Vraag: moet de FEI de schofthoogte voor pony's verhogen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Marinke_

Re: Vraag: moet de FEI de schofthoogte voor pony's verhogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 18:40

Nee, geen A of B pony.. maar ze lijken gewoon een pony, qua bauw.. (kortere beentjes etc.) ze lopen ong. als een C/D pony.. (en je ziet we degelijk verschil tussen een D Pony en een Paard!) Dus tja..
Je hebt gelijk als je als koper zo'n paard ziet.. máár wat nou als jij als fokker het dier zelf wilt uitbrengen? Het is een e-pony die het goed doet. En je wilt hem/haar graag uitbrengen, en als het zover is wil je internationaal starten moet je dan maar over op paarden of een kleinere pony kopen/fokken? omdat je met je e-tje die het miss. wel net zo goed doet als pony's of paarden niet mag starten? dat is wel een beetje bruut vind ik zelf mja.

Máár ik vind niet dat die grens van D-pony opgetrokken moet worden omdat de jeugd groter wordt.. Scheve mond

DanielledBr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 18:46

Niet alle e-pony's hoeven op paarden te lijken.
Ik heb zelf een nrpspony van 1.53 ongeveer, een e-pony dus.
Er zit zo'n 70-80% arabisch bloed in en is heel tenger gebouwd.
Als je hem ziet lijkt hij ook totaal niet op een paard, maar echt op een pony nog.

Ik snap wel dat pony=pony en paard=paard maar soms lijken e-pony's echt nog op paarden.

Ik heb afgelopen zomer met de regiowedstrijden van zuid-holland meegedaan bij de M1/de, ik moet toegeven dat daar net paarden bijzaten waarvan sommige als ze langs me kwamen zeker 1.60 moesten zijn.

Ik wil daarmee alleen een punt maken dat sommige e-ponys als pony ogen en sommige als paard..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 18:47

Als hij zo goed is dat hij naar internationaal mag veronderstel ik dat het wel een uitzondering op de regel is en zal hij het ook goed doen bij de paarden Knipoog

dani_spit: maar moet daarom de grens verhoogd worden? Er zijn paarden van 1.65 die ogen als pony's Nagelbijten / Gniffelen

DanielledBr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 18:51

pharagirlke schreef:
Als hij zo goed is dat hij naar internationaal mag veronderstel ik dat het wel een uitzondering op de regel is en zal hij het ook goed doen bij de paarden Knipoog

dani_spit: maar moet daarom de grens verhoogd worden? Er zijn paarden van 1.65 die ogen als pony's Nagelbijten / Gniffelen

Dat weet ik, maar ikheb het hier alleen maar over de e-pony's, waarom die internationaal als paarden worden gezien.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 18:52

Wel dan, voor een enkeling kan je het toch niet maken dat de de grens omhoog getrokken moet worden? Ik ken weinig e's die kwa gangen en bouw een A zijn eigenlijk...De meeste e's zijn meer paard dan mijn huidige paard Nagelbijten / Gniffelen

renskek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 19:15

Natuurlijk zijn er pony's van 1.45 die een 1.40 parcours kunnen lopen, maar ik denk dat die erg schaars is.
En ik vind de vergelijking met EK vanaf M1 wel een beetje rare vergelijking, als je weet dat normaal ZZ bij de pony's 1.20M. is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 19:35

renskek: maar het is net de bedoeling om op het EK alleen maar goede combinaties te krijgen, ik kan haar reactie wel begrijpen. Je raakt er niet zomaar! Alleen combinaties die eruit springen horen op een EK Lachen en die combinaties zijn schaars! Daarom is het ook een EK waarvoor ze geselecteert moeten worden Knipoog

renskek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 19:39

Maar je kan niet het onmogelijke van pony's gaan verwachten!

Au3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 19:52

steffiej schreef:
Karin schreef:
Een pony van 1.42 m is geen grote C-pony, dat is een D-pony.

De mijne toch echt een C-er!
Een pony moet gemeten worden tot zijn 7 jaar, toen was die toevallig nog 1.36 Haha!
Je kunt een pony op zijn 5 toch ook 7 maken? hoeft ie niet meer gemeten te worden Knipoog

* zucht, de haren staan al recht overeind*
Voor dit soort ongein en ONSPORTIEF gedrag, moesten ze ook regelmatig meetgegevens controleren op basiswedstrijden. Tuurlijk het is een hoop werk, maar hoeveel pony's al in de basis in een verkeerde catogorie lopen is onvoorstelbaar. (niet vreemd dat het int. ook zo is Verdrietig )

Zo is er een C-pony nu plots D-pony geworden. Omdat er toekomstperspectieven voor de combi waren op int. niveau. Dan gaat er een gerespecteerd int. jurylid mee naar Utrecht om de pony te laten meten, en voila een nieuwe D -pony geboren. Rolleyes
Wel vreemd dat de betreffende ruiter "plots" nieuwe pony's heeft aangeschaft, zouden ze al anoniem getipt zijn? Haha!

On topic; geen verhoging van de max stokmaat voor int. wedstrijden.
Wat mij betreft zouden de C er wel bijgevoegd mogen worden, qua dressuur, ben ermee eens dat het voor een C wel super moeilijk wordt om over die kastelen te springen Knipoog

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 20:02

Ik ben er ook voor, dan krijgen we een minder vertekend beeld.
Zelf heb ik dus een D-pony van 1.40 dus echt een D maar als ik op een wedstrijd kwam werd ik met de nek aangekeken.
Nu was ik al boven de 18 en reed tussen de paarden maar als de regels werden gevolgt zou het verschil niet zo groot zijn tussen mijn pony en de kleine paarden (e-pony's)

Dus pony=pony en paard=paard regels zijn er om je aan te houden en niet te breken.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 20:08

steffiej schreef:
een C pony? tussen de D-ers?? op het EK??
dat word lachen in een dubbel die op 6,5/7 meter staat gebouwd Knipoog

Sorry, maar ik had het eigenlijk meer over de dressuursport. Knipoog

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 20:13

dat ben ik et je eens Shyla25

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 20:16

pharagirlke schreef:
renskek: maar het is net de bedoeling om op het EK alleen maar goede combinaties te krijgen, ik kan haar reactie wel begrijpen. Je raakt er niet zomaar! Alleen combinaties die eruit springen horen op een EK Lachen en die combinaties zijn schaars! Daarom is het ook een EK waarvoor ze geselecteert moeten worden Knipoog

Dat bedoelde ik dus ook. Lachen

renskek schreef:
Maar je kan niet het onmogelijke van pony's gaan verwachten!

Wie doet dat? Het EK springen is echt niet het onmogelijke hoor; waarom zouden er dan nog steeds combinaties (kunnen) rijden? Lachen

Au3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 20:19

Shyla25 schreef:

Dus pony=pony en paard=paard regels zijn er om je aan te houden en niet te breken.

Dan ben je dus TEGEN, want TS vroeg of de maximale stokmaat verhoogd moet worden Knipoog Bloos

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 20:22

Au3 schreef:
Shyla25 schreef:

Dan ben je dus TEGEN, want TS vroeg of de maximale stokmaat verhoogd moet worden Knipoog Bloos

Woeps dislexties he, dan lees je het wel eens andersom Bloos
Sorry ben dus tegen Knipoog

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 20:25

inderdaad OemiejO Het is niet omdat bv jou pony het niet ozu kunnen, en die prachthengst van de buren ook niet, én die machtig mooie ruin met zoveel kracht van de overburen ook niet, dat het onmogelijk is Knipoog

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 20:28

pharagirlke schreef:
inderdaad OemiejO Het is niet omdat bv jou pony het niet ozu kunnen, en die prachthengst van de buren ook niet, én die machtig mooie ruin met zoveel kracht van de overburen ook niet, dat het onmogelijk is Knipoog

Inderdaad. Ja Maar er zijn andere pony's die het wél kunnen. Dat is bijzonder en daarom is een EK ook zo bijzonder en wordt het op een hoog niveau verreden. Lachen

renskek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 20:30

OemmiejO: ik weet niet of je zelf springt of gesprongen hebt, maar pony-ponies die van dat soort dikke parcoursen kunnen springen met afstanden die bijna op paardenmaat staan zijn volgens mij op 1 hand te tellen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 20:32

En dat is juist het mooie van een internationaal kampioenschap: dat niet iedereen eraan mee kan doen, maar alleen een handvol allerbeste combinaties. Lachen

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 20:33

renskek schreef:
OemmiejO: ik weet niet of je zelf springt of gesprongen hebt, maar pony-ponies die van dat soort dikke parcoursen kunnen springen met afstanden die bijna op paardenmaat staan zijn volgens mij op 1 hand te tellen.

Nee, ik spring zelf geen wedstrijden, maar zoals ik al eerder heb gezegd is het hem juist er er zo weinig combinaties dat niveau halen.

renskek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 20:35

Ik heb met mijn E-pony op de grote concoursen gereden, waar o.a. de Ek-ponies meeliepen. En dit zeg ik absoluut niet om op te scheppen ofzo, maar ze waren allemaal even groot als mijn pony van 1.52, dus in Nederland kan ik niet zo'n pony opnoemen.

renskek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 20:37

Maar ik vind ook, dat ze streng moeten zijn in hoogte-bepaling. Mijn vraag is dan alleen of er genoeg van dat soort ponies zijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 20:40

renskek schreef:

Ik heb gesprongen. En ik weet dat er pony's in Belgie zijn die dat kunnen Knipoog Zelf nooit een gereden, daarvoor heb ik niet genoeg talent enz. Maar wel gezien Lachen eentje loopt op dit moment dressuur.Dus ik kan je er zelfs een foto van bezorgen (wel dressuurfoto Nagelbijten / Gniffelen springfoto's heb ik niet van em, hij mag ook niet meer springen.)

Menk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 21:53

Tuurlijk zijn er wel D pony's die internationaal kunnen lopen zowel springen als dressuur.. Er zijn inderdaad een hoop nederlandse pony's die ook groter dan 1.48 zijn (ook die Ek's meelopen).. Maar ook genoeg die onder de 1.48 zijn en het halen..
Ik had het levende bewijs alleen loopt ie nu voor duitsland Clown Knipoog

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 06:46

steffiej schreef:
dan krijg je het probleem dat alleen Nederland E-pony's heeft! In andere landen zijn dit gewoon paarden.

Dat is geen probleem maar een feit Haha!

steffiej schreef:
Ik weet hoe het voelt hoor om als 12 jarige tussen de paarden te rijden!
Ik vond er NIKS aan.. Ik heb er aardig wat keer over na gedacht om te stoppen toen ik bij de paarden zat... ik heb een jaar geen wedstrijden meer gereden, de pony's is gewoon veel gezelliger! Helemaal als je een beetje op wat hoger niveau rijd.. dan word er een groepje gevormd en enorm veel lol gemaakt! de ruiterfeesten bij de pony's zijn meestal veel leuker als bij de paarden!

Ik laat mijn dochter niet bij de paarden starten vanwege ruiterfeesten Haha! Daarbij start ze zowel bij de paarden als bij de pony's waarbij je gezelligheid ook zelf kan creeeren:j

steffiej schreef:
Mijn pony was officieel inderdaad geen D pony maar hij is wel ingemeten als een D pony.. 2 zelfs.. mijn hengstje was 1.53 en mijn andere pony was 1.55 m. Daarna bij had ik ook een C pony van 1.42 en daar werd ook nooit niks over gezegd Knipoog

En dat is in Nederland ook het grote probleem, als derde kun je niet reclameren als je een paard van 1.60 m tussen de B ziet starten, alleen de eigenaar/ruiter kan protest indienen als die meent dat zijn pony/paard in een verkeerde categorie is ingedeelt...