Jonge Paarden proeven?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CGJ12

Re: Jonge Paarden proeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 09:23

jasmijn78 schreef:
Precies. Ik denk dat er meer klungels dan getalenteerde amateuren zijn. Stel dat het wel mocht?
Denk dan eens aan al die klungels die met hun jonge paard thuis lekker stang en trens er in gaan hangen en vreselijk geforceerd gaan rijden, want met hun 6-jarige mogen ze eindelijk Z-starten. Voor veel mensen is Z-rijden status.

Na het behalen van 28% is die lol er vlot af.............

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 09:24

Suzanne F. schreef:
Stel dat Jan Klungel toch een keer 60 % rijdt, dan mag ie meteen landelijk ook Z starten... hmm nee niet eerlijk...

Neeeeee..........
Geen rechten verlenen voor gewone proeven.

De jonge paarden proeven gaan om het PAARD, niet om de ruiter.
Bij gewone proeven gaat het om de RUITER en minder om het paard.....

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 09:26

Gitta1977 schreef:
Voor de verkoop is het wel weer 'handig'... Je laat een ruiter die Z mag starten met een 6-jarige ff zo'n jonge paarden proef lopen en hij is Z geklasseerd (al dan niet met 60% score), zonder maar een wedstrijd te hebben gelopen...

Flauwekul.

De betere koper interesseert de klassering geen zier. De AFRICHTING telt, niet de klassering.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 09:26

Ooooh jaaa dat klinkt al beter ...

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 09:29

Suzanne F. schreef:
jasmijn78 schreef:
Zie je het al voor je: een ruiter die met een draver al 2 jaar in de B rondhangt, er dan ineens stang en trens in hangt en in de 6-jarige proeven start. Om maar Z te kunnen rijden. Want zulke mensen heb je, die zouden dat echt doen.

Ja die bedoel ik dus met Jan Klungel.

Maar die negatieve uitzondering, zonder enig inzicht in zijn eigen rijden, zou ook weer zo de Z weer uitvliegen, om vervolgens ook in het M te degraderen en als ie het dan nog niet opgeeft, met een grote boog terug naar de l!
Je moet dan toch igg toegeven dat zo'n sukkel wel moed heeft als je zo voor schut durft te gaan! Alleen om van B naar L te promoveren. ( of kan je ook nog uit de L degraderen?)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 09:30

[/quote]
Na het behalen van 28% is die lol er vlot af............. [/quote]

Ik zie anders genoeg ruiters die steeds in de 130 punten rijden en gewoon iedere week weer op concours gaan, dus daar zou ik maar niet te zeker van zijn. Bovendien kun je bij de jonge paarden proeven geen verliespunten rijden. En dat is voor dergelijke ruiters natuurlijk een voordeel...

En nogmaals: ik denk dat het welzijn van zo'n draver zeker in het gedrang zou komen. Denk je niet?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 09:31

jasmijn78 schreef:
: ik denk dat het welzijn van zo'n draver zeker in het gedrang zou komen. Denk je niet?

Jaaazeker... ik ben voor de actiegroep behoud het welzijn van de draver binnen de dressuur!

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 09:35

Ik las in de reglementen trouwens ook weer wat nieuws over degradatie regels...........

Normaliter kun je tot een stand van -10 teruggaan, waarna degradatie volgt tot de lagere klasse+0.

Echter in het ZZ-Z ga je van ZZZ-5 gelijk naar ZZL+0........
Daarentegen kun je NIET degraderen uit de LT / MT/ ZT.............
De dames en heren van de DCD hebben de eigen zaakjes weer bijzonder fraai geregeld..............

Gitta1977

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 09:37

CGJ12 schreef:
Gitta1977 schreef:
Voor de verkoop is het wel weer 'handig'... Je laat een ruiter die Z mag starten met een 6-jarige ff zo'n jonge paarden proef lopen en hij is Z geklasseerd (al dan niet met 60% score), zonder maar een wedstrijd te hebben gelopen...

Flauwekul.

De betere koper interesseert de klassering geen zier. De AFRICHTING telt, niet de klassering.

Nee ok, mij zou dat ook niet uitmaken, maar ik kijk nog wel eens naar geschikte paarden voor de gehandicapten en dan ga je best snel op klassering af. Waarschijnlijk kom je er dan na 2 minuten al wel achter dat dat Z dan geen Z maar B had moeten zijn, maar goed... Je bent wel weer een paar uur verder.
Ik zou daarvoor sneller een paard gaan bekijken wat bijvoorbeeld M dressuur en L springen is dan een paard wat net een paar B proefjes heeft gelopen. Hoewel natuurlijk dat laatste paard net zo geschikt zou kunnen zijn, maar je selecteert toch op de eerste informatie die je krijgt.
De paarden die te koop staan worden niet alleen verkocht aan de topruiters (of ruiters die zichzelf daartoe indelen... ). Ik denk dat je je vergist in de hoeveelheid mensen die op klassering afgaan.

jasmijn78

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 09:38

[/quote]

Maar die negatieve uitzondering, zonder enig inzicht in zijn eigen rijden, zou ook weer zo de Z weer uitvliegen, om vervolgens ook in het M te degraderen en als ie het dan nog niet opgeeft, met een grote boog terug naar de l![/quote]

Misschien verschillen wij hier van mening, want ik denk dat ruiters zonder enig inzicht in hun eigen kunnen eerder regel dan uitzondering zijn.

Als ik hier zo eens in de forums rondneus, zie ik allemaal commentaar en meningen van ruiters welke zelf nog maar B of L rijden, of zelfs helemaal geen wedstrijden rijden. Neem het topic: paarden in de hogere dressuur? (Daar heb jij volgens mij ook aan deelgenomen?)

Dat is ook het hele probleem van de paardensport. Zeer weinig ruiters kunnen kritiek verdragen en kritisch naar zichzelf kijken.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 09:42

Suzanne F. schreef:
jasmijn78 schreef:
: ik denk dat het welzijn van zo'n draver zeker in het gedrang zou komen. Denk je niet?

Jaaazeker... ik ben voor de actiegroep behoud het welzijn van de draver binnen de dressuur!

Ha ha ha! ACTIE!! ACTIE!!!

(ik haalde maar een voorbeeldje aan hoor, maar dat had je vast wel begrepen , waar draver staat kan natuurlijk ook koudbloed, mislukte kwpnner oid staan, hihihi)

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 09:59

Citaat:

Ha ha ha! ACTIE!! ACTIE!!!

(ik haalde maar een voorbeeldje aan hoor, maar dat had je vast wel begrepen , waar draver staat kan natuurlijk ook koudbloed, mislukte kwpnner oid staan, hihihi)

De KNHS kennende sluiten ze dan anderssoortigen maar gewoon uit van deelname, alleen nog zuiver dressuurgefokten in de sport.
En misschien wel logisch ook, tenslotte ga je ook niet tennissen met een honkbal. Er zijn er zelfs maar heel weinig die met hun Gribaldi een springconcoursje wagen. De dressuur wordt zo een vergaarbak van alles wat nergens anders terecht kan.

Blijft nog steeds staan dat er ooit op Bokt een voorstel was om prof en recreatiewedstrijden/banen uit te schrijven. Bij l2 met winst recreatie mag je dan in de prof B beginnen, net zoiets als de FRNS proeven.
Of, nog simpeler, FRNS proeven laten rijden door die anderssoortigen. Eerst maar bewijzen dat ze mee kunnen.
En de prettig gestoorde uitzondering, met zijn koudbloed, rijdt zichzelf toch wel naar de Z.

Gitta1977

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 10:01

Toevallig heb ik voor begin maart een Gribaldi op de lijst met het springen, maar dit terzijde...

jasmijn78

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 10:12

Enkel openstellen voor zuiver dressuurgefokten vind ik nou ook wel weer wat overdreven, er zijn namelijk zat zuiver springgefokten die het uitstekend doen in de dressuur. Maar er is natuurlijk wel een onderscheid te maken tussen een paard dat geschikt is voor dressuur en een paard dat niet geschikt is.

Maar het is nog altijd aan de ruiter om te bepalen of zijn paard geschikt is voor datgene wat hij er mee wil doen. Helaas onbreekt het bij de meeste ruiters niet alleen aan inzicht in hun eigen kunnen, maar ook aan inzicht in het kunnen van hun paard.

Dat een draver niet geschikt is voor dressuur, dat lijk logisch. Toch zijn er een heleboel mensen die er van overtuigd zijn dat zij dit wel zijn. Een fries kan immers ook geen z-parcours springen, dat hoeven we ook niet eerst uit te testen in een oefenparcours op z-niveau.

Gitta1977

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 10:22

jasmijn78 schreef:
Maar het is nog altijd aan de ruiter om te bepalen of zijn paard geschikt is voor datgene wat hij er mee wil doen. Helaas onbreekt het bij de meeste ruiters niet alleen aan inzicht in hun eigen kunnen, maar ook aan inzicht in het kunnen van hun paard.

Dat is absoluut waar. Met name in de M zie je regelmatig combinaties lopen waarvan je denkt: ga terug naar de B ofzo. Weet niet wat dat met de M is...
Veel mensen denken dat ze geweldig rijden en het ziet er dan werkelijk niet uit en zijn vervolgens ook nog verbaasd over de lage punten.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 10:25

Dan zijn we het helemaal eens! En als het goed is zijn de nieuwe proeven/beoordeling dan ook op die leest geschoeid. Je kunt prima met een Haf in het Z komen, maar dan moet die Haf ook die kwaliteit hebben of zo gereden worden.

En dat zal helemaal wel van toepassing zijn op de jonge paarden proeven. Ook al staat het nergens, ik kan me niet voorstellen dat iemand zijn 5 jarige Tinker in een M jonge dressuurpaardenproef gaat starten. Wel dat b.v. Jiska vd Akker een fries hierin start.

Suzanne F.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 13:42

amondi schreef:
Ook al staat het nergens, ik kan me niet voorstellen dat iemand zijn 5 jarige Tinker in een M jonge dressuurpaardenproef gaat starten.

En toch gaat dit gebeuren hoor!!

Gitta1977

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 13:48

Reken daar maar wel op ja... Of die volbloeds waarvan ze dan ineens denken: die kunnen wel zo'n jonge paarden proef lopen...
Maar je moet toch LI/LII geklasseerd als combinatie wil je daar aan deel mogen nemen? Voor de 4 jarigen... Als je nog geen 2 paarden het Z in gereden hebt dan he...

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 14:20

Gitta1977 schreef:
Maar je moet toch LI/LII geklasseerd als combinatie wil je daar aan deel mogen nemen? Voor de 4 jarigen... Als je nog geen 2 paarden het Z in gereden hebt dan he...

Juist.

Suzanne F. schreef:
Ook al staat het nergens, ik kan me niet voorstellen dat iemand zijn 5 jarige Tinker in een M jonge dressuurpaardenproef gaat starten.

En toch gaat dit gebeuren hoor!!

Ik denk dat dit wel mee gaat vallen. Diegene met die vijfjarige tinker zal zelf m-geklasseerd moeten zijn met deze tinker, of in het verleden meerdere malen Z-hebben gereden. Iemand die meerdere malen Z heeft gereden, lijk mij verstandig genoeg om niet met een tinker dressuur te gaan rijden. En een doorsnee amateur met een 5-jarige tinker M-geklasseerd: ik denk niet dat dat veel voorkomt...

Maar: er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen...