Waarom geen hogeschool oefeningen in dressuurwedstrijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: Waarom geen hogeschool oefeningen in dressuurwedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 19:18

Nou dan is het probleem wel ineens opgelost Nagelbijten / Gniffelen Niet jaren lang trainen, gewoon salinero klonen en hem dwingen tot halthouden Nagelbijten / Gniffelen moeten ze die levade wel vlak na het groeten zetten (en moet je heel snel groeten Schijnheilig ) hoewel denk dat je er een pak achter elkaar krijgt als je de gemiddelde ruiter op salinero zet dus opzich... *LOL*

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-07 19:27

Waaruit is de moderne dressuur dan ontstaan??

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 19:28

jaa, maar dat is dan natuurlijk juist goed, hoe vaker hoe beter, laat namelijk zien dat je paard in super conditie is *LOL*

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 19:33

krumel schreef:
jaa, maar dat is dan natuurlijk juist goed, hoe vaker hoe beter, laat namelijk zien dat je paard in super conditie is *LOL*

*LOL* *LOL*

Arabesk schreef:
Waaruit is de moderne dressuur dan ontstaan??

het feit dat ze die oefeningen eruit gegooit hebben zegt denk ik meer dan genoeg Lachen

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 19:43

ja wat zegt dat dan dat ze die oefeningen eruit hebben gegooid?
Te moeilijk voor ruiters om de paarden dit aan te leren?
Slecht voor het paardenlichaam (toch vreemd want de gemiddelde leeftijd van de showpaarden van de spaanse rijschool is 22!!!)

of keken op een dag een aantal paarden zo vreemd dat ze besloten die oefeningen niet meer te vertonen onder de man of aan de lange teugel?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 19:46

ja maar in de spaanse rijschool zitten ze ook met strenge foklijnen, en dat doet veel aan de leeftijd vind ik toch

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 19:47

22 vind ik eigenlijk nog niet eens zo heel erg oud, maargoed.
Maargoed, wat is dan eigenlijk volgens jou het nut van die oefeningen? Geweldig dat een paard dat voor iemand doet, maarja, zo kan je een paard nog wel meer dingen aanleren om voor je te doen. Je kan een paard ook aanleren de krant voor je te halen maar dan hoeft dat nog niet meteen een dressuuroefening te worden (zie het trouwens al voor me, als onderdeel van de grandprix Clown )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 19:57

Ik dnek niet dat het met te moeilijk te maken heeft, maar dat het met een andere disipline te maken heeft.

Echt het lichvoetige ballet wat ik bij de dressuur zie, daar vindt ik echt ineens een spring naar voor en een agressieve haal naar achter niet bij passen
Het is geen oorlog meer op het slagveld... Lachen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 19:57

evita_ schreef:
ja wat zegt dat dan dat ze die oefeningen eruit hebben gegooid?
Te moeilijk voor ruiters om de paarden dit aan te leren?
Slecht voor het paardenlichaam (toch vreemd want de gemiddelde leeftijd van de showpaarden van de spaanse rijschool is 22!!!)

of keken op een dag een aantal paarden zo vreemd dat ze besloten die oefeningen niet meer te vertonen onder de man of aan de lange teugel?

Wil je anky nu ook al laten afstappen en haar achter salinero aan laten rennen?

rk helemaal met je eens!
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 30-05-07 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 20:01

ROFL goed plan. Voortaan gaan de 'ruiters' achter het paard aan in plaats van erop...

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 20:02

krumel schreef:
22 vind ik eigenlijk nog niet eens zo heel erg oud, maargoed.
Maargoed, wat is dan eigenlijk volgens jou het nut van die oefeningen? Geweldig dat een paard dat voor iemand doet, maarja, zo kan je een paard nog wel meer dingen aanleren om voor je te doen. Je kan een paard ook aanleren de krant voor je te halen maar dan hoeft dat nog niet meteen een dressuuroefening te worden (zie het trouwens al voor me, als onderdeel van de grandprix Clown )

22 is de gemiddelde leeftijd van de paarden die je in de shows ziet lopen. Dat zegt wel wat over jarenlange training en zodanig trainen dat je de paarden tot op hoge leeftijd fit en gezond de hogeschool oefeningen kan laten doen.

Het nut van die oefeningen zit hem tegenwoordig nergens in, ja in het aantal punten van de jury..
Verdiep je eens in de academische dressuur zou ik zeggen.
Paard strijdros (oefeningen van nut want van je paard hing je leven af)
Paard als statussymbool voor ridders (hoe meer oefeningen je van je paard kon laten zien in een show hoe hoger je gerespecteerd werd als ridder)
Paard als hobby dier (oefeningen van nut voor het rijden van wedstrijden om punten te krijgen van de jury zodat je bij hoge punten het gevoel hebt iets bereikt te hebben)

Dat laatste geval is nu iets aan het veranderen. Er worden nog steeds teveel paarden op 7 jarige leeftijd naar de slacht gebracht omdat ze kapot gereden zijn. Meer mensen zien in dat je dressuur als gymnastiek moet beschouwen voor een paard, zodat het paard langer fit blijft.
Laatst bijgewerkt door evita_ op 30-05-07 20:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 20:02

krumel schreef:
ROFL goed plan. Voortaan gaan de 'ruiters' achter het paard aan in plaats van erop...

pak minder ongevallen Schijnheilig
én minder belasting van de paardenrug!

evita en dat wil je bereiken met hogeschooldressuur? kvermoed dat je de leeftijd dan van 7 naar 4 brengt.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 20:10

ja vermoeden is 1 ding, je erin verdiepen kost moeite.

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 20:10

ik denk ook niet dat je die hogeschoolpaarden kunt vergelijken met de kwpn-ers waar we hier mee rijden.
Ik geloof toch nog altijd dat de oefeningen die je in de moderne dressuur moet laten zien oefeningen zijn die óf helpen het paard te gymnastiseren óf zijn het oefeningen waar je van af kunt zien hoe goed je paard actief, verzameld en los is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 20:12

evita_ schreef:
ja vermoeden is 1 ding, je erin verdiepen kost moeite.

hieruit maak ik op dat jij denkt dat jouw mening waarheid is, in dat geval valt er ook niet te discusieren met je Knipoog Maar iig, hoe denk jij die leeftijd naar een hoger getal te brengen dmv nog meer belastende oefeningen in te voeren die nóg fouter uitgevoerd kunnen worden?

krumel; ik denk (kwestie van vermoeden niet meer te gebruiken) dat dat nog niet is opgevallen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 20:15

hoe oud was bonfire met het winnen van de oS
17?
En die is toen ook niet ineens stil gezet Lachen

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 20:16

pff, ja... ik zal me er toch maar eerst eens flink in gaan verdiepen voordat ik verder met je durf te discussieren.
heb jij je er wel in verdiept dan?
RK, ik geloof niet alleen bonfire, maar meerdere paarden hebben tot hun 17/18 jaar grandprix gestart. Zag ik trouwens niet afgelopen winter nog een foto van een oude bonfire met anky + zoontje erop?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 20:20

krumel schreef:
pff, ja... ik zal me er toch maar eerst eens flink in gaan verdiepen voordat ik verder met je durf te discussieren.
heb jij je er wel in verdiept dan?
RK, ik geloof niet alleen bonfire, maar meerdere paarden hebben tot hun 17/18 jaar grandprix gestart. Zag ik trouwens niet afgelopen winter nog een foto van een oude bonfire met anky + zoontje erop?

Fotoshop *LOL*

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 20:22

Even over dat gemiddelde: zonder dat je de standaardafwijking weet zegt dat niet veel. Het kan betekenen dat zowat alle paarden 22 worden, of net dat er een hoop 30 worden en een even grote hoop maar 14.

Verder heb ik de spaanse rijschool aan het werk gezien: rijtechnisch niet op het niveau van de dressuur zoals we die hier kennen vind ik, en paar paardjes gezien met bloedende flanken die ff geen zin hadden in een capriool (of om zelfs maar in de piste te blijven). Juist ja, heel gymnastiserend denk ik dan.

De levade vind ik wel mooi, en ik zeg niet dat die oefeningen thuis niet net kunnen uitgevoerd worden, maar in een showring gaat het vragen om geruk en gepluk en gespoor denk ik.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 20:23

Het topic gaat niet over hoe ik denk die leeftijd naar een hoger getal te brengen door het invoeren van nog meer belastende oefeningen. Als ik koning was werd er eerst verdiept dan gedaan.
De vraag was waarom er geen hogeschooloefeningen in dressuurwedstrijden zitten. Mijn mening heb ik inmiddels gegeven. Omdat er te weinig mensen zijn die de kennis of moeite willen doen om dit hun paarden op een verantwoordelijke manier aan te leren. Of dat waarheid is mag iedereen zelf bepalen.

Krumel, dat is inderdaad een goed uitgangspunt als je dressuur rijd. Helaas zie ik vaak zat anders, en ook op hoog niveau. En ook deze mensen rijden punten. Maar goed, dat is de discussie niet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 20:26

evita_ maar het was wel jíj die de leeftijd er bij haalde! Dus ik vraag ook aan jou hoe je de gemiddelde leeftijd van de slachtpaarden omhoog wil krijgen dmv hogeschool dressuur gezien je vond dat ik me moest verdiepen omdat ik zei dat ik denk dat die leeftijd omlaag gaat gaan.

dús ik ga er vanuit dat jij denkt dat die leeftijd omhoog gaat gaan door hogeschool dressuur, inj het achterhoofd houdend dat ik me er in moest verdiepen denk ik dat jij, van mening zijnde dat die leeftijd omhoog gaat gaan, me wel kan vertellen hoe dat die oefeningen de slachtleeftijd omhoog gaan jagen!

Krijg een beetje een 'pot verwijt de ketel dat ie zwart ziet' ide hier...

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 20:27

jullie hebben gelijk hoor Lachen maar in de hogeschool zie ik die harmonie en gymnastisering gewoon nog minder (voor zover ik er wat van weet hoor, want houdt me meer bezig met dressuur dan hogeschool)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 20:33

Ik zie daar de harmonie ook minder
in de gewone oefeningen wel
maar in die andere oefeningen zie je veel spanning, oren echt naar achter.
Ja dat zie je helaas ook wel in de dressuur, maar dat is ook niet hoe het moet. Wil ik ook echt geen voorbeeld aan nemen

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 20:50

Citaat:
Kan iemand mij uitleggen waarom bij de moderne dressuur en de dressuur wedstrijden de hoge schooloefeningen zoals: croupade, courbette, capriole en levade niet gedaan worden?

Die oefeningen lijken mij toch dé kroon op het werk, of niet?

En de westernruiter vindt een goede sliding dé kroon op het werk. Haha! Of zet er nog 3 tonnetjes bij: ´Na het van hand veranderen z.s.m. barrelrace, daarna dóórzitten!´.

Jij wilt graag appels in de mand met peren. Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-07 20:51

k vind Western toch véél minder op dressuur lijken, dan dat moderne dressuur en klassieke op elkaar lijken