Meedoen om te winnen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

OemmiejO

Re: Meedoen om te winnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 01:06

Ik rijd voor de lol mee, maar ook om te winnen. Lachen Als mensen alleen voor het winnen meerijden, moeten ze dat lekker zelf weten vind ik.

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 01:23

Ik rij wel mee om te winnen, maar niet zoals de meesten zouden denken als je het zo zegt. Winnen is voor mij ook tevrede zijn over mezelf, m'n paard en m'n proef. Dat staat natuurlijk stipt op één. Een winstpunt als bevestiging is natuurlijk ook een overwinning. En sta je dan toch op de eerste plaats? Dan vind ik dat alleen maar mooi meegenomen Knipoog

Tuurlijk zijn er zat mensen die alleen maar willen winnen, maar dat is denk ik in iedere sport zo. Ik vind het persoonlijk jammer, omdat dit meestal gepaard gaat met jaloezie en afgunst.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 07:23

als je echt alleen maar voor het goede gevoel rijdt kun je beter thuis blijven. Een stuk goedkoper iig. Ik rijd altijd om zo goed mogelijk te presteren, en bij voorkeur 1e te worden.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 08:11

Kathleen_vW schreef:
omdat dit meestal gepaard gaat met jaloezie en afgunst.

Dat heeft meer met karakter van iemand te maken dan met wel of niet willen winnen.
Jaloezie en afgunst ontstaan door onzekerheid, iemand die vertrouwen in zichzelf heeft hoeft niet jaloers of afgunstig te zijn.

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 08:13

Ik rijd wedstrijden ook niet voor het winnen,
Voor de lol en om wat verder te komen, Knipoog

Natuurlijk is het wel leuk als je wint, maar van mijhoeft het niet perzee hoor,;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 09:05

Ik heb heel vaak gewonnen, maar kom er zeker niet om te winnen hoor!! zeker nu ik zelf een jonge pony rijd en dan mag je er al helemaal niet vanuit gaan. het kan altijd slecht gaan. ben altijd supper blij als ik 2e ofzo ben, maakt mij echt helemaal niks uit!

Sannum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 10:53

gekke_koei schreef:
tuurlijk is het een samenspel tussen mens en dier, maar ik bedoelde het op de manier van, dat ik dan een paard met meer mogelijkheden moeten kopen en jonger paard.
willem kan niet meer en beter dan hij nu doet en dat is gewoon middenmoot of rijensluiter. en dat vind ik prima.. heb niet de ambitie om zo hoog mogelijk te eindigen.

en de laatste 3 wedstrijden(2 x knhs en 1 x fnrs) heb ik allemaal fijn gereden.. waarom?? omdat ik voor het eerst na 4 jaar mijn spanning omtrent wedstrijden heb kunnen laten vallen. zo relaxt heb ik nog nooit gereden. willem loopt super ophet moment en voor ons is dat dus 3 punten en een promotie bij de fnrs (en een 1e plek Knipoog ) waard.

maar goed, dit is mijn 1e eigen paard, ben nooit verder geweest dan wat ik nu rij Haha! dus tja.. kan verder niet spreken van een ervaren Z paard of een jong paard Haha!

mijn lol zit hem in groeien naar niveaus met mijn paard. dit doen wij samen. we hebben beide net zoveel wedstrijdervaring. ik hoef niet te bewijzen voor een ander dat ik kan rijden. degene die willem kennen uit zijn manegetijd hadden al bewondering toen ik mijn L1 debuut bij ze maakte. en als er mensen tijdens een wedstrijd(mijn vriend is altijd ringmeester) intresse in willem tonen wordt zijn verhaal verteld en krijg ik complimenten. het feit dat hij nog steeds met de jonkies mee kan doen, daar haal ik mijn bewijs uit dat we het goed doen... dat ik nog steeds punten scoor, zelfs na die rot tijden, daar haal ik mijn lol uit.

maar 1 ding.. degene die voor de 1e prijzen gaan zijn lang niet zo aardig tijdens het losrijden heb ik bij ons al gemerkt,maarja.. misschien ligt dat in mijn aard om een wildvreemde succes te wensen als ik de ring uit kom of te vragen of het goed is gegaan.
dat zal dan vast wel komend oordat ik niet zo serieus ben en niet voor de prijzen ga
:+

Ik wens altijd de gene die voor mij moet succes, en maak ook altijd een praatje met iemand tussen de proeven door, en tijdens het in/uit stappen. Zal misschien ook per regio verschillen, maar ik vind dat je het een stuk gezelliger hebt als je even de moeite neemt om een praatje te maken.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 10:58

Lielle schreef:
als je echt alleen maar voor het goede gevoel rijdt kun je beter thuis blijven. Een stuk goedkoper iig. Ik rijd altijd om zo goed mogelijk te presteren, en bij voorkeur 1e te worden.

Inderdaad, het is te duur om op wedstrijd te gaan 'om alleen maar voor de lol een rondje te rijden'. Als ik ga, dan ga ik om te winnen. Maar dat wil niet zeggen dat ik geen lol kan beleven aan wedstrijd rijden. Juist de ambitie om iets te bereiken, geeft mij het plezier in de sport.
Het dagelijkse plezier van met paarden bezig staan, staat daar los van, daar heb ik geen wedstrijden voor nodig.

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 11:21

Tuurlijk is er zat ambitie om verder te komen, maar ik ben niet blij met een winstpunt en een eerste plek als ik zelf but gereden heb, dan heb ik liever een fijn gevoel, daar kan ik op bouwen.

Citaat:
Juist de ambitie om iets te bereiken, geeft mij het plezier in de sport.

Hier ben ik het mee eens Knipoog Maar iets bereiken betekend in elk geval voor mij niet altijd de eerste plaats.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 11:24

Eens. Maar een supergevoel en laatste staan met k* punten is ook niet leuk.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 11:28

Bij mij gaat het een niet zonder het ander:

Karin schreef:
Ik rijd wedstrijden om de grenzen van mij en mijn paard te verleggen. Om een steeds betere prestatie neer te zetten op een steeds hoger niveau. Word ik daarmee eerste, dan is dat leuk meegenomen. Maar een overwinning is voor mij het behalen van een nieuwe mijlpaal en niet zozeer de hoogste plek in het klassement.

Oh ja, het allerbelangrijkste is het plezier dat ik in de sport heb. Nee, sterker nog: het plezier dat mijn paard in de sport heeft. Pas dan heb ik er ook plezier in en pas dan kunnen prestaties worden neergezet.

En eindig ik om wat voor reden dan ook onderaan, dan is het jammer maar helaas, volgende keer beter.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 11:32

Maar dat is voor mij ook geen probleem: ik kan tegen mijn verlies. Ik ga om te winnen, maar als dat niet lukt, dan lukt het niet en ga ik daar geen weken over zeuren ( of uren, dat slik je en dan ga je weer verder ). Als je niet tegen je verlies kan, kan je volgens mij uberhaupt geen lol hebben in sport.
En over een rotgevoel en toch eerste worden, dan heb ik misschien niet al mijn doelen bereikt ( lekker rijden en winnen ), maar in ieder geval één. Als ik goed rijd en ik heb rotpunten geldt precies hetzelfde, één doel in ieder geval bereikt. Maar toch ga ik nog elke keer voor de prijzen op pad, lekker rijden kan ik thuis ook ( en rot rijden ook btw Haha! )

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 11:50

Sannum schreef:
Ik start om te winnen. Althans, die hoop heb ik. Jullie kunnen mij niet wijs maken dat jullie met een goed gevoel naar huis gaan als je voor jou gevoel een fantastische proef hebt gereden en je staat laatste. Je rijdt wedstrijden om je te meten met anderen van jouw niveau. Als je het voor het plezier doet, kun je beter het bos in gaan.
Natuurlijk heb ik ook dagen dat het gevoel belangrijker is dan de punten, maar als mijn gevoel goed is, hoop ik op een prijs.

En in de B is het misschien nog een ander verhaal, dat doe je met jonge paarden om ervaring op te doen en dergelijke,maar zeker de mensen in de L en hoger, die starten naar mijn idee niet voor de leuk. Dat zal misschien de instelling zijn, maar ik weet zeker dat je baalt, wanneer je voor jouw gevoel ondergewaardeert wordt!

Hier ben ik het grotendeels mee eens. Ook ik start met de hoop dat ik mijn concurrenten kan verslaan en dat ik zo hoog mogelijke punten rijd. Als ik fouten maak tijdens de proef kan ik daar inderdaad behoorlijk van balen, omdat ik beter had kunnen doen.
Ik ben overigens niet zo'n type die, als er iets fout gaat, het paard verrot scheldt of de voorlezer. Ik zoek mijn fouten bij mezelf en probeer die te verbeteren voor de volgende keer.
Het is naar mijn idee ook beter als je boven aan mee rijdt en je haalt hoge punten, dan dat je steeds krap aan een wp rijdt en over moet terwijl je de volgende klasse nog niet goed aan kunt.
Ik ben nu net met mijn paard begonnen, heb net de eerste wedstrijd gehad. Ik had zelf een heel goed gevoel maar ik kreeg 178 punten en ik stond op de 5e plaats. De 5e plaats is prima voor een eerste keer, maar ik baalde van de punten.
Het gevoel is voor mij wel belangrijker dan de punten, als ik een verschrikkelijke proef neer zet en ik haal goede punten, ben ik daar minder blij mee dan als ik een goede proef neer zet met goede punten.
Ik doe mee om resultaten te halen, dat is naar mijn idee het doel van wedstrijden. Als ik alleen mee deed voor het goede gevoel, bleef ik wel thuis. Dat kan ik thuis tijdens het trainen ook hebben.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 11:53

Precies, dat verwoordt exact hoe ik erover denk.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 11:55

Ach, wat een valse bescheidenheid van die mensen die zeggen dat het ze niet om het winnen gaat. Meestal zijn het ook de mensen die eigenlijk nooit kans maken op een eerste prijs die zeggen dat het niet gaat om het winnen. Het is makkelijker om te zeggen dat het je niet gaat om het winnen dan toe te geven dat je gewoon niet goed genoeg bent om af en toe eens bovenaan te eindigen.

Winnen is geweldig en winnen is verslavend. Er is niets mooiers dan het oranje lintje gepaard met een fiks aantal punten in ontvangst te nemen. Het liefst in het bijzijn van zoveel mogelijk mensen zodat iedereen ziet hoe goed jij gereden hebt. Degene die zegt dat dat niet zo is, jokt Clown Iedereen vind het mooi om erkenning te krijgen voor een goede prestatie, voor jarenlange training, voor al die moeite die je ervoor gedaan hebt. Wat is daar mis mee? Mag je niet trots zijn als je goed gereden/gewonnen hebt? Ik snap niet wat er mis is met willen winnen?

Als je niet de wil hebt om te winnen, en dus de wil hebt om een goede prestatie neer te zetten, dan heb je niet echt de mentaliteit om op wedstrijd te gaan. Van een goede training thuis kun je ook een goed gevoel krijgen, dus voor dat gevoel hoef je niet op wedstrijd te gaan. En wat heb je aan sprokkelwinstpunten als je nooit eens wint? Als je nooit eens een keer bovenaan eindigd met een fiks aantal punten dan heb je eigenlijk al helemaal niks te zoeken in een hogere klasse.

Als ik op wedstrijd ga, dan ga ik niet voor een plaats in de middenmoot. Ik wil het liefst winnen, en als ik niet win dan vind ik dat jammer. En niet dat ik het een ander niet gun hoor. Maar ik ga dan wel bij mijzelf te raden en probeer mij thuis in de training zo te verbeteren dat ik de volgende keer wel kan winnen, of in de prijzen kan komen. Op wedstrijd gaan is leuk, dat staat voorop. Maar met een lintje naar huis gaan is nog veel leuker! Ik snap niet wat mensen eraan vinden om altijd maar in de middenmoot of onderaan te eindigen. Als mij dat zou overkomen dat zou ik eens een tijdje niet starten en thuis lekker gaan trainen...

Kathleen_vW schreef:
Tuurlijk is er zat ambitie om verder te komen, maar ik ben niet blij met een winstpunt en een eerste plek als ik zelf but gereden heb, dan heb ik liever een fijn gevoel, daar kan ik op bouwen.

Eerlijk gezegd komt het bij mij zelden voor dat ik eerste sta en flut heb gereden. Het komt wel eens voor dat ik fijn heb gereden en er niet bij zit. Dan is er ook geen man overboord hoor, maar toch had ik het leuker gevonden als ik er bij had gezeten.

gekke_koei schreef:
ik hoef niet te bewijzen voor een ander dat ik kan rijden.

Waarom ga je dan op wedstrijd om je te laten beoordelen door een jury? Een proef rijden voor een jury is niets meer/minder dat laten zien dat je allen onderdelen beheerst. Jezelf bewijzen dus.

gekke_koei schreef:
maar 1 ding.. degene die voor de 1e prijzen gaan zijn lang niet zo aardig tijdens het losrijden heb ik bij ons al gemerkt,maarja..

Dus iedereen die niet aardig is tijdens het losrijden wint een eerste prijs? Als het zo makkelijk was...
Dat vind ik echt nergens op slaan en volgens mij heeft die stelling echt meer te maken met je eigen onzekerheid en omdat je je misschien wel geimponeerd voelt door mensen die beter kunnen rijden dan jij.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 11:57

gekke_koei schreef:
maar 1 ding.. degene die voor de 1e prijzen gaan zijn lang niet zo aardig tijdens het losrijden heb ik bij ons al gemerkt,maarja.. misschien ligt dat in mijn aard om een wildvreemde succes te wensen als ik de ring uit kom of te vragen of het goed is gegaan.
dat zal dan vast wel komend oordat ik niet zo serieus ben en niet voor de prijzen ga Clown

Dit vind ik echt een belachelijke opmerking! Ik wens zelf ook andere mensen succes en vraag aan vreemden hoe het is gegaan! En dat is niet met de hoop te horen dat het slecht ging! Ik kan net zo goed blij zijn voor een ander als voor mezelf. Je kunt elkaar misschien juist tips geven en elkaar helpen.
Afgelopen concours kwam er een wildvreemde naar mij toe om te zeggen dat ze me had zien rijden en dat ze het super vond! Dat vond ik zo leuk en atent van haar! Echt super om te horen! En ook zij ging naar concours om resultaten te behalen en niet alleen voor de lol.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 11:59

jasmijn78 schreef:
Ach, wat een valse bescheidenheid van die mensen die zeggen dat het ze niet om het winnen gaat. Meestal zijn het ook de mensen die eigenlijk nooit kans maken op een eerste prijs die zeggen dat het niet gaat om het winnen. Het is makkelijker om te zeggen dat het je niet gaat om het winnen dan toe te geven dat je gewoon niet goed genoeg bent om af en toe eens bovenaan te eindigen.

Wat dat betreft ben ik het volledig eens met Gekke Koei:

Als het mij om het winnen zou gaan, dan had ik wel een beter paard gekocht. Haha!

Maar goed, ik rijd geen dressuur, dus een discussie over punten en winstpunten en niet in een bepaalde klasse thuishoren is eigenlijk op mij niet van toepassing. Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 12:03

Ik zal ook inderdaad niet gaan crossen/springen/dressuren met een paard dat daar geen kwaliteiten voor heeft. Niet eerlijk tegenover het paard en niet leuk voor mezelf.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 12:05

Ik ook niet, daar zou ik echt geen bal aanvinden.

Soniador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 12:06

jasmijn78 schreef:

Winnen is geweldig en winnen is verslavend. Er is niets mooiers dan het oranje lintje gepaard met een fiks aantal punten in ontvangst te nemen. Het liefst in het bijzijn van zoveel mogelijk mensen zodat iedereen ziet hoe goed jij gereden hebt. Degene die zegt dat dat niet zo is, jokt Clown Iedereen vind het mooi om erkenning te krijgen voor een goede prestatie, voor jarenlange training, voor al die moeite die je ervoor gedaan hebt. Wat is daar mis mee? Mag je niet trots zijn als je goed gereden/gewonnen hebt? Ik snap niet wat er mis is met willen winnen?

Als je niet de wil hebt om te winnen, en dus de wil hebt om een goede prestatie neer te zetten, dan heb je niet echt de mentaliteit om op wedstrijd te gaan. Van een goede training thuis kun je ook een goed gevoel krijgen, dus voor dat gevoel hoef je niet op wedstrijd te gaan. En wat heb je aan sprokkelwinstpunten als je nooit eens wint? Als je nooit eens een keer bovenaan eindigd met een fiks aantal punten dan heb je eigenlijk al helemaal niks te zoeken in een hogere klasse.

Als ik op wedstrijd ga, dan ga ik niet voor een plaats in de middenmoot. Ik wil het liefst winnen, en als ik niet win dan vind ik dat jammer. En niet dat ik het een ander niet gun hoor. Maar ik ga dan wel bij mijzelf te raden en probeer mij thuis in de training zo te verbeteren dat ik de volgende keer wel kan winnen, of in de prijzen kan komen. Op wedstrijd gaan is leuk, dat staat voorop. Maar met een lintje naar huis gaan is nog veel leuker! Ik snap niet wat mensen eraan vinden om altijd maar in de middenmoot of onderaan te eindigen. Als mij dat zou overkomen dat zou ik eens een tijdje niet starten en thuis lekker gaan trainen...

Kathleen_vW schreef:

Eerlijk gezegd komt het bij mij zelden voor dat ik eerste sta en flut heb gereden. Het komt wel eens voor dat ik fijn heb gereden en er niet bij zit. Dan is er ook geen man overboord hoor, maar toch had ik het leuker gevonden als ik er bij had gezeten.

gekke_koei schreef:
ik hoef niet te bewijzen voor een ander dat ik kan rijden.

Waarom ga je dan op wedstrijd om je te laten beoordelen door een jury? Een proef rijden voor een jury is niets meer/minder dat laten zien dat je allen onderdelen beheerst. Jezelf bewijzen dus.

gekke_koei schreef:
maar 1 ding.. degene die voor de 1e prijzen gaan zijn lang niet zo aardig tijdens het losrijden heb ik bij ons al gemerkt,maarja..

Dus iedereen die niet aardig is tijdens het losrijden wint een eerste prijs? Als het zo makkelijk was...
Dat vind ik echt nergens op slaan en volgens mij heeft die stelling echt meer te maken met je eigen onzekerheid en omdat je je misschien wel geimponeerd voelt door mensen die beter kunnen rijden dan jij.

Ik ga niet om te winnen.Ik wil gewoon resultaat bereiken en hogerop geraken en daarvoor moeten de prijzen niet aan de venster uitpuilen.
Ik vind het fout dat je zegt dat mensen die niet gaan om te winnen dat die ook nooit zullen winnen.
Nu je het zegt,wat ben ik toch raar.Ik ga helemaal niet om te winnen maar toch ben ik 11 februari 2x eerste geworden met 68 en 66 %
Tjee,raar he
Ik durf toe te geven dat ik kan rijden en ik eindig ook vaak bovenaan.Maar je moet ophouden met zo iets te zeggen over mensen.
Ik train ook hard,5x per week met de hulp van mijn instructeur,ik doe me ook al de moeite van de wereld en ik probeer ook aan mijn zwakkere punten te werken en ik vind het ook prachtig als ik dan voor al die moeite wordt beloond.
Ik eindig ook nooit laatste of ergens in het midden,meestal bij de eerste 5.
En trouwens ik heb wel de wil om te winnen.Ik wil ook zo goed mogelijk worden.
En als ik niet win,er zijn nog 1001 wedstrijden om mee te rijden.

Amonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 12:16

Hier zal tog iedereen een andere mening over hebben en wordt tog niemand het met elkaar eens..
Toen ik wedstrijden reed met mijn pony ben ik wel afgeknapt op mensen die gaan lopen zeiken over hun punten enz..

Je weet van te voren dat je mee doet aan een Jurysport en dat meningen verschillen..
En dan vooral die ouders die lopen te schreeuwen vanaf de kant en bij het losrijden overal tussendoor lopen en meoten laten weten hoe duur hun paardje wel niet was..
DAT vind ik arrogant..

maar tuurlijk mag je rijden om te winnen en dat wil niet zeggen dat je arrogant bent ofzo maar er zijn ook egt wel mensen die rijden voor hun plezier en een prijs is mooi mee genomen.. en die wel tevreden zijn als ze lekker hebben gereden en geen prijs hebben..
en dat wil egt niet zeggen dat je er niet voor uit durft te komen omdat je niet goed genoeg bent.. dat slaat tog nergens op

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 12:20

Maar het slaat ook nergens op om mensen die rijden om te winnen, maar uit te maken voor slechte verliezers ( want dat zijn mensen die zeiken over hun punten in mijn ogen ).
Ik vind wel dat er een taboe ligt op rijden om te winnen in de basissport, zo komt het in ieder geval bij mij over.
Je moet het allemaal maar voor je plezier doen, en vooral niet teveel kapsones krijgen. Als ik waterpolo, wil ik toch ook winnen. Daar kijkt niemand van op daar. En bij wedstrijdzwemmen ook niet, ze vinden het eerder raar als je zegt dat je wel niet gewonnen hebt, maar wel lekker gezwommen. Dan ga ik liever in het bubbelbad liggen Haha!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 12:20

Soniador schreef:
Ik ga niet om te winnen.Ik wil gewoon resultaat bereiken en hogerop geraken en daarvoor moeten de prijzen niet aan de venster uitpuilen.

Wat een gezwets! Resultaat bereiken en hogerop raken is meestal onlosmakelijk verbonden met het winnen van prijzen. Dus gewoon valse bescheidenheid als je zegt dat je wel resultaten wil halen en hogerop wil komen, maar dat je niet gaat om te winnen....

Soniador schreef:
Ik ga helemaal niet om te winnen maar toch ben ik 11 februari 2x eerste geworden met 68 en 66 %

En toen? Heb je het oranje lintje maar teruggegeven? Gezegd; geef maar aan een ander, want ik wil niet winnen? Of was je stiekum toch wel een beetje blij en hoopte je dat je de volgende wedstrijd weer zo'n resultaat neer zal zetten?

Soniador schreef:
en ik vind het ook prachtig als ik dan voor al die moeite wordt beloond.

Dus dan vind je het toch prachtig als je wint? Je doet toch niet zoveel moeite om onderaan te eindigen?

Soniador schreef:
En trouwens ik heb wel de wil om te winnen.

Zie je! Dus toch Vork

Soniador schreef:
Ik wil ook zo goed mogelijk worden.

En dat is toch alleen maar een hele gezonde instelling?

Vind je het erg als ik zeg dat je wat hypocriet overkomt?

Soniador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 12:26

Vind dat je mensen zo kwetst,net zoals in al die andere berichten die je plaatst.
Iedereen heeft hier een andere mening over.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 12:26

Lielle schreef:

Vind ik eigenlijk ook. Ja Dan hoef je sowieso geen kampioenschappen te rijden, want je moet vaak bij de hoogste plaatsen horen om door te mogen. Tong uitsteken