Bij droog terrein, 1 prop per ijzer of altijd 2???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Bij droog terrein, 1 prop per ijzer of altijd 2???

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 17:16

xjessix schreef:
Nee altijd 2 anders staat hij scheef op zijn hoeven en dat loopt niet bepaald fijn

Lees nou ff de rest dan... Schijnheilig

Mijn moeder had de hoefsmid gevraagd vandaag en die zei idd dat het vaak gedaan wordt en dat het geen kwaad kan... Ja

poema

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 17:42

ohh!
ik heb even alle berichtjes gelezen.
In het begin dacht ik echt, 'Wat is dit nu voor vraag', maar nu weet ik beter! (juist een hele goeie!)
Weer wat geleerd Haha! !

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 11:33

heb ze nog nooit gebruikt en ben niet van plan dat te gaan doen.

willem heeft kunstof voor en achter bloot en hij heeft geen enkele pas wankel gelopen afgelopen weekend op gras. als ik een buitenrit maak ga ik ook aan de galop en dat is altijd in de berm of op grasvlakten

hoe wiebelig hij was met zijn ijzers(daar gleed hij overal bij weg, gras, asfalt, in stal) hoe stabiel is hij nu. hij loopt er beter van.

dus voor mij geen stiften, ookal kunnen ze er wel in voor Haha!

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 12:00

Relaxed schreef:
Mijn moeder had de hoefsmid gevraagd vandaag en die zei idd dat het vaak gedaan wordt en dat het geen kwaad kan... Ja

Gister was de smid toevallig ook bij ons en ik heb er ook naar gevraagd, hij zag het wel vaker idd en hij vond het zelfs beter als je met droge harde ondergrond te maken hebt. Hij legde het als volgt uit. Op (hele) natte drassige ondergrond heb je 'veel' grip nodig, dus 2 stiften. Maar omdat de grond zo zacht is, heeft de hoef toch nog wat mogelijkheid te draaien, dus blokkeer je de natuurlijke draaiing niet helemaal. Bij droge ondergrond gaan 2 stiften ook de grond in (dus grip), maar de grond is dan verder zo hard dat draaien niet mogelijk is (blokkeren van de hoef). Met 1 stift heb je dat niet.
Dus altijd je stiften aanpassen op de grond, bij héle natte niet zanderige grond 2 lange stiften, bij minder natte of meer zanderige grond 2 normale stiften, redelijk droog 1 lange stift en bij echt droog en hard 1 kleintje.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 15:45

Remember schreef:
Gister was de smid toevallig ook bij ons en ik heb er ook naar gevraagd, hij zag het wel vaker idd en hij vond het zelfs beter als je met droge harde ondergrond te maken hebt. Hij legde het als volgt uit. Op (hele) natte drassige ondergrond heb je 'veel' grip nodig, dus 2 stiften. Maar omdat de grond zo zacht is, heeft de hoef toch nog wat mogelijkheid te draaien, dus blokkeer je de natuurlijke draaiing niet helemaal. Bij droge ondergrond gaan 2 stiften ook de grond in (dus grip), maar de grond is dan verder zo hard dat draaien niet mogelijk is (blokkeren van de hoef). Met 1 stift heb je dat niet.
Dus altijd je stiften aanpassen op de grond, bij héle natte niet zanderige grond 2 lange stiften, bij minder natte of meer zanderige grond 2 normale stiften, redelijk droog 1 lange stift en bij echt droog en hard 1 kleintje.

Ik ben het helemaal met je smid eens Ja
Aanpassen aan de omstandigheden en op harde grond de hoef ruimte geven om te draaien en dus maar 1 prop in draaien.

Ik heb overigens een hele koffer (zo'n schroeven-sorteerdoos van de bouwmarkt)vol met verschillende soorten proppen. Ik bekijk het terrein en bepaald dan pas wat en hoeveel ik in draai.