E afwenden in stap....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vencedor

Re: E afwenden in stap....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-07 10:47

De galop mag je zelf bepalen, die moet tussen de 2 letters komen wanneer jij je paard er klaar voor hebt. maar ik denk dat er nog jury's zijn die naar de proeven kijken zoals de oude proeven zijn. Want juist niet op de letter rijden hoord bij deze proeven. Zodat je tijd genoeg hebt om overgangen voor te bereiden

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 11:18

Maar er staan geen 2 letters, maar maar 1. En ik heb op mijn protocol toch echt staan "te laat" en "eerder aanspringen". Er zijn dus toch wel wat tegenstrijdige dingen in de communicatie van de KNHS, en dat vind ik toch wel een beetje slordig.

Ook zo'n leuke: "K-E-B halve grote volte en na enkele passen paard de hals laten strekken" De halve grote volte begint uiteraard pas bij E, en niet al bij K. Maar waar begin je nu met tellen voor de 'na enkele passen'? Is dat enkele passen voorbij K? Of enkele passen voorbij E?

Op die manier worden sommige punten meer bepaald door je handigheid in tekstverklaring dan door handigheid in het rijden, en dat vind ik jammer.

Hanneke184

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 21:39

In welke proef staat er maar een letter dan, voorzover ik weet moet je in het B en L tussen twee letters aanspringen en vanaf het M op de letter.

En die overgangen bij E en B moeten echt in de wending gereden worden, je hebt dan stelling en kunt je paard makkelijker rond houden vind ik.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 21:55

In B-proef 1 staat bij 11 "C grote volte en arbeidsgalop links aanspringen". Geen 2 letters dus, en mijn aanspringen ongeveer in de hoek werd dus beoordeeld met "te laat".

En rond houden is voor zover ik weet geen issue in de B, toch?

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 21:56

ligt maar net aan je jury Shadow0... Nagelbijten / Gniffelen de een vind het geen issue voor de B, de ander wel...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 22:02

casperrr schreef:
ligt maar net aan je jury Shadow0... Nagelbijten / Gniffelen de een vind het geen issue voor de B, de ander wel...

Nou ja, dan blijf ik ook op dit punt bij mijn mening dat de KNHS wat onzorgvuldig is. Lachen

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 07:44

Shadow0 schreef:
Maar er staan geen 2 letters, maar maar 1. En ik heb op mijn protocol toch echt staan "te laat" en "eerder aanspringen". Er zijn dus toch wel wat tegenstrijdige dingen in de communicatie van de KNHS, en dat vind ik toch wel een beetje slordig.

Ook zo'n leuke: "K-E-B halve grote volte en na enkele passen paard de hals laten strekken" De halve grote volte begint uiteraard pas bij E, en niet al bij K. Maar waar begin je nu met tellen voor de 'na enkele passen'? Is dat enkele passen voorbij K? Of enkele passen voorbij E?

Op die manier worden sommige punten meer bepaald door je handigheid in tekstverklaring dan door handigheid in het rijden, en dat vind ik jammer.

Over welke proef heb jij het dan? In geen enkele B/L proef moet je op de letter aanspringen.

K-E-B lijkt me ook duidelijk, bij K beginnen met halsstrekken.

Shadow0 schreef:
In B-proef 1 staat bij 11 "C grote volte en arbeidsgalop links aanspringen". Geen 2 letters dus, en mijn aanspringen ongeveer in de hoek werd dus beoordeeld met "te laat".

Volgens mij heb jij een ander boekje als ik?

Een paard moet wel degelijk nageeflijk zijn in de B.
Shadow0 schreef:
Nou ja, dan blijf ik ook op dit punt bij mijn mening dat de KNHS wat onzorgvuldig is. Lachen

Wat vind jij onzorgvuldig dan?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 10:19

KarinvdM schreef:
Over welke proef heb jij het dan? In geen enkele B/L proef moet je op de letter aanspringen.

Hier het document: http://knhs.nl/objects/00001170.pdf

Citaat:
K-E-B lijkt me ook duidelijk, bij K beginnen met halsstrekken.

Het is helaas niet duidelijk, er is veel discussie over en veel onduidelijkheid. Er zijn gewoon heel veel mensen die deze formulering niet in 1 keer begrijpen zoals de KNHS kennelijk bedoeld heeft. In dit geval is het verwarrend omdat dat wat je als 2e moet doen, namelijk de halve grote volte, als eerste genoemd wordt. Voor het halsstrekken, terwijl je dat dus eerst moet doen.
Waarom kiest de KNHS niet gewoon voor de fomulering "Enkele passen na K halsstrekken, E-B halve grote volte"? Daar kunnen geen misverstanden over bestaan.

Citaat:
Een paard moet wel degelijk nageeflijk zijn in de B.

Ik dacht dat er in de B vooral gekeken werd naar een correcte aanleuning. Maar daar heb ik me verder niet zo heel erg in verdiept, dus dat kan ik mis hebben, maar dat meende ik dus begrepen te hebben.
Nageeflijkheid als zodanig staat niet in het Disciplinereglement, de punten waarop gelet wordt in de B zijn zo te zien "takt, souplesse/ontspanning en aanleuning". Valt nageeflijkheid daar automatisch onder?

Citaat:
Wat vind jij onzorgvuldig dan?

Dat er blijkbaar nogal verschil zit in de interpretatie van de jury, dat de KNHS niet heeft gekozen voor formuleringen die veel eenduidiger zijn, en dat het disciplinereglement niet helemaal correct is.

squid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 11:43

De jury's zijn hier onderling nog niet over eens! Maar als je de video met dressuurproeven kijkt dan zie je en hoor je dat ze aangeven dat je het mag uitvoeren daar waar je paard het beste loopt. Dus als de overgang er goed uitziet is het punt waarop je deze uitvoert niet zo van belang.

Je moet juist aanvoelen wanneer het beste moment is en niet exact op een bepaald punt uitvoeren.

Succes! Vingers aflikken

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 11:50

Hmmm ... ik zou daar toch niet voor kiezen als ik jou was. Vanaf de M moet je het wel degelijk bij de letter uitvoeren.
Zou een mooie boel worden als iedereen maar een overgang uitvoert waar het hem/haar het beste uitkomt. Knipoog

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 12:01

Shadow0, in de proef waar jij het over hebt hoef je ook niet op de letter aan te springen. je moet ergens op de volte bij C aanspringen. Dus alle tijd hiervoor zou ik zeggen.

_MelisDayka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 12:07

Goed dat ik dit even lees Knipoog Zondag is me eerste wedstrijd met me nieuwe pony, en dan moet ik ook dit onderdeel rijden, en daar had ik ook even wat vragen over, maar nu weet ik het Knipoog

Arabendu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 12:53

Shadow0 schreef:

Even de video erbij gepakt om te zien of mijn visie strookt met die van de KNHS. Mijn visie is dat net als met de oefening in de titel de overgang in de wending moet worden uitgevoerd, of dit nu aan het begin, het midden of het einde van de wending is is dan aan de ruiter. Bij dit onderdeel zou ik overgang in het eerste deel van de grote volte willen zien, dus de wending tussen C en het raken van de hoefslag. Voor mij is bij de B-pony's een correcte aanleuning wel een must, nageeflijkheid niet. Wordt de pony wel correct nageeflijk gereden (en niet getrokken), dan wordt daar wel flink voor beloond. Bij de B-paarden is beiden wel een must (oh wat oneerlijk Tong uitsteken )

Shadow0 schreef:

Dit vind ik een discussiepunt. De video geeft aan dat het halsstrekken dient te beginnen enkele passen na het ingaan van de halve grote volte bij E, echter mijn visie is dat deze oefening bij K begint en dat dus enkele passen na K met halsstrekken moet worden begonnen en daarna bij E de halve volte al halsstrekkend moet worden gereden. Anders zou de toevoeging van de letter K bij dit onderdeel nutteloos zijn en had er gestaan "E-B halve grote volte en na enkele passen paard de hals laten strekken".

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 16:29

Op de bijscholing vorig jaar, bij het ingaan van de nieuwe proeven, is gezegd dat het niet uitmaakt of het aanspringen in de galop bij de oefening C grote volte en arbeidsgalop aanspringen, aan het begin of eind van de volte wordt gemaakt.
Dus het mag echt na de X, zonder dat er dan een opmerking "te laat" bij mag komen. De ruiter is pas te laat wanneer er na de C, bij het hoefslag volgen wordt aangesprongen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 17:22

Anoeska27 schreef:
Shadow0, in de proef waar jij het over hebt hoef je ook niet op de letter aan te springen. je moet ergens op de volte bij C aanspringen. Dus alle tijd hiervoor zou ik zeggen.

Maar het is dus wel aangemerkt op mijn protocol ("te laat", "eerder aanspringen"). Ook bij de juryleden is er blijkbaar onduidelijkheid. En dat vind ik wel een probleem, en dat is iets waar de KNHS veel in kan doen. Kijk, het is een jurysport en dus heb je een subjectieve bepaling van hoe een paard loopt of hoe een ruiter rijdt. Tuurlijk, snap ik ook.
Maar dit zijn dingen die gewoon vastgelegd kunnen worden, zonder dat er discussie over hoeft te zijn. (Ik kan me ook niet herinneren dat de 'oude' proeven zoveel punten hadden waarvan de invulling niet direct duidelijk is.)

En... het is, vind ik, wel logisch dat mensen het niet helemaal begrijpen dat als er staat "E afwenden en overgang" dit wel bij de letter moet, maar bij "C grote volte en overgang" niet...

Arabendu: maar er staat wel eerst grote volte, en dan pas halsstrekken, dat is ook niet helemaal logisch toch?

Arabendu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 20:57

Shadow0 schreef:
Arabendu: maar er staat wel eerst grote volte, en dan pas halsstrekken, dat is ook niet helemaal logisch toch?

Ben met je eens dat het verwarrend is. Als ik het echter letterlijk lees dan is K-E-B halve grote volte en alhoewel je de daadwerkelijke wending voor de halve volte pas bij E in kan zetten is K het begin van dit onderdeel en zou dus enkele drafpassen na K het halsstrekken moeten worden ingezet, maar zoals ik al zei is het commentaar op de video dat het pas na E is. Omdat het dus onduidelijk is zou ik in de praktijk beide uitvoeringen accepteren. De enige die weet hoe het exact wordt bedoeld zijn degenen die de proef hebben bedacht en geschreven.

SharonB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 20:17

KarinvdM schreef:
Je moet de overgang in de wending maken.

Ja, je moet de overgang in de wending doen!!

lieke4quike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 15:31

Ik moet (van mijn instructrice) afwenden bij E en tijdens die wending naar stap. En ook weer bij B tijdens de wending naar draf. Zo leer ik het, en ik heb er nog nooit commentaar op gehad.
succes,
-xxx- Lieke

Ilana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 17:09

Ik doe meestal eerst gewoon de draai maken... en als mijn pony dan recht naar de B staat dn ga ik over in arbeidsstap

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 20:05

Er liep pas ook een topic over, ik heb de KNHS gemaild en het is IN de wending. Voor na de wending de overgang maken heb ik al een 4 binnen gehad.

sas_dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 20:08

Nicoleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 06:02

Die moet ik vandaag ook rijden! Clown
Zo zit het: Bij de E éérst afwenden en dan stap. dan probeer je netjes recht op de EB lijn te blijven stappen en dan bij de B eerst weer afwenden richting de F en dan pas draven. Haha! Maar dat vind ik ook zo'n raar stukje. Want het is E afwenden en stappen. En dan b rechterhand en arbeidsdraf. En dan is het weer gelijk erachteraan; FA arbeidsstap. Dus dan draaf je eigenlijk maar van de B tot de F Tong uitsteken

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 13:36

@ Nicoleee: ik zou het hele topic nog maar eens goed doorlezen, want wat jij beschrijft is dus net niet de bedoeling.
Je moet niet eerst afwenden en dan stappen, maar tijdens het afwenden stappen.

jumpoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 14:35

Er is ook een proeven-dvd daar kan je alles allemaal op zien hoe de jury het ong. wilt zien..

HENIEEJJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 17:01

ik heb het zelfde probleem , dus ik lees eerst ff alles...Knipoog