Uitgang bak is niet bij A, wat doe je na het afgroeten?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_10_

Re: Uitgang bak is niet bij A, wat doe je na het afgroeten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 08:44

Reggs schreef:
haha, ik bedoelde in van die proeven waar je via C-H-E-A (ofzo) de rijbaan moet verlaten.. Ik heb wel eens punten aftrek gekregen omdat ik na het afgroeten gelijk mn teugels los gooide ..

Viva06 schreef:
bij ons op de manege zeiden ze altijd bijv. C linker hand H,E,A in vrije stap de rijbaan verlaten je moest dus langs de A (bij ons zit de uitgang ook ongeveer bij de C en dan mocht je na de A gewoon afsnijden en de korste route naarde uitgang nemen.

Ik heb sterk het idee dat in dit topic een beetje langs elkaar heen wordt gepraat Vork
Het idee dat je niet langs de A zou hoeven is alleen van toepassing bij de huidige proeven, bij de oude proeven moest dit uiteraard wel Knipoog

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 09:50

Cassidy schreef:
Noukie schreef:
In principe na afgroeten in de korste lijn (zonder paard om zn as te trekken uiteraard) naar de A en dan rijbaan verlaten.
Maar zoals bijvoorbeeld in Lisse, waar de uitgang ook rechts bij de C zit, hebben ze ivm voortgang van de rubriek graag dat je na het groeten direct de baan verlaat, zonder naar A te stappen..

Niemand zal je echter strafpunten geven omdat je het netjes en zoals het hoort afmaakt, toch? En als er in de proef gezegd wordt dat je via die letters in vrije stap de baan moet verlaten, moet je dat toch gewoon doen?

strafpunten niet, maar als er specifiek gevraagd wordt om niet langs de A te gaan ivm tijd zullen ze misschien wel wat moeizaam gaan kijken Knipoog |Maar, dan wordt het dus wel duidelijk gezegd dat je niet meer langs A hoeft.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 09:58

Zo als de nieuwe proeven bedoeld zijn, mag je in principe de kortste weg naar de uitgang nemen, dus als die naast de C zit, stap je daar gewoon rechtstreeks heen. Zo is het duidelijk op de bijscholing uitgelegd bij ons. Maar ik weet uit de praktijk dat veel juryleden je erg graag langs de A willen zien stappen.
Bovendien is het toegestaan dat de volgende combinatie de ring binnenrijdt zodra de vorie combinatie klaar is met groeten (en dus niet pas als die combinatie voorbij de A is, want die regel geldt dus niet meer.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 10:39

Ik kijk wat er door de jury wordt aangegeven. Als er wordt aangegeven voor de doorstroom gelijk de baan te verlaten dan doe ik dat en als er niks wordt gezegd dan ga ik altijd voor de zekerheid even langs A.

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 11:11

Nibbit schreef:
Het staat wel zo in de proef

Ja dat weet ik, maar je krijgt er geen cijfer voor Lachen
Ik doe het nooit, zo kan de hele wedstrijd ook lekker doorstromen!

ellen82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 17:53

Als de ringmeester de volgende combinatie vast de ring in laat kan het programma ook lekker doorstromen Lachen Ook is dit vaak erg fijn bij jonge/kijkerige paarden!

valiantS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 19:54

Aan het eind wendt de combinatie wel af op de AC-lijn en houdt halt en groet rustig af", vertelt Gotien. Nieuw is daarna dan ook dat het voorwaarts gaan in vrije stap niet meer beoordeeld wordt. De combinatie sluit de proef dus simpelweg af met het groeten (zoals nu in de klasse Z) en de jury kan zich met de algemene cijfers bezig gaan houden.

Zojuist gekopieerd van de KNHS-site !

Jadee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 22:20

Hoe was je wedstrijd gegaan ?

En snap je het nu van het bakveralten Knipoog

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 22:37

Mijn wedstrijd is erg goed gegaan, ik was 1 x eerste met 190 punten en 1 x tweede met 192 punten.
Gelijk 2 winstpunten binnen dus!

Heb geen commentaar over het bak verlaten gekregen, dus ook dat is goed gegaan. Haha!

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 17:16

CarmN schreef:
Bij ons zijn er jury's die meteen uit het hokje hangen als je niet naar A rijdt en anderen hangen meteen uit het hokje als je niet gelijk de ring verlaat.
Als de ringmeester de deur open doet van de bak, weet ik dat ik zsm de bak uit moet omdat de volgende dan de bak kan verkennen.

Er zijn veel onduidelijkheden over het verlaten van de rijbaan na het groeten. Jammer dat de KNHS niet gewoon duidelijk voorschrijft hoe en wat in zo'n situatie.
Tijdens het indoorseizoen kun je meestal niet bij A de ring binnenrijden/verlaten, en ga ik er tijdens beoordelen van uit dat na het afgroeten de proef klaar is.(er komen geen onderdelen meer die een punt krijgen). Kun je niet via A de rijbaan binnenkomen/verlaten dan ga je wat mij betreft na de groet
via de kortste weg naar de uitgang van de rijbaan. Je kunt er toch niet uit bij A, je krijgt geen beoordeling voor het stuk tussen groet en rijbaan verlaten, dus waarom zou je nog langs A stappen?
Tijdens het outdoorseizoen ligt het anders, daar kun je via A de ring in en uit. Dus is het logisch om dan na je groet via A de ring te verlaten.
Feit blijft dat er veel verschillen zijn in de manier waarop Juryleden hier mee om gaan, en dat is erg jammer voor de Wedstrijdruiters, want die kunnen het niet meer volgen. Blijkt ook uit de verschillende reacties hier.
Wat mij betreft dus: groet en wegwezen Knipoog , en dat laat ik wedstrijdsecretariaat en ringmeester duidelijk weten en doorgeven aan alle combinaties.