herkenbaar? op wedstrijden je paard gewoon laten lopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

stefje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 20:06

Kimdj19: heb je al vaker bij Amz Hippocoaching een training gevolgd? Kan je er wat over vertellen? Ik keek op hun site maar zag verder geen info staan... Heb ze al gemaild. Ben nieuwsgierig want het klinkt alsof je ervaring met ze hebt.

Kimdj19

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 08:06

Nee ik had het nog nooit gedaan. Het is nu wel al vol. Maar het leek wel heel erg leuk en leerzaam om te doen!!! ik sta al ingeschreven enz. Dus als ik er volgende week ben geweest laat ik je er wel alles over horen.

yarrah

Re: herkenbaar? op wedstrijden je paard gewoon laten lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 09:14

"Thuis heeft iedereen een kampioen": zegt mijn instructeur altijd. .
En ze heeft gelijk. Maar goed... nu op de wedstrijden nog.
Ik zie veel om me heen dat mensen lesgeven en steeds weer in herhaling vallen. Net of de leerling het niet oppakt. Mijn instructeur laat me zelf nadenken en stelt steeds weer vragen: Was dat een goede overgang?. Linksom heeft je paard een probleem hoe los je dat op? Wat doet je rechterhand daar? Ik vind deze manier van lesgeven heel pretig je leert zelf nadenken en lost problemen zelf op. Alles wordt tegenwoordig voorgekauwd. Vandaar dat men op wedstrijden haast niet zonder instructeur kan.

Spanningen op wedstrijden is normaal, maar probeer het wel onder controle te houden. Paarden pakken die spanning heel snel op en worden vaak onzeker. Ze schrikken veel sneller e.d.
Veel wedstrijdenrijden helpt. Maak er een soort routine van en maak het gezellig met een koelbox vol lekkers. Ook leuk voor de mensen die met je meegaan.
Ik maak me laatste tijd allang niet meer druk om de punten en of mijn paard het wel of niet goed doet. Ik maak er een leuke dag van. En met die instelling is wedstrijdrijden echt heel leuk.

En nog een tip:
Probeer zoveel mogelijk op video te zetten. En als je thuis komt bekijk je proef zo kritisch mogelijk. Je leert daar heel veel van.

Succes,

palatijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 10:48

Ik had ook altijd het gevoel dat ik niet meer aan m'n paard moest zitten met wedstrijden, met het id van "thuis is alles aangeleerd, nu moet ie het gewoon doen en ik moet er verder afblijven"...nou ja, onnodig uit te leggen dat ik dan matte proeven reed.

Ik dacht ook dat iedereen die kijkt (en dan natuurlijk vooral de juryleden) precies kon zien wanneer je meer "doorkomt" met je hulp, als je dus net als thuis een keer wat meer doorzet met je hulp om een betere reactie te krijgen, en dat juryleden dat dus niet zouden waarderen

Nou had ik het geluk dat er vaak iemand mee is met videocamera, veel proeven heb ik dus van mezelf kunnen zien en iedere keer dacht ik weer: "oliebol, daar had ik meer zo moeten doen en daar meer zo en en en".
Wel reed ik evengoed nog wel een winstpunt maar was zelf niet tevreden, het kon gewoon beter!

Toen heb ik dus 1 keer er onwijs aan gereden in me proef, ik moest gewoon weten of de juryleden allés zagen en of ik zelf, als ik het terug zag op video, nou zo'n duidelijk verschil zag in wat ik nou precies deed!

Nou ja, ik zag dus zelf een veeeel betere proef met veel meer impuls en afdruk maar ik zag niet(!) aan mezelf dat ik nou zo veel meer deed.

De jury dus ook niet, kreeg direct 3 winstpunten en met het commentaar: "hele nette proef!"

Vanaf toen rijd ik er veel meer aan met mijn proeven, en dat zal ik straks ook zeker doen met mijn nieuwe paardje want ik weet het nu zeker. Het ziet er gewoon veel beter uit!

Dus regel een videocamera, kijk en vergelijk! veel succes en ik hoop dat het je gaat lukken met al de tips die je hier hebt gekregen

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 14:36

Hier nog een met hetzelfde probleem.
Mijn paard was een tijd heel lastig tijdens de proef en kwam op het minste of geringste omhoog.
Nu doet hij dat niet meer, dacht dat ik de spanning meer kon af laten vloeien ( einde van de M2 kon ik dat ook daadwerkelijk, en reed ik proeven met voldoende impuls). Nu in de Z ( met stang en trens) komt hij veels te veel terug. Ik vermoed dat het komt door de stang en trens, want wedstrijdervaring heeft hij al genoeg.
Hij wordt of te sterk en drukt zich er teveel uit, of hij gaat teveel hangen en is achter absoluut niet actief meer, resultaat, mn middengangen ( vooral de draf) worden sneller, ipv ruimer, mn zijgangen worden onregelmatig, omdat ik er teveel aan moet prutsen en mn wissels zijn in tweéen.
Ik weet dat ie dat dus doet op zn stang en trens, en ga er dus onbewust ook vanuit dat hij dit doet op wedstrijd.
Als ik hem meeneem naar een andere locatie om te trainen is hij op stang en trens ook zo terughoudend, op trens is het gewoon goed.
Zou het bij mij tussen mn oren zitten of bij beide..... ik heb geen idee.
In ieder geval heb ik in het Z nog nooit een fijne proef gereden, waar die lekker aan mn been was, goed van de grond bewoog, genoeg gehoorzaam was, en mij niet te snel af was.

Ik vraag me echt af waar dit aan ligt, zou het puur bij mij vandaan komen, maken we elkaar zenuwachtig....

Ik ga nu eerst weer eens een tijdje starten met trens, om het vertrouwen terug te krijgen.

@ amondi, ik vind niet dat je teveel pushed, het is alleen maar goed dat je er zo mee bezig bent, en haar de begeleiding geeft!

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 14:42

Thanks, ik heb ook niks meer van haar gehoord.
Maar jouw probleem? Waarom haal je die S&T er niet gewoon uit????? je moet toch niet op S&T rijden? Gewoon het vertrouwde bit weer in doen en kijken of het beter gaat, dat lijkt me idd een strak plan.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 14:51

Jep, maar in het ZZ licht moet ie erin.
Ga hm voorlopig met trens rijden om het vertrouwen weer terug te krijgen, maar wil ik verder dan zal het probleem met s&t toch opgelost moeten worden.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 15:11

Ik herken dit ook. Ik schiet voornamelijk in de stress en vergeet te rijden omdat iemand zegt wat ik moet doen en niet: 'O, hij buigt niet lekker, even op een volte.'
Je moet echt precies doen wat de proef je voorschrijft.
Thuis oefenen met de proeven helpt.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 15:23

Oefff ik ben wel blij dat ik niet de enige muts ben met die problemen.
Als ik die anderen zie rijden dan denk ik oh dat wil ik ook en dan kom ik in de ring en dan is alles weg.
Nu heb ik mezelf versproken dat ik zondag ongeveer vier combinaties voor dat ik moet starten erop ga, dus wedstrijdleider maak je borst maar nat ik ga gewoon ellendig vaak vragen of het uitloopt of niet met drie kwatier uitloop kom ik gewoon niet meer aan het rijden.
Ik breng hem aan mijn been, maak hem heet en ga de proef in. En dan rijd ik gewoon ieder onderdeel voor de punten niet meer nadenken over wat niet lukt, niet vooruit denken van oliebol oliebol oliebol nu komt de middengalop als die maar niet wegracet en dergelijke. Dus ik ga rijden vanaf punt 1 tot punt 30.

Hopelijk kan ik het allemaal onthouden. Vandaag met oefenen in de binnenbak ( ja ja bloedheet maar we hebben alleen maar een grote springpiste buiten zie daar maar eens een proef te rijden zonder aanleuning zonder bordjes) ging het goed ieder onderdeel aan zich rijden. Alleen ging ik iets te veel rijden waardoor ik niet twee maar wel 10 handjes vol had aan mijn paard. Dat moet ik morgen maar eens oplossen. Dan zaterdag lekker vrij en zondag gaan we ervoor.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 07:37

Gisteren wel een leuke ervaring met"laten lopen" Meneer was zo voorwaarts zodra hij tussen de bordjes kwam, er was geen fatsoenlijk houden meer aan.( volgens Sas dan) Dus gaf ze hem nog maar wat meer been en liet ze hem toch door die baan heen sjouwen( lees: ze had er weinig over te vertellen maar Uk had besloten de jury, knappe jonge vrouw, te imponeren)
resultaat 195 pt.....
Later vertelde de jury nog: Tja hij sjouwt door de baan heen en kan zich dan gewoon vergissingen permiteren, b.v. die keer dat ze terug moest naar draf en dat na A, maar op de handrem moest doen.... De gebroken lijn daarna was weer een dikke 7 waard en dan kan die 4 voor de overgang er makkelijk af....

Dus nou nog uitvinden hoe ze samen dat gevoel van imponeren kunnen opwekken. Geje ik bel je binnenkort!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 14:31

Zuch gisteren weer zonder uitstraling en impuls gereden. Die jury zei ook mischien moet je je paard eens meer energierijk voer geven want hij is best wel futloos in zijn gangen terwijl je de hulpen toch correct geeft.
Ja paard is alweer aan het afvallen. de pensionhouder vond hem te dik. Nu moet ik maar weer gaan praten over het voer want je werkt je verloren op het paard en er komt niks.
Ellende dus. Nou ja ik had nog wel 175 punten gescoord en heb bewust punt voor punt gereden en dat ging best wel ik was tevreden nu nog meer energie en dan moet het goed gaan.

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 14:47

en vond jij hem ook te dik of vindt alleen de pensionhouder dat?
Als jij hem zelf ook te dik vindt kan een ander soort voer (energierijker) werken, als jijzelf hem niet te dik vind wordt het tijd voor een goed gesprek met die pensionhouder...

wel jammer dat het, ondanks al je goede voornemens, niet gelukt is een flitsende proef te rijden! Maar iig heb je nu bewust gereden, en dat is alvast heel goed

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 16:07

Dit heb ik opeen website gevonden over wedstrijdspanning:
http://www.paardenbegrijpen.nl/index.ph ... &Itemid=94

Voorbereiding
Leer de proef uit je hoofd en oefen je proef regelmatig in je dagelijkse training. Vanaf de M is dit echt noodzakelijk, wil je je kunnen concentreren op de verrichtingen. Ik leer iedere maand de proef uit mijn hoofd en oefen deze in ieder geval 1x in de week, ook al heb ik geen concours. Dit doe ik ook met mijn wedstrijdinstructeur; ik rij en hij observeert en is zo kritisch mogelijk. Daarna deel je de proef in stukken op en per stuk oefenen ter verbetering. Hierdoor wordt iedere verrichting je eigen en je wordt zelfkritisch.

Wees secuur
Zie iedere oefening/ verrichting als hoofdstuk apart en werk deze netjes af. Veel ruiters laten hier hun punten liggen!! Een goede jury beloont het afwerken, zeker in de M en Z. Ik heb al vaak gehad dat mijn paard niet super liep, maar dat ik door de correct gereden verrichtingen al de punten kreeg.

Op de wedstrijd
Zorg dat je op tijd bent. Vooral als je een tijdje hebt moeten reizen, kan je paard ook even ontspannen. Maar jijzelf ook. G in de kantine even rustig een kopje koffie drinken met je begeleider. Lat je niet gek maken door je concurrnten. Als mensen vragen of je je paard in vorm hebt is je antwoord altijd JA; Dan ga je er zelf heel anders tegenaan dan dat je vertelt wat er aan schort. Neem voor het inrijden wat extra tijd, dan kun je even lekker rondstappen en kan je paard de omgeving in zich opnemen, maar jij ook!

Jij en je paard
Concentreer je op jou en je paard tijdens het inrijden. Beeld je in alsof je thuis alleen aan het rijden bent. Voel of je paard datzelfde gevoel geeft. Dwing jezelf niet te kijken naar de andere combinaties of mensen aan de kant; je rijdt voor jezelf en je paard

In de ring
Rijd de ring een paar keer rond (eromheen). Meld je netjes bij de jury als dat mogelijk is (als ze niet ergens boven zitten). Daardoor krijgt de jury ineens een gezicht en besef je dat het alleraardigste mensen zijn die ook op dat moment gewoon hun hobby uitoefenen. Ttevens creeer je daardoor wat tijd. En veel jury's waarderen het als je je meldt.
Daarna even een paar keer concentreren op je ademhaling, lachen en ontspannen. Bij mij werkt dat heel goed. Rijd je proef van verrichting naar verrichting: hoofdstuk openen, doorlopen en weer afsluiten. Denk bij iedere verrichting even aan je ademhaling, (glim)lachen en ontspannen; Waarom lachen: door lachen ontspan je automatisch en het oogt vriendelijk en makkelijk (leuke bijkomstigheid).

Na de proef
Nadat je de ring uitkomt meteen bedenken wat er goed ging. Ik heb bijvoorbeeld een loperig paard, die op concours nogal eens in een te hoog tempo wil gaan lopen. Ik ben op dit moment altijd al blij als ik haar een paar kleine gedeelten van de proef terug in tempo krijg, ongeacht de verrichtingen (lat dus niet te hoog leggen). Ook al is de rest dan minder goed gegaan, ik kom dan toch met een goed gevoel uit de baan en dat probeer ik dan vast te houden.
Lees je startcoupon zorgvuldig en vraag de jury naderhand eens om uitleg als je iets niet snapt. En neem de coupon ook weer even door me je instructeur.

Als laatste...
ik ben natuurlijk geen professional (rijd zelf M2). Wat ik hierboven schrijf is mijn mening gebaseerd op mijn ervaring. Ik hoop alleen dat er een aantal (concrete) dingen tussen zitten, waar een collega-ruiter wat aan heeft. Bedenk ook: een wedstrijd is een mooie gelegenheid om te laten zien hoever jij en je paard zich hebben ontwikkeld, maar het moet nooit een doel op zich zijn. Paardrijden gaat om zoveel meer dan wedstrijden starten!
veel rijdplezier en succes op de wedstrijd!

M.P.