Tijdens wedstrijd bloed aan het paard van het spoorgebruik ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Wranglerbutt

Re: Tijdens wedstrijd bloed aan het paard van het spoorgebru

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 18:49

Mies7 schreef:
@Wranglerbutt:
Je hebt pm

Je hebt pm terug Lachen

Denniz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 19:07

Het is niet alleen het spoorgebruik waar ik me over verwonder. Afgelopen zondag werd er een merry uit een twee span die in paniek bijna door haar enkels zakte weer overeind getrapt. Ik snap dat echt niet. Het heeft ook niks meer uit te staan met passend straffen. Vervolgens (de merry was nog steeds in paniek) vol met de zweep erover. Een duidelijk voorbeeld van iemand die geen idee heeft waar die mee bezig is.

Groeten Dennis.

wendy_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 19:51

die mensen horen geen eigen paard te hebben, ik vind zoiets echt vreselijk!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 07:39

runningkawa schreef:
Ja wel
Een officiele springwedstrijd

Paard waarmee ik nog ingescgreven stond, maar terug was gekomen van een proeftijd en zijn zin had gekregen in die tijd.
Hij moest even weten dat het bij mij niet zo werkte.
Gelukkig was dat maar 1 malig nodig.

Maar daar werd je dus niet op gediskwalificeerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 07:41

Het hangt er nogal vanaf hoe het gebeurd. Heb eens een meisje gezien met een schimmel in het springen, waarbij de hele zijkant een grote rode vlek werd Nagelbijten / Gniffelen zij springt eraf, helemaal in paniek, dikke consternatie, gelukkig iemand zo helder om even een handdoek te pakken. Zat er een ieniemienie wondje, maar door het zweten was die plek nogal uitgebreid en op een schimmel zie je nu eenmaal alles.... Zij reed met een gewoon knopspoortje. Moet zo iemand dan gediskwalificeerd worden? Mwoah...

dat is een heel andere situatie dan iemand die willens en wetens zijn paard in elkaar trapt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 07:52

Ik zie vaak paarden die kaal zijn op de sporenplaats, ken enkele paarden die er gaatjes hebben, heb sporen gezien waar de haren aankleefden. Ik heb mij altijd verbaasd het te zien, op dat niveau dacht ik dat je je benen stil moet kunnen houden en dat je met je kuiten rijdt. Mij verbaast het dan ook dat er niemand verbaast aldaar is met dat zicht. Wellicht zullen er ruiters zijn die niet starten vanwege de sporenwondjes. Vraag mij ook af hoevelen er daar eelt hebben als ik zie hoe er soms getrommeld/gehakt wordt. Wordt dus kennelijk niet veel mee gedaan, moet toch op het protocol staan?? Kun je toch niet een klasse opschuiven, lijkt mij? Maar die jurysport verbaast mij wel met meer.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 07:56

De vraag is niet of zo iemand gediskwalificeerd moet worden, maar of je op basis van regels gediskwalificeerd wordt.
Hoe wordt t gemeten?
Staat het idd op het protocol?
Zijn er richtlijnen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 08:21

Nee, dat ben ik niet
Jury kende overigens mij en dat paard wel en wist dat dit niet de normale gang van zaken was.

Ik kan wel even vertellen wat er gebeurde.
Paard had ik overigens zelf zadelmak gemaakt en sprong L.
Heerlijk beestje, licht aan de hulpen. Had nog nooit op een sprong gestopt. Trok eerder zelf er naar toe dan dat hij wilde stoppen.

Na 3 weken proeftijd had hij geleerd dat als hij sterk kon worden.
Als je hem doordreef dat hij recht overeind kon gaan staan en zo naar stal kon.

Thuis ging het al wat beter, met inspringen ook geen stop gehad, in de ring dacht hij het nog wel even te kunnen (was in de proeftijd ook mee op onderlinge concoursen geweest en diverse malen uitgebeld)

2 hindernissen gehad.
Ik rij op sprong 3 af en 15 meter van te voren besluit hij gewoon niet meer naar voren te gaan.
Niet op een tik met de zweep, niet op normaal been gebruik. Gewoon vol de staak in.
Op dat moment heb ik er dus letterlijk mijn sporen ingedrukt.
Ik kreeg hem zo uiteindelijk tot de sprong, daar ging hij kaarsrecht omhoog, hij moest zelfs zijn eigen evenwicht vinden door een pasje achteruit bij te zetten.
Omdat ik hem daar in de hals moest pakken draaide hij weg bij de sprong bij het neerkomen van het steigeren.
Ik ben opnieuw aangereden, een paar tikken met bovenhandse zweep (ook niet toegestaan)
En wederom de sporen er in geramd.
Het paard ging door en sprong.
Bij de afzet zei ik al, Goed zo braaf!! (dus ook beloning tussen het grof geweld in)

Weer 2 sprongen gehad waar ik hem telkens beloonde bij de afzet.

Bij de volgende sprong herhaalde bovenstaande.
Ik heb hem weer tot de hindernis kunnen drukken. daar ging hij weer omhoog, maar met mijn zweep nog steeds bovenhands heb ik (niet hard) tussen de oren getikt. (nogmaals een keer niet toegestaan)
Daardoor ging hij weer naar beneden en kwam dus niet zo eng hoog omhoog.

Daarna heb ik de rest van het parcours redelijk normaal af kunnen leggen en hem beloond bij elke afzet met de stem.
En na de laatste hindernis ook met de hand.

Ik heb meerdere malen gedacht in het parcours, wat ik nu doe is niet toegestaan.
De sporen erin zetten.
Tot tegen de sprong rijden kan vallen onder tonen hindernis en uitsluiting.
De zweep bovenhands nemen, wel een kort springzweepje, maar toch.
En dan ook nog een tik tussen de oren.

Maar het paard liet ook vieze trucjes zien en tussen het lompe gedoe van mij, kwam er ook telkens beloning als hij het wel goed deed.
Dus of het daar aan lag dat ik niet uitgesloten ben?
Of het feit dat de jury mij als combi eigenlijk wel kende en we normaal gewoon foutloos gingen?
En dat het paard op proef weg was naar een verwend nest die alles kreeg, was volgensmij redelijk bekend omdat het een paard betrof van nogal wat waarde (heeft later ook nationaal gelopen en helaas toen door blessure niet verder gekomen, maar daar had hij zeker de potentie voor)
Ik weet het niet.
Maar meerdere malen spookte door mijn hoofd, wat ik doe mag niet.
Maar ik zag toen geen andere optie.

Het parcours daarna (2 weken later) had ik een net parcours met alleen een balkje.
Puur door mijn fout.
Dus achteraf gezien ben ik blij dat ik dat toen gedaan had.
Paard heeft nooit meer gestopt.
Ik heb hem nooit meer zo hoeven rijden.
En zelfs de eerste keer een sloot ed, kon met normaal rijden gesprongen worden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 08:25

Wanneer wordt iemand dan wel gediskwalificeerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 08:27

Als het onredelijk is?

Paard stopt door ruiterfout en ruiter gaat dan lopen meppen of schoppen?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 08:33

Maar dat is dan iets wat je in de ring ziet gebeuren.
Wat als iemand op het losrijterrein zn paard es even flink de sporen geeft, en vervolgens met een wondje in de wedstrijdring verschijnt?
Dan valt niet meer te controleren hoe het gekomen is...?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 08:37

Op het terrein zullen de ringmeesters of hoe heten ze, het goed in de gaten moeten houden. En ze er daar al uit moeten vissen.

Ik kende iemand en die heeft blijkbaar zijn paard na een parcours wat niet goed ging, af staan rossen bij de trailer met de buis die je achter je paard doet.
Hij is toen ook een tijd geschorst.
Hoe lang weet ik al niet meer, is 15 jaar geleden.

Maar als je er op het losrij terrein niet uit bent gevist.
Ja ik weet het niet.
Is het paard puur aan het staken is het wel eens fijn dat je hem door kunt rijden en zo kunt leren dat dat gedoe niets uithaalt.

Maar dat kun je als jury idd niet zien op dat moment.

Want voor hetzelfde geld is het gewoon een lompe ruiter op een veel te braaf paard.

Moeilijk zoiets...

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 08:40

persoonlijk vind ik dat je dat niet kan maken, het betekent dat je gewoon door de huid heen hebt geschopt en daar ben ik tegen!

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 10:01

.
Laatst bijgewerkt door raket op 08-07-25 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 10:45

ik heb ook wel eens kale plekken van de sporen gezien op wedstrijden. dan vraag ik mij ook af of dat niet wordt opgemerkt door de jury, want je ziet duidelijk dat die mensen constant aan het prikken zijn.

ik heb ook wel eens wondjes gehad in de regio spoor, die absoluut niet door de spoor kwamen. willem is nogal lomp en tijdens het rijden wastie boven op het schot gesprongen, met als gevolg een grote wond van 3 bij 6 cm, precies achter de plek waar je normaal je been aan legt, op spoorhoogte. en mooi dat ik werd aangekeken op die kale plek(uiteraard nix van gezegd, maar je hoord ze praten en ziet ze kijken)

dan denk ik, waarom niet starten?? kan ik er wat aan doen dat meneer zo lomp is geweest?? overigens ook nix gehoord van de jury hoor.. maar toch... voelde me er erg banketstaaf bij.

mijn vriend heeft overigens willem 1 keer een kneuzing geschopt.
was zijn 1e(en enige) wedstrijd op willem en die had niet zo'n zin. maar mijn vriend heeft ontzettend krachtige benen, iets wat hij zelf niet beseft. dus na dat proefje verscheen er al een bult en die was de morgen daarna nog dikker. heb er een aantal dagen niet van kunnen rijden. heb toen ook gezegd dat dit nooit en te nimmer meer mag gebeuren. het is dat het na het proefje pas duidelijkw erd, anders had ik hem meteen vanwillem afgesleept. hij is daarna(hij rijd heel af en toe nog wel eens ophem) erg voorzichtig geworden ermee en nu is het geenprobleem meer.

ik heb zelf expres al wielsporen, omdat als willem staakt ik met mijn stompe sporen dus wel wondjes veroorzaakte. nu hoor ik aan de spoor of ik hem teveel gebruik en das voor mij een handig hulpmiddel

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 15:52

Kale plekken krijgt die van mij ook wel op die plek tijdens de winter.
Maar dat komt toch echt niet door mijn spoor hoor.
Dat is op de plek waar mijn been ligt..
(ongeveer 10 cm lange kalige plek)

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 10:16

Ik heb wel eens een ruiter gezien wiens paard bloedde op de plaats van de sporen. Ik zat toen te schrijven tijdens een wedstrijd. De jury had het ook gezien en we hadden het erover. Hij liet de ruiter doorrijden omdat hij verder geen tekenen van geweld zag. De ruiter stuurde het paard vriendelijk rond en alleen op het moment dat hij een wissel moest springen (Z2 proef) kwam het paard licht in protest. Waarom? Die plek was natuurlijk zeer gevoelig en dat zijn de enige momenten geweest waarop het spoor daar in aanraking kwam met de huid. Na afloop van de proef heeft de jury de ruiter er wel op aangesproken en gevraagd waarom er kale en open plekken waren. De verklaring van de ruiter: aangezien het paard snel zweet en hiervoor ook al een dik springparcours had gelopen was de plek door het schuren van de been/spoor open gegaan tijdens het springparcours. De ruiter wist er zelf ook van en heeft besloten om toch nog een Z proef te rijden. Hij merkte tijdens het rijden ook op dat het paard er last van had maar heeft de proef maar uitgereden. Typisch geval van een paard dat een gevoelige huid heeft. Daar zou je wat aan kunnen doen: ander soort spoor gebruiken, huid goed schoonhouden, sporen goed schoon maken na gebruik, dierenarts erbij halen om te kijken of er een zalfje oid is om de huid sterker te maken.
Op het moment dat je een paard ziet met open plekken op de plaats van de sporen, denk ik, dat het heel belangrijk is om naar het gedrag van de ruiter te kijken. Is de ruiter grof, dan kan je wel een link maken naar de verwondingen. Wordt dit door meer mensen tijdens een wedstrijd opgemerkt dan kan je met gegronde reden naar een jury gaan of een ringmeester of wie dan ook bevoegd is om de ruiter uit het wedstrijdveld te halen of te laten halen. Het is wel een lastige kwestie want op dat moment is het slechts een momentopname, je ziet nooit de hele training die daar aan vooraf is gegaan. Oordeel pas als je de hele situatie kent.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 10:33

Vooral in de westernsport ( ben zelf een ex-reiner )ben ik van mening dat je thuis je training voor elkaar hebt en op de show alleen hoeft los te rijden. Dan is overmatig spoorgebruik niet nodig.

Als er natuurlijk een paard is wat je f**ckt op de wedstrijd moet je hem even anders aanpakken ( op 2 handjes en even doorrijden) maar dan nog hoeft hij normaal gesproken niet stuk gereden te worden.

En heb je de pech dat je paard een voos huidje heeft, dan moet je het gewoon anders oplossen.
Bloed op de show = not done !! vind ik zelf.

Heb mijn paard ook wel eens stuk gereden omdat hij echt iets verdomde te doen terwijl hij het gewoonlijk wel deed en na ettelijke pogingen heb ik hem er doorheen geprikt, spijt van ja... maar daarna heeft hij het nooit meer gedaan.
Was mijn eigen fout, teveel toegestaan en dan moet je soms...
gebeurt me dus ook nooit meer!

barlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 11:10

Ik denk niet de bedoeling van sporen is om een paard open te rijden. Kan me niet voorstellen dat je dan een fijn gevoel hebt na het rijden en het paard al helemaal niet. Sporen is voor verfijning van de hulpen. Maar we gebruiken ze te vaak om het paard voorwaarts te houden. Vandaar dat ik ze nu even niet meer omdoet.

Cleo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 22:32

daantjuhhh schreef:
Ja ik heb vorig jaar een Z1 ruiter gezien waarvan het paard aan beide kanten open geprikt was..

Hij is toen gewoon gestart.
Ik kom hem nog weleens tegen.
Echt die kerel moet stoppen met dressuur rijden.
ten eerste zit hij walgelijk op zijn paard ten 2de zijn benen prikken gewoon ritmisch met een opgetrokken hak en lange sporen..
walgelijk.

en dat soort ruiters moeten ze nog verbieden om zich nog in de sport te begeven!

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 08:06

Persoonlijk vind ik ook dat je dan gediskwalificeert moet worden.

Maar aan de andere kant kan je paard of pony ook gewoon heel gevoelig zijn en gauw open liggen. Ik ken een paard dat heel gauw open ligt als je een keer even spoor geeft, tuurlijk drijf je met je kuit! Maar soms kan een spoor even nodig zijn om heel duidelijk te zijn. Als je paard dan al na een keer been open ligt vind ik het een ander verhaal.

Als een paard dus open is door het spoorgebruik zou ik er als jury/ringmeester even op letten hoe de ruiter/amazone rijdt. Maar in principe vind ik dat een ruiter gewoon gediskwalificeert moet worden bij oncorrect en onaceptabel rijgedrag!!!
Laatst bijgewerkt door Oretha op 14-10-06 08:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 08:10

karijn schreef:
Ik heb wel eens een ruiter gezien wiens paard bloedde op de plaats van de sporen. Ik zat toen te schrijven tijdens een wedstrijd. De jury had het ook gezien en we hadden het erover. Hij liet de ruiter doorrijden omdat hij verder geen tekenen van geweld zag. De ruiter stuurde het paard vriendelijk rond en alleen op het moment dat hij een wissel moest springen (Z2 proef) kwam het paard licht in protest. Waarom? Die plek was natuurlijk zeer gevoelig en dat zijn de enige momenten geweest waarop het spoor daar in aanraking kwam met de huid. Na afloop van de proef heeft de jury de ruiter er wel op aangesproken en gevraagd waarom er kale en open plekken waren. De verklaring van de ruiter: aangezien het paard snel zweet en hiervoor ook al een dik springparcours had gelopen was de plek door het schuren van de been/spoor open gegaan tijdens het springparcours. De ruiter wist er zelf ook van en heeft besloten om toch nog een Z proef te rijden. Hij merkte tijdens het rijden ook op dat het paard er last van had maar heeft de proef maar uitgereden. Typisch geval van een paard dat een gevoelige huid heeft. Daar zou je wat aan kunnen doen: ander soort spoor gebruiken, huid goed schoonhouden, sporen goed schoon maken na gebruik, dierenarts erbij halen om te kijken of er een zalfje oid is om de huid sterker te maken.
Op het moment dat je een paard ziet met open plekken op de plaats van de sporen, denk ik, dat het heel belangrijk is om naar het gedrag van de ruiter te kijken. Is de ruiter grof, dan kan je wel een link maken naar de verwondingen. Wordt dit door meer mensen tijdens een wedstrijd opgemerkt dan kan je met gegronde reden naar een jury gaan of een ringmeester of wie dan ook bevoegd is om de ruiter uit het wedstrijdveld te halen of te laten halen. Het is wel een lastige kwestie want op dat moment is het slechts een momentopname, je ziet nooit de hele training die daar aan vooraf is gegaan. Oordeel pas als je de hele situatie kent.

Ben het helemaal met je eens Haha!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 06:49

Ook mij is het wel eens gebeurd......was er zelf wel van geschrokken destijds maar ik moet zeggen als het nu nodig is (andere paarden...) om één van de heren even flink aan te pakken, zal ik echt die spoor er even fiks induwen.

Beter één keer duidelijk dan weken knokken....En ja heel soms komt dat voor dat het dan dus net even niet goed gaat.

Vind wel dat àls dat je dan gebeurt dat je dan dus niet op wedstrijd gaat, hij heeft een wond en dat laat je dus eerst helen....
Een vriendin van mij heeft een bijrijdster en die kreeg het elke keer voor elkaar om dat paard open te rijden. Oke, ze heeft korte pootjes dus zat inderdaad op een andere plek te drijven maar we snapten er niets van. Sporen af laten doen en toen gebeurde t verdorie nog!!! We zijn er nooit achter gekomen hoe dit kwam, maar met het binnenstebuiten draaien van haar chaps is het uiteindelijk opgelost.... En na verloop van tijd was de huid goed geheeld en is het niet meer voorgekomen!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 12:43

[quote]
Hij merkte tijdens het rijden ook op dat het paard er last van had maar heeft de proef maar uitgereden. Typisch geval van een paard dat een gevoelige huid heeft.[quote]

Scheve mond

K moet er toch niet aan denken om toch nog een stukje te wandelen met blaren op mn hielen.....

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 14:02

Ik zou het op dat moment ook niet weten hoor: proef uitrijden of afgroeten? Het leed is al geschied, daar kan je op dat moment toch niets meer aan veranderen. Het zet je in ieder geval wel aan het denken over het aanpassen van je sporen of rijgedrag.