Afschaffing stang- en trens tot en met het ZZ licht??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Lante

Re: Afschaffing stang- en trens tot en met het ZZ licht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 21:37

asjemenou schreef:
Gebruik dan maar de vriendelijkere Thiedeman teugel; ook al niet super, maar toch een beter alternatief wat overigens al toegestaan is met losrijden.

Het voorstel is alleen maar met het losrijden bij de hengstencompetitie, niet op gewone wedstrijden.

En voor de prijsuitreikingen snap ik het goed, ze willen nog wel eens een sprintje trekken, en de slof hebben ze dan echt niet om om hun paard in de krul te trekken maar als noodrem!
Hoeveel paarden zie je wel niet stijl omhoog gaan met de prijsuitreiking?
De slof kan je dan snel wat losser laten, maar ik zie ze nog zo snel niet effe de thiedeman los maken!

Alsof de slof zo veilig is met een steigerend paard; zo snel krijg je slof ook niet losser hoor of anders raakt het paard er wel met de benen in. Dan maar gewoon zonder hulpteugel, of niet dan! Knipoog
Als je je paard niet vertrouwd, dan kan je ook gewoon je prijs te voet ophalen natuurlijk.

Met trens mogen rijden in de hogere klassen vind ik een grote pré overigens! Lachen

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 23:25

Marije1984 schreef:
Starbreeze schreef:
@$%& ik zal de KNHS een rekening sturen voor mn pas aangeschafte Passier als dit doorgaat!! Wat een onzin zeg, dit is aan de ruiter om te beoordelen. Mijn paard loopt er veel beter op dan een gewone trens.

Een paard hoort niet veel beter te lopen op een S&T dan een normaal trensje. Het is puur hulpen verfijning. Niks meer. Als het een wereld van verschil maakt doe je toch wat fout.

Lekker kort door de bocht! Welke klasse rijd je?
Een S&T is bij goed gebruik net als sporen, ter verfijning van je hulpen!

Edit: sorry, met m'n neus gelezen. We zijn het eens. Maar als je er aan gewend bent maakt het wel veel verschil hoor! En dat hoeft niet te betekenen dat je dan meteen een hele hoop fout doet in mijn ogen....

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 09:29

Doe ik wat fout Marije1984? Prachtig zeg die helderziende blik vanachter je PC... Ik ben vorig jaar door een jury nog 2e gezet van Nederland, op mn trensje in de M2. Zo te horen heb je er zelf weinig kaas van gegeten want jij denkt blijkbaar dat die stang heel ergens anders voor is dan waar ik hem voor gebruik. Je hoort namelijk wel vaker dat de aanleuning nog beter wordt als je met stang en trens gaat rijden en zo ook bij mijn paard. En waarschijnlijk spreek ik uit ervaring, in tegenstelling tot jij "van horen zeggen". De beste stuurlui... sjongejonge zeg.

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 15:33

Van mij mogen ze de hele regeling omgooien in iets als dit:
Een ruiter of amazone moet minimaal 2 keer 65% hebben gereden in het Z1 om met S&T te mógen starten Ja

En zou het ook geen probleem vinden als er zoiets kwam bij de winstpuntenregeling: Bij 10 WP mag je over naar de volgende klasse, maar dan moet je ook minimaal 2x 65% hebben gereden om naar een volgende klasse te mogen Lachen
Maar da's weer een heel ander verhaal.

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 15:44

Dat ze het een keuze laten t/m. ZZzwaar vind ik prima, maar afschaffen ben ik tegen.
Ik zou nu wel eens willen dat de dressuursport eens met rust werd gelaten. Alles wordt aan banden gelegd niets mag dalijk meer.
Terwijl bij het springen zo goed als alles mag qua optoming, zou eens willen dat de KNHS zich daar eens druk om ging maken.

Lilian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 15:46

Waarom met een slof inrijden?

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 15:48

Starbreeze schreef:
Doe ik wat fout Marije1984? Prachtig zeg die helderziende blik vanachter je PC... Ik ben vorig jaar door een jury nog 2e gezet van Nederland, op mn trensje in de M2. Zo te horen heb je er zelf weinig kaas van gegeten want jij denkt blijkbaar dat die stang heel ergens anders voor is dan waar ik hem voor gebruik. Je hoort namelijk wel vaker dat de aanleuning nog beter wordt als je met stang en trens gaat rijden en zo ook bij mijn paard. En waarschijnlijk spreek ik uit ervaring, in tegenstelling tot jij "van horen zeggen". De beste stuurlui... sjongejonge zeg.

dat wordt dus oefenen met trensje zodat je paard daar ook beter op gaat lopen. Bloos

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 15:51

Lovely1 schreef:

dat wordt dus oefenen met trensje zodat je paard daar ook beter op gaat lopen. Bloos

Volgens mij heb jij de post van Starbreeze niet helemaal goed begrepen Verward ? Er zijn gewoon écht paarden die op S&T net wat fijner in de aanleuning zijn en waar je dat extra beetje aan kan rijden, en dat is bij haar ook het geval. Dan vind ik dat je niet belet moet worden om met de S&T te mógen starten.

Nu is het echter zo dat je vanaf het ZZL verplicht bent om met S&T te starten, terwijl er best ruiters zijn die graag op trens door zouden starten. Dat moeten ze mogelijk maken vind ik Ja.

EsmeeF

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 16:15

Er zullen altijd mensen blijven die niet kunnen omgaan met Stang&Trens. Als je het eraf gaat halen t/m ZZ-Licht vind ik dat er een heel mooi detail van de dressuur verknopt wordt. Ieders droom is rijden met Stang en Trens en een hoedje, dan heb je het Z bereikt.. En zoals iemand hiervoor al zei, als je het nu gaat verschuiven naar het ZZ-licht schuif je het probleem van omgang met S&T ook op! Ook het hoedje is nu afgeschaft bij de pony's, waarom blijft mij nog steeds een vraag. Men zegt dat wanneer je Z rijdt bij de paarden, je meer ervaring hebt. Natuurlijk zullen die mensen wel wat sterker zijn etc, maar naar mijn mening is die verhouding tussen een volwassene & paard of een kind & pony nog steeds hetzelfde. Daarbij rijdt men in het Z1 dezelfde proeven zowel bij pony's als paarden. Er kunnen evenals bij de pony's ook veel ongelukken gebeuren wanneer men op een paard rijdt, dus ik snap nog steeds niet waarom er bij de paarden wel een hoedje gedragen mag worden, en bij de pony's niet.. Maar goed, dat was even off-topic. Ik hoop dat ze de S&T erin laten, anders zijn ze de paardensport echt aan het aftakelen..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 16:36

Charlie boy: Ze willen het er waarschijnlijk niet af halen, maar de keuze vrij laten. Je mag dus nog steeds met S en T blijven rijden maar het zou ook op trens mogen.

EsmeeF

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 17:27

Suzanne F. schreef:
Charlie boy: Ze willen het er waarschijnlijk niet af halen, maar de keuze vrij laten. Je mag dus nog steeds met S en T blijven rijden maar het zou ook op trens mogen.

Ja dat zou kunnen, want ik heb de eerste helft van de reacties op deze pagina gelezen, en daar was het inderdaad niet helemaal duidelijk. Ik hoop dat ze het daar dan op houden! Ik zou het doodzonde vinden van de waarde van het Z in deze mooie tak van de paardensport..

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 17:39

De waarde van het Z?

Dus als je Z met een trensje rijdt heeft het geen waarde?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 17:45

Bettine schreef:
Van mij mogen ze de hele regeling omgooien in iets als dit:
Een ruiter of amazone moet minimaal 2 keer 65% hebben gereden in het Z1 om met S&T te mógen starten Ja

En zou het ook geen probleem vinden als er zoiets kwam bij de winstpuntenregeling: Bij 10 WP mag je over naar de volgende klasse, maar dan moet je ook minimaal 2x 65% hebben gereden om naar een volgende klasse te mogen Lachen
Maar da's weer een heel ander verhaal.

Goed punt! Lachen
Mogen ze van mij invoeren en anders pas bij 10 winstpunten (dus wanneer je Z2 mag starten).

EsmeeF

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 17:48

asjemenou schreef:
De waarde van het Z?

Dus als je Z met een trensje rijdt heeft het geen waarde?

natuurlijk wel, maar het is toch iets speciaals vind ik. Het geeft meteen een veel shiquer beeld. En ik vind dat als je daar eenmaal beland bent, wat immers niet voor iedereen is weggelegd, dat er dan toch ook wel wat speciale dingen aan vast mogen zitten, of ligt dat nou helemaal aan mij?

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 17:56

Je kunt dan zeggen dat je Z dressuur bent! Speciaal genoeg? Vork
Je gaat toch niet wedstrijden rijden om straks met S&T te mogen rijden?

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 18:03

Citaat:
natuurlijk wel, maar het is toch iets speciaals vind ik. Het geeft meteen een veel shiquer beeld.

Zo ken ik een paard die met S&T is gereden omdat hij het inderdaad chique vond. Paard kan niet meer op een normale trens gereden worden. Als je dat als meer waarde ziet in de Z....

Ik denk dat er inderdaad een aantal percentages gereden moet worden, ze moeten de S&T verdienen. Maar toch de keuze daarna vrij laten. Wie wil doet het wie het niet wil niet.

offtopic: De hoedjes bij de pony's weg? Omdat er heel vaak niet echt sterruitertjes op een al vaker geklasseerde hete Z pony's gezet worden. En zo het Z inkomen. En de kans dat die eraf butsen is groter dan iemand met al jaaaren rijervaring:).

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 18:19

Dat geld ook bij de paarden Randie, misschien nog wel meer dan bij de pony's... Hoeveel recreanten kopen er wel geen Z dressuur 'recreatie/leer' paard voor veel geld. Dat kan linke soep zijn als de papa Jazz heet... Haha!

@charlyb0y: Ik vind een hoedje al speciaal genoeg...
Laatst bijgewerkt door Lante op 16-01-07 18:20, in het totaal 1 keer bewerkt

EsmeeF

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 18:20

asjemenou schreef:
Je kunt dan zeggen dat je Z dressuur bent! Speciaal genoeg? Vork
Je gaat toch niet wedstrijden rijden om straks met S&T te mogen rijden?

Nee natuurlijk ga ik geen wedstrijden rijden om met S&T te mogen rijden..En al zou ik ermee mogen rijden, dan zou ik hem tussendoor zowieso nog wel enkel op trens rijden. Maar de mogelijkheid moet er blijven vind ik. Dat is een vrijblijvende mening. Er zijn veel mensen die er niet mee om kunnen gaan, maar er zijn ook mensen die dat wel kunnen, en waar je paard inderdaad 'nageeflijker' van word. Dit is niet op alle fronten het geval, en het is ook niet 'dwingend' bedoelt ofzo, maar zo kijk ik ertegenaan..En natuurlijk moet het mogelijk blijven met trens de blijven rijden, wat mij betreft ook in het ZZ-L en hoger, maar de mogelijkheid om met S&T te rijden moet dan ook voor 't Z1 & Z2 mogelijk blijven bij de paarden, als ze er dan niet mee denken om te kunnen gaan, kunnen ze het nog bij trens houden..

EsmeeF

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 18:24

Yvonnelind schreef:
Dat geld ook bij de paarden Randie, misschien nog wel meer dan bij de pony's... Hoeveel recreanten kopen er wel geen Z dressuur 'recreatie/leer' paard voor veel geld. Dat kan linke soep zijn als de papa Jazz heet... Haha!

@charlyb0y: Ik vind een hoedje al speciaal genoeg...

Dat ben ik met je eens, en dit blijven de bij mij rondhangende vragen..Ik snap zeer goed dat er bij de pony's niet met S&T gereden mág worden, omdat dit niet verantwoordelijk is om in de handen van een zogezegd 'kind' te leggen. Maar about 't hoedje, ook bij de paarden wordt er veel gesmokkeld binnen de ervaring van de paarden.. En ook daar heeft niet iedere ruiter evenveel ervaring als een ander..Dus in die zin ben ik het niet helemaal met je eens..

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 18:32

Wel met me eens bedoel je... Ik vind een hoedje mooi staan, maar zeker bij de paarden net zo gevaarlijk als bij de pony's.
Ik neem aan dat jij dat ook bedoeld, anders lees ik wel heel scheel... Clown

EsmeeF

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 18:35

Yvonnelind schreef:
Wel met me eens bedoel je... Ik vind een hoedje mooi staan, maar zeker bij de paarden net zo gevaarlijk als bij de pony's.
Ik neem aan dat jij dat ook bedoeld, anders lees ik wel heel scheel... Clown

Ja sorry, dat heb ik niet duidelijk geformuleerd Knipoog Ik bedoelde dat ik het in dat opzicht niet eens was met Randie, waar jij dus ook op gereageerd had. Dus inderdaad wel een was met jouw suggestie Ja sorry voor de verwarring Knipoog

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 18:38

Lilian__ schreef:
Waarom met een slof inrijden?

Dan kan je je paard beter onder controle houden Rolleyes

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 18:44

Ik vind dat er wat mis is met je africhting wanneer je je paard bij het losrijden niet onder bedwang kan houden.
Er kan natuurlijk eens wat gebeuren, maar een slof eraan knopen omdat je je paard niet kan vertrouwen, brrr.
Hoeveel mensen starten wel geen Jazz of weet ik het wat voor heet paard in de reguliere dressuur en die mogen ook geen slof gebruiken bij het inrijden.

EsmeeF

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 18:46

Yvonnelind schreef:
Ik vind dat er wat mis is met je africhting wanneer je je paard bij het losrijden niet onder bedwang kan houden.
Er kan natuurlijk eens wat gebeuren, maar een slof eraan knopen omdat je je paard niet kan vertrouwen, brrr.
Hoeveel mensen starten wel geen Jazz of weet ik het wat voor heet paard in de reguliere dressuur en die mogen ook geen slof gebruiken bij het inrijden.

inderdaad.. Iedereen is altijd zo ongelooflijk against de slof, en nu ineens mag hij bij het losrijden op wédstrijd gebruikt worden?! sorry, maar dat gaat me echt even boven mijn weten..

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 18:48

Met inrijden rijd ik nooit met slof, die heb ik in de ring immers ook niet?

Ik rijd allen met slof als ik over straat ga, die helemaal los hangt.. Het is meer voor het geval er iets gebeurd, dat ik nét iets meer te vertellen heb.
Overigens heb ik een slof met elastiek aan de uiteinden dus vastzetten kan niet.

Stang- en trens verbieden zie ik voors en tegens.
Ik zie er bij de meeste ruiters geen kwaad in, maar er zijn mensen die bter kunnen gaan damen dan met S&T gaan rijden!