Lielle schreef:dat denk ik ook vaak genoeg Russel. Maar dressuur bestaat uit meer dan alleen hoofdhals houding, ruime bewegingen, of ontspanning.
Jazeker, iets waar je ook jaren mee bezig bent wil je het perfect hebben. Maar wat mij wel opvalt is dat de meesten alleen voor de punten gaan en zo snel mogelijk in die M willen zitten, want B is voor loosers en de L is het begin. Meisje bij mij op stal is bezig met zijgangen,doet het beestje ook netjes, haar basisgangen zijn nl (nog) niet voldoende. Ze heeft een paar keer B gestart, ook winst gereden, paard in de krul met een ijzeren greep, ze wil zo snel mogelijk naar de L want dan kan ze punten scoren op haar zijgangen in de B is ze niet goed genoeg weet ze nu al. Waarom niet lekker nog een half jaartje op je stap, draf en galop trainen?? Gaat het nog wel om je paard op een juiste manier trainen?
Ken ook een meisje die zeer zeker goed kan rijden, maar ook heel goed de kleine dingetjes weet te verstoppen. Dat voor elkaar krijgen, kost tijd en dat is jammer, binnen 2 jaar in het Z is het motto. Is dat de tegenwoordige dressuur? Dan idd kijken ze niet naar de juiste aanleuning, de nepaanleuning is kennelijk ook voldoende. Maar kan je dan een paard ook echt opleiden? Dat hij beter en mooier leert lopen dan hij van nature kan omdat zijn lijf getraint wordt?
Maar wat zeur ik
In mijn ogen zijn er maar heel weinig mensen die echt kunnen paardrijden. Laat de hobbie, hobbie zijn. Als je Z rijdt bewijst nog niet dat je kunt paardrijden.