hoe basic is de basissport nog?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: hoe basic is de basissport nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 13:10

Lielle schreef:
dat denk ik ook vaak genoeg Russel. Maar dressuur bestaat uit meer dan alleen hoofdhals houding, ruime bewegingen, of ontspanning.

Jazeker, iets waar je ook jaren mee bezig bent wil je het perfect hebben. Maar wat mij wel opvalt is dat de meesten alleen voor de punten gaan en zo snel mogelijk in die M willen zitten, want B is voor loosers en de L is het begin. Meisje bij mij op stal is bezig met zijgangen,doet het beestje ook netjes, haar basisgangen zijn nl (nog) niet voldoende. Ze heeft een paar keer B gestart, ook winst gereden, paard in de krul met een ijzeren greep, ze wil zo snel mogelijk naar de L want dan kan ze punten scoren op haar zijgangen in de B is ze niet goed genoeg weet ze nu al. Waarom niet lekker nog een half jaartje op je stap, draf en galop trainen?? Gaat het nog wel om je paard op een juiste manier trainen?

Ken ook een meisje die zeer zeker goed kan rijden, maar ook heel goed de kleine dingetjes weet te verstoppen. Dat voor elkaar krijgen, kost tijd en dat is jammer, binnen 2 jaar in het Z is het motto. Is dat de tegenwoordige dressuur? Dan idd kijken ze niet naar de juiste aanleuning, de nepaanleuning is kennelijk ook voldoende. Maar kan je dan een paard ook echt opleiden? Dat hij beter en mooier leert lopen dan hij van nature kan omdat zijn lijf getraint wordt?

Maar wat zeur ik Clown In mijn ogen zijn er maar heel weinig mensen die echt kunnen paardrijden. Laat de hobbie, hobbie zijn. Als je Z rijdt bewijst nog niet dat je kunt paardrijden.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 13:20

@beantsje: ik vind je reactie wel wat overtrokken. Je hebt pas twee keer gestart en twee keer vielen de resultaten dus tegen wat ik uit je reacties begrijp. Je kan altijd een keer een vervelende jury treffen of het kan een keer tegen zitten, maar na 2 starts kun je echt nog geen conclusies trekken. Bekijk je resultaten eens als je 10 keer gestart hebt bijvoorbeeld. Trek het hoogste en laagste resultaat eraf en neem van de rest een gemiddelde. Dan heb je een veel realistischer beeld van hoe je er daadwerkelijk voorstaat.

B is gewoon Beginners en het gevraagde in de B is echt geen onmogelijke opgave, ook niet voor een recreant die regelmatig lest en zijn paard traint.

beantsje schreef:
Waarom begint de allerlaagste klasse die er is niet op een lager niveau?

Dat kan toch? Je kan toch manegeproeven starten als je dat wil? Of je kan onderlinge wedstrijden starten, daar wordt meestal ook soepel gejureerd.

Bij officiele wedstrijden gaan ze niet uit van recreanten die ook eens een proefje willen rijden, maar van ruiters die serieus met wedstrijden bezig zijn. Als je serieuze punten wil rijden, zul je serieuzer dressuur moeten rijden. De instelling waarmee een sereiuze wedstrijdruiter rijdt is toch iets anders dan die van een recreatieruiter. Winnaars doen dingen waar verliezers geen zin in hebben.

Bovendien begrijp ik niet zo goed dat je je druk maakt over het feit dat je geen winstpuntje haalt; als jou ding toch hoofdzakelijk het recreeren met je paard is en je hebt geen ambities om met je paard op een hoger dressuurniveau te komen, dan heb je die puntjes toch ook niet nodig?

Een wedstrijd is toch niet meer dat een examen voor de graad van je africhting in competitieverband. Als jij geen winstpunt in de B haalt, dan is jou paard dus nog niet voldoende afgricht op B-dressuurniveau. Maar als jou paard als recreatiepaard verder voldoende betrouwbaar en gehoorzaam is, en je hebt hem tijdens buitenritten lekker onder controle (eventueel op jouw manier), dan is jou doel toch bereikt? Want recreeeren met je paard is toch je hoofddoel? En een wedstrijdje voor de lol is dan toch bijzaak?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 13:22

Dat vind ik nu goed verwoord Ja
Zoiets bedoelde ik ook, maar jij zegt het ff veel duidelijker Ja

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 15:10

Volkomen met Jasmijn eens, alleen deze viel me op.

jasmijn78 schreef:
Dat kan toch? Je kan toch manegeproeven starten als je dat wil? Of je kan onderlinge wedstrijden starten, daar wordt meestal ook soepel gejureerd.

Het nadeel hiervan is alleen dat dan de overstap naar het B toch weer als heel zwaar, en soms oneerlijk, wordt ervaren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 15:12

Dat klopt idd
Je hoort idd mensen zeggen, ik reed L2 op de manege, maar nu krijg ik geen punten in de B.
En zijn dan boos.

Ik kan me hun telleurstelling goed indenken.
Maar idd, daar word soepeler gejureerd.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-06 19:22

Ik vind de manegewedstrijden niet leuk, omdat er dan meestal geen deskundige jury is. Puntjes cadeau krijgen hoeft ook weer niet. Ik zit helemaal niet te wachten op een 'winstpunt' in de manege-L2, als ik weet dat ik in het 'echt' lang geen L2 haal.

Ik zou best aan een soort FNRS-proefje mee willen doen maar onze manege is geen FNRS-manege (een heel wedstrijdruiter-gerichte stichting met maar heel weinig manegepony's en paarden).
Kan je die FNRS-proeven met eigen paard rijden en kan dat alleen maar op je eigen manege of ook op andere?

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 19:34

Ik zie bij ons op de manege precies dat gebeuren. Mensen die dus FNRS proeven rijden en dus ruim in hun punten scoren en dan de overstap gaan maken naar KNHS en dus gewoon in die B niet vooruit komen en geen punten scoren.
Waar ligt dit dan aan?

Ik heb vorige week ook geen WP gereden. Er was over de hele dag streng gejureerd. Zoals dat dan wordt gezegd. 4 wp waren er gevallen. Niet veel dus. Ik zag dingen op mijn protocol die ik nog nooit op mijn protocol had gehad. 5 en voor al mijn gangen. Dat heb ik nog nooit gehad!
Maar goed met de rest probeer ik maar positief mee om te gaan. Ook al kost je dat de eerste dag nog erg moeite en je dus lacht als een boer met kiespijn............

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 19:57

Ik denk dat we allemaal wel eens naar huis gaan met een baal gevoel.
Maar daar tegenover rij je ook wel eens winst als je denkt, dit ging niet zo lekker vandaag Lachen
Maar daar hoor je bijna niemand over.

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 22:20

Ik vind ook dat je in de B tegenwoordig aardig moet rijden om een winstpuntje te kunnen bemachtigen. Ik vind het wel goed. Het paard is door mijn dochter ingereden op 3,5 jaar. Ons paard is nu 5 jaar. We zijn dit jaar met wedstrijden gestart. Eigenlijk ook wel omdat we geen trailer hadden.

We hebben altijd priveles gehad en doorgetraind. Inmiddels moet ik zeggen dat Ulis echt wel L2-klaar is. Op Ulis zit een ruiter die durft te rijden, een mooie zit heeft en zeer stille handen. We zijn nu 4 keer gestart in het B en over naar de L1. Ik was heel blij met de punten voor *rechtrichten* 7 *halsstrekken* 8 In het groepje van 4 waar ze starte zat er 46 punten verschil tussen de nr. 1 en nr. 4.

Ik wil maar zeggen train langer door tot je 2 klassen hoger ook aankunt en dan wordt het een makkie.

Met Erleyne ben ik het niet eens, niet iedereen start met een paard dat al Z2 is geweest. Ik heb even in je profiel gekeken. Ik weet ook wel dat met een Z2 paard starten in de B niet altijd even makkelijk is. Maar een handige ruiter moet dit kunnen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 00:03

Mork schreef:
Ik zie bij ons op de manege precies dat gebeuren. Mensen die dus FNRS proeven rijden en dus ruim in hun punten scoren en dan de overstap gaan maken naar KNHS en dus gewoon in die B niet vooruit komen en geen punten scoren.
Waar ligt dit dan aan?

koffiedik kijkend, vrij sprekend en mijn gevoel volgend: Omdat de juryleden de deelnemers 'kennen', tenminste het nivo en van daaruit jureren.

Mork schreef:
Ik heb vorige week ook geen WP gereden. Er was over de hele dag streng gejureerd. Zoals dat dan wordt gezegd. 4 wp waren er gevallen. Niet veel dus. Ik zag dingen op mijn protocol die ik nog nooit op mijn protocol had gehad. 5 en voor al mijn gangen. Dat heb ik nog nooit gehad!
Maar goed met de rest probeer ik maar positief mee om te gaan. Ook al kost je dat de eerste dag nog erg moeite en je dus lacht als een boer met kiespijn............

het is een momentopname, wij als eigenaar/houder/rijder/enz. hebben bij 'ons' paard een geschiedenis, en dat heeft die jury niet. een proef duurt maar een paar minuten, tegenover uren training per week...
de jury ziet Jane of Joe op Bessie in de ring, en niet Anky of Edward met Salinero/Lingh die thuis traint.

Een wedstrijd is een graadmeter... die laat zien wat je kunt en of je verbeterd... en wegens dat laatste heb ik bijv. mijn dochter naar een andere vereniging gedaan, na bijna 1 jaar geen verbetering in de resultaten (en dan heb ik het niet over prijzen jagen maar commentaar en de punten op de coupon) was voldoende om over te gaan Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 08:05

Klopt, een andere lesgever doet idd soms wonderen.
Ik heb ook eens les gehad, waar ik gewoon bleef hangen, kwam niet verder.
Eerst denk je, dit is gewoon het eindstation voor ons.
Maar zo zit ik dan weer niet in elkaar om dat toe te geven en ben elders gaan lessen.
Ik denk dat ik er 2 maanden gelest heb en daarna nog maar zelden puntloos thuiskwam.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 08:09

Alane schreef:
Mork schreef:
Waar ligt dit dan aan?

koffiedik kijkend, vrij sprekend en mijn gevoel volgend: Omdat de juryleden de deelnemers 'kennen', tenminste het nivo en van daaruit jureren.

Niet alleen dat. De "recreanten" willen dat ook.Die willen graag mee kunnen doen in een wedstrijdklasse. Daar zijn nou juist die proeven voor. Voor de onderlaag. Aanmoedigingsklasse en dus niet teveel negatief geneuzel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 08:11

En dat is ook mooi.
Vooral omdat het ook vaak om manege pony's gaat waar iedereen op hobbelt. En de ruiter een uurtje per week op rijdt.
Dan kun je ook geen spetterende proef verwachten.
En is het nivo wat men dan laat zien ook genoeg.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 08:28

Ulissa schreef:
Met Erleyne ben ik het niet eens, niet iedereen start met een paard dat al Z2 is geweest. Ik heb even in je profiel gekeken. Ik weet ook wel dat met een Z2 paard starten in de B niet altijd even makkelijk is. Maar een handige ruiter moet dit kunnen.

Sorry, hoor, maar ik vind dat je nogal snel conclusies trekt. Wie zegt dat ik met dit paard in de B gestart ben ( dat heb ik namelijk niet gedaan )? Ik heb wel meer paarden gestart dan hem, en bovendien ken je dit paard totaal niet. Beetje flauwe opmerking....

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 08:28

beantsje schreef:
Ik vind de manegewedstrijden niet leuk, omdat er dan meestal geen deskundige jury is. Puntjes cadeau krijgen hoeft ook weer niet. Ik zit helemaal niet te wachten op een 'winstpunt' in de manege-L2, als ik weet dat ik in het 'echt' lang geen L2 haal.

Maar wat wil je nu eigenlijk wel? Op een officiele wedstrijd vind je dat je te streng wordt gejureerd (en op officiele wedstrijden mag je er van uitgaan dat er een deskundige jury zit) en manegewedstrijden vind je weer niet leuk omdat er meestal weer geen deskundige jury zit en je je punten cadeau krijgt????

Ik zou zeggen: als je punten wil scoren (op officiele wedstrijden) dan zul je je training/instructie/instelling toch over een andere boeg moeten gooien en als je dat niet wil moet je verder niet zo miepen Haha! en gewoon lekker meehobbelen en geen resultaten verwachten. Vork

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 08:29

oosterhoff schreef:
Alane schreef:

Niet alleen dat. De "recreanten" willen dat ook.Die willen graag mee kunnen doen in een wedstrijdklasse. Daar zijn nou juist die proeven voor. Voor de onderlaag. Aanmoedigingsklasse en dus niet teveel negatief geneuzel.

Maar daardoor blijft er een drempel in punten verschil als die recreant de basissport gaat 'proeven' en krijg je een topic als deze.
Dan hoor je ook de 3 voudige manegedressuurkampioen die geen winstpunt rijdt.

Wij gingen in het begin voor de 1nalaatste plaats, alles hoger was en is nog steeds meegenomen. Als je de eerste proef 160 punten rijdt en je volgende proeven een stijgende lijn laten zien dan ben je goed bezig mi. Hoe meer commentaar hoe beter je je training erop aan kunt passen en je weet waar je zwakke punten liggen.
Bij ons was dat stelling en buiging, slingeren op de A-C lijn, dan wordt een voldoende voor die onderdelen het nieuwe doel uiteraard tesamen met het verbeteren van de andere punten die wel voldoende zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 09:37

Ja, een coupon helemaal vol geschreven is het fijnste
Kun je tenminste wat mee.
Met een 5 zonder commentaar heb je wel eens, wat was er nu niet goed?

En elk paard heeft zijn goede en minder goede dingen.
De goede probeer je nog meer op te krikken zodat het het minder goede kan opvangen.
Het minder goede ga je iig zo proberen te trainen dat het net een voldoende word.

En dat betekend soms bloed zweet en tranen trainen.
Bij de meeste komt het niet aanwaaien.
ook niet als je KWPN-er onder je kont hebt.
Mijn springknollie had geen dressuuraanleg.
Dat was gewoon veel trainen.

En een paard bij ons op de cub kon geweldig lopen, maar had een k.. karakter en stond daardoor vaak achterop.
Dan komt het Z (wat zij uiteindelijk toch gehaald heeft) ook niet aanwaaien.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 10:27

inderdaad het liefst staat mijn coupon helemaal vol en dan wel met nuttige dingen!
wat ik helaas 9 van de 10 keer ontbreekt.

Citaat:
En een paard bij ons op de cub kon geweldig lopen, maar had een k.. karakter en stond daardoor vaak achterop.
Dan komt het Z (wat zij uiteindelijk toch gehaald heeft) ook niet aanwaaien.

maar daar komt wel bij vind ik dat wanneer je een paard met een k.. karakter hebt en daardoor niet altijd in staat bent om een winstpuntwaardige proef te rijden, je al snel raar aangekeken wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 10:29

Nou die niet
K.. karakter is zelf lief een aardig uitgedrukt. Haha!
Denk dat de mensen die dat paard kende alleen maar lof hadden dat de amazone vol hield.
Maar als hij dan eens liep zoals hij kon lopen, stond ze meteen 20 punten los van nummer 2.
Maar zo stond dus ook regelmatig 10 punten los van de laatste.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 10:59

Citaat:
Denk dat de mensen die dat paard kende alleen maar lof hadden dat de amazone vol hield.

de mensen die weten hoe het zit wel ja, maar de meeste andere meestal niet, tenminste dat ervaar ik zelf zo. niet dat ik me heel erg druk om maak maar het valt gewoon op.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 11:37

Kom op beantsje niet gelijk de moed laten zakken.

Je hebt nog maar 2 wedstrijden gereden. Je moet er waarschijnlijk gewoon even inkomen.

Ik snap wel dat je teleurgesteld bent. Aan de ene kant wordt op bokt vaak genoeg mensen afgeraden om op wedstrijd te gaan omdat jij en je paard inderdaad wel op een bepaald niveau moeten zijn.

Aan de andere kant is bijna niemand voor een extra klasse van lager niveau omdat de B proef nou ook weer niet echt vreselijk moeilijk is. Als ruiter met 25 jarig ervaring, ook al barst je niet van het talent zou je dat dus makkelijk moeten kunnen halen.

Daar komt denk ik ook je teleurstelling vandaan. Rijd je al 25 jaar kom je nog niet eens een B proef door met winstpunt.

Maar ik denk ook zeker dat je het best wel kan. Als je al zo lang rijd en je paard zoals je zelf zegt nageeflijk is en goed aan de hulpen staat dan kan je echt wel een wedstrijd rijden. Misschien zou je iets meer proefgericht moeten trainen.

Wanneer ik op de manege rijd dan wend ik af omdat ik bijvoorbeeld te dicht op mijn voorganger zit. Of omdat ik zie dat een aantal mensen van de overkant mijn kant opkomen. Ik maak een volte op het moment dat ik daar ruimte voor heb of omdat ik aan die kant van de bak wil blijven omdat ze aan de andere kant op een kluitje zitten. Je maakt overgangen op het moment dat het jouw uitkomt en niet bij een bepaalde letter. Als ik aanspring in galop bepaal ik pas later wanneer ik weer terug ga naar draf. Dat heb ik nog niet in mijn hoofd wanneer ik aanspring. Kortom ik heb geen vast beeld voor ogen van wat ik ga doen.

In een proef moet je in één keer van alles in vaste volgorde en bij bepaalde letters laten zien. De bak is dan ook veel kleiner dan ik gewend ben.

De enkele keert dat ik zelf met een wedstrijd mee heb gedaan, is de proef voor mijn gevoel razendsnel voorbij en moet je in die paar minuten van alles laten zien. Voor mijn gevoel volgen de onderdelen elkaar ook snel op. Hoewel ik ook wel weet dat je in de B nog heel veel ruimte hebt om de overgangen te kunnen maken.

Mischien ligt daar ook jouw probleem?
Je kent alles wel en jouw paard ook. Maar bent gewoon niet gewend om het in bepaalde volgorde en op bepaalde plekken te doen. Je kan ook niets overdoen. Als je daar meer op oefent dus wat meer op de letter rijden en wat meer proefjes rijden van te voren moet het zeker lukken om een winstpunt te rijden. Dan zijn er dus helemaal geen extra klasses nodig.

Succes.

Ps een meter springen vind ik wel hoog. Daar mochten ze wat mij betreft wel een aantal rubrieken aan toevoegen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 18:07

En juist die meter is helemaal niet moeilijk voor een paard. Het is de ruiter die het springen vaak moeilijk of eng vindt. Maar goed, hier zijn ook al discussies over geweest.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 18:48

jasmijn78 schreef:

Maar wat wil je nu eigenlijk wel? Op een officiele wedstrijd vind je dat je te streng wordt gejureerd (en op officiele wedstrijden mag je er van uitgaan dat er een deskundige jury zit) en manegewedstrijden vind je weer niet leuk omdat er meestal weer geen deskundige jury zit en je je punten cadeau krijgt????

Ik zou zeggen: als je punten wil scoren (op officiele wedstrijden) dan zul je je training/instructie/instelling toch over een andere boeg moeten gooien en als je dat niet wil moet je verder niet zo miepen Haha! en gewoon lekker meehobbelen en geen resultaten verwachten. Vork

Ik denk niet dat je begrijpt wat ik bedoel.
Ik vind niet dat er te streng gejureerd wordt, ik denk dat B te moeilijk is om het allerlaagste niveau te zijn.
ik heb het dus niet alleen over mijzelf maar ook over andere ruiters die maar helemaal niet starten. Laten we zeggen de serieuze recreanten.
Ik wil dus helemaal niet mijn training/instructie/instellingover een andere boeg gooien. ik wil gewoon dat er op mijn niveau een mogelijkheid is om proefjes te rijden en daarop beoordeeld te worden, en dan op een beetje positieve wijze. Ik hoef misschien geen winstpunten maar ik wil niet telkens met een kater naar huis. en ik denk dat dit voor veel meer recreanten geldt.

Bovendien komt het de paardensport en vooral het paardenwelzijn ten goede, als recreanten ook de kans krijgen om hun kunnen af en toe eens objectief te laten beoordelen en te laten becommentarieren.

Overigens wat dat springen betreft; daar geldt wat mij betreft het zelfde. Waarom zie je nergens meer bij de KNHS de ouderwetse caprilli-proef? Dat zou ik nu zo graag eens doen; het lijkt mij ook voor heel veel ruiters van grote pedagogische waarde.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 19:03

beantsje schreef:
Ik vind niet dat er te streng gejureerd wordt, ik denk dat B te moeilijk is om het allerlaagste niveau te zijn.
ik heb het dus niet alleen over mijzelf maar ook over andere ruiters die maar helemaal niet starten.

Maar ik denk echt dat velen jou mening niet delen dat de B te moeilijk is om het allerlaagste niveau te zijn. De B proeven zijn best eenvoudig, je hoeft echt geen topruiter te zijn om een wp te kunnen halen in de B. B is echt voor iedereen haalbaar.

beantsje schreef:
Ik wil dus helemaal niet mijn training/instructie/instellingover een andere boeg gooien. ik wil gewoon dat er op mijn niveau een mogelijkheid is om proefjes te rijden en daarop beoordeeld te worden, en dan op een beetje positieve wijze.

Het is mogelijk om op B niveau proeven te rijden. Als je dat niveau niet aankan moet je werken aan het opkrikken van je eigen niveau. Het is niet reeel om te verwachten dat de KNHS de laagste klasse nog meer gaat vereenvoudigen. Dan zou je al zowat toe moeten naar proefjes zonder galop/bixi ofzo. Dat lijkt me wel wat overdreven voor volwassen paardenruiters. Zoals gezegd kun je dan beter FNRS-proefjes blijven hobbelen.

beantsje schreef:
en dan op een beetje positieve wijze.

Wat is voor jou positief? Dat iemand jou fouten door de vingers ziet of dat hij je daadwerkelijk deskundig beoordeeld? Dit klinkt namelijk als een opmerking van iemand zie absoluut geen kritiek kan verdragen. Als je wedstrijden rijdt, zul je toch kritiek moeten accepteren en er wat mee doen. Bovendien zitten juryleden ook voor hun lol te jureren hoor. Het levert namelijk praktisch niks op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 19:05

De B is gewoon voor de B meer dan makkelijk genoeg.
Persoonlijk zou ik niet weten wat er nóg simpeler moet dan een paar voltes en op beide handen een stap draf en galopje.

Maar misschien moet je dan een soort van recreanten vereniging opzetten ofzo?