Afgerekend op te weinig inpuls en tact fouten in de B !!!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Re: Afgerekend op te weinig inpuls en tact fouten in de B !!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 15:13

maar op ieder onderdeel heb je toch die fouten? Dan kost je dat in ieder onderdeel punten. Tactfouten en gebrek aan impuls zijn echt grote basisfouten en dan ben je met een 5 (= voldoende!) vaak al gematst.

En dan was het misschien 155 geworden, had je je dan veel beter gevoeld?

Ga lekker thuis door trainen, je weet nu waar het mankeert en probeer het over een paar maanden nog eens. Jij weet welk verhaal er achter zit, de jury niet, en die houdt daar - terecht - geen rekening mee.

limon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 15:25

runningkawa schreef:
Ja natuurlijk Ja
Dat is het eerste begin van de basis juist Lachen

Hoe wil je zonder impuls verder komen? Lachen
Van achter, daar begint het.

En taktfouten horen er al helemaal niet te zijn. Zeker niet bij de simpele oefeningen van de B, daar hoort een paard in balans te kunnen lopen

ja maar moet je daar dan elk onderdeel van je proef op afgerekend worden volgens jou? Ze had me ook gewoon een vier kunnen geven voor de draf bijvoorbeeld, dan komt de boodschap ook wel over toch...

HouVanStefan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 15:27

ja vind ik ook!!
Lachen
je hoeft het niet de gehele proef af te rekenen,,
1x is ook duidelijk
en als de rest goed is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 15:28

Ik vind taktfouten en impuls idd bij elk onderdeel naar voren moeten komen Ja

Dit omdat dit echt de basis van basis is.
Een paard moet altijd in takt lopen, altijd.
Ofdat nu bij een enkel onderdeel is, of bij meerdere , daarop moet aangerekend worden.

Idem met impuls.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 15:29

Kijk in je proevenboekje daarin staat het skale zoals ik eerder schreef en dat is een beoordelingcriterium voor ELK onderdeel behalve de verzameling. (dat wordt nog niet gevraagd)

Als je paard een hele pref verkanteld, wordt je daar op elk onderdeel en aan het einde ook op afgerekend.

Ik vind het terecht dat er op elk onderdeel puntenaftrek is EN bij de gangen EN bij de impuls, je kunt nu eenmaal niet punten op wat het had KUNNEN zijn of wat het zou kunnen worden.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 15:30

Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Nu is het tenminste duidelijk dat deze combinatie echt niets te zoeken heeft in de wedstrijdring. En nee, de boodschap komt zeker niet over als het maar op 1 onderdeel gegeven wordt. Bovendien is het natuurlijk niet alleen de draf waarin impuls en tact gevraagd wordt.

Overigens zou ik best weleens een recente foto ( misschien zelfs van de wedstrijd ) van dit paard willen zien.

HouVanStefan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 15:31

ja idd een foto zou ik ook wel willen zien!!
dan kunnen we is kyken Lachen

Lielle

Als ze dat zouden doen, zou je zwaar bevoordeeld worden boven een combinatie die alleen een keer in de middendraf een tactfout laat zien en daarvoor een 4 krijgt, terwijl in jouw proef in vrijwel alle onderdelen (zo lees ik je bericht) tactfouten zaten.

Lees voorin je dressuurboekje eens het stuk over het skala door en de argumenten waarom je een 5/6/7 krijgt voor een oefening.

Raket, gamma

/add
tactfouten (en in mindere mate impuls) kun je lastig beoordelen op een foto.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 26-02-07 15:38, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Op de foto zie je toch geen takt?
Impuls een beetje Lachen

HouVanStefan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 15:32

daarom
maar dan kn je wel een beetje en beeld zien hoe het is,,,
mss heeft ze wel een klein filmpje,,

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 15:36

en volgens mij is het helemaal aan haar of ze dat hier wil plaatsen Knipoog zodat iedereen nog eens de fouten kan gaan zoeken Haha! Ik denk dat veel mensen hebben proberen uit te leggen dat dit helemaal niet zo raar gejureerd is, en het is aan TS om te bepalen wat ze ermee doet.

Vadisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 15:37

Als je alleen op het punt draf een laag cijfer krijgt voor impuls/tactfouten, dan kun je met een paard die er eigenlijk nog niet klaar voor is toch dikke winstpunten halen, dat klopt toch ook niet?

En komt de boodschap dan nog over, nee najuist zullen er dan nog meer mensen al beginnen aan wedstrijden met een paard die er nog lang niet klaar voor is.

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 15:39

Opaal schreef:
runningkawa schreef:
Ja natuurlijk Ja
Dat is het eerste begin van de basis juist Lachen

Hoe wil je zonder impuls verder komen? Lachen
Van achter, daar begint het.

En taktfouten horen er al helemaal niet te zijn. Zeker niet bij de simpele oefeningen van de B, daar hoort een paard in balans te kunnen lopen

ja maar moet je daar dan elk onderdeel van je proef op afgerekend worden volgens jou? Ze had me ook gewoon een vier kunnen geven voor de draf bijvoorbeeld, dan komt de boodschap ook wel over toch...

Wij zitten er niet om "boodschappen"te brengen, maar om een proef te beoordelen. En elk onderdeel van die proef krijgt een cijfer naar het getoonde. Elk onderdeel dat er iets "fout" gaat, krijg je aftrek, en zeker bij tactfouten gaat dat (nogmaals) héél hard. Voor iedereen tellen dezelfde regels, en dat is wel zo prettig. We kunnen dus geen uitzonderingen maken. En dat het heel vervelende ervaring is geweest, is eigenlijk niet bij de jury te leggen. Jij maakt namelijk de keuze om met een paard wat nog niet klaar is te starten. Goede les voor de volgende keer.Praat met je instructie, en neem er lering uit.Juryleden zitten er niet om je te pesten, ze voeren alleen de regels van de KNHS uit.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 15:44

janderegelaa schreef:
Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Nu is het tenminste duidelijk dat deze combinatie echt niets te zoeken heeft in de wedstrijdring. En nee, de boodschap komt zeker niet over als het maar op 1 onderdeel gegeven wordt. Bovendien is het natuurlijk niet alleen de draf waarin impuls en tact gevraagd wordt.

Overigens zou ik best weleens een recente foto ( misschien zelfs van de wedstrijd ) van dit paard willen zien.

Ik denk dat jan graag een foto zou willen zien om een beetje te kunnen beoordelen hoe slap het paard idd is en welke indruk hij maakt (als happy athlete Haha! )

limon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 15:50

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 15:51

erg moeilijke foto om te beoordelen maar mn achter komt hij toch niet erg slap over.

EsSther

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 15:52

hij komt op deze foto op mij ook niet slap over, neemt ruime pas.
wellicht valt hij uitelkaar omdat hij zo groot is, en maakt dat taktfouten! veel overgangen blijven rijden!

limon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 15:59

EsSther schreef:
hij komt op deze foto op mij ook niet slap over, neemt ruime pas.
wellicht valt hij uitelkaar omdat hij zo groot is, en maakt dat taktfouten! veel overgangen blijven rijden!

ja dat is ook zo, valt gauw uit elkaar maar heeft verder een super ruime pas. Als je band van de wedstrijd bekijkt is het ook gewoon ver gezocht met die inpuls maar goed die kan ik helaas niet laten zien. Ik vind het verder ook wel goed.... Zijn grootste probleem is op het moment zijn balans maar dat mag als je zo groot bent en gigantische in de groei bent denk...

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 16:01

Ik vind hem er ook niet erg 'uitelkaar gevallen' of slap uitzien.
Maar wat Lielle al zegt, foto is moeilijk te beoordelen.
Tactfouten ontstaan vaak door gebrek aan impuls.

Misschien heb je hem te voorzichtig gereden in de proef.
De tweede proef had je idd beter niet kunnen starten, maar dat is een goede leer voor de volgende keer.
Als het een paard is met een wat trager bewegingsmechanisme wordt dit vaak aangezien voor een gebrek aan impuls, maar de taktfouten wijzen erop dat hij idd niet voldoende impuls had.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 16:04

Hm, mijn net geschreven tekst is weg.

Wsl vindt hij het met zijn lange lijf moeilijk om aan elkaar te blijven lopen en komt hij dan te veel op de voorhand. Als hij dan moe is, gaan die benen elkaar in de weg zitten en krijg je al snel tactfouten.

Thuis lekker doorwerken, veel - kleine - overgangen rijden en vooral niet te groot door de bak laten sjouwen! Succes met hem.

Ik heb trouwens ook een Flemmingh, maar die heeft totaal niets van de jouwe weg. Juist niet zo groot, en vooral wat te heet.

limon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 16:08

Lielle schreef:
Hm, mijn net geschreven tekst is weg.

Wsl vindt hij het met zijn lange lijf moeilijk om aan elkaar te blijven lopen en komt hij dan te veel op de voorhand. Als hij dan moe is, gaan die benen elkaar in de weg zitten en krijg je al snel tactfouten.

Thuis lekker doorwerken, veel - kleine - overgangen rijden en vooral niet te groot door de bak laten sjouwen! Succes met hem.

Ik heb trouwens ook een Flemmingh, maar die heeft totaal niets van de jouwe weg. Juist niet zo groot, en vooral wat te heet.

Ik had op jou tekst gereageerd maar blijkbaar niet goed gegaan!

limon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 16:32

Kafue schreef:
Grote paarden hebben simpel gezien veel en veel meer tijd nodig om volwassen en sterk te worden in botten en bespieering dan kleine paarden.
Ik ken flemingh niet zo maar grote paarden ken ik wel. Die van ons zijn respectievelijk 1.74, 1.76 en 1.84 en uit ervaring weet ik gewoon dat zij veel meer tijd nodig hebben om sterk te worden dan anderen. Daar helpen oefeningen mischien wel mee maar je kunt ze niet overhaasten.
Die kleine van mij van 1.74 was pas met 10 echt af.

In ieder geval is takt echter wel het begin en de basis dus heel erg belangrijk vooral voor die grote lummels die moeten echt leren dat ze vier benen hebben en niet vijf. En dat ze actief doorlopen.
Nu kan ik me voorstellen dat de jury er over valt als het paard taktfehlers maakt of zonder impuls lopen. Want wat niet in je hand loopt dat werkt ook niet.
En dat wat niet werkt hoort niet in de proef.

Ik kan me voorstellen dat je teleurgesteld bent. Ataxie roepen foei jongens pas op je woorden. ataxie is een ongeneeselijke ziekte, en aan een gebrek aam impuls en takt kun je geen ataxie dioagnostiseren.
Bovendien als een ataxie patient alleen maar taktfouten zou maken, dan hoeven 95% van de patienten toch ook niet naar de paardenhemel.

Voor de eigenaresse van het paard zie er op toe dat je paard ruim voldoende te eten krijgt want daar schot het bij de meeste pensionstallen aan. Een standaard rantsoen is noet voldoende voor die kastelen. Zorg dat je hem sterk maakt, dan denk ik aan overgangen, cavaletti en rijd met hem in het bos probeer heuveltjes te rijden dat je zijn achterhand sterkt en rijd hem telkens goed actief naar voren dat die achterhand gaat marcheren.
Sucses. en zolang hij niet sterk genoeg is niet in de proef starten.

In dit bericht kan ik me helemaal vinden, hij heeft gewoon tijd nodig! Kan dit wel gaan overhaasten maar schiet niet op. Ik rij hem flink voorwaard en actief in zijn trainig waar hij gewoon nog heel veel moeite mee heeft dit een 30/45 min. vol te houden, zeker om daarin zijn balans te behouden. Vandaar ook dat ik hem om de dag rij om weer bij te kunnen tanken en zijn hoofd leeg te maken. Volgens mijn instructrische moet ik dat voorlopig ook nog volhouden.

Dat verhaal over ataxtie.....ja wat moet ik daar op zeggen, ik heb mijn vorige paard daardoor naar de paardenhemel gebracht dus....

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 16:40

Ataxie geloof ik niet zo. Ik denk dat je je paard niet zozeer voorwaarts moet rijden de hele tijd maar gewoon heel veel overgangen moet rijden en balkjes draven. Dáár wordt hij sterk van. Heel veel succes.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 16:41

dat denk ik ook. Door ze alleen maar groot te laten rondsjouwen, verbetert de impuls ook niet. Die krijg je wel door overgangen te rijden.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 16:42

Ik zou het voorwaarts niet teveel overdrijven als ik je verhaal zo lees. Juist een groot bewegend paard moet leren om actief te blijven en sterker te worden in klein bewegen.
30/45 minuten werk is zat voor de meeste paarden. Maar zorg dan wel dat hij iedere dag nog een paar uur vrij kan bewegen.