ben het met Annelies eens, als je paard vaker zo 'stout' is tijdens de wedstijden, hou dan eens wat meer rekening met andere mensen en longeer je paard vóórdat je van huis gaat of desnoods probeer je dat ergens op de wedstrijdlocatie te doen!

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 06:55

Ik rijd nu telkens tegen een volwassenvrouw en haar eigen paard (fnrsproeven), en zij kent de bakregels niet, ik heb haar duidelijk vertelt dat ik volgende keer niet op de rem ga, en dat ze eens de bakregels moet leren kennen, sorry maar als ik draaf heb ik echt duidelijk voorrang op de hoefslag, en ze keek me nog fel aan ook, zovan, ga van de hoefslag af, want ik doe het niet. Hamer Echt heel irritant, ik kan niet eens lekker losrijden, ze rijd me echt elke keer weer in de weg.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 06:57

@vervelend Dessie Scheve mond
Met dat soort mensen draaf ik altijd door tot vlak ervoor, zet dan mijn paard op de rem en blijf net zolang staan tot ze om me heen (van de hoefslag af) stappen Bloos! Knipoog

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 06:59

Nibbit schreef:
Mensen die les geven op het inrijterrein vind ik erg irritant

Hier heb ik ook zo'n bloedhekel aan, kan mij kapot ergeren aan die in de weg lopende instructeurs. Zij houden alleen rekening met hun pupil en lopen constant voor je voeten midden op het veld. Als je vlak voor de proef nog les moet hebben dan had je thuis toch iets langer moeten oefenen.

love_beat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 07:43

marietje27 schreef:
Nibbit schreef:
Mensen die les geven op het inrijterrein vind ik erg irritant

Hier heb ik ook zo'n bloedhekel aan, kan mij kapot ergeren aan die in de weg lopende instructeurs. Zij houden alleen rekening met hun pupil en lopen constant voor je voeten midden op het veld. Als je vlak voor de proef nog les moet hebben dan had je thuis toch iets langer moeten oefenen.

Owjah!! verschrikkelijk!!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 07:47

Ik krijg wel eens hulp op wedstrijd (thuiswedstrijden Tong uitsteken) Maar die staat altijd langs de kant en die zegt alleen iets als ik langs kom of als iets echt misgaat Knipoog

Nog een irritatie; ABtjes waarvan de ouders zeggen; Ga nog maar lekker galoperen linksom! En dat dus 30 minuten lang alles linksom want dan heb je voorrang en dan heel dicht achter je rijden totdat jij, als bescherming want die van jou schopt, aan de kant gaat

love_beat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 07:53

MyWishMax schreef:
Ik krijg wel eens hulp op wedstrijd (thuiswedstrijden Tong uitsteken) Maar die staat altijd langs de kant en die zegt alleen iets als ik langs kom of als iets echt misgaat Knipoog

Nog een irritatie; ABtjes waarvan de ouders zeggen; Ga nog maar lekker galoperen linksom! En dat dus 30 minuten lang alles linksom want dan heb je voorrang en dan heel dicht achter je rijden totdat jij, als bescherming want die van jou schopt, aan de kant gaat

hulp is alsnog anders dan les geven
En owjah.. zulke ouders.. Clown Knipoog
ook zo verschrikkelijk!!

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 07:58

Ik kan er niet tegen als er van die typetjes tussen rijden, die voor de proeven al denken dat ze het gemaakt hebben, en daarbij ook lekker afsnijden en bv. constant op de hoefslag rijden (als het in een baan is). Die zgn. 'air' vind ik nog het ergste, meer omdat ik zelf juist erg onzeker ben, en als ik dan zie tegen wie ik moet rijden word dat alleen maar erger (voor mijn gevoel is iedereen in mijn klasse 100x beter in de proef dan ik ooit zou kunnen rijden, onzin natuurlijk). Maar gelukkig zijn het dan vaak niet de mensen die bovenaan eindigen, dus leer er wel steeds beter mee om gaan.

Ik word altijd geholpen met warmrijden, altijd door mijn moeder en soms door mijn vader. Als ik langs kom rijden krijg ik tips en als ik erg zenuwachtig ben geeft m'n moeder zelfs een beetje les, echter nóóit gemerkt dat mensen hier last van hebben gehad!Op een concourterrein doe je dat natuurlijk ook anders als thuis, ik ga bijvoorbeeld buiten de ringen stilstaan om even te overleggen.
Met bandages uitdoen, jasje aantrekken enz. ga ik altijd buiten het inrij gedeelte staan, zou dit zelf ook vervelend vinden, tevens met uitstappen ook.

Heb ook wel eens botsingen gehad, maar mensen hebben altijd netjes hun excuses aangeboden, dus heb daar geen problemen mee.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 08:49

Kaitlin: Zolang men maar buiten het losrijterrein blijft staan om aanwijzingen te geven, daar heeft niemand problemen mee. Je ziet tegenwoordig steeds vaker dat de instructrice buiten de ring staat en aanwijzingen geeft via het oortje.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 08:55

_10_ schreef:
Tuurlijk kan je er op dat moment niets (meer) aan doen maar ben het met Annelies eens, als je paard vaker zo 'stout' is tijdens de wedstijden, hou dan eens wat meer rekening met andere mensen en longeer je paard vóórdat je van huis gaat of desnoods probeer je dat ergens op de wedstrijdlocatie te doen!

Dan zouden ze bij concoursen toch echt ergens een plekje moeten reserveren waar je je paard even af kunt longeren (en dan kun je een nummertje trekken want spontaan heeft iedereen een lastig paard mee Rolleyes )
Apart van de anderen losrijden zou ik zelf niet doen want gegarandeerd dat je paard in een ongecontroleerd ogenblik ineens een spurt trekt naar de andere paarden en keihard over het terrein komt gekletterd. Longeren thuis heeft echt geen zin hoor, tegen de tijd dat je er bent en opgezadeld bent is je paard al lang en breed weer uitgerust en opgeladen Duivel

Het is imo niet zo dat iedereen maar aan de kant moest als je paard wat lastig is maar een beetje rekening met elkaar houden moet kunnen toch?

oensan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 09:04

_10_ schreef:
Moet eerlijk zeggen, als ik het verhaal van Ymke zo hoor klinkt het eerder of Ymke de boosdoener is van de 'irritanties'.
Klinkt alsof jij denkt: 'mijn paard is stout, dus kijken jullie maar voor mij uit'. En jij dus gewoon mag doen en laten wat je wil en iedereen maar met jou rekening moet houden
Er weleens bij stil gestaan dat ándere mensen nu dus geregeld op de rem moeten gaan staan omdat jou vervelende paard eraan komt?!

Ik vind dit wel een beetje kort door de bocht. Sommige "stoute paarden" zijn dit zowel thuis als op locatie. Ik kan mijn paard longeren totdat ie niet meer kan, maar hij vind toch echt wel weer de energie om rottigheid uit te halen. Dit zou dan betekenen dat ik nergens meer kan komen?? Iedereen moet gewoon uitkijken en rekening met elkaar houden, maar dat is tegenwoordig teveel gevraagd. Ik vind het ook niet normaal dat ruiters elkaar zo nauw passeren, onverantwoord en dan boos worden als je paard uithaalt, tja wat wil je anders!

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 09:18

Hier om concours zijn er vaak mensen met paarden die nog geen eens zadelmak zijn. Tenminste zo lijkt het. Het zijn vaak altijd dezelfden en ook dezelfde paarden...Ga dan even thuis longeren of blijf thuis om te oefenen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 09:28

Waar leidt je dat dan uit af? Omdat het paard begint te springen? Djeez, op vreemd terrein tussen andere nerveuze paarden, van alles te zien... wat gek! Clown

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 09:32

Mijn, toen nog 11 jarige, pony ging de aller eerste grote wedstrijd bij ons thuis ook verschrikkelijk aan de haal, door iedereen heen. Er werd iemand omgeroepen en toen ging ik het hele land over. Hij is nu nog steeds zo gek als een deur op grote wedstrijden. Maar dat is omdat hij het zo leuk vind en zo enthousiast wordt. Maar hij schopt wel, dus ben enorm druk bezig hem overal tussendoor te rijden zonder te dicht in de buurt te komen

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 09:34

ik irriteer me gigantisch aan mensen jij je bewust voor je poten rijden grrrrrrrrr dat gebeurt dan niet 1 keer nee maar meerdere keren.... bij de 3e keer wil ik er nog wel eens iets uitflappen dan wordt ik het een beetje zat Bloos