sporen met wieltjes in de B?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Horsea_nl

Re: sporen met wieltjes in de B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 10:24

ik heb persoonlijk nog nooit spoortjes met wieltjes geprobeerd. en volgens mij is het ook heel persoonlijk over wat men prettiger vind. ik rijd altijd wel met redelijk lange sporen. maar dat komt omdat ik mijn paard net duidelijker de hulpen kan geven. en ik ben niet zo sterk in mijn benen (ben pas 14) dus soms is dat dan heel moeilijk omdat mijn paard heel groot is. maar ik vind dat je naar de persoon moet kijken die met sporen rijd. ik zag een tijdej terug iemand met van zulke spoortjes endie zat er toch in te poren. nou dat zou ik echt niet doen. ik ga niet eerder met die sporen rijden dan dat ik in de M zit. maar dat is een persoonlijke mening.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 17:31

Myukii schreef:
Ik heb wieltjes zonder tandjes, maar het wieltje is niet scherp (niet zo als een pizzames zeg maar, maar gewoon een breed uiteinde). Is dat scherper dan een wielspoor mét tandjes?
Nee toch zeker?

Hallo!?

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 07:33

ik ben eergister gestart met wiel en heb het voor de zkr heid nog keer na gevraagd aan de jury maar dit mocht dus gewoon. Ik rij zelf met een grof wiel maar glad mag ook gewoon in de B

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 07:44

Mijn paard is van mening dat:

stompe sporen: weinig reactie (sloom)
sporen met glad wiel: meer reactie
sporen met fijn (klein) wiel: veel reactie
sporen met grof wiel: teveel reactie (ik lag er binnen 5 meter weer naast, terwijl ik weinig been gaf)

Ik rij hem momenteel met fijn wiel omdat ie daar het lekkerste op loopt.
Ik zal binnenkort mijn grof wiel sporen weer eens van zolder halen.

Ik dacht altijd dat je in de B nog niet met wiel sporen mocht rijden.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 07:47

pandabeertje schreef:
Mijn paard is van mening dat:

stompe sporen: weinig reactie (sloom)
sporen met glad wiel: meer reactie
sporen met fijn (klein) wiel: veel reactie
sporen met grof wiel: teveel reactie (ik lag er binnen 5 meter weer naast, terwijl ik weinig been gaf)

Ik rij hem momenteel met fijn wiel omdat ie daar het lekkerste op loopt.
Ik zal binnenkort mijn grof wiel sporen weer eens van zolder halen.

Ik dacht altijd dat je in de B nog niet met wiel sporen mocht rijden.

Uit dit bericht merk ik dat jij alleen op je sporen rijd? dan zou ik uitkijken want als hij nou al geen reactie geeft geeft hij over een jaar ook geen reactie meer op je wiel. Ik rij zefl ook met wiel maar gebruik deze alleen om mijn hulpen te verfijnen.. Bij joou lijkt het net of je er constant mee drijft.. NDit niet verkeerd op vatten hoor

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 07:50

Dat idee kreeg ik ook een beetje, volgens mij is je paard dan niet echt aan je been.
Ik heb ook een tijd een paard met wieltjessporen gereden, ben nu weer overgestapt op stompe spoortjes. Er bleek namelijk dat mijn paard gewoon niet voldoende aan het been was.
Nu rijd ik amper meer op mijn sporen ( moet hem soms alleen even wakkerschudden met mijn zweep Whoosh! , dan reageert hij weer gewoon op kuitdruk .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 07:52

Ik wilde net vragen, en de kuit? Bestaat die ook nog.

Vraag ik me overigens zo ongeveer dit hele topic wel af

Het gaat hier over B
Daar word niks meer gevraagd dan stap. draf en een galopje en wat grote figuren.
Waar heb je dan eigenlijk sporen voor nodig?
Wat valt er te verfijnen?

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 07:57

Eigenlijk zouden sporen inderdaad helemaal niet nodig moeten zijn in de B, maar als ik naar mezelf kijk, zitten ze aan mijn laarzen, omdat ik zelf al snel wat andere oefeningen meepak, waarbij ik ze wel gebruik ( hoewel ik me steeds meer begin af te vragen hoe nuttig die dingen eigenlijk zijn ).
Als je veel B-ruiters ziet stompen met die dingen, vraag je je af, of ze uberhaupt wel kuit kunnen gebruiken Boos!
Ik heb twee weken geleden zitten schrijven in de L1, en het meest gegeven commentaar bij onderdeel rijvaardigheid was dan ook: drijven, niet schoppen/prikken Bloos
Gelukkig heb ik een paard met erg lange tenen en wordt onterecht spoorgebruik bestraft met staken, steigeren, gillen, slaan naar het been en bokken. Daar heb ik erg veel van geleerd. Knipoog

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 10:03

Ik gebruik mijn sporen niet elke pas om te drijven.
Ze zitten ook laag op mijn laarzen.

De mijne slaat ook naar het been als ik teveel spoor geef.

Het is puur voor de wat snellere reactie met middendraf, en andere overgangen of waar je wat betere reactie wenst.

Hij reageert alleen op grof wiel dus heel heftig. Als ik die al aanleg springt ie al een meter weg.

Of zoals de laatste keer dat ik ze gebruikt heb:
Opstijgen, been aanleggen waarbij je hem net even met de spoor raakt toevallig en RODEO. Toen lag ik er gelijk weer naast.

Tegenwooordig is ie een stuk minder bokkerig, dus zal mijn grof wiel weer eens proberen.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 10:04

Waarom wil je die proberen dan? Als ie toch goed loopt op een glad wiel is het toch prima?

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 12:23

Remember schreef:
Waarom wil je die proberen dan? Als ie toch goed loopt op een glad wiel is het toch prima?

jah dat snap ik ook niet helemaal idd

sa80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 11:21

Ik kan me ook niet voorstellen dat je in de B al sporen nodig hebt.. Eerst je paard maar eens goed leren reageren op je kuit.

Als een wieltje inderdaad zo vriendelijk is waarom beginnen sommige dan met een knopspoor en als ze vinden dat hij dan niet reageert dan komt er een wieltje?? In de M of Z ga je het al wat meer hebben over verfijning van de hulpen.

Zo kan ik me ook niet voorstellen dat sommige mensen het nodig vinden om een paard met sporen in te rijden???

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 18:45

Ik heb in de B gereden met een staagje, dat was verplicht. Het ging wel maar moest er heel hard op werken. Toen de nieuwe proeven mochten we wel met (grove)wielsporen rijden dus dat heb ik gedaan. Mijn punten schoten omhoog. In de L1 heb ik een poosje met een knopje gereden ging wel redelijk maar niet super. Dus aankomende wedstrijd start ik weer met grove wielen.

Ik weet dat je paard eigenlijk zonder sporen ook aan het been moet zijn. Ik krijg dat niet voor elkaar. Mijn paard heeft kuilen in haar buik waardoor ik in een loos gat zit te drijven, wat pijnlijk is vanwege mijn enkels. Heb ik een wielspoor is lang maar wijst naar beneden dan kom er ik net wat makkelijker bij. Ik vind grove wielen het vriendelijkst.

Het kan dus ook een medische reden zijn.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-04-11 23:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht op verzoek aangepast

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 18:47

ik vind persoonlijk dat je in de b nog geen sporen nodig hebt maar als je zo iets hebt zoals hierboven genoemd werd dan kan ik je dat niet kwalijk nemen maar als je je paardje gewoon lekker aan het lopen heb zonder sporen dan zou ik er geen sporen aan doen

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 18:53

Als je paard lekker loopt zonder sporen moet je ze niet om doen maar ik denk dat 8 van de 10 paarden afgestompt is

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 07:34

switchx schreef:
Als je paard lekker loopt zonder sporen moet je ze niet om doen maar ik denk dat 8 van de 10 paarden afgestompt is

Dan moet je dat dus oplossen. Als je een paard hebt dat afgestompt is, moet je er aan werken hem weer attent te krijgen op kleine hulpen en niet steeds verder gaan grijpen naar grovere manieren om zijn aandacht erbij te houden. Helaas brengt dit voor veel mensen het snelste resultaat, dus lijkt dat makkelijker. Zoeken naar andere oplossingen, onder leiding van goede instructie, duurt langer, maar zal uiteindelijk tot betere en langdurigere ( raar woord ) resultaten leiden. Maar dat vinden mensen tegenwoordig niet meer zo belangrijk volgens mij Verdrietig

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 11:43

in de B al sproen met wielen? Zie dan de 20/60 ring maar es rond te komen(als het paard een paar klasses daarvoor al niet in de staak gegaan is)
Sluit me aan bij erleyne.
Mijn m2 paard was als vier jarige niet vooruit te branden.
Na veel en consequent trainen, rijdt ik nu m2 met kleine knopspoortjes.
de eerste beste die erop gaat met sporen met wieltjes, zal snel met zn neus in het zand liggen!
Mijn z2 paard heb ik ook altijd met een knopje gereden, is nooit een wieltje bij aan te pas gekomen.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 12:00

peetje82 schreef:
in de B al sproen met wielen? Zie dan de 20/60 ring maar es rond te komen(als het paard een paar klasses daarvoor al niet in de staak gegaan is)
Sluit me aan bij erleyne.
Mijn m2 paard was als vier jarige niet vooruit te branden.
Na veel en consequent trainen, rijdt ik nu m2 met kleine knopspoortjes.
de eerste beste die erop gaat met sporen met wieltjes, zal snel met zn neus in het zand liggen!
Mijn z2 paard heb ik ook altijd met een knopje gereden, is nooit een wieltje bij aan te pas gekomen.

Ik ben nog lang niet aan de 20 x 60 ring toe (ben nu M1), maar ik kan mijn paard net zo fijn op stompe sporen rijden, ondanks dat ik in de B al startte met een wieltje.

Het is maar net hóe je ze gebruikt. Knipoog

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 15:51

[quote="Puera"]

Het is maar net hóe je ze gebruikt. Knipoog
juist!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 09:02

runningkawa schreef:
Ik wilde net vragen, en de kuit? Bestaat die ook nog.

Vraag ik me overigens zo ongeveer dit hele topic wel af

Het gaat hier over B
Daar word niks meer gevraagd dan stap. draf en een galopje en wat grote figuren.
Waar heb je dan eigenlijk sporen voor nodig?
Wat valt er te verfijnen?

En dat vraag ik me dus ook af Vork
Zo nu en dan zie je mensen met zweep en sporen in de ring verschijnen in de klasse B. Dan vraag ik me af: wat zou er toch mis zijn met de basis? Het voorwaartse misschien? Clown

Als je in de B je paard al niet goed op je hulpen hebt, hoe wil je dat dan doen op een hoger niveau?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 09:08

De B word niet voor niets de B van Blijven genoemd
En met wat sinterklaas jurys kom je dan in de L van Levenslang. Haha!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-06 12:09

Bij dit paard gebruik ik ze in de B, omdat wanneer hij iets engs ziet ik het met kuitdruk niet kan oplossen.Het is dán een echte tank Bloos . Wanneer ze lekker ontspannen loopt reageerd ze wel prima op m'n kuit.
Met een ander paard heb ik geen sporen nodig. Toen zou ik het ook niet begrepen hebben waarom je sporen nodig zou hebben in de B.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 12:44

Pletje123 schreef:
En dat vraag ik me dus ook af Vork
Zo nu en dan zie je mensen met zweep en sporen in de ring verschijnen in de klasse B. Dan vraag ik me af: wat zou er toch mis zijn met de basis? Het voorwaartse misschien? Clown

Als je in de B je paard al niet goed op je hulpen hebt, hoe wil je dat dan doen op een hoger niveau?

Met Sinterklaas-jury's zoals RK hier zegt, denk ik. Haha!

Ik weet een combinatie, die rijd M2 met grof wiel maar zit voortdurend in het paard te porren met die dingen... op 't voorterrein heeft deze persoon er ook nog een zweep bij. Met alle respect dat deze persoon zover is gekomen... ik vraag me af hóe.

Het heeft mijns inziens ook te maken met consequent zijn... als jij niet duidelijk bent tegenover je paard... de ene keer accepteer je dat ie na 3 keer been geven eens wegstapt... terwijl je de andere keer na 1 keer ben 'm op z'n donder geeft... een paard heeft duidelijkheid nodig. En als je 'm dat niet geeft, dan zal het paard zich ook daarop aanpassen... en de ruiter uiteindelijk ook denk ik...
runningkawa schreef:
De B word niet voor niets de B van Blijven genoemd
En met wat sinterklaas jurys kom je dan in de L van Levenslang. Haha!

Waar staat de M dan voor... Marteling? Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 12:50

Zover komen ze niet Tong uitsteken

Maar denk dat het staat voor
Met behulp van sinterklaas jurys gekomen Clown

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 12:57

Haha! *LOL* Grandioos!