dispensatie (bitkoos starten)ingetrokken na drie jaar!!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lesilla

Re: dispensatie (bitkoos starten)ingetrokken na drie jaar!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 17:44

Visconti schreef:
@germie: Ik weet niet op welke school jij hebt gezeten maar bij ons gaat het er toch totaal anders aan toe. De leraar heeft het goed gerekend en die gaat niet achteraf terug krabbelen, als er een fout is gemaakt door de leraar heb je als leerling gewoon geluk. Daarword niemand meer op afgestrafd, en zo vind ik ook dat het bij de KNHS behoort te gaan.

Nu is iemand heel teleurgesteld omdat zogenaamd een fout hebben gemaakt (een fout! waarvan iedereen eigenlijk wel weet dat dit geen fout kan zijn)

Waarom niet? Er gebeuren meer stommere fouten. Maar als er geen haan om kraait is er ook geen probleem. Maar als er mensen komen klagen krijg je dat eenmaal wel.

Hoe gaan ze uitleggen ts wel en de rest niet? Is ook oneerlijk in de ogen van andere mensen die dispensatie aanvragen

Heidi2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 17:48

Nee precies Visconti, dit is geen fout geweest.

en dat voorbeeld van het proefwerk vond ik wel grappig. Zo voelt het wel eenbeetje hihi.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 17:57

Nee Visconti, ik ben het echt met de KNHS eens en ook inhoudelijk is er geen punt van discussie.

Ik denk dat het wel degelijk een administrieve slordigheid is geweest. Dat om een voorbeeld gevraagd werd duidt op de overtuiging van een eenduidig uitgevoerd beleid.
De TS is een aantal jaren door de mazen gegaan en dat is nu gecorrigeerd.
Dat de door de TS feitelijk irreglementair behaalde resultaten niet herzien worden is correct in het licht van de door de KNHS per ongeluk afgegeven ontheffing.

Ik zie geen probleem, alleen krokodillentranen.

HC

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 18:08

Het zit sowieso raar in elkaar met dispensatie. Vorig jaar hebben wij in een hindernis met mennen een ongeluk gehad, waarbij ik met mijn been onder de kar terecht kwam. Ik had het compartimentsyndroom in mijn kuitspier. Er zaten twee oppervlakkige wondjes op de achterzijde van mijn been. Ik had daar zalf voor en antibiotica en ik kon gewoon mijn rijlaars aan en mocht ook rijden van de arts, dus zat volop in de wedstrijden. Ik had me ingeschreven voor een dressuurweekend bij een vereniging bij ons in de buurt met twee paarden. Op de woensdag er voor moest ik weer naar het ziekenhuis, omdat die wondjes maar niet beter werden. De chirurg ontdekte veel dood weefsel (necrose) en heeft dat met een soort appelboor uit mijn been gehaald, zodat ik twee "bowlingbalgaten" in mijn been had. Ik kreeg speciale groene watten met ionen en zink om in de gaten te doen en verbandpads voor de lekkage. Paardrijden mocht ik gewoon, was juist goed voor de doorbloeding en dus voor de genezing. Voor degene met een sterke maag, hier een link voor de foto van hoe mijn been er uit zag:

http://img223.imageshack.us/img223/6077/been28ew.jpg

De chirurg schreef een brief voor me, zodat ik dispensatie kon aanvragen voor het dragen van een elastische chap op de wedstrijden van komend weekend. Want mijn laars kon ik niet aan vanwege de verbandmaterialen. Ik dacht die brief wel even te faxen naar de KNHS voor dispensatie.... Niks hoor.... Toen ik belde, kreeg ik te horen dat ik zes weken voorafgaand aan de betreffende wedstrijden de aanvraag had moeten indienen (maar toen was er nog niks aan de hand) en dat ik het alleen kreeg als zeker was dat het minimaal drie maanden zou duren (en dat was gelukkig niet zo, na acht weken was het genezen en die voorspelling had de chirurg ook in de brief gezet).
Op mijn vraag wat ik dan moest doen kreeg ik het antwoord: wedstrijden afzeggen! En dat terwijl er altijd wordt geklaagd dat mensen om het minste of geringste wedstrijden afzeggen!
Dat ging er bij mij niet in. Ik heb voorafgaand aan de wedstrijden die ik had, de vereniging gebeld en de telefoonnummers van de juryleden gekregen. Die heb ik gebeld en uitgelegd wat er aan de hand was. Zij vonden het alleen maar fijn dat ik toch wilde starten en vonden het beleid van de KNHS ontmoedigend. Ik mocht van alle juryleden starten met aan mijn linkerbeen een elastische chap en rechts gewoon mijn laars. Dan zal iedereen snappen dat er iets aan de hand is en denken dat je dispensatie hebt, dan krijgen wij als jury daar ook geen gezeik mee zeiden ze. En een ander jurylid zei dat als ze niet binnen een paar onderdelen van een proef reageert op iets dat niet klopt, ze je niet mag diskwalificeren, dus ze zou net doen alsof ze het niet had gezien.
Ik vond het zo vreemd, het voelde gewoon niet goed. Maar gelukkig heb ik toch mijn wedstrijden kunnen rijden.

TS: jij hebt dus twee maanden geleden de dispensatie gekregen, zwart op wit neem ik aan.... Ik zou gewoon doen alsof je neus bloedt en alsof je die andere niet ontvangen hebt...kijken wat er gebeurt...als jij de dispensatiebrief aan juryleden kunt overhandigen....dan zal je toch mogen starten neem ik aan? Of zeg ik nu iets heel doms?

Heidi2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 18:16

Ja Polly, dat is zeker ook door mijn hoofd geschoten en wie weet...
Maar wat een verhaal van jou. Dit is wel typisch KNHS trouwens. Lijken wel ambtenaren, zo star en stug onwillig bij te leren. Zo profileren zij zich.
Ze maken een lange neus naar iedereen die iets gedaan wil krijgen dat even afwijkt van de normale gang van zaken. Zou dit in het bedrijfsleven ook zo gaan dan zouden ze nog geen half jaar kunnen bestaan.
Daar moet je namelijk klantvriendelijk zijn en met je tijd meegaan.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 18:20

polly2 schreef:
TS: jij hebt dus twee maanden geleden de dispensatie gekregen, zwart op wit neem ik aan.... Ik zou gewoon doen alsof je neus bloedt en alsof je die andere niet ontvangen hebt...kijken wat er gebeurt...als jij de dispensatiebrief aan juryleden kunt overhandigen....dan zal je toch mogen starten neem ik aan? Of zeg ik nu iets heel doms?

Het geeft mijns inziens in ieder geval wel uiting aan een niet-integere instelling.

Het zou van de TS naast oneerlijk niet slim zijn zo te handelen. Het is regelrecht frauderen en ze loopt daarmee het risico van royering. Dat zou volledig terecht zijn.
Ik ga uit van de integriteit van de TS. Ik neem aan dat ze óf met bit gaat rijden óf een andere tak van paardensport kiest en blij is met de bitloos behaalde resultaten.

HC

Heidi2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 18:25

Nou Huerticilla welke tak van sport zou ik dan volgens jou gaan doen zonder bit? Ben erg benieuwd waar je punten kunt rijden in dressuurwedstrijden zonder bit.
En ik ben niet voor niks zonder bit gaan rijden.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 18:28

Maar waarom zou het dan geen administratie fout zijn? Want ik denk dat ze daar meer te doen hebben dan met jou voeten spelen Lachen

Trouwens eigelijk maar normaal iedereen gelijk voor de wet. En zolang dat het niet mag van het regelement. Is het spijtig Lachen

Edit vind het ook wel erg voor jou, maar het is ook waarom jij en de andere niet. Het is een mes dat aan twee kanten snijd snap je Lachen

Heidi2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 18:30

geen fout omdat ze al drie jaar lang dispensatie verlenen. De laatste dus twee maanden geleden.
Op alle regels zijn uitzonderingen. Kijk maar naar de Nederlandse taal. Geen taal met meer uitzonderingen op elke regel...

Heidi2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 18:34

En oh ja Huertelcilla, ik do enu eenmaal graag moeilijk en laat me niet harnassen door starre instanties. Schop graag tegen bestaande huisjes en ben altijd voor verandering. Zou niet weten waarom ik me neer zou leggen bij een beslissing van een paar pennelikkers. Omdat zij vinden dat je een paard niet bitloos juist kunt rijden.
Ze hebben me boos gemaakt met deze actie en dan wordt ik ineens heeeel erg ondernemend. Lastig voor mezelf maarja.
En inderdaad gewoon gaan starten en doen of me neus bloed? Zou ik niet kunnen, alhoewel het zeker door mijn hoofd is gegaan hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 19:40

Huertecilla schreef:
Heidi2 schreef:
De discussie of het mogelijk is om klassiek te rijden met of zonder bit is onzin dat is zo onderhand wel bewezen door zoveel personen.

Er hoeft helemaal geen discussie over gevoerd te worden omdat de definitie er al helder over is. Dát is de crux.
Dáár heeft de KNHS gelijk in en dát lijken veel ruiters die bitloos ringdressuur willen beoefenen niet te kunnen of niet te willen begrijpen.
Het ís zo, Take It Or Leave It.

De discussie is wèl nodig. En het is helemaal geen kwestie van take it or leave it. Kom nou.

Ooit, in een ver verleden, hebben een paar mensen dus bedacht dat klassieke dressuur met bit hoort, of alleen met bit mogelijk is, of wat dan ook.
Daar hebben we inmiddels geen boodschap meer aan. Het bit is een overbodig en onnodig obstakel in de paardenmond. Punt.

Waar de klassieke dressuur voor staat, wat men wil zien, bewerkstelligen, bereiken etc, dat kan allemaal zonder bit. En het wordt tijd dat zowel de FEI als de KNHS dit anno 2007 gaan inzien. Boos!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 19:43

katiavl schreef:
Trouwens eigelijk maar normaal iedereen gelijk voor de wet. En zolang dat het niet mag van het regelement. Is het spijtig Lachen

Beetje onzin want het gaat hier om dispensatie en volgens het woordenboek heeft dat nog altijd deze betekenis...

dis·pen·sa·tie (de ~ (v.), ~s)
1 vrijstelling van een gebod of voorschrift => ontheffing

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 19:45

Dat is niet waar he als er staat geen dispensatie voor medische reden. Dan is het toch gelijk aan het regelement. En hoe gaan ze het uitleggen aan de andere mensen die voor de deur staan?
Aja waarom ts en ik niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 19:46

Maar dat wil niet zeggen dat je voor alle regels die er bestaan dispensatie kunt krijgen Lachen

En overbodig en onnodig opstakel, daar ben ik het niet mee eens
Sturen op een gevoelige neus, of achter de oren is echt niet ineens zoveel beter.
Dat is maar net wie het in handen heeft Lachen

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 21:07

JoviBan schreef:
Huertecilla schreef:
De discussie of het mogelijk is om klassiek te rijden met of zonder bit is onzin dat is zo onderhand wel bewezen door zoveel personen.

Er hoeft helemaal geen discussie over gevoerd te worden omdat de definitie er al helder over is. Dát is de crux.
Dáár heeft de KNHS gelijk in en dát lijken veel ruiters die bitloos ringdressuur willen beoefenen niet te kunnen of niet te willen begrijpen.
Het ís zo, Take It Or Leave It.

De discussie is wèl nodig. En het is helemaal geen kwestie van take it or leave it. Kom nou.

Ooit, in een ver verleden, hebben een paar mensen dus bedacht dat klassieke dressuur met bit hoort, of alleen met bit mogelijk is, of wat dan ook.
Daar hebben we inmiddels geen boodschap meer aan. Het bit is een overbodig en onnodig obstakel in de paardenmond. Punt.

Waar de klassieke dressuur voor staat, wat men wil zien, bewerkstelligen, bereiken etc, dat kan allemaal zonder bit. En het wordt tijd dat zowel de FEI als de KNHS dit anno 2007 gaan inzien. Boos!

Precies. 2 jaar geleden moest een bit bij de paarden nog minimaal 15 mm dik zijn. Nu is dat slechts 10 mm. Ook mag je nu met bepaalde Mylerbitten rijden. Dit betekent dat ze dus wel degelijk veranderingen doorvoeren.
Bitloos rijden is ook een mogelijkheid die gewoon besproken moet kunnen worden.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 10:55

germie schreef:
Precies. 2 jaar geleden moest een bit bij de paarden nog minimaal 15 mm dik zijn. Nu is dat slechts 10 mm. Ook mag je nu met bepaalde Mylerbitten rijden. Dit betekent dat ze dus wel degelijk veranderingen doorvoeren.
Bitloos rijden is ook een mogelijkheid die gewoon besproken moet kunnen worden.

Ja, want ook daar kun je regels over opstellen. Want een B ruiter met een hackemore met lange scharen laten rijden vind ik ook geen goed plan. Dat werkt dusdanig straf in dat het in mijn ogen met stang en trens te vergelijken is. Maar er zijn best bitloze optomingen die toegestaan kunnen worden.
Wat de verandering betreft van 15 mm naar 10 mm, daar ben ik bijvoorbeeld heel gelukkig mee. Eén van mijn paarden heeft een superklein frommelmondje. Bij een bit van 15 mm staat haar mond open, dat is voor haar gewoon te dik. En te dik werkt ook te streng in, een bit moet goed passen. Dus ik rijd dit paard met een bit van 12 mm. Ben best lang op zoek geweest, ook voor de juiste breedte maat om voor haar het beste bit te vinden. Dat is in de 30 jaar dat ik rijd, nog nooit zo lastig geweest. Dus er zijn altijd paarden die niet binnen de standaardregelgeving vallen. Gelukkig voor mij met dit paard, zijn de regels dus voor mij ten gunste veranderd.

Heidi2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 11:00

He tblijft de ruiterhand die he tzo hard en zacht kan maken als je wilt.
Maa rdressuur is in mijn ogen meer gedaan krijgen me tminder hulpen hoe verder je komt. Maar waarom moet je dan me tsporen rijden in de M en met TWEE bitten in de Z? hoe willen ze dat nu goedpraten?
En ze kunnen mij nie twijs maken dat Z ruiters zulke gevoelige handen hebben dt dat kan. Kijk maar eens op een doorsnee wedstrijd.

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 12:03

runningkawa schreef:
Maar dat wil niet zeggen dat je voor alle regels die er bestaan dispensatie kunt krijgen Lachen

En overbodig en onnodig opstakel, daar ben ik het niet mee eens
Sturen op een gevoelige neus, of achter de oren is echt niet ineens zoveel beter.
Dat is maar net wie het in handen heeft Lachen

Het hoeft ook niet per definitie beter te zijn. Behalve dat het aan de ruiter ligt, zal het ook per paard verschillen wat beter bevalt, bijv. om een medische reden. Ik blijf het echt vreemd vinden dat er niet te praten valt over bitloos rijden op wedstrijden, want voor sommigen is het wel degelijk 'beter'.

Heidi2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 12:08

Met AL die andere die dan ineens voor de deur staan bij de KNHS valt he treuze mee hoor. Er zijn gewoon weinig ruiters die op verandering uit zijn. Dus als het met bit goed gaat waarom zouden ze dan zonder gaan?
Het zijn echt uitzonderingen die dit willen op dressuurwedstrijden. En dan vaak ook noodgedwongen.
En ik wil even wat rechtzetten.
Er is niet geklaagd bij de KNHS. Even goed de intro lezen he.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 12:12

En wat ga je nu als actie ondernemen?

Heidi2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 12:16

Brieven schrijven naar diverse personen. En eerst even overleggen met instructrice hoe zij het ziet.
Maar het is nu pasen dus doe ik even niks.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 12:17

Ik vraag me af of je hier überhaupt werk van kunt maken...
Er staat namelijk ergens dat er geen dispensatie wordt verleend voor bitloos rijden om medische redenen. Als deze regel er drie jaar terug ook al was en ergens in stond wat jij behoort te kennen (dus bijvoorbeeld het reglement), had jij dus kunnen/behoren te weten dat de KNHS een fout heeft gemaakt.

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 12:19

Ik weet ook niet of je veel kans maakt. Maar het blijft iig zwaar l*llig.

Heidi2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 12:22

niet geschoten altijd mis...

Pitbull Heidi is weer wakker.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 13:08

Heidi2. Even wat rechtszetten: in de Z mag je met 2 bitten (stang en trens) starten, is niet verplicht.