Als mensen alleen voor het winnen meerijden, moeten ze dat lekker zelf weten vind ik. Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Als mensen alleen voor het winnen meerijden, moeten ze dat lekker zelf weten vind ik.
Kathleen_vW schreef:omdat dit meestal gepaard gaat met jaloezie en afgunst.
gekke_koei schreef:tuurlijk is het een samenspel tussen mens en dier, maar ik bedoelde het op de manier van, dat ik dan een paard met meer mogelijkheden moeten kopen en jonger paard.
willem kan niet meer en beter dan hij nu doet en dat is gewoon middenmoot of rijensluiter. en dat vind ik prima.. heb niet de ambitie om zo hoog mogelijk te eindigen.
en de laatste 3 wedstrijden(2 x knhs en 1 x fnrs) heb ik allemaal fijn gereden.. waarom?? omdat ik voor het eerst na 4 jaar mijn spanning omtrent wedstrijden heb kunnen laten vallen. zo relaxt heb ik nog nooit gereden. willem loopt super ophet moment en voor ons is dat dus 3 punten en een promotie bij de fnrs (en een 1e plek) waard.
maar goed, dit is mijn 1e eigen paard, ben nooit verder geweest dan wat ik nu rijdus tja.. kan verder niet spreken van een ervaren Z paard of een jong paard
mijn lol zit hem in groeien naar niveaus met mijn paard. dit doen wij samen. we hebben beide net zoveel wedstrijdervaring. ik hoef niet te bewijzen voor een ander dat ik kan rijden. degene die willem kennen uit zijn manegetijd hadden al bewondering toen ik mijn L1 debuut bij ze maakte. en als er mensen tijdens een wedstrijd(mijn vriend is altijd ringmeester) intresse in willem tonen wordt zijn verhaal verteld en krijg ik complimenten. het feit dat hij nog steeds met de jonkies mee kan doen, daar haal ik mijn bewijs uit dat we het goed doen... dat ik nog steeds punten scoor, zelfs na die rot tijden, daar haal ik mijn lol uit.
maar 1 ding.. degene die voor de 1e prijzen gaan zijn lang niet zo aardig tijdens het losrijden heb ik bij ons al gemerkt,maarja.. misschien ligt dat in mijn aard om een wildvreemde succes te wensen als ik de ring uit kom of te vragen of het goed is gegaan.
dat zal dan vast wel komend oordat ik niet zo serieus ben en niet voor de prijzen ga :+
Lielle schreef:als je echt alleen maar voor het goede gevoel rijdt kun je beter thuis blijven. Een stuk goedkoper iig. Ik rijd altijd om zo goed mogelijk te presteren, en bij voorkeur 1e te worden.
Citaat:Juist de ambitie om iets te bereiken, geeft mij het plezier in de sport.
Maar iets bereiken betekend in elk geval voor mij niet altijd de eerste plaats. Karin schreef:Ik rijd wedstrijden om de grenzen van mij en mijn paard te verleggen. Om een steeds betere prestatie neer te zetten op een steeds hoger niveau. Word ik daarmee eerste, dan is dat leuk meegenomen. Maar een overwinning is voor mij het behalen van een nieuwe mijlpaal en niet zozeer de hoogste plek in het klassement.
Oh ja, het allerbelangrijkste is het plezier dat ik in de sport heb. Nee, sterker nog: het plezier dat mijn paard in de sport heeft. Pas dan heb ik er ook plezier in en pas dan kunnen prestaties worden neergezet.
) Sannum schreef:Ik start om te winnen. Althans, die hoop heb ik. Jullie kunnen mij niet wijs maken dat jullie met een goed gevoel naar huis gaan als je voor jou gevoel een fantastische proef hebt gereden en je staat laatste. Je rijdt wedstrijden om je te meten met anderen van jouw niveau. Als je het voor het plezier doet, kun je beter het bos in gaan.
Natuurlijk heb ik ook dagen dat het gevoel belangrijker is dan de punten, maar als mijn gevoel goed is, hoop ik op een prijs.
En in de B is het misschien nog een ander verhaal, dat doe je met jonge paarden om ervaring op te doen en dergelijke,maar zeker de mensen in de L en hoger, die starten naar mijn idee niet voor de leuk. Dat zal misschien de instelling zijn, maar ik weet zeker dat je baalt, wanneer je voor jouw gevoel ondergewaardeert wordt!
Iedereen vind het mooi om erkenning te krijgen voor een goede prestatie, voor jarenlange training, voor al die moeite die je ervoor gedaan hebt. Wat is daar mis mee? Mag je niet trots zijn als je goed gereden/gewonnen hebt? Ik snap niet wat er mis is met willen winnen?Kathleen_vW schreef:Tuurlijk is er zat ambitie om verder te komen, maar ik ben niet blij met een winstpunt en een eerste plek als ik zelf but gereden heb, dan heb ik liever een fijn gevoel, daar kan ik op bouwen.
gekke_koei schreef:ik hoef niet te bewijzen voor een ander dat ik kan rijden.
gekke_koei schreef:maar 1 ding.. degene die voor de 1e prijzen gaan zijn lang niet zo aardig tijdens het losrijden heb ik bij ons al gemerkt,maarja..
gekke_koei schreef:maar 1 ding.. degene die voor de 1e prijzen gaan zijn lang niet zo aardig tijdens het losrijden heb ik bij ons al gemerkt,maarja.. misschien ligt dat in mijn aard om een wildvreemde succes te wensen als ik de ring uit kom of te vragen of het goed is gegaan.
dat zal dan vast wel komend oordat ik niet zo serieus ben en niet voor de prijzen ga
jasmijn78 schreef:Ach, wat een valse bescheidenheid van die mensen die zeggen dat het ze niet om het winnen gaat. Meestal zijn het ook de mensen die eigenlijk nooit kans maken op een eerste prijs die zeggen dat het niet gaat om het winnen. Het is makkelijker om te zeggen dat het je niet gaat om het winnen dan toe te geven dat je gewoon niet goed genoeg bent om af en toe eens bovenaan te eindigen.

jasmijn78 schreef:Ach, wat een valse bescheidenheid van die mensen die zeggen dat het ze niet om het winnen gaat. Meestal zijn het ook de mensen die eigenlijk nooit kans maken op een eerste prijs die zeggen dat het niet gaat om het winnen. Het is makkelijker om te zeggen dat het je niet gaat om het winnen dan toe te geven dat je gewoon niet goed genoeg bent om af en toe eens bovenaan te eindigen.
Winnen is geweldig en winnen is verslavend. Er is niets mooiers dan het oranje lintje gepaard met een fiks aantal punten in ontvangst te nemen. Het liefst in het bijzijn van zoveel mogelijk mensen zodat iedereen ziet hoe goed jij gereden hebt. Degene die zegt dat dat niet zo is, joktIedereen vind het mooi om erkenning te krijgen voor een goede prestatie, voor jarenlange training, voor al die moeite die je ervoor gedaan hebt. Wat is daar mis mee? Mag je niet trots zijn als je goed gereden/gewonnen hebt? Ik snap niet wat er mis is met willen winnen?
Als je niet de wil hebt om te winnen, en dus de wil hebt om een goede prestatie neer te zetten, dan heb je niet echt de mentaliteit om op wedstrijd te gaan. Van een goede training thuis kun je ook een goed gevoel krijgen, dus voor dat gevoel hoef je niet op wedstrijd te gaan. En wat heb je aan sprokkelwinstpunten als je nooit eens wint? Als je nooit eens een keer bovenaan eindigd met een fiks aantal punten dan heb je eigenlijk al helemaal niks te zoeken in een hogere klasse.
Als ik op wedstrijd ga, dan ga ik niet voor een plaats in de middenmoot. Ik wil het liefst winnen, en als ik niet win dan vind ik dat jammer. En niet dat ik het een ander niet gun hoor. Maar ik ga dan wel bij mijzelf te raden en probeer mij thuis in de training zo te verbeteren dat ik de volgende keer wel kan winnen, of in de prijzen kan komen. Op wedstrijd gaan is leuk, dat staat voorop. Maar met een lintje naar huis gaan is nog veel leuker! Ik snap niet wat mensen eraan vinden om altijd maar in de middenmoot of onderaan te eindigen. Als mij dat zou overkomen dat zou ik eens een tijdje niet starten en thuis lekker gaan trainen...Kathleen_vW schreef:Tuurlijk is er zat ambitie om verder te komen, maar ik ben niet blij met een winstpunt en een eerste plek als ik zelf but gereden heb, dan heb ik liever een fijn gevoel, daar kan ik op bouwen.
Eerlijk gezegd komt het bij mij zelden voor dat ik eerste sta en flut heb gereden. Het komt wel eens voor dat ik fijn heb gereden en er niet bij zit. Dan is er ook geen man overboord hoor, maar toch had ik het leuker gevonden als ik er bij had gezeten.gekke_koei schreef:ik hoef niet te bewijzen voor een ander dat ik kan rijden.
Waarom ga je dan op wedstrijd om je te laten beoordelen door een jury? Een proef rijden voor een jury is niets meer/minder dat laten zien dat je allen onderdelen beheerst. Jezelf bewijzen dus.gekke_koei schreef:maar 1 ding.. degene die voor de 1e prijzen gaan zijn lang niet zo aardig tijdens het losrijden heb ik bij ons al gemerkt,maarja..
Dus iedereen die niet aardig is tijdens het losrijden wint een eerste prijs? Als het zo makkelijk was...
Dat vind ik echt nergens op slaan en volgens mij heeft die stelling echt meer te maken met je eigen onzekerheid en omdat je je misschien wel geimponeerd voelt door mensen die beter kunnen rijden dan jij.
Soniador schreef:Ik ga niet om te winnen.Ik wil gewoon resultaat bereiken en hogerop geraken en daarvoor moeten de prijzen niet aan de venster uitpuilen.
Soniador schreef:Ik ga helemaal niet om te winnen maar toch ben ik 11 februari 2x eerste geworden met 68 en 66 %
Soniador schreef:en ik vind het ook prachtig als ik dan voor al die moeite wordt beloond.
Soniador schreef:En trouwens ik heb wel de wil om te winnen.
Soniador schreef:Ik wil ook zo goed mogelijk worden.
Lielle schreef:als je echt alleen maar voor het goede gevoel rijdt kun je beter thuis blijven. Een stuk goedkoper iig. Ik rijd altijd om zo goed mogelijk te presteren, en bij voorkeur 1e te worden.
Dan hoef je sowieso geen kampioenschappen te rijden, want je moet vaak bij de hoogste plaatsen horen om door te mogen.