het is een klophengst, met ruin op de papieren...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Waikiki

Re: het is een klophengst, met ruin op de papieren...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 07:53

Ik geloof dat ik ondertussen wel door heb dat het een hengst is en dat ik het een en ander met de KNHS moet regelen Knipoog
Aangezien het daar al 2 blz's over gaat Knipoog

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 12:07

Dit heeft helemaal niets met een jury te maken..wij jury's weten niet op welk niveau iemand gereden heeft dus met een jury zul je geen probleem krijgen...Wel is het zo dat als jij dit paard gaat starten de mensen bij de KNHS in het systeem zien dat je geen L2 bent en dan gaan daar de bellen rinkelen en krijg je dus een brief thuis met daarin alle uitleg en eventuele sancties die je opgelegd krijgt!
en ga er maar vanuit dat je niet door de mazen van het net glipt...zelf mensen die teveel of te weinig winstpunten hebben, of 10,- schuld hebben worden er allemaal tussen uit gevist..

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 12:18

Ik wilde dus dezelfde reactie geven als judithh. Ik denk dat je dat al bij je startkaartaanvraag te horen krijgt dat je dit paard niet mag starten.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 14:12

Blijkbaar niet aangezien ze de startkaart al heeft aangevraagd?

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 14:31

BrittKitt schreef:
Blijkbaar niet aangezien ze de startkaart al heeft aangevraagd?

ze heeft hem nog niet binnen, aanvragen is wat anders als krijgen Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 14:48

judithh schreef:
Dit heeft helemaal niets met een jury te maken..wij jury's weten niet op welk niveau iemand gereden heeft dus met een jury zul je geen probleem krijgen...Wel is het zo dat als jij dit paard gaat starten de mensen bij de KNHS in het systeem zien dat je geen L2 bent en dan gaan daar de bellen rinkelen en krijg je dus een brief thuis met daarin alle uitleg en eventuele sancties die je opgelegd krijgt!
en ga er maar vanuit dat je niet door de mazen van het net glipt...zelf mensen die teveel of te weinig winstpunten hebben, of 10,- schuld hebben worden er allemaal tussen uit gevist..

Zelfs als je punten aantal wel klopt, maar hun administratie niet Boos!
Sorry, was ook teveel werk Stoom uit je oren

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 15:46

foutje....

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 08:26

ik mocht met een klophengst wel starten....
Maar goed vandaag is dus "de grote dag" de DA komt, alleen die boerenp.ummel komt na de middag, zonder een verdere tijd gezegd te hebben, en ik moet om 5 uur werken, moet dus 4 uur thuis zijn. En ik ga er vanuit dat ik minstens een half uur met de KNHS aan de lijn zit Clown
Was al om 4 uur wakker... Slapen het spookte gewoon de hele tijd door mijn hoofd...

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 11:09

Ja je mag een klophengst starten MITS je L2 met winstpunt of L springen hebt gereden.

Wat komt de DA dan doen?

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 11:18

De eigenaar wilde alles zeker hebben of hij een hengst was of niet vandaar de DA dus Knipoog

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 11:41

én de vorige eigenaar wordt opgebeld, over het een en ander. Aangezien hun hem als ruin verkocht hebben, maar we nu wel mooi een hengst hebben...

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 12:03

casperrr schreef:
én de vorige eigenaar wordt opgebeld, over het een en ander. Aangezien hun hem als ruin verkocht hebben, maar we nu wel mooi een hengst hebben...

De vorige eigenaar valt niet echt veel te verwijten... oké, de castratie is niet juist uitgevoerd... maar jullie hadden onderzoeksplicht. Knipoog

Wist je dat het een geruinde klophengst was, toen je 'm kocht?

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 14:30

nee dat wisten ze niet.
Er is gewoon verteld dat hij een ruin is, dat alles er zeg maar af is!

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 15:18

Vervelend zeg!

Hopelijk komt 't allemaal op z'n pootjes terecht en kun je gaan starten.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 14:55

en, wat is de uitslag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 16:23

Liezel1 schreef:
en, wat is de uitslag?

Idd, ik ben ook benieuwd!

Of er wat te regelen valt met de KNHS zodat je ondanks je tekort aan klassering toch een hengst mag starten, ik hoop eerlijk gezegd dat het niet lukt (absoluut niet persoonlijk). Dit omdat ze dan veel meer van deze verzoeken moeten goedkeuren en ik dan niet wil weten wie er op concours verschijnt met een hengst.

Ken trouwens wel verhaal van meisje hier uit de kring. Reed vanaf haar 11de een D-pony, ruin (dachten ze). Paar jaar later bleek dat het ook een klophengst was, en meisje dus helemaal nog niet startgerechtig was toen ze ermee begon. Ondertussen waren ze overigens al M2 en had ze ook andere pony's hoger dan L2 gereden en was ze oud genoeg. Toch wel apart verhaal.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-06 09:47

Nou hier ben ik dan met het hele verhaal. ben nog niet helemaal wakker, gisteravond naar een concert geweest, vergeef me dus als er enkele typfoutjes instaan Schijnheilig

De DA kwam dus en bevestigde dat hij hengst was. we vertelde het verhaal over dat ik wil starten. Hij zei toen dat we het maar beter niet konden proberen om de KNHS op te bellen, want ze geven nooit toestemming, had hij wel vaker meegemaakt hoe lief die hengsten ook zijn.
Hij stond er eerst ook even van te kijken dat Cas een hengst was Nagelbijten / Gniffelen
Het beste was om hem zo snel mogelijk te castreren... Waar de eigenaar en ik dus eigenlijk tegen waren.
Daarna lang gepraat met de eigenaar, er kwamen toen ehm enkele meningsverschillen Bloos
Zei wilde hem laten castreren, omdat ze het zonde vond om hem niet in de sport te laten lopen, omdat hij het gewoon kan (hopen we dan maar Nagelbijten / Gniffelen )
Maar ik wilde hem niet laten castreren...
Ze wilde wel enkele eisen opstellen om hem te laten castreren. Dat ik een deel van de castratie mee zou betalen (kan ik wel snappen Ja )
Maar ze heeft nog 3 kinderen thuis, 1tje zit net in groep 1, en een tweeling van 2 jaar. Dus kan ze heel moeilijk op Casper rijden met die kinderen thuis.
Dus wilde ze het liefst dat ik hem nog 4 jaar uit zou brengen. Op dat moment had ik zo iets van dat is geen probleem vind het best.

Maar toen ik er een paar dagen overna dacht... Wat als het een keer misgaat? Wat als ik niet verder kom dan de L2? Ik zit nu in HAVO 5, en weet nog niet wat ik erna wil gaan doen. Wat als ik naar een school ga waar ik alleen in het weekend thuis ben? Ik móet er dan wel 4 jaar op rijden!(niet dat ik dat erg vind ofzo Bloos )
Ik had al wel de ISPHorse ingedachten, en ze had ooit eens laten vallen dat hij wel mee zou mogen naar een paardenopleiding (Deurne zou een beetje moeilijk gaan maar goed..)

Dus nu weet ik nog niet echt wat ik wil/moet gaan doen...
Ben er nog niet uit...
Zal het wel plaatsen als ik het allemaal een beetje weet...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 13:52

Heej Casperrr,castreren is denk idd een goede optie.Mischien is het handig dat je niet gelijk voor 4 jaar afspreekt,maar gewoon zegt dat je hem uitbrengt en wel kijkt hoever je komt?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 14:03

Ik zou in jullie geval toch ook contact zoeken met de vorige eigenaar (en degene die hem gecastreerd zou hebben). Tenslotte is dit paard jullie als ruin verkocht. Doordat jij hem nu als hengst niet uit mag brengen, maakt dat hem deels minder geschikt voor jullie.
Verder hoeft castreren op deze leeftijd helemaal geen risico te vormen, al zou ik je wel adviseren om dit in een kliniek te doen en niet thuis is de wei.
En gezien het feit dat het dier al 6 is, hoef je niet al te bang te zijn dat hij zijn hals weer gaat verliezen.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 14:13

casperrr schreef:
Ze wilde wel enkele eisen opstellen om hem te laten castreren. Dat ik een deel van de castratie mee zou betalen (kan ik wel snappen Ja )
Maar ze heeft nog 3 kinderen thuis, 1tje zit net in groep 1, en een tweeling van 2 jaar. Dus kan ze heel moeilijk op Casper rijden met die kinderen thuis.
Dus wilde ze het liefst dat ik hem nog 4 jaar uit zou brengen. Op dat moment had ik zo iets van dat is geen probleem vind het best.

Dit snap ik niet helemaal....

de eigenaar wil dat jij dit paard uitbrengt omdat zij eigenlijk zelf geen tijd heeft (begrijpelijk, zit in dezelfde situatie als alleenstaande moeder met een GGK tinkerhengst). Máár ik zou mijn bijrijder nooit en te nimmer vast leggen voor een bepaalde periode en al helemaal niet mee laten betalen voor een castratie

Het mes snijdt toch vooral aan haar kant nu? Jij betaald mee, jij brengt uit en zit er nog aan vast ook.

Contact zoeken met vorige eigenaar lijkt me idd ook zeer wenselijk.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 15:05

.... verkeerde topic

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 12:49

@Leonoor: aan de ene kant begrijp ik jou volkomen Ja !
Maar aan de andere kant, stel dat ik de L1 niet uitkom, het gaat gewoon totaal niet meer en ik heb zo iets van nou ik stop maar met die wedstrijden het heeft toch geen zin meer. Dan is het dus eigenlijk voor niks geweest (hoop ik dan maar van niet maar goed je weet maar nooit)
Ik ga het er nog een keer met haar over hebben, zal wel van het weekend worden want heb zelf deze week niet echt tijd... heb een nieuw rot rooster op school Slapen
Jullie horen het nog wel!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 08:55

Ik moet zeggen dat als ik een paard van iemand anders uitbreng op zijn verzoek, de kosten daarvan ook voor hem/haar zijn. Dat zou dus ook voor die castratie gelden, anders moeten ze maar iemand zoeken die wel L2 is. En minimaal 4 jaar vind ik ook kan veel. Garandeert zij dan ook dat jij hem minimaal 4 jaar kan starten, en niet verkoopt oid in die tijd?

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 08:58

ja dat gegarandeert ze zeker weten! geloof me die gaat echt niet weg! daar ben ik echt gewoon helemaal zeker van!
ik ga het er vandaag of dit weekend over hebben, vandaag komt toch het nieuwe dressuurzadel (jeej Haha! ) dus dan staat ze ook nog wel even buiten, en ik hoef vandaag amper naar school dus we hebben wel even de tijd.
Ik houw jullie op de hoogte! Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 09:04

Tot er ineens zomaar iets heel onverwachts gebeurt (scheiding, baan kwijt, paard een flinke peesblessure) en dan gebeurt het toch ineens zomaar wel.

Maar goed, succes ermee.