Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
jasmijn78 schreef:Ik vind het altijd zo simpel als mensen denken dat als ze kunnen wijken (denken, want in de meeste gevallen is het wegvallen over de buitenschouder) dat je dan direct op L-niveau rijdt.
Een L-proef bestaat uit 30 onderdelen, waarvan het wijken slechts 2 onderdelen zijn. Om fatsoenlijk op L-niveau te rijden moet je ook kunnen goed schakelen met je paard (middenstap, draf en galop), je paard goed nageefelijk houden, nette overgangen rijden etc. Waarom concentreert iedereen zich zo op de 'kunstjes'? Het rijden van bijvoorbeeld een hele nette overgang is een kunst op zich hoor!!! Een nette overgang rijden en je paard met voldoende impuls en takt door de baan laten gaan is nog wel moeilijker dan een paar meter wijken.
Iemand die zijn paard goed voor elkaar heeft en het wijken in een L-proef verprutst kan nog steeds dikke wp in de L rijden hoor. Alleen daar zeg je dan wat; 'iemand die zijn paard GOED voor elkaar heeft'. Imo leer je dat niet zo snel op een manege paard. Die zijn in de regel teveel afgestompt om goed te leren schakelen, om fatsoenlijke middengangen te rijden etc. Ik heb vaak manegewedstrijden gejureerd en het gros van de manegeruiters die dan op L-niveau start zal op officiele wedstrijden in de B zeker nog geen wp halen.
Je hebt gewoon manegeruiterniveau zolang je nog geen officiele KNHS wedstrijden hebt gereden. En met manegeruiterniveau bedoel ik; je kunt blijven zitten zolang het paard niet al te wild doet en je kunt hem in stap, draf en galop krijgen (galop evt. mbv de instructrice) en je kunt hem naar links/rechts sturen. De betere manegeruiter weet het paard nog in de goede galop te krijgen, kan hem een beetje achterwaarts trekken en/og over de buitenschouder weg laten lopen maar daar houdt het wel een beetje op.
Met recreatieniveau wil ik een manegeruiter ook niet vergelijken, want van een recreatieruiter mag je toch wel verwachten dat die zijn paard goed onder controle heeft, en er niet direct naastligt als het paard een keer schrikt op een buitenrit. En in je eentje een buitenrit maken is een heel ander verhaal dan tijdens een manegeles in een groep achter elkaar aanhobbelend een rondje om maken.
Wij krijgen op stal zat van die meiden die van de manege komen. Dan zeggen ze dat ze wel op L-niveau rijden en dat ze de manegepony's hebben 'ingereden'. En dan stappen ze op de pony (lief beest maar wel wat vlug) en bij de eerste schrikreactie/overwachte beweging van de pony liggen ze er al naast. Of ze krijgen hem geen eens de hoefslag over (pony is goed maar niet gek)
En als je kijkt naar mensen met eigen paarden, daarvan komt het gros ook van zijn leven lang de L nog niet uit... En dan zeggen ze; ja maar thuis trainen we op M-niveau. Yeah rightAls je paard thuis daadwerkelijk op M-niveau getraind wordt, dan waren ze op wedstrijden ook allang al M hoor.
Ik zie eerder het omgekeerde; Ik zie mensen in de L of M rijden waarvan ik denk; hoe zijn die ooit de B uitgekomen??? Officieel ben je gewoon een B, L, M, of Z-ruiter als je in die klasse op een officiele wedstrijd een keer een winstpunt hebt gehaald. Eerder niet.
hYperr__ schreef:Sorry maar dit vind ik NERGENS op slaan!
ik ben zelf een manege ruiter, rij ook eigen paarden en handelspaarden.
Ben nog nooit gestart in het KHNS, maar ik kan WEL makkelijk alle 'kunstjes'
en zeker heb ik controle over het desbetreffende paard waar ik op rijd.
Nog een reactie op je 'manegegroep buitenrijden': Ik rijd dus al heél lang op een manege,
heb al vaker met JONGE paarden alleen buiten gereden.
máár ik snap je wel weer als je met 'manegeruiters' bedoelt die meisjes die net in de 'gevorderd' zitten en vinden dat ze op elk paard kunnen rijden.
hYperr__ schreef:Ben nog nooit gestart in het KHNS, maar ik kan WEL makkelijk alle 'kunstjes'
hYperr__ schreef:Waarom concentreert iedereen zich zo op de 'kunstjes'? Het rijden van bijvoorbeeld een hele nette overgang is een kunst op zich hoor!!! Een nette overgang rijden en je paard met voldoende impuls en takt door de baan laten gaan is nog wel moeilijker dan een paar meter wijken.
hYperr__ schreef:máár ik snap je wel weer als je met 'manegeruiters' bedoelt die meisjes die net in de 'gevorderd' zitten en vinden dat ze op elk paard kunnen rijden.
superwoman schreef:Dan heb je toch meer ervaring dan eens per week op een manegepaard?
Dus ik snap jou verdedigende reactie niet?
hYperr__ schreef:Ben nog nooit gestart in het KHNS, maar ik kan WEL makkelijk alle 'kunstjes'
en zeker heb ik controle over het desbetreffende paard waar ik op rijd.
) jasmijn78 schreef:Nee, snap ik ook niet. Maar voor je hoog van de toren blaast over het rijden van jonge paarden en handels paarden en de 'kunstjes' van de KNHS, zou ik als ik jou was eerst eens een paar keer een KNHS wedstrijd starten. Dan heb je een goede indicatie waar je staat qua rijkunsten. En de praktijk leert toch dat dat nog wel eens tegenvalt. Maar als jij dan daadwerkelijk zo ervaren bent als jij zegt, dan vlieg je natuurlijk zo alle klassen door.
superwoman schreef:Toch vind ik de knhs wedstrijden een betere graadmeter dan de manege.

OemmiejO schreef:Ik denk dat je niets rijdt, je kan moeilijk zeggen wat je rijdt als je nog niks 'bewezen' hebt.
Trainingen op M-nivo vind ik erg hoog als een paard niet aan de teugel loopt..
Mexxuna schreef:Ik zou zeggen dat jij een recreatieve ruiter bent, en dus "niets" qua klasse rijd.
Ik vind dat je pas kunt zeggen : Ik rij L, als je daadwerkelijk L gestart bent!
Maar als je je paard nog niet ontspannen aan de teugel voor elkaar heb, vind ik niet dat je jezelf L amazone kunt noemen!
Je kunt het pas zeggen als je L rijd
! Mexxuna schreef:Ik zou zeggen dat jij een recreatieve ruiter bent, en dus "niets" qua klasse rijd.
Ik vind dat je pas kunt zeggen : Ik rij L, als je daadwerkelijk L gestart bent!
Maar als je je paard nog niet ontspannen aan de teugel voor elkaar heb, vind ik niet dat je jezelf L amazone kunt noemen!
Annettee schreef:Hallo,
Ik zit met een vraagje. Ik rijd nou zo'n 8 jaar op de manege en ik vroeg me af wat ik nou eigenlijk dressuurmatig rijdt?
Ik vroeg het aan mijn instucteur en die zei L, en als ik het wijken wat meer onder de knie kreeg ook wel M.. Maar dat vond ik raar, want ik dacht dat het wijken juist bij L hoorde? Ik krijg het paard waar ik vaak op rijdt nog niet aan de teugel, maar soms heel even. Het wijken begin ik nou ook wel onder de knie te krijgen. Maar ik rijd ook niet vaak wedstrijden dus ik weet ook niet wat ik als richlijn moet nemen om te kijken wat er word gevraagd en wat ik daarvan kan. Dus, heeft er iemand een idee wat ik nu rijdt? En wat moet je bijvoorbeeld kunnen bij L en M?
Gr.. Annette