Wie van julile heeft een Groom voor op de wedstrijd en wie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Concorde

Re: Wie van julile heeft een Groom voor op de wedstrijd en w

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 16:02

Ik groom zelf regelmatig en een vriendin/stalgenootje gaat altijd met mij mee om te groomen. Is supergezellig en we zijn inmiddels erg goed op elkaar ingespeeld.

Miss_DJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 16:07

Ik ben zelf groom van mijn verzorgpaard.Ga elke wedstrijd mee en dan help ik met van alles.Ben 12 jaar

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 16:45

Nou ja sorry dat ik t zeg, maar iemand van 12 vind ik geen groom... Groom vind ik zoiezo iemand die betaald krijgt, zoals de groom van anky en vele andere topruiters.

sharonalover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 18:02

Mijn ouders zijn mijn grooms.....
Mijn vader draait de kalkoenen in, bij outdoor, moeder en ik zadelen op, mijn moeder leest voor
Luxe heb ik het voor elkaar he?

NoTrouble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 18:59

Justarman schreef:
Sydney2005 schreef:
Mijn moeder gaat altijd mee, maar das geen groom hoor...
Vind dat zo stom om je moeder vriend/vriendin whatever een groom te noemen!

Mijn moeder houd m vast met opzadel, draait proppen en leest voor.

Nou sorry hoor maar als je nou een groom inhuurt, en dat wordt later je beste vriendin, wat is daar nu stom aan..?!

Das wat anders idd, maar er zijn veel mensen hier op bokt die noemen iedereen die mee gaat hun groom. Kijk jij huurt een groom in, dus dan is het een groom, maar mijn moeder is gewoon mijn moeder die mee gaat en geen groom. Ik heb hier al eens een topic over geopend, leuke discussie...
[/quote]
Okay sorry ik heb ej verkeerd begrepen Blond
[/quote]

NoTrouble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 19:01

Sydney2005 schreef:
Nou ja sorry dat ik t zeg, maar iemand van 12 vind ik geen groom... Groom vind ik zoiezo iemand die betaald krijgt, zoals de groom van anky en vele andere topruiters.

De leeftijd maakt mij niet zo veel uit, ( het minimum is wle 15 hoor ) maar of je inhuurt of een vriendin meeneemt vind iok wle wat anders idd

Patriesja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 19:18

ik ben al ± 8 jaar groom van een springruiter.
ik vind het geweldig.
als ik zelf wedstrijden rij is mn beste vriendin mn groom, en andersom
neerbuigend vind ik het niet klinken hoor.
en neej ik ben nog nooit afgesnouwd, je moet gewoon de juiste ruiter(s) treffen

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 19:21

Ik vind dat groomen ook wel vrijwilligerswerk kan zijn hoor. Wij zijn met drie vriendinnen en wij plannen de wedstrijd zo, dat er altijd twee rijden en één van ons groom is. Het is niet vrijblijvend, want het kan niet zo zijn dat ik wel groom ben zo nu en dan en de anderen het altijd af laten weten. We hebben er echt goeie afspraken over gemaakt. Ik vindt ook dat een vader, moeder of een twaalf jarige vriendin kan groomen hoor! Het gaat om de handigheid van de persoon en of ze het werk ook echt zien. Betaling kan in natura zijn; als jij mij helpt op wedstrijd, dan mag jij een paard van mij rijden bijvoorbeeld.

Natuurlijk zijn wij geen proffesionele grooms die ervoor geleerd hebben, maar die werken ook alleen voor proffesionele ruiters lijkt mij.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 20:41

Sydney2005 schreef:
Das wat anders idd, maar er zijn veel mensen hier op bokt die noemen iedereen die mee gaat hun groom. Kijk jij huurt een groom in, dus dan is het een groom, maar mijn moeder is gewoon mijn moeder die mee gaat en geen groom. Ik heb hier al eens een topic over geopend, leuke discussie...

In de endurance is 'groom' de normale benaming voor iemand die onderweg water over je paard gooit, paard en ruiter te drinken aanbiedt tijdens de rit (en daarvoor met de auto vaak minstens zoveel kilometers aflegt als paard en ruiter), helpt met van alles en nog wat op de vetgate en eventueel het paard voorbrengt bij de veterinaire keuringen.

En dan maakt het geen enkel verschil of het nou je moeder of je buurmeisje van twaalf is die je helpt voor een frietje na de wedstrijd als 'beloning', of iemand die je speciaal uit Verweggistan hebt laten overvliegen en die er dik voor betaald krijgt.

De plekken waar je helpers langs de route kunnen gaan staan om je op te wachten met water etc. heten ook 'groomplaatsen'. Het woord 'groom' is voor mij dan ook een heel normaal woord, ik associeer dat echt niet met volwassenheid of ervoor betaald krijgen.

Overigens worden endurancegroomteams in Engelstalige landen 'crew' genoemd. Oftewel 'bemanning'.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 21:00

Karin schreef:
Sydney2005 schreef:

In de endurance is 'groom' de normale benaming voor iemand die onderweg water over je paard gooit, paard en ruiter te drinken aanbiedt tijdens de rit (en daarvoor met de auto vaak minstens zoveel kilometers aflegt als paard en ruiter), helpt met van alles en nog wat op de vetgate en eventueel het paard voorbrengt bij de veterinaire keuringen.

En dan maakt het geen enkel verschil of het nou je moeder of je buurmeisje van twaalf is die je helpt voor een frietje na de wedstrijd als 'beloning', of iemand die je speciaal uit Verweggistan hebt laten overvliegen en die er dik voor betaald krijgt.

De plekken waar je helpers langs de route kunnen gaan staan om je op te wachten met water etc. heten ook 'groomplaatsen'. Het woord 'groom' is voor mij dan ook een heel normaal woord, ik associeer dat echt niet met volwassenheid of ervoor betaald krijgen.

Overigens worden endurancegroomteams in Engelstalige landen 'crew' genoemd. Oftewel 'bemanning'.

Ja maar in de endurance is het toch ook een dagtaak?? Dacht ik tenminste altijd, dat vind ik wel iets anders dan een gewone dressuur/springwedstrijd, das ff het werk en verder toch vaak gewoon voor de gezelligheid.

Ircolando

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 21:20

Sydney2005 schreef:

ik ben ook een jaar groom geweest bij een goede springruiter toen ik 13 was (ben nu inmiddels gestopt), maar ik kreeg er voor betaald, en ook nog niet zo weinig ook niet voor mijn leefttijd dan...

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 21:45

In de endurance is het idd bijna een dagtaak (soms wel een heel weekend) maar ik snap niet goed wat het dan met leeftijd te maken heeft of met het feit dat een familielid het doet? De taken blijven hetzelfde: de ruiter en het paard helpen om hun wedstrijd zo goed mogelijk te volbrengen. Of dat nou bij endurance is, bij het mennen of bij de dressuur.

Overigens groomen mijn grooms ook voor de gezelligheid, vooral gezelligheid met elkaar tijdens al die uren dat je in de auto zit en op koude of juist bloedhete groomplaatsen staat te wachten. Mijn vriendje wil echt niet in zijn eentje groomen, dat vindt hij niet gezellig. Hij wil wel wat aanspraak (en een paar extra handen, zodat hij af en toe ook foto's kan maken).

Miss_DJS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 22:45

Sydney2005 schreef:

Ik wordt niet betaald hoeft ook niet per sé van mij.Ik ben wel jong maar ik ga mee met wedstrijden,houd hem daar beet als ze gaat opzadelen en omkleden,ik lees voor wat wil je nog meer?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 22:49

De eigenaar van de hackney's is mijn groom, en ik de zijne. We rijden ieder de helft van de rubrieken zo'n beetje, en als ik rijd groomt hij en andersom. Overigens noemen we het dan ook geen groom daar maar voorbrenger. Ook pony's wassen en invlechten en tuig poetsen doen we samen.

Verder ga ik zo veel mogelijk met een vriendin mee naar haar dressuurwedstrijden om haar voor te lezen. Dit heeft niks met groomen te maken, ik doe aan koffie leuten en het proefje voor lezen. Mee helpen met opzadelen doe ik niet, ze moet het paard maar aan de trailer vastzetten, het is namelijk een smeerlap. Bovendien moet ze het als ik er niet bij ben ook alleen doen.

Verder ga ik zo veel ik kan nog met Cappuccino van hier mee. Omdat ik een ontzettende fan van haar en haar pony's ben, en ik er iedere keer van geniet als ik haar zie rijden. Daar help ik wel zoveel ik kan, aangezien ze met 2 pony's altijd vlak achter elkaar moet dressuren. Als er heel weinig tijd is maak ik de 2de pony voor haar klaar en stap ik die vast los (aan de hand).

Biertabje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 23:13

Tarah5 schreef:
Ik heb geen groom, tuurlijk ik heb iemand die meegaat, maar als die wil helpen dat is goed, maar om dat nou een groom te noemen!

Vind het eigenlijk maar een neerbuigend woord, is net zoiets als knechtje!

Helpen mag altijd, maar ik vind het heerlijk om alles zelf te doen met mijn paardje~!!!

ik ga met Tarah mee. ik doe graag alles zelf...ja ook als ik met meerdere paarden start maar dat is voor iedereen persoonlijk.
ik kan me er wel eens aan ergeren als je van die jonge kinderen ziet die wachten totdat hun ouders of andere hun paard klaar hebben gemaakt dat gaat er bij mij echt niet in...

ik ga vaak alleen op concours, en natuurlijk mis ik wel eens iemand die even wilt kijken bij welk nummer ze zijn of even een kruisje voor me bouwt. maar ik moet er zelf persoonlijk niet aan denken dat een ander alles voor mij staat te regelen, dan is het net of dat ik alleen maar met mijn proef bezig kan/mag/moet zijn, terwijl paardrijden/sport/wedstrijden toch heel wat meer is...

even voor de duidelijkheid, ik spreek voor mezelf mijn mening dus

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 23:14

Karin schreef:
In de endurance is het idd bijna een dagtaak (soms wel een heel weekend) maar ik snap niet goed wat het dan met leeftijd te maken heeft of met het feit dat een familielid het doet? De taken blijven hetzelfde: de ruiter en het paard helpen om hun wedstrijd zo goed mogelijk te volbrengen. Of dat nou bij endurance is, bij het mennen of bij de dressuur.

Overigens groomen mijn grooms ook voor de gezelligheid, vooral gezelligheid met elkaar tijdens al die uren dat je in de auto zit en op koude of juist bloedhete groomplaatsen staat te wachten. Mijn vriendje wil echt niet in zijn eentje groomen, dat vindt hij niet gezellig. Hij wil wel wat aanspraak (en een paar extra handen, zodat hij af en toe ook foto's kan maken).

Iemand van 12 of een familie lid of vriendin die mee gaat en gewoon helpt is toch geen groom, zoals ik al zei versta ik onder een groom iemand die betaald wordt, dus bijvoorbeeld iemand die met een grote vrachtwagen vol springpaarden van een prof meegaat. Ik ga ook vaak met mijn instructrice mee op concours, maar ben echt geen groom hoor. Ik ga gewoon gezellig met haar mee als leerling zijnde en omdat we dat beide leuk vinden. Ik denk dat iemand die met een endurance mee gaat en er dus een dagtaak aan heeft toch wel meer is. Neem aan dat die ook iets krijgt voor zo'n hele dag.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 23:16

Volgens mij zijn er mensen die nogal vallen over het woord 'groom'.

Wat maakt het uit hoe het beestje heet, het gaat toch om wat-ie doet: ruiter en paard zo goed mogelijk door de wedstrijd heen helpen?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 23:17

horsieslover schreef:
Sydney2005 schreef:

Ik wordt niet betaald hoeft ook niet per sé van mij.Ik ben wel jong maar ik ga mee met wedstrijden,houd hem daar beet als ze gaat opzadelen en omkleden,ik lees voor wat wil je nog meer?

Ja das super voor diegene waar je mee mee gaat, maar ben je dan een groom?? Je gaat neem ik aan meer voor je lol mee...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 23:18

Karin schreef:
Volgens mij zijn er mensen die nogal vallen over het woord 'groom'.

Wat maakt het uit hoe het beestje heet, het gaat toch om wat-ie doet: ruiter en paard zo goed mogelijk door de wedstrijd heen helpen?

Precies, daarom had ik er al eens eerder een topic over geopend. Was precies dezelfde discussie...

topsylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 23:22

Ik ben zelf groom. Is echt heel leuk om te doen
Eigenlijk hoef ik niet echt superveel te doen, maarja zoals inschrijven, opzadelen, spullen wegleggen, trailer laden, klaarstaan met dekens, proefje voorlezen, helpen met hindernissen, uitstappen en dat alles Verder help ik op de onderlinge ook met parcoursbouwen, hindernishulp voor iedereen(niet dat ik zo goed luister ofzo ) en help gewoon iedereen een handje

Biertabje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 23:23

ja hier kan je natuurlijk eindeloos over gaan discusieren

Kido

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 23:27

As zondag heb ik op me wedstrijd drie grooms...
Lekker handig

Asciugamano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 23:28

Inderdaad! Leuk!

Ik ben a.s. zondag weer groom. De hele dag, tijdens een endurance wedstrijd.
(eigenlijk vind ik dat je dan alleen maar groom genoemd mag worden, iemand die 5 minuten een spring,- of dressuurruiter helpt is i.m.o maar een soort hulpje. )

En nee, ik hoef er niks voor te hebben en ik betaal mijn grooms ook niet.
Leeftijd maakt me ook niet uit (al is een rijbewijs wel handig!)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 23:29

Biertabje schreef:
ja hier kan je natuurlijk eindeloos over gaan discusieren

Idd...

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 23:36

Een 'profesionele groom' oftewel iemand die er geld voor krijgt, vindt het ook gewoon leuk om te doen, anders had ze wel een beter betaalde baan gekozen... Groom of helper; het is voor mij allemaal hetzelfde. Ik begrijp alleen dat een prof die met dure paarden van anderen rijdt, graag een groom met opleiding en ervaring wil hebben. Zo'n groom moet natuurlijk betaald worden (hij of zij heeft immers zijn opleiding ook moeten betalen) en leeft van deze inkomsten. Verder vind ik een groom gewoon een helper zonder dat dit iets met salaris of leeftijd te maken heeft.

Mijn 'groom' of helper helpt niet 'maar 5 minuutjes' tijdens de proef, maar ook de hele rest van de dag hoor! Het begint met het poetsen en vlechten, trailer achter de auto doen, paard opladen, spullen in de auto doen, opzadelen, betalen, proef lezen, paard thuis brengen, vlechten eruit halen, trailer schoonmaken etc etc etc. Dat doe je ook niet in 5 minuten hoor! Ik snap dat je met Endurance ook veel werk hebt, maar ik denk dat groomen op een dressuur of springwedstrijd ook intensief is (als je echt een goeie groom bent).

Lang verhaal, sorry...