Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
laborah schreef:Wel eens goed naar het appuyeren gekeken? Als je dan ziet hoe je een paard, maar zeker een 4/5 jarig paard daarmee belast! Als je een 5-jarige dan in het begin van het seizoen ZI of ZII wil laten lopen moet je toch echt op 4-jarige leeftijd hiermee beginnen.

dat lijkt mij wel een beetje te veel van het goeie!!!
(als het zo makkelijk was dat dat zuiver bij piafferen bleef....
)CGJ12 schreef:Ik vind het thuis TRAINEN op Z2 niveau veel belastender voor een paard dan het PROEFJES-rijden op Z2-niveau.........
Waarom?
Omdat ik tijdens de training telkens de grens wil verleggen en het beestje dan ook duidelijk meer aan het gevoel kom. Op een wedstrijd daarentegen laat ik zo'n beestje een beetje relaxed rondlopen in de ring. Het liefst ga ik onbezweet de ring in met zo'n dier.
Dat ligt thuis wel een beetje anders. Gisteravond was het weer zover dat ik er toch twee bij had zonder droge haar op het lijf na een uurtje .......... en dat had ik niet durven wagen op het concoursterrein......
Zep schreef:laborah schreef:Wel eens goed naar het appuyeren gekeken? Als je dan ziet hoe je een paard, maar zeker een 4/5 jarig paard daarmee belast! Als je een 5-jarige dan in het begin van het seizoen ZI of ZII wil laten lopen moet je toch echt op 4-jarige leeftijd hiermee beginnen.
Hangt helemaal van het paard af. Eentje die makkelijk schaart en een béétje balans heeft druk je dat Z1 appuyement zo door. En laat dat soort paarden nou net de paarden zijn die meestal ook genoeg aanleg voor het zwaardere werk hebben![]()
Ik vind een 6 jarige in de PsG veel "schokkender" dan een 5-jarige in het Z eerlijk gezegd... (en dan zijn er nog die dat fluitend met een hoef in het neusgat lopen)
laborah schreef:
dat het voor geen één paard goed is om dit veelvuldig te oefenen. En zeker niet voor een jong paard!
Citaat:En een 6-jarige mag geen PsG lopen.
die ik dus heel terecht vind. Maar een 6 jarige mag wel een YR proef lopen, CGJ heeft daar al iets over gezegd.
CGJ12 schreef:Als iemand een 7-jarige Intermediair 2 wil gaan starten kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat hetzelfde beestje niet al op 5-jarige spelend de Z2-beheerste........
Zep schreef:laborah schreef:
dat het voor geen één paard goed is om dit veelvuldig te oefenen. En zeker niet voor een jong paard!
Dat eerste betwijfel ik, maar dat hangt nogal sterk samen met de kwaliteit van je paard.
Paradox schreef:Beetje rare conclusie, er zijn toch echt paarden die fluitend door de basis heen komen. En die worden echt niet met 2 jaar ingereden. Paarden die met veel pijn en moeite door de basisoefeningen heen komen die blijven echt niet bij de 'topruiters', die worden fijn verkocht. Paarden die er fluitend door heen gaan, die blijven meestal en tja die zijn er met 5/6 al Z(2).Als ze nu Z2 lopen (en ze zijn 5) werd er dus al op gereden dat ze 2 waren en er moet hard en veel getraind zijn, wil je zo snel zo hoog komen met een jong paard. Zonde...
CGJ12 schreef:Ik vind het thuis TRAINEN op Z2 niveau veel belastender voor een paard dan het PROEFJES-rijden op Z2-niveau.........
Waarom?
Omdat ik tijdens de training telkens de grens wil verleggen en het beestje dan ook duidelijk meer aan het gevoel kom. Op een wedstrijd daarentegen laat ik zo'n beestje een beetje relaxed rondlopen in de ring. Het liefst ga ik onbezweet de ring in met zo'n dier.
Dat ligt thuis wel een beetje anders. Gisteravond was het weer zover dat ik er toch twee bij had zonder droge haar op het lijf na een uurtje .......... en dat had ik niet durven wagen op het concoursterrein......
Venetia schreef:Een goed uitgevoerd appuyement is niet slecht voor het paard. De buiging in het lijf zorgt ervoor dat de hoeven recht op de grond uitkomen.
Dit heb ik niet bedacht, dit is onderzocht in Amerika door een bekend onderzoekscentrum.
Goed uitgevoerde oefeningen waren niet belastend, oefeningen zonder buiging des te meer, dan komt de hoef niet recht op de grond maar scheef wat problemen gaat veroorzaken. Om die reden is wijken ook geen goede oefening voor de gezondheid van het paard. Er wordt de verkeerde buiging gevraagd.
liesje23 schreef:Ik ga met CGJ mee, maar ik vind dat ze de mensen die nog net even voor de overgang Z2 gestart zijn met een U'tje ook niet wijs. Die had het KNHS er van mij best uit mogen filteren. Gewoon een boete moeten geven ( wel met aankondiging natuurlijk).
CGJ12 schreef:liesje23 schreef:Ik ga met CGJ mee, maar ik vind dat ze de mensen die nog net even voor de overgang Z2 gestart zijn met een U'tje ook niet wijs. Die had het KNHS er van mij best uit mogen filteren. Gewoon een boete moeten geven ( wel met aankondiging natuurlijk).
Ik dacht het NIET.
CGJ heeft géén problemen met een 5-jarige in een Z2-proef........ zolang Anky en Co hun paarden als 7-jarige al in de I2 mogen starten......
Citaat:Ik vind het thuis TRAINEN op Z2 niveau veel belastender voor een paard dan het PROEFJES-rijden op Z2-niveau.........
Waarom?
) jaggie schreef:En daar ben ik het wel een beetje mee eens eigenlijk. Nu 'ken' ik de persoon die Ukkie rijdt, maar hij start sowieso al niet zo heel veel wedstrijden, deze zomer heeft hij bijna nergens gelopen, ben hem nergens tegengekomen. Dit is een paard wat het werk heel erg gemakkelijk aanpakt, hij speelt met de Z2 proeven, als ik hoor hoever hij thuis al is (en dan zeg ik niet dat ik het daarmee eens ben dat hij thuis al behoorlijk op niveau getraind wordt...)