Te Dik

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tytje

Re: Te Dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 20:02

Nou het is al gezegd maar er is maar één ding wat je dan kunt doen: een klacht indienen bij de KNHS, anders verandert er nooit wat bij dat soort juryleden.

Shetjjee__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 20:05

vaag! Gaaaap Gaaaap Gaaaap ik zou nooit meer bij die jury willen rijden..
dat ze dat zomaar zeggen!

Tessa de Biinky-Stiinky Lover Bloos

Jessicoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 20:07

Nou ..dat slaat idd nergens op wat de jury zei!..

Ik zou ook idd een klacht bij knhs indienen!

Dit laat je niet zomaar zo toch??..

joepiejee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 21:46

Ik vind dat een jury je er best op mag wijzen, niemand anders zal het tegen die haar zeggen namelijk. Dat meisje was vast niet een paar kilo te zwaar, als het zo duidelijk opvalt. Het is door onderzoek gebleken dat paarden echt last hebben van een ruiter boven de 74 kilo, een paardenrug is helemaal niet zo sterk hoor.
Maar ik vind ook dat een jury dit op een nette manier moet vertellen aan zo´n meisje, het is zo´n gevoelig onderwerp. Dus hoe het nu gegaan is keur ik zeker niet goed.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 05:56

joh, 74 kilo.... dan zou iedere volwassen vent niet meer mogen rijden.....

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 09:36

amondi schreef:
ik snap de jury echt niet... Misschien bedoelde hij dat ze niet goed, ontspannen kan doorzitten omdat haar "dikte" een goede aansluiting met het zadel verhindert....( dikke bovenbenen o.i.d.)

Maar dan nog, een 5je op houding en zit met de opmerking: laat benen niet genoeg afhangen zou dan ook wel aankomen!

Overigens zou ik een opmerking over het overgewicht van het paard wel terecht vinden! Als je soms ziet wat voor moddervette beesten er moeten rondlopen, dat is geen wedstrijd conditie!

Dus van het paard mag je wel een sportconditie verwachten en van de ruiter niet?

Tuurlijk is het hard wat de jury tegen haar heeft gezegd, maar wat mij betreft niet onterecht. Het zal vast niet de intentie van de jury zijn geweest om haar te kwetsen, maar juist een hard onder de riem te steken.

Castache

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 11:47

Waar slaat dat nou op?.
Zo'n jury kan dat niet zomaar zeggen,ik hoop ook dat je vriendin dit niet zomaar gepikt heeft.
ik heb aan tientallen wedstrijden meegedaan en heb nog nooit te horen gekregen dat ik te dik ben,terwijl ik wel aan de stevige kant ben.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 12:51

hiermee krijgen we de eeuwige discussie dat te dikke mensen zich altijd gediscrimineerd voelen en daarbij direct in de verdediging schieten.
Wellicht zou het een goede aanleiding kunnen zijn om flink wat kilo's kwijt te raken. Ik vind het niet asociaal van de jury om dit te zeggen; hooguit de waarheid. Ja, en die kan hard aankomen.

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 13:22

Ik vind dat het niet de taak is van juryleden om ruiters op hun gewicht aan te spreken (al helemaal niet op deze manier!!!). Die taak ligt imo bij instructeurs. Ook ik was altijd te zwaar en mijn instructrice heeft mij toen eens goed wakker gemaakt met een dergelijke opmerking en ik ben vervolgens kilo's afgevallen. Voor sommige mensen is het ook een 'gewoonte' om zwaarder te zijn en zien/ merken ze het niet meer.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 13:29

Ik vind het ook een taak van juryleden om je daarop aan te spreken. Zij dienen immers te beoordelen wat zij zien en een te dikke combinatie (ruiter/ paard) kan imo nooit meekomen met combinatie in sportconditie. Als je heel eerlijk ben is het geen taak van instructeurs of juryleden, maar van het thuisfront.

hadas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 13:32

amondi schreef:

nee ik dacht er ook net aan. Scheve mond

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 13:47

hadas schreef:
amondi schreef:

nee ik dacht er ook net aan. Scheve mond

Veel maneges houden de grens tot 100 kg aan. Wellicht iets reeeler

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 14:38

Alani schreef:
hiermee krijgen we de eeuwige discussie dat te dikke mensen zich altijd gediscrimineerd voelen en daarbij direct in de verdediging schieten.
Wellicht zou het een goede aanleiding kunnen zijn om flink wat kilo's kwijt te raken. Ik vind het niet asociaal van de jury om dit te zeggen; hooguit de waarheid. Ja, en die kan hard aankomen.

En als je de andere kant op denkt? Ik ben 1.90m en zo dun als een potlood. Maar ik krijg ook commentaar van de jury dat mijn paard te klein is (1.78m)
Ik vind dat zo'n jurylid mensen in hun waarde moet laten, het zou tenslotte LEUK moeten zijn om wedstrijden te rijden. Niet iedereen past in het perfecte Anky-plaatje.

Ik zou zeker weten een klacht indienen, of je nu te zwaar bent of niet. Het gaat hier om fatsoen en het mensen in hokjes stoppen.

SCHANDE!!!!!

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 15:30

bromfiets schreef:
Alani schreef:

En als je de andere kant op denkt? Ik ben 1.90m en zo dun als een potlood. Maar ik krijg ook commentaar van de jury dat mijn paard te klein is (1.78m)
Ik vind dat zo'n jurylid mensen in hun waarde moet laten, het zou tenslotte LEUK moeten zijn om wedstrijden te rijden. Niet iedereen past in het perfecte Anky-plaatje.

Ik zou zeker weten een klacht indienen, of je nu te zwaar bent of niet. Het gaat hier om fatsoen en het mensen in hokjes stoppen.

SCHANDE!!!!!

Ik zal wel reuze simpel of positief ingesteld zijn, maar waarom moet je overal het negatieve van denken?? Dat je lang bent daar kun je nou eenmaal niets aan doen (een stuk er tussenuit zagen is nou eenmaal geen optie). Als je te dik bent (heb het niet over een pondje meer of minder) dan kun je daar iets aan doen. Ik zou denken misschien geeft die jury je wel een duwtje in de goede richting Cool

Tuurlijk heb je gelijk dat de jury je in je waarde moet laten (da's voor mij geen discussie), maar het is de toon die de muziek maakt en ik was er niet bij toen de jury dat tegen de desbetreffende zei, dus ga ik uit van het beste in de mens Bloos

micas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 12:07

Het lijkt mij, dat de gehoorzaamheid en de correctheid van de proef centraal dient te staan, daar moet op beoordeeld worden. Dadelijk krijg je nog commentaar omdat je een beugel hebt! (geen stijgbeugel)

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 12:24

Alani schreef:
Ik vind het ook een taak van juryleden om je daarop aan te spreken. Zij dienen immers te beoordelen wat zij zien en een te dikke combinatie (ruiter/ paard) kan imo nooit meekomen met combinatie in sportconditie.

Het is een taak van de jury om te beoordelen wat ze zien inderdaad. Maar dit slaat niet op het figuur van de ruiter het is immers geen miss nog wat verkiezing. Ze moeten beoordelen hoe de proef wordt uitgevoerd.

Commentaar op het figuur van de ruiter is dan ook ongehoord, niet nodig en totaal overbodig.

Dat een te dikke combinatie misschien niet mee kan komen met ruiters in topconditie zal vanzelf tot uitiing komen in de manier waarop de proef wordt verreden. Zou best kunnen dat door overgewicht een proef niet zo goed gereden kan worden dan dat ze zou kunnen als de ruiter slank was maar dat vind je dan terug in de slechtere cijfers voor de proef. Daar hoeft ze niet nogeens apart op gewezen te worden.

Zoals amondi aangeeft zou je dus wel eventueel een slechter cijfer op houding en zit kunnen geven als het overgewicht dusdanig is dat de zit daardoor verslechterd wordt.

Dat een ruiter misschien beter zal presteren als ze lichter is, is nog geen reden om de ruiter te wijzen op overgewicht. Misschien kiest ze er wel voor om iets lagere punten te rijden en alles te kunnen eten ipv een paar puntjes hoger maar altijd en eeuwig op dieet.

Niet iedereen hoeft een topsporter te zijn. Je kunt ook voor je lol mee doen aan wedstrijden.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 20:41

Ik vindt dit niet aan de jury, en ik vindt al helemala niet je daar op punten mag oordelen. De jury zegt letterlijk: Als je deze proef has laten zien maar dan met 20 kilo minder had je dikke winst gehad. Met andere woorden. het paard is correct voorgesteld, maar door het overgewicht krijgt ze niet de punten die ze verdient. belachelijk!

En niet iedereen wil te zwaar zijn... Je hebt altijd met de gezonheid te maken.

jaeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 09:39

Ik denk dat de jury er alleen wat van mag zeggen als het paard er in zijn lopen echt door tegengehouden en belemmerd wordt, als het paard geen last heeft is het echt niet terecht!

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 09:48

Alani schreef:
Ik vind het ook een taak van juryleden om je daarop aan te spreken. Zij dienen immers te beoordelen wat zij zien en een te dikke combinatie (ruiter/ paard) kan imo nooit meekomen met combinatie in sportconditie. Als je heel eerlijk ben is het geen taak van instructeurs of juryleden, maar van het thuisfront.

Hier heb je op zich wel gelijk in, maar die jury had ook kunnen zeggen dat ze aan haar conditie moest gaan werken om een betere proef neer te kunnen zetten. Een goede (sport)conditie hangt niet altijd samen met een slank figuurtje! Als paard/pony er duidelijk hinder van ondervindt is het een andere zaak, dan is het inderdaad hard maar waar, maar dan nog kan het anders gebracht worden.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 11:31

[quote="pretletter17, maar die jury had ook kunnen zeggen dat ze aan haar conditie moest gaan werken om een betere proef neer te kunnen zetten. Een goede (sport)conditie hangt niet altijd samen met een slank figuurtje! [/quote]

Een goede conditie hangt inderdaad niet altijd af van of je slank bent of niet.
In die paar minuten dat een proef duurt kun je echt niet zien of iemand een goede conditie heeft tenzij je dan al zwaar buiten adem op je paard zit. Maar dat kan dan ook nog adem inhouden van de spanning zijn.

Dus de opmerking werk aan jeconditie is al net zo misplaatst want de jury kan niet weten of die mevrouw een goede conditie heeft of niet.

danifur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 13:50

joepiejee schreef:
Ik vind dat een jury je er best op mag wijzen, niemand anders zal het tegen die haar zeggen namelijk. Dat meisje was vast niet een paar kilo te zwaar, als het zo duidelijk opvalt. Het is door onderzoek gebleken dat paarden echt last hebben van een ruiter boven de 74 kilo, een paardenrug is helemaal niet zo sterk hoor.
Maar ik vind ook dat een jury dit op een nette manier moet vertellen aan zo´n meisje, het is zo´n gevoelig onderwerp. Dus hoe het nu gegaan is keur ik zeker niet goed.

Mee eens. Klopt idd. Daar is onderzoek naar gedaan. 74 kilo is dan misschien een beetje overdreven iets zwaarder zou nog wel kunnen.
Ik vind ook dat ze jury het wel met iets meer respect had mogen brengen, maar hij/zij zegt het niet voor niets.
Het is hoogstwaarschijnlijk alleen maar positief bedoeld ook al komt het dan hard aan.

Ik kan me voorstellen dat dit voor de desbetreffend persoon zeker niet leuk is, maar ik zou er misschien toch proberen iets mee te doen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 15:08

74 kilo, ik ben zelf 1m84 en weeg 69 en vind mezelf toch echt niet zo zwaar... Dat wil zeggen dat ik al maar net meer mag rijden? En een vriend van me, die is even groot maar weegt altijd tussen de 85 en 90 kilo (is voornamelijk 1 blok spier) die zou dan niet mogen rijden?

danifur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 12:01

Daarom zei ik ook dat 74 kilo lichterlijk overdreven is. Maar het is wel wetenschappelijk bezwezen dat een paardenrug idd niet zo sterk is. Dat probeerde ik te zeggen.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 12:05

In de bit stond een tijd geleden een stuk over hoeveel kg een KWPN-er kan hebben: 20% van het lichaamsgewicht van het paard dus een paard van 600 kg kan max 120 kilo hebben dus iemand moet wel enorm zwaar zijn wil het teveel zijn voor een paard en ik denk ook dat een paard beter een wat zwaardere ruiter kan hebben die lekker rijd en goed meebeweegt dan een spriet die tegen alle ritme in zit te bonken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 16:32

Wat brutaal van die jury zeg...zoiets doe je toch niet
Ik zou wel terug zeggen waar dat staat, dat dat punten zou kosten.. Zien wie er dan niets meer zegt .... Scheve mond