Het is mijn ogen per persoon verschillend of je ja of de nee met een hengst op wedstrijd kan aan komen
Heb jij je hengst niet onder contole, dan doe je er niet verstandig aan om naar een wedstrijd of zelfs naar een vreemd terrein te gaan waar andere paarden lopen, en om op wedstrijd te gaan vindt ik dat je pas heen moet gaan als je je paard onder controle hebt ongeacht of je nu een ruin of een hengst hebt.
En op zich die test die eerder al is vermeld vindt ik eigenlijk ook een beter idee als dat je L moet zijn geweest(want je kan op een mak paard dit behalen en vervolgens op een onopgevoede hengst verdergaan)
De hengst die ik zelf rijdt staat naast de merries op stal, staat naast de merries in het landMet een simpel schrikdraadje zonder stroom), en heeft hij een merrie gedekt kan deze ook de rest van het jaar bij hem in het land blijven, ook heeft hij vaak met jonge veulens in het land gestaan(dus een afgezondert leventje heeft hij niet, en dit puur omdat hij erg makkelijk en braaf is.
Aan de hand mag hij van mij als ik dat toesta wel eens een keertje dollen( en dit ook alleen thuis) maar zodra ik erop zit moet hij naar mij luisteren, en als hij ergens vreemd is mag hij tuurlijk wel even rondkijken, en zichzelf wat laten zien maar moet dan ook gewoon wel blijven luisteren, Ik ben diegene die hem verteld wat hij moet doen en niet andersom. er wordt ook alleen thuis met hem gedekt en dus daarmee niet met hem gereisd zodat dit ook duidelijk voor hem is.
Maar veel mensen vinden het leuk om met hun hengst wat te lopen rondshowen en juist die mensen verpesten het voor diegenen die er wel serieus en op een verantwoorde manier mee bezig zijn