zaterdag vlechten, zondag wedstrijd?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

lejo

Re: zaterdag vlechten, zondag wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 23:16

als je het nou gewoon een keer probeert dan weet je of het lukt. Je vlecht de dag ervoor en staat de volgende dag voor de zekerheid toch vroeg op. Mocht alles eruit liggen heb je dan toch genoeg tijd, zit alles nog goed ga je nog even lekker iets anders doen en weet je dat je de volgende keren uit kunt slapen.

JelskeFries

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 20:17

HeY,
Ehm, ik heb 8 oktober mn eerste wedstrijd (Ik rijd op een manege en begin dan in de VB) Ik ben van plan om een matje te maken met witte stiekjes. Ik ga namelijk op mijn lieveling Lovers Jelske, een Friesje. Dat word de eerste keer dat ik iets speciaals doe met het haar... Haha! Moet ik nu met iets makkelijkers beginnen of is dit veel eenvoudiger dan ik denk Verward ? Ik moet om kwart voor 4 rijden, dus dat valt al mee Ja . De dag ervoor heb ik les en dan ga ik voor de les oefenen en na de les ook.
Alle tips over het invlechten van de staart zijn ook welkom!

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 21:12

Ik vlecht heel vaak de avond van te voren.

Prima Lachen

Al kan dat natuurlijk verschillen per paard, de een doet er niets mee, de ander zal ze er wel uit halen.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 10:06

FrankavdT schreef:
Ben ik dan echt een van de weinigen die op de dag zelf pas gaat vlechten?!

Hoe vroeg ik er ook uit moet, ik vlecht ALTIJD de dag zelf pas in. Niet dat als het een nacht heeft gezeten het dan niet meer goed zit, want het zit dan nog perfect. Maar ben van mening dat mijn paarden niet een halve dag met vlechtjes in hoeven te staan omdat ik dan een uur langer in mijn bed kan blijven liggen. Slapen
Hoe laat het de avond ervoor ook wordt, vlechten op de dag zelf. Ik zou volgens mij zelf ook niet lekker slapen met zo'n strakke vlechtjes in.

Nee hoor, ik vlecht ook absoluut niet de dag ervoor.
Lijkt mij voor de paarden niet comfortabel, het wordt er nooit netter op als het er al een hele nacht inzit en de kans is ook groot dat er haren afbreken.
Die drie kwartier eerder opstaan vind ik geen probleem Lachen

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 10:11

ik vlecht altijd avond ervoor en de volgende dag moet ik dan soms 1 of 2 knotten overnieuw doen, maar dat duurt geen uren.
En zielig is het ook niet, veel paarden zijn dagelijks ingevlochten en zijn gewoon vrolijke paarden Lachen

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 10:50

ik doe dat eigenlijk nooit, ik vind dan dat het zondags niet meer mooi genoeg zit.

hoeze perfectionist Haha!

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 22:04

hildetc schreef:
ik vlecht altijd mijn paard een dag van te voren, tenzij ik later op de dag moet starten. heb hier nog nooit problemen mee gehad, heb dit bij alle paarden die ik gehad heb zo gedaan.

Ja, ik net zo, geen problemen. Beetje glansspray daarna erop en alle vlas of hooi etc etc valt er zo af.

djoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 22:09

Als er smiddags pas gestart moet worden vlecht ik smorgens en als er smorgens gestart moet worden vlecht ik de avond ervoor. Onze pony schuurt niet en het zit de volgende dag nog netjes.
Ik denk ook dat het per paard/pony verschilt maar bij die van ons gaat het gelukkig goed.

Niekoezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 22:12

Wij doen het altijd! Een dag van te voren vlechten én wassen! Gaat prima! Aantal knotjes zijn er af en toe uit, ja helaas, heel even opnieuw doen dan. De beentjes blijven meestal ook wit, en anders helaas! De jury ziet écht wel dat je het gewassen hebt hoor!

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 07:38

Ik doe het vaak de dag van te voren en de dag erna staat hij ook nog gewoon in de wei. Het blijft altijd zitten maar kotm denk ik omdat ik met naald en draad vlecht!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 08:00

Het probleem is ook niet dat het niet blijft zitten, als ik een klein beetje mijn best doe blijft het wel een week zitten. Alleen ik vind het niet mooi genoeg meer.
Ik ben altijd druk in de weer met gelwax en vochtige manen om het zo strak mogelijk te krijgen en te voorkomen dat er haartjes tussen uit springen. Je maakt mij niet wijs dat het nog net zo strak zit als je ze er een nacht mee op stal zet (of nog erger; in de wei).
Wat is het nou ook voor moeite om even wat eerder op te staan? Verward

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 08:28

Sjuimpje schreef:
Het probleem is ook niet dat het niet blijft zitten, als ik een klein beetje mijn best doe blijft het wel een week zitten. Alleen ik vind het niet mooi genoeg meer.
Ik ben altijd druk in de weer met gelwax en vochtige manen om het zo strak mogelijk te krijgen en te voorkomen dat er haartjes tussen uit springen. Je maakt mij niet wijs dat het nog net zo strak zit als je ze er een nacht mee op stal zet (of nog erger; in de wei).
Wat is het nou ook voor moeite om even wat eerder op te staan? Verward

Als ik met naald en draad vlecht veranderd er niks ookal staat hij hele nacht op stal (Hij ligt ook nog eens altijd) en staat hij de dag erna nog op de wei (hij had gerolt aan het stof gezien) Knipoog Maar dat verschilt natuurlijk ook per paard en hoe je het vlecht.

Miss_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 08:35

Wat denk je van haarlak en een hals deken of iets dergelijks,, of met naald en draad vlechten (sorry als ik iets herhaal )

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 09:14

Meestal vlecht ik op de dag zelf, is natuurlijk veel mooier. Maar soms komt het voor dat we echt heeeeeeel vroeg wegmoeten, en aangezien ik er meestal 2 moet doen doe ik het dan de avond laat ervoor. En sinds kort kan ik ook met naald en draad vlechten en daardoor blijft het nóg beter zitten zelfs.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 09:17

Lisjuh87 schreef:
Als ik met naald en draad vlecht veranderd er niks ookal staat hij hele nacht op stal (Hij ligt ook nog eens altijd) en staat hij de dag erna nog op de wei (hij had gerolt aan het stof gezien) Knipoog Maar dat verschilt natuurlijk ook per paard en hoe je het vlecht.

Ik kan het mij gewoon echt niet voorstellen Bloos

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 16:37

Ik ken veel 4spanmenners die hun paarden de avond van tevoren al vlechten, Wij hebben het ook weleens gehad, smorgens om 9 uur dressuur moeten rijden, tsjah als je dan 5 paarden moet vlechten (het reservepaard ook), dan scheelt t veel of je nou alles nog moet doen, of alleen de vlechtjes op moet steken.

Ik zou gewoon de dag ervoor vlechten en smorgens pas knotten Lachen...Succes!

venusjahJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 16:39

Als je paard niet schuurt, zou ik het gewoon doen. Bij de stalling waar ik sta met meer dan 50 paarden doet iedereen het zo. Je moet gewoon smorgens enkele opnieuw leggen, bij het eene paard zijn dat er wat meer dan bij het andere Knipoog

JJJose

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 12:49

Ja idd ik deed het ook hoor. 's avonds vlechten, maar dan wel met naald en draad want alleen elastiekjes bleven nooit zitten, en dan de volgende ochtend misschien 1 of 2 opnieuw doen.

Een halsdeken opdoen zou ik niet doen want dat schuurt juist over de manen heen. Je kan ook eventueel de volgende ochtend met haarlak een paar plukjes goed doen.

Het zelfde deet ik met staart en benen trouwens. Gewoon de dag van te voren wassen, de staart uitpluizen een vlecht erin en die vlecht er pas uit als je op de wedstrijd bent. Heb je een hardstikke mooie staart Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 13:11

Ik heb hem wel eens een dag met knotten in op de wei gehad. Was geen enkel probleem. Ze zaten alleen wat losser omdat hij had gerold.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 13:18

ik vlecht ze altijd dezelfde dag Ja ik vind ze dan mooier zitten en weet ik zeker dat hij ze s'avonds niet uitgooid waardoor ik smorges moet stressen..ik vind dezelfde dag gewoon fijner.. Ja heb toen ik klein was wel eens de dag ervoor gedaan maar dan zaten ze knotten minder mooi ook al deed ik er 3 stiekjes om heen of met naald en draad.. ik vlecht dezelfde dag Ja Haha!

M_hOrse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 21:23

[b]Je kan zaterdags vlechten zodat je er zondags alleen nog maar knotjes van hoeft te vouwen Knipoog en anders zou ik het gewoon zondags doen.. Vork
Ik doe het zelf wel altijd op de dag zelf (maar ik ben manege ruiter Knipoog )

Amina_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 21:26

Ik doe soms wel al 's avonds vlechten en dan 's ochtends mee op wedstrijd Ja

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 08:13

Ik vlecht ook vaak de avond van te voren.
Meestal gaat het goed.
Je kan beter niet van te voren creme spoeling in de manen doen, daar worden ze te zacht van en dan vallen de knotjes er uit.
Als je klaar bent kan je ook een beetje haarlak over de knotten spuiten, dan blijft het vaak ook beter zitten. Knipoog
Succes!

SadyLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 08:17

ik zou als ik jou was ook s avonds invlechten en s ochtends repareren wat er niet meer mooi is Knipoog

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 08:32

Ik hoef echt de dag van te voren niet te vlechten. Jumper schuurt net zo lang tot ie alles er uit heeft (en normaal is het geen schuurder Bloos ) Hij heeft een open raam dus dat lukt prima... Ik kan gelukkig wel erg snel vlechten, in 10 minuten zit het er in (en ik moet veel vlechten maken, Jumper heeft een erg lange hals... Haha! ). Ik heb vroeger op de manege veel moeten vlechten, en van die oefening heb ik nog steeds veel profijt.
Gewoon een keertje uitproberen dus. Ik heb ook wel paarden gehad waarbij het wel heel goed de dag tevoren kon.