xjessix schreef:Nee altijd 2 anders staat hij scheef op zijn hoeven en dat loopt niet bepaald fijn
Lees nou ff de rest dan...

Mijn moeder had de hoefsmid gevraagd vandaag en die zei idd dat het vaak gedaan wordt en dat het geen kwaad kan...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
xjessix schreef:Nee altijd 2 anders staat hij scheef op zijn hoeven en dat loopt niet bepaald fijn
Relaxed schreef:Mijn moeder had de hoefsmid gevraagd vandaag en die zei idd dat het vaak gedaan wordt en dat het geen kwaad kan...
Remember schreef:Gister was de smid toevallig ook bij ons en ik heb er ook naar gevraagd, hij zag het wel vaker idd en hij vond het zelfs beter als je met droge harde ondergrond te maken hebt. Hij legde het als volgt uit. Op (hele) natte drassige ondergrond heb je 'veel' grip nodig, dus 2 stiften. Maar omdat de grond zo zacht is, heeft de hoef toch nog wat mogelijkheid te draaien, dus blokkeer je de natuurlijke draaiing niet helemaal. Bij droge ondergrond gaan 2 stiften ook de grond in (dus grip), maar de grond is dan verder zo hard dat draaien niet mogelijk is (blokkeren van de hoef). Met 1 stift heb je dat niet.
Dus altijd je stiften aanpassen op de grond, bij héle natte niet zanderige grond 2 lange stiften, bij minder natte of meer zanderige grond 2 normale stiften, redelijk droog 1 lange stift en bij echt droog en hard 1 kleintje.