Bitloos en wedstrijden: is er animo om...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Bitloos en wedstrijden: is er animo om...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 07:59

dorientjuh schreef:
Maar wat ik eigenlijk een beter plan vind (sorry om jullie plannen even te verstoren) is om juryleden het nut in te laten zien van het toestaan van het bitloos rijden.

Alle ideeën en suggesties zijn meer dan welkom!
Ik vind het juist goed dat mensen mee-brainstormen. Er zijn vast meerdere wegen die we kunnen bewandelen, wellicht zelfs meerdere wegen tegelijk.
Juist als we hier aan elkaar voorleggen wat er zoal bij ons leeft en wat er aan ideeën naar boven komt, kan er iets tot stand komen.
Dus iedereen vooral met ons meedenken! OK dan!

tiffany_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 08:11

Ja! ik stem voor. Ik rij zelf geen wedstrijden want ik heb mijn paard nog niet zo lang. Maar als het bitloos mag dan ga ik het er misschien ook wel ooit op wagen! Mijn stem heb je Clown

Ik denk eigenlijk wel dat een wefstrijd organiseren een goed begin is. En als daar officiele jury bij is, dan haal je denk ik vanzelf ook andere juryleden over, dorientjuh.

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 08:22

Ik stem ook voor... alles voor de paarden toch? Knipoog

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 08:32

Anya schreef:
Voor western is dat niet helemaal waar. Bitloos is toegestaan tot het paard zes is geweest. Met een bosal moet je op twee handen rijden. Zo zit een bosal in elkaar. Maar vanaf de seniorklasse wordt je geacht je paard op één hand te rijden. En dat kan dus niet met bosal. Vandaar dat het niet allemaal alleen uit traditie voortvloeit.

Ik bedoelde ook dressuur, had ik er even bij moeten zetten

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 08:36

Als we een wedstrijd organiseren kunnen we er misschien ook een standje bij zetten waar alle informatie over bitloos te vinden is, van info over verschillende optomingen tot artikels (uit de bit, van internet...)

Ramoontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 08:46

Wat een goed idee zeg. Ik heb al een tijdje geen wedstrijd meer gereden. Ik rijd nu weer op een paard en in de toekomst wilde ik wel misschien dressuur met haar gaan starten (misschien volgende zomer). Ik heb haar nu gisteren voor het eerst bitloos gereden en het ging echt super voor de 1e keer. Ze ging zelf nageeflijk lopen Knipoog Dus ik ben ook voor. En als er een wedstrijd georganiseerd wordt voor bitloze rijders, wil ik daar misschien best eens aan mee doen. Het moet nnatuurlijk wel te bereizen zijn voor me.

Ik denk dat tradities en gewoontes heel moeilijk te doorbreken zijn. Ik denk als je een jurylid vraagt waarom je persee met bit moet rijden, dat ze dan antwoorden dat het altijd al zo is geweest ofzo iets dergelijks. Hetzelfde als links opstappen, wat eigenlijk nog uit het riddertijdperk stamt (aan deze kant zat het zwaard niet in de weg bij het opstappen) De keelriem is tijdens het rijden ook best onnuttig. Allemaal van dat soort dingetjes. De sport gaat niet echt met zijn tijd mee. Wat te denken van de altijd maar stijve kleding, vreselijk. Vooral de wat oudere juryleden willen niet van het oude vertrouwde idee af. Er komt verandering, maar het zal zijn tijd nodig hebben. Maar een wedstrijd organiseren speciaal voor bitloze ruites is al een mooie opstap Knipoog

Shao

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 09:10

ik rijd zelf wel wedstrijden. Train en les thuis wel eens zonder zadel (voor mn zit en omdat ik mn paard beter aanvoel in de oefeningen) en wil ook nog wel eens gewoon zonder bit rijden enkel met een halster . Ze loopt dan hetzelfde als mét bit. Keurig nageeflijk. Ik zou dus best wel eens een keertje bitloos willen starten !! Ook omdat ik vind dat de meeste mensen hun paard teveel op de handen rijden en dus alleen maar in het mondje van het paard zitten te rukken en te plukken. Juist zonder bit moet er veel meer gereden worden op de beenhulpen en zit.
Ik meld me dus ook aan !

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 09:40

leuk, er is best wel veel animo!

Ik ben reserveringsmanager voor grote partijen ed voor een hotelschool. Dus heb ervaring met organiseren en catering. Ik weet veel adresjes en ken veel mensen in de 'hospitality'

Ik had misschien het idee om voor iedereen die meedoet een minitouwhalstertje te laten maken door Lovelance, die maakt echt leuke dingen en de levering is goed. Als ze wil is het misschien een idee?

Met mijn paard zal ik goed moeten trainen als ik een wedstrijd ga rijden. Goh, daar was ik juist mee gestopt omdat het niks werd. Maar met bitloos wil ik het wel proberen! Misschien kan ik de eigenaresse van mijn bijrijdpaard ook overhalen om het eens bitloos te proberen. Zij rijd l2 dressuur en ik ben B springen met dat paard. Ik ben al bezig met thuis bitloos te rijden, dus tegen die tijd lukt dat wel hoop ik.

Mijn zusje is vast ook van de partij en misschien kan ik mijn vriend overhalen om ook mee te doen Haha!

Een meerdaagse is dan misschien een beter idee, anders cross je op en neer voor een dag. Het ligt er een beetje aan wanneer we zoiets organiseren, nog in de zomer of wordt het najaar?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 10:41

@ tiffany_: Nou, er is al eens een bitloze wedstrijd gedaan op stal Mansoer. Hier was ook een officieel jurylid bij en zij was erg enthousiast. Maar dat is alweer een tijd geleden en er is nog niets verandert. Ik denk ook niet dat één persoon zoveel kan veranderen, daarom moeten we een grote groep aanpakken. Ja

@ evita_: een meerdaagse lijkt me ook een goed idee, maar wat me nog beter lijkt is het evenement, als het bijvoorbeeld over drie dagen verspreid wordt, op drie locaties in het land te doen. Dus noord, midden, zuid. Volgens mij heb je op deze manier de grootste kans op veel deelnemers. Maar dat is wel een hele hoop geregel en volgens mij lopen de kosten daardoor ook aardig op.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 11:00

Dorientjuh, ik denk dat we misschien eerst moeten kijken hoe 1 wedstrijd verloopt en dan eventueel meerdere door het land moeten organiseren. We kunnen naar de woonplaatsen kijken van de aanmelders en de bestemming daarop bepalen?

Ik weet ook niet hoeveel organisatoren er komen etc.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 11:06

Er moet dan wel een locatie geregeld worden. Als het niet te ver weg is voor mij doe ik mee, anders wil ik wel vrijwilligen

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 11:09

Ja, natuurlijk Lenneke, daar heb je gelijk in, ik loop altijd wat hard van stapel bij dit soort dingen Bloos .
Maar het beste lijkt me dan om een locatie midden in het land te regelen, dus ergens rond Utrecht.
Laatst bijgewerkt door dorientjuh op 26-06-06 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 11:10

Hoe komen we aan een locatie. Ik weet hier in de buurt niks (heb ook al eens gekeken voor een endurancewedstrijd)
Misschien een advertentie op marktplaats

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 11:18

Lenneke: ik neem aan gewoon maneges zoeken in de buurt van de locatie.
Maar dan moeten we wel eerst weten waar we het ongeveer willen houden en welke eisen we stellen aan de accommodatie.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 11:18

geweldig plan!!

een tijd terug heb ik daar inderdaad eens over na zitten denken Haha!

kom er straks op terug als ik wat meer tijd heb Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 11:21

Voor het Oosten wil ik onze lokatie in De Lutte wel aanbieden (onder voorbehoud dat het mag van de pensionhouder). We houden er ook een westernwedstrijd, dus zal wel kunnen).

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 11:23

Misschien een idee om een lijstje te maken met wat er allemaal gedaan moet worden, dat iedereen dan z'n naam achter het geen wat hij of zij wel wil doen

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 11:24

jovarna was bezig met een excel bestandje geloof ik Lenneke

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 11:37

Nog even een ideetje (ja alweer éen Bloos ): misschien kunnen we ruitersportwinkels die bitloze hoofdstellen verkopen vragen of zij de wedstrijd willen sponsoren?

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 11:37

ja vragen of ze met standjes kunnen komen!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 11:38

Ik zie het al helemaal zitten

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 11:39

we kunnen zelfs meerder disciplines doen als er echt veel aanmeldingen zijn; dressuur, springen, western en eventueel cross?
Laatst bijgewerkt door evita_ op 26-06-06 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 11:40

Ik ook Haha! .
Ik zal even gaan kijken welke ruitersportzaken bitloze hoofdstellen verkopen. Ik neem aan dat dit ook webshops mogen zijn?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 11:42

@ evita: ja dat kan wel, maar dan moet de wedstrijd of over meer dagen worden verspreidt, of het moet enorme locatie worden.

Ik vind trouwens dat er hier wel nog even over moet worden nagedacht: staan we alle bitloze optomingen toe? Want ook niet alle bitten zijn toegestaan, omdat sommige te scherp zijn. Maar bijvoorbeeld de hackemore?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 11:43

evita_ schreef:
we kunnen zelfs meerder disciplines doen als er echt veel aanmeldingen zijn; dressuur, springen, western en eventueel cross?

Zou leuk zijn. Maar het gaat natuurlijk om de dressuur, bij de rest is bitloos al toegestaan.
Cross is denk ik moeilijk, dan heb je crosshindernissen nodig