rijden de dag voor de wedstrijd?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Fammiie_x

Re: rijden de dag voor de wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 19:55

Als ik een wedstrijd heb dan rijd ik altijd gewoon normaal, en me wedstrijd meerendeel oefenen, kijken of ik een beetje ken en diie dingen veel voltes maken.

Tesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 19:04

Kreeg bij het paard wat ik nu heb zelfs de tip om 's morgens voor de wedstrijd 'm even lekker los te werken aan de longeerlijn. Voelt 'ie minder stijf aan bij het losrijden, voor hem fijner voor mij ook. Dus zeer verschillend per paard. Gewoon het een en ander proberen vindt je vanzelf wat bij jou en je paard past.

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 23:19

Soms niet, soms wel. Ligt eraan hoeveel ie de dagen ervoor heeft gelopen.

Miss87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 12:56

Ik rij de dag voor de wedstrijd nooit, die dag is het alleen wat wassen enzo. Ik heb ze altijd liever een beetje fris, hou ze liever iets tegen dan dat je ze naar voren moet schoppen.. De dag na de wedstrijd mogen ze altijd even spelen in de bak of in de wei.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 13:36

ik rijd eigelijk altijd de dag van te voren, eigenlijk gewoon weg puur om te zorgen dat zijn spieren lekker soepel blijven en hij anders stikt van de energie de volgende dag.
daarnaast vind ik het gevoel fijner voor mijzelf, ik kan dan nog even de puntjes op de "i" zetten en hem lekker scherp aan de hulpen zetten, wel zorg ik ervoor dat het allemaal ontspannen verloopt.

daarnaast longeer ik mijn paard de dag van de wedstrijd altijd voor we gaan, ook puur om zijn frisheid er af te halen en zijn spieren een beetje op te warmen, dit bestaat vaak maar uit een kwatiertje, maar ik merk erg veel verschil tijdens de wedstrijd.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 12:14

ik rijd wel maar ik oefen niet de proeven en dressuur ook niet echt, ik ga meestal toch een stukje naar buiten, ff wat anders doen en vraag haar daar ook gewoon ff wat laag in. dus meestal rijd ik wel. soms longeer ik.

groetjes

estherL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 16:29

Ik Les altijd een dag voor de wedstrijd.. ze staan bij mij nooit stil een dag van te voren..

tottaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 08:29

meestal de dag voor de wedstrijd rij ik ongeveer een half uurtje, rustigaan,
en zoek ik ook ruzie met hem Geld, geld!
waarom? omdat hij dan de volgende dag veel beter loopt.=)

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 12:53

Ik rijd altijd de dag voor de wedstrijd. Anders is meneer de dag zelf al helemaal knettergek. Lachen

dollie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 11:13

ik rijd altijd de dag van te voren.
maar dan alleen bewegen, niet zwaar trainen.
en ik ik ze weinig kunnen rijden de dagen ervoor doe ik ze 's ochtend op de dag van de wed nog ff longeren.
ff het frisse eruit. die van mij zijn best wel heet gebakken en heb geen zin om daar over het hele veld heen te vliegen met dat jonge diertje.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 12:31

ik denk dat ik in het vervolg gewoon ff lang en laag rijd voor de wedstrijd, gister met wedstrijd kon ik de ontspanning bij mn pony echt niet vinden en daardoor bij mezelf ook niet, terwijl het warm was, in het vervolg misschien toch maar beetje dressuurwerk.

priamos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 12:38

ik rij nooit voor de dag voor de wedstrijd omdat mijn paardje dan gewoon niet lekker loopt op de wedstrijd zelf dus is die dag voor het wassen en alles

janinetjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 12:52

Ik rij wel, anders is ze op wedstrijd al helemaal niet te houden.
Ik heb als ik bv. zaterdag wedstrijd heb, maandag een rustdag/wandelen voor dr, omdat ze anders zondags wel spierspijn zou kunnen krijgen.

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 20:57

ik rijd altijd de dag voor de wedtsrijd, nog even de laatste puntjes op de i zetten, dit werkt voor mij het beste! als ik weinig tijd heb of het is al bijna donker(in de winter) longeer ik even of ik zit er maar heel even op maar stil staat ie niet

soms longeer ik haar nog even aan het halster voor ik weg ga

reginasangel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 21:18

Ik vind dat je gewoon moet kijken hoe jouw paard overal op reageerd. Ik heb zelf nog maar 1 officiële wedstrijd gereden en ben zelf ook nog aan het zoeken wat uit mijn pony het beste haalt.

Als je een druk paard hebt, of eentje die snel stijf is zou ik de dag van tevoren wel even goed voorwaarts-neerwaarts rijden.

BIj een beetje sloom paard zou een dagje rust kunnen werken om hem net even iets actiever te maken. Dit zou ook anders kunnen uitpakken, dat hij denkt van 'gister hoefde het ook niet dan vandaag ook niet'.

Je zou ook iets kunnen doen dat het paard heel leuk vind. Ik heb een paard gekent die helemaal weg was van springen. Als je dan de dag van tevoren met hem ging springen liep hij de volgende dag super (dit moet je natuurlijk niet doen met een paard dat nooit springt, want dan heeft hij de volgende dag wss flinke spierpijn).

Gewoon een kwestie van kijken naar je paard en wat dingen uitproberen.

classeygurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 11:43

Zelf rij ik altijd de dag voor de wedstrijd.
Beetje loswerken en nog paar oefeningen mee pakken .. mijn ervaring is dat dit het best werkt.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 19:46

Het is compleet afhankelijk van je paard/pony en van het niveau dat je rijdt op concours, of je de dag voor je wedstrijd nog wilt rijden.
Luie paarden kun je misschien het best laten staan die dag, zodat ze de dag erna iets frisser zijn, terwijl een heet paard juist getraind moet worden. Ook worden sommige paarden extra stijf als ze de dag ervoor bv alleen in de wei hebben gelopen. Die zul je dan weer wel moeten rijden.
Je zult dat dus per paard moeten bekijken. Om even een voorbeeld te geven:
Een pony die ik had was echt verschrikkelijk lui, dus die reed ik de dag voor een wedstrijd niet (Z2 dressuur). Het paard wat ik nu heb is juist niet fijn te rijden als hij niet heeft gelopen, dus rijd ik wél de dag van tevoren (ook Z2 dressuur).

Amelieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 17:14

Misschien gewoon wat voorwaarts neerwaarts? en een paar moeilijke oefeningen doornemen als je weet dat je daar last mee gaat krijgen de volgende dag in de proef ? of gewoon lekker stappen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 12:01

Bij mij hangt het er van af hoe dat Exje is die week. Is hij die week wat sloom laat ik hem de dag voor de wedstrijd stilstaan, maar is hij een beetje heet dan word hij gereden tot hij zich volledig ontspant en de oefeningen goed doet. Ik kijk dus echt naar mijn pony, de merrie gaat nog niet op wedstrijd maar haar rijd ik ook voor ik op wedstrijd ga en ze word gelongeert voro we vertrekken Nagelbijten / Gniffelen anders gaat ze niet te houden zijn volgens mij Nagelbijten / Gniffelen De eerste keren is het toch altijd wat uit testen!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 17:11

Ik rijd meestal wel een dag van te voren,al is het maar 10 min. om hem de volgende dag direct goed op de hulpen te hebben.

Babs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 18:46

Ik maak meestal een buitenrit de dag ervoor. Kan je ook nog even wat kleine dingen oefenen, maar het is relaxter dan in de bak.

Cabsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 12:00

Ligt puur aan het paard wat het best werkt. Ik heb vaak de dag voor de wedstrijd nog les, werkt bij ons goed en kan ik nog een paar dingetjes uit de proef behandelen.