Mies7 schreef:@Wranglerbutt:
Je hebt pm
Je hebt pm terug
Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Mies7 schreef:@Wranglerbutt:
Je hebt pm

runningkawa schreef:Ja wel
Een officiele springwedstrijd
Paard waarmee ik nog ingescgreven stond, maar terug was gekomen van een proeftijd en zijn zin had gekregen in die tijd.
Hij moest even weten dat het bij mij niet zo werkte.
Gelukkig was dat maar 1 malig nodig.
zij springt eraf, helemaal in paniek, dikke consternatie, gelukkig iemand zo helder om even een handdoek te pakken. Zat er een ieniemienie wondje, maar door het zweten was die plek nogal uitgebreid en op een schimmel zie je nu eenmaal alles.... Zij reed met een gewoon knopspoortje. Moet zo iemand dan gediskwalificeerd worden? Mwoah... 

daantjuhhh schreef:Ja ik heb vorig jaar een Z1 ruiter gezien waarvan het paard aan beide kanten open geprikt was..
Hij is toen gewoon gestart.
Ik kom hem nog weleens tegen.
Echt die kerel moet stoppen met dressuur rijden.
ten eerste zit hij walgelijk op zijn paard ten 2de zijn benen prikken gewoon ritmisch met een opgetrokken hak en lange sporen..
walgelijk.
karijn schreef:Ik heb wel eens een ruiter gezien wiens paard bloedde op de plaats van de sporen. Ik zat toen te schrijven tijdens een wedstrijd. De jury had het ook gezien en we hadden het erover. Hij liet de ruiter doorrijden omdat hij verder geen tekenen van geweld zag. De ruiter stuurde het paard vriendelijk rond en alleen op het moment dat hij een wissel moest springen (Z2 proef) kwam het paard licht in protest. Waarom? Die plek was natuurlijk zeer gevoelig en dat zijn de enige momenten geweest waarop het spoor daar in aanraking kwam met de huid. Na afloop van de proef heeft de jury de ruiter er wel op aangesproken en gevraagd waarom er kale en open plekken waren. De verklaring van de ruiter: aangezien het paard snel zweet en hiervoor ook al een dik springparcours had gelopen was de plek door het schuren van de been/spoor open gegaan tijdens het springparcours. De ruiter wist er zelf ook van en heeft besloten om toch nog een Z proef te rijden. Hij merkte tijdens het rijden ook op dat het paard er last van had maar heeft de proef maar uitgereden. Typisch geval van een paard dat een gevoelige huid heeft. Daar zou je wat aan kunnen doen: ander soort spoor gebruiken, huid goed schoonhouden, sporen goed schoon maken na gebruik, dierenarts erbij halen om te kijken of er een zalfje oid is om de huid sterker te maken.
Op het moment dat je een paard ziet met open plekken op de plaats van de sporen, denk ik, dat het heel belangrijk is om naar het gedrag van de ruiter te kijken. Is de ruiter grof, dan kan je wel een link maken naar de verwondingen. Wordt dit door meer mensen tijdens een wedstrijd opgemerkt dan kan je met gegronde reden naar een jury gaan of een ringmeester of wie dan ook bevoegd is om de ruiter uit het wedstrijdveld te halen of te laten halen. Het is wel een lastige kwestie want op dat moment is het slechts een momentopname, je ziet nooit de hele training die daar aan vooraf is gegaan. Oordeel pas als je de hele situatie kent.