[D] idiote regel om te starten met een hengst

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Re: [D] idiote regel om te starten met een hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 13:58

WowAmigo schreef:
En die L2, tja, je haalt er in ieder geval de ergste klungels uit denk ik!

iid!
Er rijden ook een hoop klungels op merries, als die eraf lazeren, moet je wel je hengst in bedwang kunnen houden.
Vreemde merrie's zullen meestal interessanter zijn voor de hengst.

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 14:12

Wat ik mij nu afvraag waar storen jullie je nou eigenlijk het meeste aan, het rijden van een hengst op zich in de wedstrijdsport en het inrijterrein, of de manier waarop bepaalde mensen met een hengst zich doen voorkomen op het wedstrijdterrein?

Ik vrees dat er daar ook een heel verschil mee is tussen deze mensen, en op wat voor manier deze mensen een hengst hebben Knipoog

ThisIsMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 14:23

remsy schreef:
Wat ik mij nu afvraag waar storen jullie je nou eigenlijk het meeste aan, het rijden van een hengst op zich in de wedstrijdsport en het inrijterrein, of de manier waarop bepaalde mensen met een hengst zich doen voorkomen op het wedstrijdterrein?

Ik vrees dat er daar ook een heel verschil mee is tussen deze mensen, en op wat voor manier deze mensen een hengst hebben Knipoog

Meestal is het een combinatie van beiden Haha!

Een goedgekeurde hengst op wedstrijd heb ik geen problemen mee, meestal zit daar óf een beroepsruiter op óf een amateur die in ieder geval weet waar hij/zij mee bezig is (met in het achterhoofd het idee dat een goedgekeurde dekhengst een te kostbaar bezit is om er je penny-buurmeisje een wedstrijdterrein mee op te sturen).

Waar ik wel problemen mee heb is de combinatie van een vaak niet zo best opgevoede hengst met een penny erop die het wel heel stoer vindt om een hengst te rijden en te kunnen roepen: pas op, hij is nog hengst!
Wat ik al in een eerder berichtje aangaf, ik zie daar vooral voor het dier zelf, maar ook voor de ruiter het nut niet van om hem dan per sé hengst te willen laten.

Michelle_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 14:48

remsy schreef:

Ik kan me ook behoorlijk ergeren aan mensen op een wedstrijd terein die constant roepen, aan de kant hengst pas op hengst. Maar dit zijn wel mensen die eerst L2 gereden hebben en dan nog hun paard niet helemaal onder controle hebben...

Ik bedoel in dit topic niet dat ik vind dat er vrije toegang moet komen om met een hengst te starten, alleen zou volgens mij een andere regel beter zijn. Alle bovengenoemde ''losgebroken'' hengsten zijn toch van L2 ruiters....

En waarom wij apollo hengst laten? Anders houde we helemaal een suf paardje over! Hij is goed te rijden, met merries, ook op vreemd terein of in het bos of wat dan ook, oke hij staat alleen wat misschien niet zo gezellig is maar hij kan de andere paarden wel zien, en op stal is naast zijn stal een gangetje van 1 meter en dan staat het volgende paard, hij heeft zijn hele leven al alleen gestaan. Hij is misschien geen goedgekeurde dekhengst maar dekt wel af en toe. Dus waarom zouden we een paard dat gewoon normaal te houden is laten castreren...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 14:50

in Belgie heb je dan weer het probleem dat je altijd met hengst mag starten. En als hij dan mooie merrie heeft geroken, en hij doet wild vallen ze eraf. En zo hebben er al veel met hun merrie mogen gaan lopen hoor.
Zeker bij ons op de manege had je vaak zo een gevallen leuk is iets anders

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 15:11

Mies_Apollo schreef:
remsy schreef:

Ik kan me ook behoorlijk ergeren aan mensen op een wedstrijd terein die constant roepen, aan de kant hengst pas op hengst. Maar dit zijn wel mensen die eerst L2 gereden hebben en dan nog hun paard niet helemaal onder controle hebben...

Ik bedoel in dit topic niet dat ik vind dat er vrije toegang moet komen om met een hengst te starten, alleen zou volgens mij een andere regel beter zijn. Alle bovengenoemde ''losgebroken'' hengsten zijn toch van L2 ruiters....

En waarom wij apollo hengst laten? Anders houde we helemaal een suf paardje over! Hij is goed te rijden, met merries, ook op vreemd terein of in het bos of wat dan ook, oke hij staat alleen wat misschien niet zo gezellig is maar hij kan de andere paarden wel zien, en op stal is naast zijn stal een gangetje van 1 meter en dan staat het volgende paard, hij heeft zijn hele leven al alleen gestaan. Hij is misschien geen goedgekeurde dekhengst maar dekt wel af en toe. Dus waarom zouden we een paard dat gewoon normaal te houden is laten castreren...

Dat is dan een bewuste keuze die je maakt. en aan die keuze is ook een nadeel verbonden, je mag niet met hem starten voordat je zelf L2 bent. Dit is nu eenmaal een regel, net zo goed als dat je in de lagere klasses verplicht bent met een cap te rijden. Gewoon veiligheid voor jezelf en je omgeving.
Wat mij betreft (maar wie ben ik, Haha! ) weren ze hengsten helemaal uit de basissport.
Want het rijden van hengsten lijkt idd wel een beetje modetrend aan het worden. Stoer hoor.

Michelle_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 15:47

Dat is inderdaad zo, maar het maakt mij verder niet uit dat ik met hem niet in Nederland kan starten. Belgie is net zo dichtbij en daar of hier starten maakt mij verder niet uit.
Met het rijden van een hengst is toch niks mis, ALS je hem netjes onder controle houd.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 16:17

Ik snap ook niet echt het probleem.
Wat is nou helemaal L2, heb je dan echt geen vroegere wedstrijd ervaring?
Ik weet niet of ponies ook tellen, maar dan heb ik al aan deze eis voldaan toen ik 14 was met een manege pony (met startkaart).
Ik vind het eigenlijk maar een hele milde regel. Je kunt nog zo ervaren zijn thuis. Als je maar zo weinig hebt gestart dat je het L2 niet eerder heb gehaald dan heb je dus ook erg weinig ervaring op vreemd terrein en met losrij regels en gewoonten.
Ik zou in jouw geval lekker in Belgie starten of met een leenpaard een paar maandjes in NL.
Ik moet zeggen dat ook ik mij regelamatig erger aan hengstenamazones die boos worden op mij omdat ik met mijn merrie binnen 6 meter afstand kom (nou sorry hoor dat ik niet eerst een ballen-check heb gedaan. Maar laatst was er een ruintje die duidelijk amper wist dat ie geen ballen meer had (mederuiters konden dat goed controlleren omdat hij steeds op zijn achterbenen liep) en die hoeft ook niet eerst L2 te zijn. Dus in dat opzicht ben ik het ermee eens dat wanneer je controle hebt, het geen probleem moet zijn. Misschien is zo'n controle examen niet zo'n slecht idee.....mail eens nar de KNHS.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 16:43

Mies_Apollo schreef:

Die zijn zeker irritant!
Maar van sommige mensen weet ik ook zeker dat ze het er om doen. Ik heb een tijdje bij een bepaalde ruiter die zelf op hoog niveau reed in dezelfde (lagere) rubriek gereden gedurende het winterseizoen. Die hengst van hem kwam aan de hand al binnengedaverd, dan werd de hengst vastgehouden, ruiter stapte erop, riep 'Los!' en de hengst stuiterde eerst een paar rondjes door dat piepkleine binnenbakje waar je vervolgens met je doodbrave ruin moeite had om niet bovenop al die andere doodbrave paarden te springen omdat alle paarden helemaal opgefokt werden van dat rondstuiterende beest. Of hij dat nou stoer vond om te doen of dat het een methode was om bij voorbaat alle eventuele concurrentie uit te schakelen, geen idee, maar wat heb ik gevloekt die winter!

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 16:45

Ik vind ook dat de regel wel weer opgeschroeft mag worden. Zelfs naar het Z...
Een hengst is thuis altijd anders dan op vreemd terrein. En wanneer je een hengst rijdt ben je in mijn ogen ook enigzins verantwoordelijk voor andere ruiters om je heen. Wanneer de hengst loskomt door een fout van jou, kunnen er ernstige ongelukken gebeuren...

Ik ken een meisje dat met haar andere paard M is en nu ook een hengst start. Ze is hem absoluut niet de baas! Zij begint ook al van verre te roepen dat ze eraan komt.
Thuis is hij heel braaf, maar ik zou er niet bij in de buurt durven komen met mijn merrie.
Nu zijn er gelukkig nog nooit echt ernstige dingen gebeurd, maar hij trekt zich wel regelmatig los.

Uiteraard zijn er uitzonderingen, maar in mijn ogen ben je met L2 nog lang niet competent genoeg om een hengst te rijden

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 17:15

Het is mijn ogen per persoon verschillend of je ja of de nee met een hengst op wedstrijd kan aan komen Knipoog
Heb jij je hengst niet onder contole, dan doe je er niet verstandig aan om naar een wedstrijd of zelfs naar een vreemd terrein te gaan waar andere paarden lopen, en om op wedstrijd te gaan vindt ik dat je pas heen moet gaan als je je paard onder controle hebt ongeacht of je nu een ruin of een hengst hebt.

En op zich die test die eerder al is vermeld vindt ik eigenlijk ook een beter idee als dat je L moet zijn geweest(want je kan op een mak paard dit behalen en vervolgens op een onopgevoede hengst verdergaan)

De hengst die ik zelf rijdt staat naast de merries op stal, staat naast de merries in het landMet een simpel schrikdraadje zonder stroom), en heeft hij een merrie gedekt kan deze ook de rest van het jaar bij hem in het land blijven, ook heeft hij vaak met jonge veulens in het land gestaan(dus een afgezondert leventje heeft hij niet, en dit puur omdat hij erg makkelijk en braaf is.
Aan de hand mag hij van mij als ik dat toesta wel eens een keertje dollen( en dit ook alleen thuis) maar zodra ik erop zit moet hij naar mij luisteren, en als hij ergens vreemd is mag hij tuurlijk wel even rondkijken, en zichzelf wat laten zien maar moet dan ook gewoon wel blijven luisteren, Ik ben diegene die hem verteld wat hij moet doen en niet andersom. er wordt ook alleen thuis met hem gedekt en dus daarmee niet met hem gereisd zodat dit ook duidelijk voor hem is.
Maar veel mensen vinden het leuk om met hun hengst wat te lopen rondshowen en juist die mensen verpesten het voor diegenen die er wel serieus en op een verantwoorde manier mee bezig zijn Knipoog

Michelle_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 17:23

remsy schreef:
Het is mijn ogen per persoon verschillend of je ja of de nee met een hengst op wedstrijd kan aan komen Knipoog
Heb jij je hengst niet onder contole, dan doe je er niet verstandig aan om naar een wedstrijd of zelfs naar een vreemd terrein te gaan waar andere paarden lopen, en om op wedstrijd te gaan vindt ik dat je pas heen moet gaan als je je paard onder controle hebt ongeacht of je nu een ruin of een hengst hebt.

En op zich die test die eerder al is vermeld vindt ik eigenlijk ook een beter idee als dat je L moet zijn geweest(want je kan op een mak paard dit behalen en vervolgens op een onopgevoede hengst verdergaan)

De hengst die ik zelf rijdt staat naast de merries op stal, staat naast de merries in het landMet een simpel schrikdraadje zonder stroom), en heeft hij een merrie gedekt kan deze ook de rest van het jaar bij hem in het land blijven, ook heeft hij vaak met jonge veulens in het land gestaan(dus een afgezondert leventje heeft hij niet, en dit puur omdat hij erg makkelijk en braaf is.
Aan de hand mag hij van mij als ik dat toesta wel eens een keertje dollen( en dit ook alleen thuis) maar zodra ik erop zit moet hij naar mij luisteren, en als hij ergens vreemd is mag hij tuurlijk wel even rondkijken, en zichzelf wat laten zien maar moet dan ook gewoon wel blijven luisteren, Ik ben diegene die hem verteld wat hij moet doen en niet andersom. er wordt ook alleen thuis met hem gedekt en dus daarmee niet met hem gereisd zodat dit ook duidelijk voor hem is.
Maar veel mensen vinden het leuk om met hun hengst wat te lopen rondshowen en juist die mensen verpesten het voor diegenen die er wel serieus en op een verantwoorde manier mee bezig zijn Knipoog

precies!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 17:37

Ik vind de regel ook niet helemaal kloppen en heb er volgend jaar wellicht ook mee te maken. Ik ben tot nu toe fokker en recreatieruiter, tenminste, onder het zadel recreatieruiter. Maar wel dik 20 jaar en heb mijn paarden goed onder controle. Verder zeer veel ervaring met hengsten, stel hengsten aan de hand voor op hengstenkeuringen en maak ze ook keuringsklaar, en ik rijd aangespannen wedstrijden met hengsten, op het hoogste nivo. Ik mag mijn eigen hengst dadelijk niet uitbrengen op wedstrijden, want ik ben niet geklasseerd. En ja, de bedoeling is dat hij hengst blijft, hij staat in de opfok voor voorgesteld te worden voor de hengstenkeuring. Had hem graag zelf uit willen brengen, nu moet ik er een ruiter voor zoeken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 17:47

Dan start je nu toch vast even met en 'leen-merrie/ruin' Als je zo thuis bent in de paardenwereld mag je vast wel even een proefje rijden met een paard van een ander toch?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 21:37

Ik ben voornamelijk thuis in de aangespannen sport, de enige mensen die ik ken die wedstrijden onder het zadel rijden daar wil ik niet eens de paarden van lenen (veels te waardevol en veels te goed, en zo goed ben ik ook weer niet), bovendien zijn dat ook hengsten. Knipoog En ik zal ze niet eens mogen lenen. Tong uitsteken Bovendien is het niet even een proefje rijden, ik heb wel meerdere proefjes nodig om L2+ winst te worden. Knipoog

kaill87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 22:00

ik wilde op dit topic ook even reageren ( er loopt nog een topic over hengsten starten ).. Met remsy ben ik het helemaal eens..
Ik vind het zeker heeeell irritant dat de mensen die een hengst rijden om het stoer doen, het verzieken voor andere ruiters die starten met een hengst die braaf en onder controle is..
Ik heb zelf het geluk dat ik eerst een ander paard mag starten tot het L2, daarna wil ik met mn hengst gaan starten.. Eerst zou ik bij het AVS starten om daar mn wp te halen maar heb nu gelukkig een " leen wedstrijdpaard "die ik mag starten.

Maar 1 ding vind ik heel dodelijk vervelend : mensen die zich af vragen waarom je een hengst per se hengst wil laten terwijl die toch niet dekt ? Zolang de hengst onder controle is en braaf, hoeft er niet gecastreerd te worden toch ?
Ik zou het liefst tegen zulke mensen zeggen, kom eens bij mijn hengst kijken dan weet je niet wat je ziet zo braaf is hij.. heb ik wel reuze geluk mee gehad, ben ik zeer blij mee Haha!
Lang verhaal kort, te drukke hengsten die niet onder controle zijn : logisch dat andere ruiters dat hoogstens irritant vinden kan ik me heus voortstellen, maar oordeel alsjeblieft niet gelijk over alle hengsten zo...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 17:40

Ik oordeel dan zo omdat ik echt het idee heb dat mensen die hengst dan hengst laten om hun eigen ego. Voor het paard is het namelijk fijner om geruind te worden en lekker in de wei te gaan met andere soortgenoten. Dat is een behoefte van het paard waar totaal aan word voorbij gegaan. Dat vind ik kwalijk.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 17:48

ik vind het waarschijnlijk de enige regel binnen de KNHS waar ik me in kan vinden

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 18:24

Elisa2 schreef:
Ik oordeel dan zo omdat ik echt het idee heb dat mensen die hengst dan hengst laten om hun eigen ego. Voor het paard is het namelijk fijner om geruind te worden en lekker in de wei te gaan met andere soortgenoten. Dat is een behoefte van het paard waar totaal aan word voorbij gegaan. Dat vind ik kwalijk.

Hier ben ik het helemaal mee eens!

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 18:43

Ik vind het in sommige gevallen jammer, maar ik snap de regel wel.. Je moet érgens een grens trekken. Lachen

kaill87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 23:05

@ elisa2 : ja ik kan me ook vinden in jou verhaal, ik zeg ook eerlijk dat toen ik voor mn paard ging kijken dat ik bij voorbaat al zei dat ie wel heel braaf moest zijn mocht ie zn ballen willen behouden.. En hij heeft het geluk dat ie zo braaf is, hij staat zomers ook gewoon in de wei met ruinen en hij staat altijd met andere ruinen los.. Maar ik zou nooit express een hengst kopen omdat het n hengst is het brengt idd toch vaak wat nadelen mee.. Ik heb gewoon echt puur mazzel met mijne..

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 23:31

hananya schreef:
Elisa2 schreef:

Hier ben ik het helemaal mee eens!

Alsof paarden waar wedstrijden op worden gereden altijd heerlijk de wei op mogen!

Ook zie ik vaak genoeg merries die de boel opnaaien.
Zeggen we dan ook laten we de boeltje er uit-halen.

Iedereen hoort gewoon rekening met elkaar te houden.
Maar dat is heel moeilijk in de ruiterwereld Clown Clown

Als ruiter zijnde die met een hengst rijd netjes steeds uitwijk voor andere paarden.
Vind ik ook dat het wederzijds mag zijn...

Ook waarschuwen dat je een hengst heb....Is dat zo raar??
Dit is niet in ieders geval om te pronken!
Want als men niks zegt worden er ook scheve bekken getrokken.

Kortom:Het is nooit goed Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 08:48

Ik heb nog nooit een merrie bij een ander in de nek zien springen
Een hengst wel Lachen

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 09:38

Niet? Ik wel, onze Dancing Queen is al regelmatig in mijn nek gesprongen en ook al bij haar spangenoot, een ruin.......alleen had dit niet met hormonen te maken. Clown

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 10:20

Kaill: dan vind ik het een ander verhaal,dan kun je gewoon in alle behoeftes voorzien van die hengst. Barcelano: Ik ben het met je eens dat ook niet alle merries/ruinen op de wei lopen.Dat vind ik ook kwalijk. En natuurlijk is het zo dat als je dan met je hengst op wedstrijd gaat dat het goed is als je waarschuwt en dat mensen dan ook rekening met jou moeten houden. Het is en blijft natuurlijk geven en nemen,maar de meeste ergenissen komen toch voort uit dat sommige mensen dus met een hengst gaan en er dan te weinig controle over hebben,waardoor je dus veel onnodig geschreeuw en paniek krijgt.