Voor de lol, of voor de prestatie?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

daNiielle_

Re: Voor de lol, of voor de prestatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 16:53

ik begon voor de lol. nu rijd ik serieus maar niet dat mijn hele paard in elkaar word gemept als hij een dagje niet goed loopt..

er rijd wel een meisje bij ons die er heilig van overtuigd is dat ze niet voor de prijzen gaat. maar als ze 1 of 2 balken heeft met springen.. echt dan heb ik medelijden met die pony..
en ook vaak: ja als ik 1e word dan krijg ik een zadel of iets anders etc. zulke mensen snap ik niet helemaal..

en dan op wedstijden die mensen die helemaal de duurste van het duurste hebben en dan komen ze het parcour niet rond en dan meteen een nieuwe pony..

ik ben al blij als ik m'n paardje wat heb geleerd! Haha!

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 17:14

@ daNiielle_
dát soort mensen bedoel ik nu Lachen
Maar die zul je hier natuurlijk niet horen Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 17:25

Ik ben hartstikke chagrijnig als ik er veel van verwachtte en het gaat vervolgens voor geen meter. Ik kan prima op wedstrijd gaan en er totaal niet klaar voor zijn en dan rij ik ook gewoon lekker relaxed rond en gaat het vaak ook veel beter dan ik verwachtte. Dan kan ik prima leven met een laatste plaats en een laag percentage. Maar als ik verwacht bovenaan te kunnen eindigen en vervolgens laat mijn paard me alle hoeken van de bak zien ben ik echt niet blij.
Toch rij ik wedstrijden voor de lol want uit die ambitie haal ik mijn lol. Mij maak je niet gelukkig met boscrossen.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 17:51

Bij mij gaat het om beide. Lachen

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 18:15

jasmijn78 schreef:
cardy schreef:
Dit is voor ons lol, als ik zonder doel moet rijden is het voor mij op een gegeven moment niet zo leuk meer.

Maar ik neem daarbij aan dat jou doel niet is om als laatste/met hele lage punten te eindigen??? En als jij in je training je basis goed voor elkaar hebt dan zal je waarschijnlijk ook meestal niet als laatste eindigen Haha!

Voor mij is het niet belangrijk hoeveelste ik wordt, als ik maar met 1, liever 2 of 3 winstpuntjes thuis komt Lachen dat vind ik helemaal geweldig.
Basis zit er iid goed erin

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 18:18

Lielle schreef:
Toevallig had ik het er met mijn crossinstructeur over. Als ik met 2 weigeringen uit de cross kom, ben ik daar helemaal ziek van. Ik heb ook geen rust voordat ik naar mijn zin heb geanalyseerd. Dat is IMO essentieel als je echt wedstrijden wil rijden, dan leer je ook van je fouten.

Ja doe ik ook vaak. Als ik gefilmd ben ga ik direct die avond nog me proefje bekijken met me protocollen erbij. Zie ik meteen wat ze bedoelde met bepaalde opmerkingen en waarom het soms fout ging. Leer ik echt super van Haha!

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 18:18

Ik doe alleen onderlinge wedstrijden op de manege, maar ik doe wel voor de lol mee..

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 18:20

Paardrijdend Nederland of wedstijdrijdend Nederland? Heb er anders nog dikke lol in hoor Knipoog.

Jadee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 16:49

Ik heb er ook gewoon lol in hoor als ik geen winst heb vind ik het niet erg ofzo...Lachen

Ik vind altijd dat mijn pony het goed heeft gedaan Lachen

En ik heb er ook lol in maar toch ben ik af en toe gespannen maar ik denk dat dat gewoon logisch is? Als er iemand naar je kijkt "hoe je rijd" moet het er toch een beetje fatsoenlijk uit zien. Daarom denk ik af en toe wel eens van O god hoe zal het gaan. Maar dat betekent niet dat ik persee wil presteren.

Ik wil gewoon me best doen, om te laten zien wat we kunnen Haha!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 12:04

Voor de lol.

Maar het is ook heel leuk om 2de en 1ste te worden en dan nog ook 2 winstpunten te rijden. Maar heb nu ook de luxe om op eigen stal te starten.

En gisteren gewoon lekker buitengereden.

Lotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 16:20

Ik rijd met beide intenties wedstrijden. Wil mezelf en mijn paard verbeteren, en om dat te meten hoe dat gaat doe ik mee aan wedstrijden. En ja hoor, nu met mijn groene paard zal je mij gerust wel eens gespannen er op zien zitten! Maar dat wil niet zeggen dat ik geen lol heb of dat ik hem in elkaar beuk als het minder goed gaat dan dat ik het graag zou hebben. Ik heb gewoon gezonde wedstrijdspanning, dat help om alert te blijven! Haha!
MissEvil schreef:
Maar als ik zie dat ze vinden dat het paard naar hun genoegen niet goed genoeg loopt, of vinden dat hij de proef niet voldoende heeft gedaan, en hem dan in mijn ogen verrot schoppen.. (ik heb al meerdere malen meegemaakt dat de ruiter ervanafstapt en vervolgens met een zweep begon te slaan, en inderdaad, dat soort mensen moeten gediskwalificeerd worden, maar hoevaak gebeurd dat??) Dan zie ik er niet echt aan dat ze er lol in hebben. Evanals als mensen (ook gewoon volwassenen hoor) beginnen te huilen als ze geen winst of prijs hebben.. Verward
En ik bedoel met omver rijden niet dat iemand zijn paard wegspringt, of iemand die toevallig zo geconcentreerd is dat diegene vergeet dat er meer mensen rijden (wat ik trouwens ook niet vind kunnen, dán moet je maar niet op wedstrijd gaan, want daar rijden nu eenmaal andere mensen).
Ik doelde meer op het doelbewust raakrijden. En ja, dat gebeurd genoeg. Of mensen die constant anderen afsnijden.. Of op de hoefslag stappen, of links geen voorrang geven..

En daarbij zijn er volgens mij ook nog een gros mensen die de welzijn van hun paard NIET voorop stellen. En dát vind ik jammer.

Als jij alleen maar dit soort wanpraktijken ziet, dan vergroot je alle slechte dingen die je ziet en vergeet je gemakshalve maar de leuke mensen die je tegenkomt! En om heel eerlijk te zijn, ik zou juist geen lol meer in wedstrijden hebben als ik alleen maar wanpraktijken zou zien, en dat lijkt bij jou het geval te zijn....
Misschien heb je een wat gekleurde bril op??

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 16:29

Arieskuh schreef:
ik doe het voor beide.
ik heb nou net lol in het serieuze rijden, dat ik daar weer iets mee bereik Lachen

zeker mee eens..
Wil idd ook presteren..dit vereist fanatieke training, die (als het goed is) resulteert in leuke punten evt prijzen..Mocht dit niet zo zijn..Kritisch bijstellen..verder trainen..en dan alsnog die punten innen..
Maar de lol zit wel inbegrepen in al dit getrain..en dan uiteindelijk toch tot je doel komen..nl beter worden! En dus nog meer genieten wat mij betreft.

Je bent toch dagelijks met je paard bezig (lijkt mij wel een "lol factor") en je hebt wel een doel (nl presteren op je wedstrijd, laten zien wat jij en je paard in huis hebben)

loon_corr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 17:18

Ik rij natuurlijk voor de lol. zoals de meesten hier wel doen.
Maar als ik idd met 170 punten of minder naar huis ga.
zie ik de lol er niet van in.

renaatjee17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 19:44

ik doe gewoon voor de lol maar win dan ook bijna nooit Tong uitsteken

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 22:52

Ik rijd serieus en zorg ervoor dat het lollig word ;-} Neehoor als ik tevreden ben dan is het goed,en ik ben tevreden als het paard lekker loopt en braaf is.Dan is ie ook fijn bewerkbaar en kan ik een goede proef neerzetten.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 13:29

ik ben zo gespannen voor wedstrijden dat ik me afvraag of ikhet voor de lol doe.
en dan denk ik ja, want ook mij en willem maak je niet blij met buitenrijden alleen.
maar ik vind het leuk om winst te halen, maar heb ik hem niet, dan niet, heb nog nooit echt meegemaakt dat de scores niet eerlijk waren. ik ben wederom weer gestegen afgelopen wedstrijd qua punten en ik ga zondag weer testen of ik weer meer geleerd heb van mijn vorige proef Haha!
heb nl voor de verandering de wedstrijd zo goed als zonder die spanning kunnen rijden en gaf een goed reultaat Haha!
laat dat eens een les zijn geweest. ben zo onzeker gemaakt de laatste tijd, maar we kunnen het heus Haha!

SurpUn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 15:46

Ik Rij voor me lol maar het is natuurlijk altijd leuk als je vooruit gaat..! en om te bewijze en kijke of je vooruit gaat kan je weer wedstrijde rijden.. maar ik doe wedstrijden omdat ik kijk of het steeds beter met me gaat.. en als je een keer een winstpunt haalt is het natuurlijk alijd leuk! Haha! Maar deze tijd rij ik even geen wedstrijden.. en ik ga wel door met paardrijden omdat ik der plezier in heb.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 08:31

Ik rijd mijn wedstrijden puur voor de lol. Ik kan ivm studie momenteel maar 2x per week rijden (zaterdag en zondag) en ga dan af en toe op een zondag een wedstrijdje rijden. We rijden inmiddels 2 jaar in het M2, gaan 1x per twee maanden een keer op wedstrijd en als ik winst rijd ben ik heel blij, maar als Duvel naar mijn gevoel zijn best goed genoeg gedaan heeft, voor de weinige uren die we samen rijden, dan ben ik al tevreden. Ik bedoel, voor het weinige dat wij samen trainen kun je moeilijk van hem verwachten dat hij alles perfect doet. Maar er zit nog steeds verbetering in.
Ik heb een heleboel proeven gereden met punten tussen de 150 en 155 (oude proeven, dus net onder de winst) en een paar met winst. En sinds de nieuwe proeven heb ik ook alweer wat winstpunten verzameld en meestal zitten we ergens rond de 175. Ik ben daar tevreden mee, ik weet dat we beter zouden kunnen als me meer kunnen trainen, maar mijn tijd komt nog wel.
ls ik een keer een week vrij was voor een wedstrijd, ging het meteen een stuk beter.
Hij wordt overigens de rest van de week wel gereden hoor, alleen niet op M2 niveau (zou ik ook niet willen, ik wil dat wat ik met hem bereik ook door mijzelf bereikt is en niet door hem te laten trainen door iemand anders).

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 09:20

@Marije_jiplover:
Goed dat je er zo mee omgaat..!
Je ziet vaak anders..rijden ze maar paar x in de week en als ie dan niet alles perfect doet.. Stoom uit je oren
Houden dus totaal geen rekening met hun paard.. Boos!
En dat je dan toch zo af en toe winst rijd, knap hoor! Jouw tijd komt nog wel Knipoog

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 14:24

Bedankt voor het compliment.
Om heel eerlijk te zeggen, gaat het veel beter dan ik verwacht had. Ben in 9 maanden tijd destijds van de B tot de M1 gekomen (had met ander paard zelf L2 gereden, en dit paard pakte het heel makkelijk op en je kon toen nog met 5 winstpunten per klasse over). In de M1 kwamen we voor mij en Duvel op nieuw terrein. Overigens reed ik hem in die tijd ongeveer 4 keer per week en ik startte toen iets meer dan eens per twee maanden, toen had ik nog wat meer tijd. De M1 hebben we ruim een jaar over gedaan, maar heel onregelmatig gestart (en inmiddels wel minimaal tien winstpunten nodig).
Op mijn M2 debuut ben ik gevallen tijdens de kur op muziek die erbij was. Ik brak 5 ribben en liep een ingeklapte long op, dus weg zomerseizoen. Dit gebeurde in juni en pas eind augustus zat ik weer in het zadel. In de tussentijd had hij alleen maar 'beweging' gehad, geen training, dus ik moest echt weer een heel stuk op nieuw beginnen. Heb het jaar daarop pas weer gestart en dat is nu twee jaar geleden ongeveer.
En inmiddels dus erg druk met mijn studie gekregen, dus steeds minder tijd om te rijden. Maar hij blijft zijn best voor me doen, hij wil eigenlijk altijd wel werken. Ik rijd ook nog eens niet alleen maar dressuur, ik wil plezier met mijn paard kunnen maken, dus we crossen ook wel eens over het strand en we springen ook af en toe, want dat vindt Duvel stiekum veel leuker dan dressuur.
En toch zit ik nog steeds op het moment te wachten dat hij zegt: ik stop ermee, doe het zelf maar! Maar dat moment is tot op heden nog nooit gekomen!
Ben dan ook erg blij met hem. En tja, we hebben nu 7 winst in het M2, of we ooit het Z halen? Misschien wel, misschien niet, maar ik heb al die tijd in elk geval wel echt plezier aan mijn paard beleefd!

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 16:19

Ten eerste rij ik paard nog steeds voor mijn plezier. Ik vind het mooi te zien dat je steeds een stukje meer groeit in het werk en dingen steeds verbeteren.

Een stukje meting in die doelen zijn eigenlijk de wedstrijden die je dan rijdt. Hoe gaat het nu eigenlijk echt in mijn training? Het is niet helemaal in 1 lijn door te trekken, in training kan je bv. schouderbinnenwaarts verbeteren maar als je nog maar in het L2 zit zie je het natuurlijk niet terug Haha! Clown

Dus ja ik rijd wedstrijden voor mijn lol maar ook om te presteren. Het presteren opzich is dan niet zozeer altijd het winstpunt maar kan in heel andere dingen zitten. Met ontspanning rond kunnen rijden, daarna met wat meer aanspanning/ontspanning zodat het wat flitsender gaat. Die ene oefening die steeds de mist in gaat. Meer op het achterbeen, meer kunnen strekken in draf of galop of wat dan ook.

Winstpunt of prijs zijn dan leuke beloning en maken het wel leuker omdat je bevestigting krijgt dat het goed gaat. Zou ik steeds heel slecht rijden qua punten en qua gevoel, lekker eerst thuis doortrainen.

Echter aan mijn gezicht kan je niet aflezen dat ik er lol in heb, maar dat zie je thuis als ik aan het trainen ben ook niet Haha! Dat heet opperste concentratie Clown

De excessen heb je altijd, is heel naar, maar dan kan je niet iedereen over een kam scheren!

Marritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 18:25

Wedstrijd rijden deed ik in het begin wel echt helemaal voor de lol, maar na een tijdje heb ik toch wat meer ambities gekregen, ook doordat het niet echt altijd even goed lukte, nu ga ik er wel echt ook voor om een winstpunt te halen (anders natuurlijk ook wel). Op wedstrijd gaat het niet altijd even goed (mijn paard heeft volgens mij last van wedstrijdstress Clown maar langzamerhand went dat wel gelukkig), in het begin vond ik dat niet erg, maar hoe langer je wedstrijd rijdt, hoe beter het in de training gaat en hoe hoger mijn verwachtingen zijn, en dat is dan soms wel vervelend als dat anders uitpakt Vork

Toch vind ik het er om gaan dat ik fijn heb gereden, en eigenlijk heb ik ook wel altijd een winstpunt als ik zelf een fijn gevoel heb. Maar ik rijd paard voor de lol. Lachen

Ik heb ook wel een tijdje gehad dat ik er echt geen plezier meer in had en toen wilde ik eigenlijk wel stoppen, gelukkig ben ik niet gestopt, het gaat nu weer steeds beter en dan stap ik ook met een goed gevoel van mn paard af Knipoog

Ik vind dus het plezier nog wel belangrijker, maar bij wedstrijd rijden hoort prestatie natuurlijk ook Ja

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 19:35

Marije_jiplover schreef:
En tja, we hebben nu 7 winst in het M2, of we ooit het Z halen? Misschien wel, misschien niet, maar ik heb al die tijd in elk geval wel echt plezier aan mijn paard beleefd!

Misschien in de zomer?
Dan ben je toch lekker vrij? Bij mijn studie wel iig.
Vind het zelf ook wel moeilijk om dingen te combineren, maar ja wil toch ook mn punten scoren.. Knipoog Woon gelukkig nog thuis, dus dat scheelt een hoop (geld) Knipoog

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 19:45

Maar het is toch bij elke sport zo dat je het doet voor de lol en voor de prestatie? Niet alleen met paardrijden denk ik Tong uitsteken

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 19:46

Voor de lol maar zonder vooruitgang is voor mij de lol er snel af.