Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Justarman schreef:Sydney2005 schreef:Mijn moeder gaat altijd mee, maar das geen groom hoor...
Vind dat zo stom om je moeder vriend/vriendin whatever een groom te noemen!
Mijn moeder houd m vast met opzadel, draait proppen en leest voor.
Nou sorry hoor maar als je nou een groom inhuurt, en dat wordt later je beste vriendin, wat is daar nu stom aan..?!

Sydney2005 schreef:Nou ja sorry dat ik t zeg, maar iemand van 12 vind ik geen groom... Groom vind ik zoiezo iemand die betaald krijgt, zoals de groom van anky en vele andere topruiters.
) maar of je inhuurt of een vriendin meeneemt vind iok wle wat anders idd

Sydney2005 schreef:Das wat anders idd, maar er zijn veel mensen hier op bokt die noemen iedereen die mee gaat hun groom. Kijk jij huurt een groom in, dus dan is het een groom, maar mijn moeder is gewoon mijn moeder die mee gaat en geen groom. Ik heb hier al eens een topic over geopend, leuke discussie...

Karin schreef:Sydney2005 schreef:Das wat anders idd, maar er zijn veel mensen hier op bokt die noemen iedereen die mee gaat hun groom. Kijk jij huurt een groom in, dus dan is het een groom, maar mijn moeder is gewoon mijn moeder die mee gaat en geen groom. Ik heb hier al eens een topic over geopend, leuke discussie...
In de endurance is 'groom' de normale benaming voor iemand die onderweg water over je paard gooit, paard en ruiter te drinken aanbiedt tijdens de rit (en daarvoor met de auto vaak minstens zoveel kilometers aflegt als paard en ruiter), helpt met van alles en nog wat op de vetgate en eventueel het paard voorbrengt bij de veterinaire keuringen.
En dan maakt het geen enkel verschil of het nou je moeder of je buurmeisje van twaalf is die je helpt voor een frietje na de wedstrijd als 'beloning', of iemand die je speciaal uit Verweggistan hebt laten overvliegen en die er dik voor betaald krijgt.
De plekken waar je helpers langs de route kunnen gaan staan om je op te wachten met water etc. heten ook 'groomplaatsen'. Het woord 'groom' is voor mij dan ook een heel normaal woord, ik associeer dat echt niet met volwassenheid of ervoor betaald krijgen.
Overigens worden endurancegroomteams in Engelstalige landen 'crew' genoemd. Oftewel 'bemanning'.
Sydney2005 schreef:Nou ja sorry dat ik t zeg, maar iemand van 12 vind ik geen groom... Groom vind ik zoiezo iemand die betaald krijgt, zoals de groom van anky en vele andere topruiters.
voor mijn leefttijd dan... 
We rijden ieder de helft van de rubrieken zo'n beetje, en als ik rijd groomt hij en andersom. Overigens noemen we het dan ook geen groom daar maar voorbrenger. Ook pony's wassen en invlechten en tuig poetsen doen we samen.
Bovendien moet ze het als ik er niet bij ben ook alleen doen.
Tarah5 schreef:Ik heb geen groom, tuurlijk ik heb iemand die meegaat, maar als die wil helpen dat is goed, maar om dat nou een groom te noemen!
Vind het eigenlijk maar een neerbuigend woord, is net zoiets als knechtje!
Helpen mag altijd, maar ik vind het heerlijk om alles zelf te doen met mijn paardje~!!!
maar dat is voor iedereen persoonlijk.
dat gaat er bij mij echt niet in...
mijn mening dus
Karin schreef:In de endurance is het idd bijna een dagtaak (soms wel een heel weekend) maar ik snap niet goed wat het dan met leeftijd te maken heeft of met het feit dat een familielid het doet? De taken blijven hetzelfde: de ruiter en het paard helpen om hun wedstrijd zo goed mogelijk te volbrengen. Of dat nou bij endurance is, bij het mennen of bij de dressuur.
Overigens groomen mijn grooms ook voor de gezelligheid, vooral gezelligheid met elkaar tijdens al die uren dat je in de auto zit en op koude of juist bloedhete groomplaatsen staat te wachten. Mijn vriendje wil echt niet in zijn eentje groomen, dat vindt hij niet gezellig. Hij wil wel wat aanspraak (en een paar extra handen, zodat hij af en toe ook foto's kan maken).

horsieslover schreef:Sydney2005 schreef:Nou ja sorry dat ik t zeg, maar iemand van 12 vind ik geen groom... Groom vind ik zoiezo iemand die betaald krijgt, zoals de groom van anky en vele andere topruiters.
Ik wordt niet betaald hoeft ook niet per sé van mij.Ik ben wel jong maar ik ga mee met wedstrijden,houd hem daar beet als ze gaat opzadelen en omkleden,ik lees voor wat wil je nog meer?
Karin schreef:Volgens mij zijn er mensen die nogal vallen over het woord 'groom'.
Wat maakt het uit hoe het beestje heet, het gaat toch om wat-ie doet: ruiter en paard zo goed mogelijk door de wedstrijd heen helpen?
zoals inschrijven, opzadelen, spullen wegleggen, trailer laden, klaarstaan met dekens, proefje voorlezen, helpen met hindernissen, uitstappen en dat alles
Verder help ik op de onderlinge ook met parcoursbouwen, hindernishulp voor iedereen(niet dat ik zo goed luister ofzo
) en help gewoon iedereen een handje

Inderdaad! Leuk!
)Biertabje schreef:ja hier kan je natuurlijk eindeloos over gaan discusieren