Welzijn van (sport)paard is niet van belang

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Karin

Re: Welzijn van (sport)paard is niet van belang

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 17:35

Ik moest helaas gisteren na het theoriegedeelte weg om mijn trein te halen. Maar ik ga binnenkort naar een presentatie/clinic van hem en dan zal ik ongetwijfeld meer informatie krijgen. Ja

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 17:42

leuk, waar en wanneer is die clinic als ik vragen mag?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 17:48

Begin februari in Soest. Ik PB je verder wel ff, we gaan een beetje off topic nu geloof ik. Bloos

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 17:50

Ik denk dat mensen naar die onderwerpen gaan daar waar ze het meeste mee kunnen, niet iedereen heeft de paarden aan huis en kan ze perfect huisvesten en voeren, vele van ons moeten het doen met een pensionstal en pensionhouder waar ze soms weinig invloed hebben op dit soort dingen. Ik kan hoog en laag springen, maar de pensionhouder gaat bijv echt niet meer voerbeurten per dag geven omdat ik dat graag wil. Ik kies daarom een stal die het dichts aansluit bij mijn ideën voor het houden van paarden, maar de perfecte stal moet nog uitgevonden worden, en soms ben je al blij dat je je paard ergens kan stallen.

Die andere dingen echter heb je als eigenaar altijd invloed op, en ik vind dat die ook met het welzijn van het paard te maken hebben, je wilt toch dat je paard soepel in zijn lijf is en dat hij na een blessure weer een goede opbouw krijgt? Dit heeft ook alles met welzijn te maken.
Tandarts valt er een beetje tussenuit, maar ik denk dat de meeste mensen inmiddels wel weten dat het paard geregeld door een gebitsverzorger nagekeken dient te worden, daar heb ik geen lezing voor nodig.

Daarnaast, ik was gisteren op jumping, maar de hele horse experience is volledig aan me voorbij gegaan, het was absoluut niet duidelijk wat het inhield en waar het was. Als dit duidelijker was hadden er misschien meer mensen de lezingen bijgewoond. (maar ik vond het hele gebeuren een beetje onpraktisch ingericht)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 18:03

dat een paard naar de tandarts moet weet iedereen wel, maar weinig mensen weten wat je moet doen om PREVENTIEF een aantal problemen te voorkomen.

- niet op tafelhoogte voeren
- geen krachtvoer
- heel veel aanbod van ruwvoer

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 18:09

En dus geen topsport bedrijven, want geen enkel paard redt het in de topsport zonder krachtvoer als aanvullend rantsoen naast ruwvoer. Pling

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 18:09

inderdaad Lachen Lachen

Elinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 18:22

Karin schreef:
En dus geen topsport bedrijven, want geen enkel paard redt het in de topsport zonder krachtvoer als aanvullend rantsoen naast ruwvoer. Pling

helemaal mee eens.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 18:26

Sisco4life schreef:
1 probleem van al die onderzoeken en lezingen: iedereen zegt wat anders...

Dat klopt, veel verschillende meningen overal. Maar je moet gewoon de mensen die iets zeggen eens googelen. Dan blijkt dat iemand die als 'voedersdeskundige' wordt aangehaald, bij Pavo werkt bijvoorbeeld.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 18:28

Arabesk schreef:
dat een paard naar de tandarts moet weet iedereen wel, maar weinig mensen weten wat je moet doen om PREVENTIEF een aantal problemen te voorkomen.

- geen krachtvoer

en zonder krachtvoer had mijn paard al veel eerder het loodje gelegd Wat een onzin, ik zou zeggen bekijk het per paard wat het dier nodig heeft en generaliseer niet.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 28-01-07 18:32, in het totaal 2 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 18:29

en degenen die iets anders zeggen, zitten bij Paard natuurlijk Tong uitsteken

Kon het niet nalaten Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 18:30

Het nivo van de ruiters die op JA meedoen, zijn niet het soort mensen die nog een lezing nodig hebben over voeding of iets dergelijks. Dat zijn topsportruiters die echt wel weten hoe ze met hun paarden om moeten gaan.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 18:32

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 18:37

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 19:41

Lielle schreef:
en degenen die iets anders zeggen, zitten bij Paard natuurlijk Tong uitsteken

Kon het niet nalaten Knipoog

En wat heeft dat ermee te maken?
Béétje kinderachtige opmerking, komop.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 19:41

arno8 schreef:
Sisco4life schreef:
1 probleem van al die onderzoeken en lezingen: iedereen zegt wat anders...

Dat klopt, veel verschillende meningen overal. Maar je moet gewoon de mensen die iets zeggen eens googelen. Dan blijkt dat iemand die als 'voedersdeskundige' wordt aangehaald, bij Pavo werkt bijvoorbeeld.

reactie hierop Knipoog Net zo kinderachtig.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 19:47

Tja iemand die melk aanlevert zie ik als een koeiendeskundige, iemand die mercedessen verkoopt is in mijn ogen een mercedesdeskundige........ en iemand die paardenvreten maakt is een paardenvoedingsdeskunige......... lijkt mij

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 19:49

Het lijkt mij op zich ook vrij logisch dat iemand die een studie heeft gedaan op het gebied van diervoeding (bijvoorbeeld in Leeuwarden of Wageningen, om maar wat te noemen) terechtkomt in een functie bij een bedrijf in die branche. Lachen

En ja, zo iemand heeft het recht zich 'diervoedingdeskundige' te noemen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 19:58

Arabesk schreef:

- geen krachtvoer

Echt interessant. Nors opkijken
Ik heb geen topsportpaard, dus daar ligt het niet eens aan, maar toen ik hem weinig (dus niet eens 'geen') krachtvoer bijgaf en in het geheel nog niet werkte staken de ribben door zijn lijf, en dan was het nog zomer en stond hij op een groene wei waar nu niks meer te eten valt. Ik vermoed dat als ik alleen maar ruwvoer geef en hem werk zoals ik nu doe, het arme dier dood onder me neervalt. Het beestje is een luchtzuiger, boventandjes zijn compleet afgesleten.
Zulke beesten passen niet in de normale maatstaven, in de natuur was ie ook al lang opgevroten door een hyena Ach gut

Paarden moet je als individu bekijken.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 20:13

Karin schreef:
Het lijkt mij op zich ook vrij logisch dat iemand die een studie heeft gedaan op het gebied van diervoeding (bijvoorbeeld in Leeuwarden of Wageningen, om maar wat te noemen) terechtkomt in een functie bij een bedrijf in die branche. Lachen

En ja, zo iemand heeft het recht zich 'diervoedingdeskundige' te noemen.

En kan iemand die dan bij zo'n bedrijf dan als betrouwbare bron gezien worden?
Over het voorbeeld van de mercedesverkoper die mercedesdeskundige is....
Als die mercedesdeskundige zich nou als autodeskundige uitgeeft? En als hij dan zegt: mercedessen zijn echt de allerbeste auto's en eigenlijk kun je niet zonder mercedes.
Zou je dat dan ook geloven?
Natuurlijk mag iemand zich als deskundige uitgeven, dat mag iedereen. Maar het is jammer dat mensen er zo blind achteraan lopen zonder zelf na te denken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 20:16

inderdaad Arno, het is behoorlijk jammer dat mensen ergens zo blind achteraan lopen zonder zelf na te denken Haha!

En als diezelfde persoon nou bij bijvoorbeeld jouw voerleverancier had gewerkt, had ie dan wel betrouwbaar geweest????

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 20:19

Heb jij jouw ideeën over paardenvoeding zelf bedacht, Arno?

Zo nee, op wiens ideeën zijn jouw ideeën dan gebaseerd? En waarom wil jij diegene als deskundige op dat gebied zien?

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 20:20

arno8 schreef:
Voeding
Gebitsverzorging
Huisvesting sportpaarden

Training met hartslagmeter
Fysiotherapie
Trainingsopbouw sportpaard na blessure

Je ziet al dat ik een tweedeling heb gemaakt. Voor de eerste drie onderwerpen was bijna geen belangstelling (de lezing over gebitsverzorging was gisteren opnieuw ingelast, omdat er donderdag helemaal niemand was komen opdagen). Wisten mensen niet dat er lezingen waren? Toch wel, want voor de laatste drie was er wel volop belangstelling.

Wat is nou het verschil tussen de twee groepen? Waren komen mensen wel naar die laatste lezingen?
.

Als ik voor me eigen moet antwoorden waarom ik niet naar de bovenste lezingen zou gaan:
Voeding: Mijn paarden zijn er super uit, en zitten lekker in hun vel, dus waarom iets veranderen?
Gebitsverzorging: Daar heb ik de tandarts voor, en als ik iets niet goed doe waardoor er iets mis is met het gebit van mijn paarden dan hoop ik dat die tandarts dit tegen me verteld. Tot nu toe heb ik nog nooit problemen met het gebit van mijn paarden gehad.
Huisvesting Sportpaarden: Mijn paarden staan heel de dag buiten in de wei, op stal staan ze naast elkaar en de stallen zijn aan de voorkant open zodat ze elkaar aan kunnen raken. Ook blijft de stal heel de nacht open zodat er altijd frisse luch binnen kan. (Behalve als het stormt, dit om de schade te beperken)

Ik zie niet in waarom ik iets zou veranderen dus ga ik ook niet naar deze lezingen toe.
maar dat is mijn bescheiden mening.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 20:24

KiWiKo schreef:
inderdaad Arno, het is behoorlijk jammer dat mensen ergens zo blind achteraan lopen zonder zelf na te denken Haha!

Inkoppertje...Haha!

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 20:38

Ik vind het behoorlijk triest dat het hier weer een vervelende kant opgaat. Kan er nou nooit eens een normale discussie gevoerd worden zonder al dat moddergooien?