Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
asjemenou schreef:Ik ben het helemaal met Jouw eens hoor Lielle, ik probeerde alleen Mandy`s standpunt te begrijpen.
Bedoeld ze niet dat je als een bv met een haf de ring binnenkomt dat de jury dan niet meteen maar allemaal 5en geeft omdat het een haf is, terwijl een haf ook een net proefje kan lopen. En als je met bv Salinero binnenkomt dat je dan meteen 9ens krijgt ookal gaat het hardstikke fout, maar ja, het paard is goed.
Edit: een jury moet dus gewoon punten wat die ziet, ongeacht het paard, goed is goed, en fout is fout.
Mandy: zou fijn zijn als je ook nog even reageerd, dan weet ik of je snap.
Lielle schreef:Kan aan mij liggen hoor, maar de gemiddelde Haf zal een minder goede proef rijden dan Salinero, net zoals dat voor de gemiddelde KWPN-er geldt. Dan is het toch logisch dat je minder punten krijgt?
Lielle schreef:Zou je het wel eerlijk vinden als je net zoveel punten kreeg als Salinero?

Lielle schreef:Mwah, de meeste ruiters ook niet. Die zien alleen maar de fouten bij een ander en niet bij zichzelf. Mijn ervaring met ruiters die vinden dat hun paard zo braaf en ontspannen hun proefje loopt is dat ze nog net niet omvallen van sloomheid. Dan gaat er niets fout maar je kunt er ook geen punten aan kwijt. En dan zul je dus regelmatig net aan geen wp krijgen. Ik denk veel ruiters eens net zo kritisch naar hun eigen proeven zouden moeten kijken als naar die van de anderen.
*niet persoonlijk, ken jouw proeven niet*
Lielle schreef:Ik ken niet zo heel veel proeven die ik echt onterecht beoordeeld vind. Ik hoor en lees vaak dingen maar IRL vind ik het nog wel meevallen

0maris0 schreef:Lielle schreef:Kan aan mij liggen hoor, maar de gemiddelde Haf zal een minder goede proef rijden dan Salinero, net zoals dat voor de gemiddelde KWPN-er geldt. Dan is het toch logisch dat je minder punten krijgt?
Dus komt het weer op geld neer..
Je moet wel veel geld hebben in de paardensport anders kan je niet zo'n (goed) paard kopen..
Srry hoor.. maar ik vind een paard is een paard..
En als mijn haf niet zo loopt als Salinero boeiend..
Maar het moet wel eerlijk blijven en gaan!!
dat gebeurd niet meer,
mandy13 schreef:0maris0 schreef:Dus komt het weer op geld neer..
Je moet wel veel geld hebben in de paardensport anders kan je niet zo'n (goed) paard kopen..
Srry hoor.. maar ik vind een paard is een paard..
En als mijn haf niet zo loopt als Salinero boeiend..
Maar het moet wel eerlijk blijven en gaan!!
dat is het hem nou juistdat gebeurd niet meer,
Terwijl je met een haf of een fries wel kúnt winnen. JessicaD88 schreef:De laaste tijd vind de wedstrijden zo ontzettend duur geworden! Een (tja wat zal het zijn..) Ik rijd veel wedstrijden op 'mijn' manege, omdat mn paard daar gestald is, kost dus weinig tijd en het is gewoon een mooie accomodatie. Maar ook gaan we weleens ergens anders heen. Ongeveer een jaar geleden werd het startgeld al verhoogd van 6 euro naar 7,50 en op sommige concoursen zelfs 8. Dat vind ik al een mega bedrag voor 6 min per proefje. En nu is het startgeld op mijn manege weer verhoogd, naar 10 euro! En je wint niet eens geld als je wint, een simpel bekertje.. :s En je kan 2 proeven rijden dus betaal je 20 euro![]()
Ook op de rest van de concoursen in de regio ben je minstens 15 euro kwijt. Dat vind ik gewoon echt veel geld, en als je optelt hoeveel concoursen je moet rijden wil je iedere klasse een beetje uitrijden, vind ik dat serieus geldtrekkerij van de KNHS. Je moet al 10 winstpunten hebben om hoger te mogen ipv 5, maar wordt er toch min of meer verwacht dat je in je klasse ongeveer 23 winstpunten hebt gehaald voor je over gaat. Doe je dat niet, en je haalt niet vlug genoeg een winstpunt in de hogere klasse, ben je te vroeg over gegaan en wil je te snel.
Maar zelfs als je je daar niks van aantrekt, en je gaat elke keer met 10 wsp over, is het voor een normaal verdienend mens erg moeilijk om hoger te komen in de dressuur, naast startgeld heb je ook les nodig, en het 'nieuwe jureren' bij de nieuwe proeven alleen maar ten goede gekomen aan mensen met een peperduur paard onder hun kont. Heb je dat niet duurt het nog 2x zo lang voor je een klasse uit kan.
Dus heb je het opgebracht om het stratgeld en de les te betalen, hard getraint, een hele dag druk geweest met poetsen, vlechten, reizen, losrijden ect, kom je thuis met 175 punten en een vieze broek omdat je paard te gewoontjes loopt :s
Ik vind dat de KNHS het de 'gewone man' bijna onmagelijk maakt om met plezier de wedstrijdsport te beoefenen en dat kan geloof ik nooit de bedoeling zijn.

) en dat wil nog altijd zeggen dat als de jury dat paard mooier vind en wilt dat die wint, dat ie dan ook wint (soms) een balk is een balk, een weigering is een weigering, maar wanneer heb je de goede middendraf? de jury bepaald of het goed genoeg is of niet en je zal altijd steggelaars tegen komen
en ik zal ook niet van mening veranderen dat sportpaarden VAAK worden voor getrokken, soms dacht ik wel eens bij m'n vorige pony, nou dat kan nog wel eens goed zijn, want hij ging volgens mij nog wel netter dan die van die en die maar bij de prijsuitrijking was het elke keer weer hetzelfde liedje, exclusief de jury's die verder kijken dan dat mooie jasje. omie_rulezzz schreef:Een goeie jury kost veel geld.
De proeven worden idd duur.
Maar wat heb je eraan als je een goedkope jury hebt die niet hoog kan jureeren.
En dan heb je bijv. te weinig punten. of te hoge ook niet leuk toch?
erleyne schreef:omie_rulezzz schreef:Een goeie jury kost veel geld.
Maar wat heb je eraan als je een goedkope jury hebt die niet hoog kan jureeren.
En dan heb je bijv. te weinig punten. of te hoge ook niet leuk toch?
Alle jury's op het basisniveau kosten evenveel, of ze nu B jureren of Z, dus dit is een non-argument. Het enige verschil in kosten zit in de reiskosten en het aantal broodjes kroket dat ze verorberen
Sizzy schreef:Waar basseer je op dat de ene jury slechter is dan de andere omie?
omie_rulezzz schreef:Een goeie jury kost veel geld.