Ergenis B ruiters

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Gjilke

Re: Ergenis B ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 13:38

haike schreef:
Kaatje schreef:
helemaal mee eens, de b is voor beginners en daar horen geen sporen
aan te hangen.

en als de ruiter nu toevallig al hoger heeft gereden en het paard er gewoon beter op loopt?

Ik start mijn paard in de B, mijn pony in de Z2 paarden. En beide met dezelfde sporen, zonder zweep. Ik kan zo mijn paard gemakkelijker om mijn been laten buigen, verder heb ik ze niet nodig, hij is voorwaarts genoeg.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 13:44

Kaatje schreef:
Citaat:
en als de ruiter nu toevallig al hoger heeft gereden en het paard er gewoon beter op loopt?

dat is een ander verhaal, maar meestal stromen die toch gelijk door naar de L.
(uitzonderingen bevestigen de regel)

Als beginner heb je nog niet een stil been en/of goede beenligging.

Hahaha het spijt me hoor, maar dát slaat écht nergens op. Sorry dat ik nu zo vol in protest ga, maar heus niet iedereen die in de B rijdt, zit pas 1 jaar op het paard. En heus niet iedereen die Z rijdt, heeft de perfecte beenligging of rijd al 15 jaar.
Dat noem ik nou een vooroordeel en alle B-ruiters over 1 kam scheren! Ik rijd zelf 9 jaar, reed met sporen, en heb (ja, dat durf ik van mezelf te zeggen, en dat klinkt hoogstwaarschijnlijk heel arrogant) een goede beenligging&stil been. Goed en stil genoeg om met spoor te kunnen rijden.

En dat kan ik écht niet van alle M/Z-ruiters zeggen!

TouchAndGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 13:50

Het ene paard rijd lekkerder zonder sporen het ander rijd lekkerder met.
K start ook B mét sporen, omdat ie dan ronder en actiever is.

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 16:17

jasmijn78 schreef:
Sisco4life schreef:
Heb bij 1tje op het protecol gezet: tip van de schrijver: stop met zagen. Nou boos dat dat mens was geworden .

En terecht dat ze boos werd!!! Waar bemoei jij je mee dan? Jij bent toch geen jury?

belachelijk dat de jury jouw niet op je vingertjes heeft getikt.................. Boos!

je zou aan mij ook een slechte hebben gehad met je 'tip van de schrijver' Koe

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 16:51

Citaat:

precies en daarom is het beter dat er in de B zonder sporen gereden wordt.

Citaat:
Ik rijd zelf 9 jaar, reed met sporen, en heb (ja, dat durf ik van mezelf te zeggen, en dat klinkt hoogstwaarschijnlijk heel arrogant) een goede beenligging&stil been. Goed en stil genoeg om met spoor te kunnen rijden.

en je rijdt nog steeds in de B? Lips are sealed

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 16:55

Kaatje schreef:
Citaat:

precies en daarom is het beter dat er in de B zonder sporen gereden wordt.

Dus omdat niet alle ruiters in de M/Z een stille beenligging hebben, mogen B ruiters geen sporen dragen.
Zou je me dat eens kunnen uitleggen?

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 20:47

Kaatje schreef:
Citaat:
Ik rijd zelf 9 jaar, reed met sporen, en heb (ja, dat durf ik van mezelf te zeggen, en dat klinkt hoogstwaarschijnlijk heel arrogant) een goede beenligging&stil been. Goed en stil genoeg om met spoor te kunnen rijden.

en je rijdt nog steeds in de B? Lips are sealed

Nee, ik rijd helemaal geen wedstrijden Rolleyes

En Gjilke, ik snap het ook niet hoor, vind het een beetje een raar argument.. Maarja.

renskek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 22:14

Ik rijd alles eigenlijk met sporen.
Mijn vierjarige reed ik eerst zonder sporen en was ze te snel op mijn been. Nu ik hem iets meer bij elkaar wil rijden, toch maar een keer een spoortje om gedaan, en wat blijkt: ze laat mijn been veel meer toe en ik kan er echt aan rijden. Natuurlijk geldt dit niet voor alle paarden, maar toch is het wel grappig om te merken dat niet alle paarden hetzelfde op sporen reageren.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 22:35

Dat er veel getrokken en gezaagd wordt, zie ik in elke klasse wel eens gebeuren. Dat vind ik niet iets specifieks voor alleen B ruiters.
Spoorgebruik afschaffen in de B en L? Dan ook in het M en Z. Hoe zit dat dan met overmatig zweepgebruik? Dat zie ik ook nog vaak gebeuren hoor.
Ik rijd B, met spoor, zonder zweep. Hiervoor heb ik M gereden, met spoor, zonder zweep. Daarvoor: western, geen spoor, geen zweep.
De kunst van het rijden is het goed gebruiken van welk middel dan ook, of dat nou een spoor is of een zweep of een bepaald soort bit, teugel of zadeldingetje-achtig-whatever. De B klasse wordt gekenmerkt door over het algemeen inderdaad beginners. Beginnende ruiters of beginnende paarden. Dat gezaag en getrek is gewoon een gebrek van goed instructie denk ik dan maar. Ik kan me er verder ook niet zo druk over maken.
Grappig dat de TS het heel kenmerkend vindt voor haar eigen provincie? Misschien moeten we maar eens goede instructeurs daar naartoe sturen?

Valentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 23:14

Je ziet het inderdaad meer bij de mensen die in de lagere klasses rijden.
En als ik hier op wedstrijden kijk, rijdt iedereen met spoort in de B Scheve mond , mij maak je niet wijs dat iedereen het nodig heeft, want dan zou ik de enige zijn.
Heb hiervoor L2 gereden met mijn andere pony en had genoeg winstpunten voor de M1.
Die reed ik altijd met spoor én zweep, zweep voor het eventueel bijtikken en de spoor voor het wijken en evt. middenstap, draf of galop. Ik denk dat het ook ruiters zijn die moeizaam verder komen, waarbij goed les ontbreekt of dat ze er gewoon nog niet aan toe zijn. Zelf heb ik echt gewacht totdat ik zover was en eigenlijk ben ik nu nog niet klaar, maar wel om een goede B-proef neer te zetten. Dan heb je zelf ook een beter gevoel en voorkomt stress (niet altijd).Denk dat de oplossing ook is: eerst wachten totdat je een normale B-proef kan neerzetten en niet dat je hebt van:oh, als dat maar goed gaat.

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 23:21

ik heb nu 2 B wedstrijden achter de rug (nog 2 L wedstrijden en dan stop ik met dresuur en ga ik over op springen) ik heb alle 2 mijn wedstrijden zonder spoor gereden.. maar met zweep.. Nu rij ik sinds kort weer met een spoortje.. gewoon om dat als hij omhoog schiet ik hem optijd kan corigeren met mjin been.
Ik ben namenlijk met mijn kuit bij hem net te laat.. mijn zweepje heb ik voor ondeugden van hem.. Zodra ik merk dat meneer zich gaat spannen voor een bokje krijgt hij een zacht tikje maar toch net genoeg om hem te laten voelen. als ik nu nog door zou rijdn in de B dresuur zou ik gewoon met spoor en zweep gaan rijden
betekend dit dan ook dat ik niet mer mijn spullen om kan gaan en een hardhandige ruiterben. Ik vind het een beetje bevoor oordelent over de B ruiters,, Anky enzo zijn toch ok begonnen in de B als alle B ruiters hardhandig zijn wil ik wel is filmpjes zien van hun B actie's

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 06:56

Pffff.... wel sporen, geen sporen, zweepje, zagen, schoppen, slaan, trekken, beuken.... Het mag wel duidelijk zijn dat een hoop ruiters vooral zichzelf onderschatten of juist overschatten. Als iedereen nu eens lekker met zichzelf bezig gaat, probeer toch op een leuke manier paard te rijden en vooral plezier te hebben... toch? Haha!
Laatst bijgewerkt door GeJe op 21-07-06 08:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 07:12

Vind het wel een beetje belachelijk om alle B ruiters over één kam te scheren.
Ik rijd zelf 9 jaar en heb nooit de beschikking over een wedstrijdpaard/pony gehad
en dus ook nooit kunnen starten, heb nu 4 maanden een eigen pony en kan nu dus wel starten.

Zal dus gewoon in de B moeten beginnen en terecht want ik ben een beginnend wedstrijd
ruiter, maar geen beginnende ruiter.

Verder rijd ik niet met sporen of zweep want mijn pony reageert erg goed op mijn been
en hulpen. Maar in dit soort gevallen vind ik dat sporen toch wel gewoon gebruik mogen worden.

Het is wat anders als iemand net een jaartje rijd, benen niet stilhoud en de sporen in de buik
van het paard zwabberen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 07:27

GeJe schreef:
Pffff.... wel sporen, geen sporen, zweepje, zagen, schoppen, slaan, trekken, beuken.... Het mag wel duidelijk zijn dat een hoop ruiters vooral zichzelf onderschatten of juist overschatten. Als iedereen nu eens lekker met zichzelf bezig gaat, probeert op een leuke manier paard te rijden en vooral plezier te hebben... toch?

Mijn idee! Maar zoals ik al zei denk ik dat veel mensen meer plezier beleven aan het afzeiken van andere combinaties en het vooral vertellen wat anderenniet goed doen...

Jadee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 08:19

Ik rijd nu ook nog B Maar ik zou nooit zagen vreselijk vind ik dat ..

Soms als ze echt vervelend is krijgt ze wel eens een rukje aan de teugel (maar dan moet het wel nodig zijn)

Niet alleen B ruiters zijn het idd Lachen

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 08:35

Jadee schreef:
....een rukje aan de teugel (maar dan moet het wel nodig zijn)

Huilen

Jadee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 08:40

Met een rukje bedoel ik echt niet dat kei hard in der mond zit hoor moet ik dan zeggen een ophoudingkje .. Rolleyes

Als ik dat niet doe blijft ze door gaan en dat is ook niet de bedoeling..

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 09:25

GeJe schreef:
Pffff.... wel sporen, geen sporen, zweepje, zagen, schoppen, slaan, trekken, beuken.... Het mag wel duidelijk zijn dat een hoop ruiters vooral zichzelf onderschatten of juist overschatten. Als iedereen nu eens lekker met zichzelf bezig gaat, probeer toch op een leuke manier paard te rijden en vooral plezier te hebben... toch? Haha!

Ja idd helemaal mee eens

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 09:39

Chocotof schreef:
Vind het wel een beetje belachelijk om alle B ruiters over één kam te scheren.
Ik rijd zelf 9 jaar en heb nooit de beschikking over een wedstrijdpaard/pony gehad
en dus ook nooit kunnen starten, heb nu 4 maanden een eigen pony en kan nu dus wel starten.

Zal dus gewoon in de B moeten beginnen en terecht want ik ben een beginnend wedstrijd
ruiter, maar geen beginnende ruiter.

Verder rijd ik niet met sporen of zweep want mijn pony reageert erg goed op mijn been
en hulpen. Maar in dit soort gevallen vind ik dat sporen toch wel gewoon gebruik mogen worden.

Het is wat anders als iemand net een jaartje rijd, benen niet stilhoud en de sporen in de buik
van het paard zwabberen.

Daar ben ik het helemaal mee eens Lachen

Er zijn hier nl mensen die denken dat B-ruiters automatisch beginnende ruiters zonder stille hand, stil been, goede zit en hulpenkennis zijn. Maar dat slaat dus nergens op.

Zolang je weet hoe je ermee om moet gaan, en hoe je moet zitten, vind ik dat ieder voor zichzelf kan beslissen of ze wel/niet met spoor, hulpteugel, zweep etc. rijden Lachen

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 09:41

zinloze discussie!
ALs de B ruiters gneog zijn afgezeikt, dan gaan we over naar de L1 dan L2 enz enz enz.
Als iedereen zich met zichzelf bemoeit, kan het misschien op de wedstrijden nog eens gezellig worden.

Ooh ja, en wat die tip van de schrijfster betreft?! Is heel goed dat dat niet bij mij gebeurde, het zou niet meevallen voor de "schrijfster", wat een idiote flauwekul!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 09:42

GeJe schreef:

jij snapt het!

MJTulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 11:25

Ben ik ook eens een half jaar van het wedstrijdterrein afwezig en wat denk je? B en L-ruiters die elkaar te lijf gaan met en zonder sporen, 'het rukje' als de nieuwe ruiterhulp, schrijfsters met een rangordeprobleem ...
Ik wou weer gaan jureren, maar bij nader inzien ga ik patatbakken en het geheel met een grote grijns aanschouwen

Anarchy rulezzz!!

Haha!

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 11:40

kataklopje schreef:
Ben ik ook eens een half jaar van het wedstrijdterrein afwezig en wat denk je? B en L-ruiters die elkaar te lijf gaan met en zonder sporen, 'het rukje' als de nieuwe ruiterhulp, schrijfsters met een rangordeprobleem ...
Ik wou weer gaan jureren, maar bij nader inzien ga ik patatbakken en het geheel met een grote grijns aanschouwen

Anarchy rulezzz!!

Haha!

waarom denk je dat ik me liever inschrijf voor springwedstrijden of sgw..............

kikco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 11:43

ik vind dat je dat jiet alleeen over de b ruiters kan zeggen want in alle groepen zitten er wel maar de b groep is meestal heel veel en dan zie je het meer maar het zijn ook vooral de l en m ruiters
xx

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 11:45

ik denk dat je gewoon een groep ruiters heb die leiver zagend door de baan gaan als met aanleuning...
ieder hun eigen keus toch????

zou me der niet druk overmaken want zolang sommige jury's dat ook nog belonen met winst kan ik de hele basis dressuur niet echt serieus nemen.