Wat doen jullie de dag vóór de wedstrijd?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ilsemarie

Re: Wat doen jullie de dag vóór de wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 17:21

Twee dagen ervoor werk ik hem nog een keer extra goed los, veel schakelen, veeel buiging en stelling, lekker diep en rond. De dag ervoor poetsen, wassen, vlechten, de hele mikmak. Dan bouwt hij zijn zenuwen op dat moment op en zijn ze de volgende ochtend gestabiliseerd. Zodra ik kom eet of drinkt hij helemaal niks meer en staat te trillen als en rietje Zijn we eenmaal ondweg word hij weer wat rustiger en als ik erop zit is het opperste concentratie en merk je echt dat hij opbouwd voor de proef.
Ik kan bijvoorbeeld écht niet naar hem toe gaan, wassen en vlechten en dan direct op concours. Dat loopt helemaal in de soep omdat hij dan tijdens het rijden heel zenuwachtig is. Ik moet echt de avond van tevoren hem klaarmaken zodat hij eraan kan 'wennen'. Heel apart De allereerste wedstrijd hebben we dan ook 's ochtends de dierenarts gebeld omdat hij echt zó erg stond te shaken! Het was echt heel eng... Maar nu zijn we er wel aan gewend. Het ziet er heel zielig uit maar het valt wel mee gelukkig.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 17:52

Meestal de dag ervoor rij ik wat rustig, vaak zonder sporen. Maar soms heb ik ook gewoon les de dag ervoor en ik moet zeggen dat ik bij hem daar niet zo veel verschil in merk. Mijn pony hoefde ik echt niet flink aan te pakken de dag voor de wedstrijd want die liep dan meteen een partij stug en stijf.

Helina0611

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 18:20

longeren en/of rijden (losrijden, buigen, figuurtjes lopen, proefje, oefeningen herhalen)-> wassen -> evt. manen trekken -> manen vlechten/ knotjes -> sokken evt. knippen(tuiger) -> staart uitpluizen -> deken op

kleding klaar hangen -> wit dekje onder zadel doen-> alles van tuig poetsen -> evt witte bandages klaarleggen

savonds stappen en/of draven aan de hand zo dat ze er nog even lekker uit is. stal nog even goed op strooien.

ik zelf douchen en slapen

volgende dag poetsen (in)rijden evt. longeren knotjes na kijken, staart vlechten en kijken of alles op en top is. proefje door lopen ja wat nog meer
zo heb ik het wel zo'n beetje

FrankavdT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 18:34

Meestal rijd ik ze nog ff licht de dag voordat ik op wedstrijd ga. Ligt er gewoon aan: de een hoef ik alleen maar lekker bezig te houden, de ander misschien iets meer, is geen dag hetzelfde.

Ik was alles de dag van te voren (of als ik laat op de dag moet starten was ik het smorgens), in de zomer helemaal douchen (vinden ze heerlijk!!), in de winter alleen voetjes en de staart. Het poetsen van mijn spullen ben ik niet zo'n kei in. De paarden liggen standaard dik in het stro, dan glimmen ze vanzelf en blijft alles schoon.

Verder vlecht ik altijd de dag zelf pas in. Vind het voor de paarden ook fijner dat ze niet te lang met vlechtjes hoeven te staan. Bij mij wordt er geen een zenuwachtig als ik ze vlecht. Sterker nog, ze staan te schrapen, dat ze meewillen en lopen vaak voor me uit de vrachtwagen al op!

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 15:10

Heel licht rijden. Dus 45 minuten lekker lang en laag, lekker ontspannen. Daarvan 30 minuten stappen en een paar rondjes draf en galop. Veel voltes en lekker buigen.

Daarnaast, wassen, poetsen, hoeven vetten, vlechten, zadel schoonmaken etcetera. Alles verzorgen om goed voor de dag te komen.

Jiske_Nilis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 10:18

Vaak moet ik de dag ervoor gewoon werken, dus heb ik geen tijd om te rijden maar zet ik hem in de molen. Wel vlecht ik hem de dag van te voren en poets hem even goed, verder niks. Ik was ook bijna nooit zijn witte voetje eigenlijk..

Heb wel altijd een 7 of 8 voor de verzorging haha

_Jitske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 10:55

Ligt er heel erg aan..
Soms heeft ze dag van tevoren rust (wel in de wei),
soms heb ik les, en heb ook wel eens de dag van tevoren crosstraining gehad en zelfs nog met dr gezwommen, de dag voor dressuurwedstrijd (ging trouwens erg goed toen )
Maar bij mijn pony ligt het er sowieso een beetje aan of ze dr dag heeft.. dressuren vinden we wel leuk, maar het is niet onze grootste hobby
verder was ik altijd dr voetjes, soms dr hele benen als ze ze erg vies heeft gemaakt..
en als ik de volgende dag vroeg moet starten vlecht ik vast in, anders doe ik dat op de dag zelf..

baukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 17:22

De dag voor de wedstrijd heeft mijn paardje lekker vrij. Krijgt ze een poetsbeurt en als ik vroeg moet starten, was ik haar manen, staart en benen even! Op de dag zelf longeer ik thuis nog even 20 min. en ga dan op weg naar de wedstrijd. Dit bevalt mij erg goed! Is ze haar wilde haren alvast een beetje kwijt!

baukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 17:23

Oja....en invlechten gebeurt op de dag zelf, anders ziet het er niet uit! Hengstenvlecht blijft een paar uur netjes, dan zakt hij uit! En mijn friesje moet er wel tiptop uitzien natuurlijk!

Jettie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 18:07

Soms rijd ik wel, soms rijd ik niet. Ik rijd gewoon net zoals anders.
Eigenlijk doe ik niks anders dan normaal..

joycie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 18:10

Laarzen met een doek afnemen, dan droogmaken en dan insmeren met glim spul. Al m'n spullen klaar leggen. Poetskoffer inruimen, kleding bij elkaar pakken.
Kleding meteen klaarleggen, verdeeld in wat ik meteen aan doe en wat ik mee moet.
Rijden doe ik meestal niet, want ik heb geen eigen paard. Ik rijd vrijdag en dan zondags wedstrijd.

chocky84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 10:58

- wassen (manen/staart/sokken --> Haflinger)
- manen en staart helemaal uitkammen.
- goed poetsen.
- rijden: of een lichte dressuurtraining of lekker de hei op...
- invetten van hoofdstel, zadel en laarzen)
En als ik vroeg moet starten leg ik ook vast alle spullen in de auto.
Op de dag van de wedstrijd ga ik altijd pas vlechten, anders steekt er in het midden van de hengstenvlecht zo'n mooi plukje omhoog

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 16:59

Ik rij altijd de dag voor de wedstrijd. Niet te zwaar, gewoon ff lekker los en gehoorzaam.

Al t leer schoonmaken
Benen/staart wassen
Proppengaten schoonmaken (outdoor seizoen)
Vlechten (soms ook wel op wedstrijddag, ligt aan mn starttijden)
Spullen bij elkaar leggen
Trailer klaarmaken

En lekker optijd mn bedje in