Bitloos rijden op wedstrijden; ja of nee?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Re: Bitloos rijden op wedstrijden; ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 13:55

Sizzle schreef:
Citaat:
Richt jezelf en je paard dan eerst maar eens goed af om op de benen en de zit te rijden. Dan hoeft het uiteindelijk niet meer uit te maken of je nu wel of geen bit gebruikt.

Off-topic en flauw misschien, maar Anky en Edward rijden overwegend terug op de hand, niet op de zit.

Tsja, flauw maar ook tekenend. Blijkbaar wil men in de sport dan geen correct gereden paard zien maar wat kunstjes.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 14:32

Ik vind dat mensen gewoon de keus moeten hebben. Zodat mensen die met bit willen starten met bit kunnen starten en mensen die zonder bit willen starten zonder bit willen starten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 19:28

Niet alles gelezen, maar ff mijn mening.

Ik vind dat in de klasses B en L, men gewoon op een trensje hoort te starten.
Elk gezond paard is daar namelijk dressuurmatig op te rijden.
En genoeg bitten keuze die wel toegestaan is.
En bitloos is ook niet altijd meteen direct vriendelijk te noemen.

aangezien het raar is dat bitloos dan vanaf de M zou mogen en andere speciale bitten vanaf de Z, zou ik zeggen, bitloos mag vanaf de Z

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 08:26

runningkawa schreef:

aangezien het raar is dat bitloos dan vanaf de M zou mogen en andere speciale bitten vanaf de Z, zou ik zeggen, bitloos mag vanaf de Z

Maar ik vraag mij af hoeveel Z-ruiters daadwerkelijk bitloos zouden willen starten....

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 08:53

runningkawa schreef:

gedeeltelijk mee eens, ik vind dat een leren bitloos hoofdstel zoals bijvoorbeeld DIT of DIT moet kunnen. Dingen zoals een hackamore e.d. zou ik ook vanaf de Z pas toestaan.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 16:19

Alytuiere schreef:
runningkawa schreef:

gedeeltelijk mee eens, ik vind dat een leren bitloos hoofdstel zoals bijvoorbeeld DIT of DIT moet kunnen. Dingen zoals een hackamore e.d. zou ik ook vanaf de Z pas toestaan.

Mee eens Lachen Die 'soft' hoofdstelletjes al meteen, de strengere vanaf het Z.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 22:02

Nou in de B en eigenlijk ook L vind ik gewoon bit toch eigenlijk wel een must.
Het gaat er op een dressuurwedstrijd om hoe je je paard aan het lopen krijgt
Maar ook of de ruiter dat met fijne hulpen kan.
Met trekhandjes heb je bijv meteen een nee schudder.
Een paard dat de hand niet volgt met halsstrekken enz.
Daarom vind ik het juist goed dat mensen in die lagere klasses ook laten zien dat ze met een bitje hun paard ook fijn voor elkaar kunnen krijgen.

Dit omdat er mensen zijn die overstappen naar bitloos omdat ze een paard niet nageeflijk krijgen door een te onrustige hand.

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 17:37

runningkawa schreef:
Daarom vind ik het juist goed dat mensen in die lagere klasses ook laten zien dat ze met een bitje hun paard ook fijn voor elkaar kunnen krijgen.
Dan vind ik ook dat ze de kans moeten krijgen om te laten zien dat ze ook zonder bit hun paard fijn voor elkaar kunnen krijgen Knipoog Dat is namelijk nog makkelijker gezegd dan gedaan hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 17:43

Als jij je paard op een trensje kunt laten lopen, stelt bitloos ook niets voor Lachen

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 19:26

Maar daarom mag je toch wel gewoon de keus hebben? Ook al stelt het niets voor.
Ik denk dat elk paard dat bitloos netjes loopt dat met bit ook wel kan- en andersom, maar als de ruiter kiest voor bitloos om welke reden dan ook vind ik dat hij die keus moet hebben.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 22:46

Het nadeel van pas op vrij hoog niveau bitloos starten is dat je zodra je internationaal gaat starten verplicht met S&T moet rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 09:16

Maar het nadeel van vrij laag is dat mensen niet meer leren met een bit te rijden.
En het nee schuddende paard zo weten te verdoezelen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 13:19

Vandaar dat de verplichting om met een bit te starten misschien toch wel nuttig is Haha!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 20:18

runningkawa schreef:
Als jij je paard op een trensje kunt laten lopen, stelt bitloos ook niets voor :)

waar moet je m anders op laten lopen in de B,L en M?
Of hangen de meeste mensen er tegenwoordig verboden bitten in soms. Het grootste gedeelte in de M en ook nog Z1 zie ik op een simpel bus of watertrensje rijden en wil zelf ook niet anders. Of bedoel je iets anders en kan ik niet lezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 22:31

Het sloeg op de zin, makkelijker gezegd dan gedaan Lachen

Er zijn mensen die roepen dat ook met een gewoon bitje (helaas)
Maar ik ben van mening, dat die groep die ook niet met een gewone trens kan rijden, ook niet kundig genoeg is voor zonder bit.

Imo is elk gezond paard op een gewone trens te rijden.
Zo niet, mag je wel eens achter je oren krabben wat je allemaal met je handjes uitspookt Lachen

Lukt dat op die trens gewoon, rij je netjes van achter naar voor, stelt bitloos ook niets voor.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 12:10

nikyta34 schreef:
_Marinke_ schreef:
Zie jij een B-ruiter op concour en die rijdt bitloos.. paardje schrikt, ruiter krijgt hem niet tot stilstan.. gevolg: Ongelukken.. DAT KAN DUS WEL GEBEUREN! Als de ruiter dan een bitje had, had hij/zij net iets meer te vertellenn en zijn er misschien ongelukken voorkomen!!

Het bovenstaande vind ik erg kort door de bocht!!!Als je met een bitlooshoofdstel rijdt heb je naar mijn idee net zoveel te vertellen als met met een bit,mijn paardje pakt gewoon dr bit vast en dan heb ik dus ook geen moer meer te vertellen bij wijze van spreke!!Met het bitlooshoofdstel kan ze dat dus niet!!!!En blijf je de controle houden doordat ze niks vast te pakken hebben.
Ik rij nu een maand of 3 bitloos (eerder met touwhalster) en ik wil niet anders meer

Dit bewijst al dat Jasmijn en Runningkawa helemaal gelijk hebben en het dringend noodzakelijk blijft dat mensen eerst fatsoenlijk leren paardrijden met bit en niet als ze niet kunnen rijden maar overstappen op bitloos zodat het arme dier geen uitweg meer heeft..... Hoezo diervriendelijk???

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 13:20

' zodta het arme dier geen uitweg meer heeft' Wil je deze zin uitleggen? *geen kritiek, snap hem even niet Knipoog *
Diervriendelijkheid hangt toch altijd af van de hand van de ruiter, maakt niet uit of dat met bit of bitloos is.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 13:36

runningkawa schreef:
Nou in de B en eigenlijk ook L vind ik gewoon bit toch eigenlijk wel een must.
Het gaat er op een dressuurwedstrijd om hoe je je paard aan het lopen krijgt
Maar ook of de ruiter dat met fijne hulpen kan.
Met trekhandjes heb je bijv meteen een nee schudder.
Een paard dat de hand niet volgt met halsstrekken enz.

Dit omdat er mensen zijn die overstappen naar bitloos omdat ze een paard niet nageeflijk krijgen door een te onrustige hand.

Het gaat niet alleen om hoe je je paard aan het lopen krijgt, je wordt ook gewoon afgerekend op de hulpen, houding, zit etc, dus wat maakt het dan uit of er wel of geen bit in hangt?
Het is immers niet zo dat een paard bij een bitloze optiming minder signalen krijgt van de hand, dus ik zie eigenlijk niet waarom een paard wat met bit verzet toont dat zonder bit niet meer zou doen?

Dat er bitloos gereden wordt, betekent niet dat er geen aanleuning zou moeten zijn! Dat maakt ook dat bijvoorbeeld een bosal dus geen geschikte optoming is voor dressuur!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 13:45

Ik merk duidelijk dat ik harder aan de teugels kan hangen zonder protest op bitloos.
Als ik bij mijn paard met gevoelig mondje idem zou doen met bit, zou ik achterover in het zand liggen.
En daar gaat het mij dan om.

Er zijn er veel die overstappen omdat het paard een fijn mondje heeft, waar de ruiter niet mee om kan gaan. En daardoor achter te teugel gaan, omhoog komen, nee knikken, niet de hand durven volgen ed.

Of een paard dat eigenlijk ook een fijn mondje heeft, maar zich afschermt tegen die te grove hand, door het bit vast te pakken.

En dan is bitloos een "oplossing"
Je kan er harder aan gaan hangen zonder dat ze het vastpakken of willen ontwijken.
Dit omdat ze dat simpelweg niet kunnen.
En voor de jury minder goed te zien, waar de fout zit.

Daarom vind ik voor in de lage klasses dat mensen op een gewone trens moeten rijden.
Daar is elk gezond paard mee te rijden en er is ondertussen zoveel keus in toegestane trensen, dat er altijd wat passends moet zijn.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 13:49

En met wat voor optoming rijd je dan? Een stalhalster is qua reactie bijvoorbeeld nogal anders dan een touwhalster...

Het grappige is dat jouw redenering precies andersom is als die van bijvoorbeeld parelli... die vindt juist dat je pas met bit mag gaan rijden als je netjes genoeg kunt rijden voor het bit. Tot die tijd moet je het volgens hem maar redden met je touwhalster.

Waar we het allemaal over eens zijn is wel dat mensen gewoon netjes moeten kunnen rijden voordat ze uberhaupt starten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 13:54

Op een manege vind ik het idd correct dat daar de teugels aan de neusriem gemaakt worden.
Laat ze daar de handen maar stil leren houden.Maar daar word geen nageeflijkheid ed gevraagt.
Op wedstrijd moet je laten zien dat je dat al kunt.

En je krijgt nooit op wedstijd mensen die allemaal wel lekker rijden voordat ze starten.
Daarom blijven er ook zoveel mensen hangen in de B en L

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 14:06

Het komt erop neer dat de goede altijd nog lijden onder de kwade.
Als er veel mensen zijn de bitloos als uitweg gebruiken omdat ze niet met bit kunnen rijden komt het volgens mij nooit in de wedstrijden. (vraag me btw af of het er uberhaupt komt, die petitie loopt ook niet echt storm ofzo..)
Wat ik wel wil zeggen is dat het bit wel voor een brok spanning kan zorgen, waardoor het paard soms niet netjes nageeft. Als hij dat bitloos wel doet vind ik niet dat dat zegt dat de ruiter niet met een bit kan rijden.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 11:11

Orchid schreef:
' zodta het arme dier geen uitweg meer heeft' Wil je deze zin uitleggen? *geen kritiek, snap hem even niet Knipoog *
Diervriendelijkheid hangt toch altijd af van de hand van de ruiter, maakt niet uit of dat met bit of bitloos is.

Twee posts onder deze vraag van jou legt Runningkawa perfect uit wat ik bedoel.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 11:12

Orchid schreef:
Het komt erop neer dat de goede altijd nog lijden onder de kwade.
Als er veel mensen zijn de bitloos als uitweg gebruiken omdat ze niet met bit kunnen rijden komt het volgens mij nooit in de wedstrijden. (vraag me btw af of het er uberhaupt komt, die petitie loopt ook niet echt storm ofzo..)
Wat ik wel wil zeggen is dat het bit wel voor een brok spanning kan zorgen, waardoor het paard soms niet netjes nageeft. Als hij dat bitloos wel doet vind ik niet dat dat zegt dat de ruiter niet met een bit kan rijden.

Nee? Waar komt die spanning dan vandaan volgens jou?

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 13:19

horseyfries schreef:
Orchid schreef:

Twee posts onder deze vraag van jou legt Runningkawa perfect uit wat ik bedoel.

Ok Lachen