Voorbeelden nieuwe dressuurproeven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 18:06

Karanto schreef:
pff dat wijken, a afwenden, naar enkele paardlengtes 5 meter wijken voor het rechterbeen richting b-m daarna rechtuit doorzitten... lekker een mond vol, je zit al bijna bij het afgroeten eer dat je dat helemaal hebt voortgelezen, ik blijf het maar houden op a afwenden, 5 meter wijken voor rechts

Gewoon dat stukje uit je hoofd leren, dan hoeft de voorlezer alleen maar te zeggen: "wijken zoals uit het boekje"

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 20:18

Karanto schreef:
pff dat wijken,

A afwenden, naar enkele paardlengtes 5 meter wijken voor het rechterbeen richting B-M daarna rechtuit doorzitten.

Ben ik nu gek aan het worden????
Hier klopt toch helemaal geen BIET van????

Afgezien van de term "wijken voor het rechterbeen" (wat ik zelf voor het gemak maar noem "wijken NAAR links") kom je dan toch bij E uit en niet bij B ?

Gerrie

Re: Voorbeelden nieuwe dressuurproeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 20:39

Moet dit niet zijn wijken voor het linkerbeen en dus ga je naar rechts

Zo kom je wel goed uit

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 20:56

Ik gok dat ze even uit haar hoofd dat zinnetje neer heeft getypt en daar verder niet over nagedacht heeft

loonie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 21:47

zou iemand de m1 proef hier neer kunnen zetten ik kan ze niet openen maar zou wel eens willen weten hoe ze er ongeveer uit kunnen gaan zien..

alvast bedankt.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 22:09

Op de eerste pagina staat hoe je adobe kunt downloaden, dan kan je ze ook zien

Hoipiepeloii

Re: Voorbeelden nieuwe dressuurproeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 15:30

Ik heb ook een nieuwe Z2-proef gezien, werd bijna duizelig van al die wissels! Verder hoop ik dat het geen flop gaat worden, maar dat zullen we snel genoeg merken.
Las ook ergens dat als je een ietwat schrikkerig paard hebt, maar alles goed oplost, dat het nu meer gewaardeerd zal gaan worden. Is dat zo?
Zou voor mij i-d-e-a-al zijn

Horsea_nl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 19:47

In de B moet je gelijk beginnen met 'actie' ik vroeg me af je mag toch nog wel paar rondjes in rijden om te laten wennen,, en daarna gelijk beginnen of niet?

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 19:54

Ik vind die proeven eigenlijk helemaal niet moeilijker geworden, bij de B mag je op een volte aangaloperen..

adnariM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 19:56

Handig!! Ik vind ze wel beter geworden de nieuwe proeven!!

Mara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 13:30

lotjj92 schreef:
In de B moet je gelijk beginnen met 'actie' ik vroeg me af je mag toch nog wel paar rondjes in rijden om te laten wennen,, en daarna gelijk beginnen of niet?

dat vroeg ik me ook af, maar op 17 maart weet ik het antwoord zeker! dan is er een info avond bij ons de op club!

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 14:09

Natuurlijk mag je eerst de ring binnenkomen, en dan wachten op de bel. Daar lijkt me niets in te veranderen. De jury moet ook nog even de tijd hebben om voorgaand protocol even na te kijken.

Bettine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 15:16

Voor zover ik begrepen heb wordt het zo dat zodra de combinatie voor je heeft afgegroet jij al de baan mag gaan verkennen. Er is toch geen vrije stap meer. En als dan het teken wordt gegeven moet je je proef beginnen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 15:49

Die Z2 proef is best pittig geworden, maar ook erg leuk! Eindelijk eens een zig-zag. Die lijnen voor het appuyeren zijn een stuk scherper gemaakt en dat vind ik ook veel beter.
Ik hoorde van een jury lid dat er in het Z2 een lijntje komt met zoiets als appuyeren in galop tot op de middenlijn met op I [recht voor de jury ] een vliegende wissel.

loonie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 15:54

het lijkt wel of de m1 makkelijker is geworden? zit er ook al geen traver in de m2? dan is de stap naar de z1 wel veel groter...

groetjes ellen

Sylhouet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 15:54

Ik vind de nieuwe proeven ook prima.
Echt schokkende veranderingen zie ik nergens, en ik denk dat als je je paard nu gewoon netjes voor elkaar hebt, dat je dan in de nieuwe proeven echt niet opeens tegen grote verrassingen aan zult lopen.

Daarnaast vind ik het sowieso wel fijn dat de KNHS één keer in de zoveel jaar met nieuwe proeven komt, goed voor de afwisseling !

manzano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 15:56

Voorheen zat er toch geen middenstap in de B?? Ik heb alleen ff naar de B proefjes gekeken, maar die lijken me makkelijker te rijden. Ben benieuwd hoe de wedstrijdruiters het zullen ervaren

Sylhouet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 15:58

loonie schreef:
het lijkt wel of de m1 makkelijker is geworden? zit er ook al geen traver in de m2? dan is de stap naar de z1 wel veel groter...

groetjes ellen

De M2 is in die zin wat vereenvoudigd, dat je nu niet meer in één proef SB, travers én keertwendingen hebt.
Dit is nu over de verschillende proeven verdeeld.
Volgens mij rijd je in ieder geval de ene proef SB en de volgende proef travers.
De voorbeeldproef is dus bij toeval één van de M2-proeven zonder travers .

Bettine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 15:59

@loonie: Er zitten geen kwart wendingen meer in de M1. Verder zijn deze proeven denk ik gewoon logischer opgebouwd.Travers zit volgens mij nog gewoon in de M2, maar niet in iedere proef. Dus dit zal er toevallig wel een zonder travers zijn.

@Manzano: klopt, met de huidige proeven zit er geen middenstap in de B. Volgens mij komt het er nu in zodat ruiters meer aandacht besteden aan de (toch best belangrijke) stap.

Sylhouet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 16:02

manzano schreef:
Voorheen zat er toch geen middenstap in de B?? Ik heb alleen ff naar de B proefjes gekeken, maar die lijken me makkelijker te rijden. Ben benieuwd hoe de wedstrijdruiters het zullen ervaren

Klopt !
Wordt vanaf april idd in de B al gevraagd.
Wellicht zodat men ook de kwaliteit van de stap in de lagere proeven al beter kan beoordelen ?

In de lagere klassen wordt idd veel meer ruimte gegeven om overgangen te tonen.
De nadruk komt te liggen op een JUISTE overgang, goed gereden dus, en wáár je die overgang op de gevraagde lijn maakt, is niet van belang.
Op deze manier willen ze ook het ruitergevoel toetsen => laten zien dat je als ruiter aanvoelt wanneer en hoe je de overgang moet inzetten om hem zo correct mogelijk te rijden.

Lijkt mij persoonlijk heel fijn, zeker met jonge paarden.
En niet per definitie 'makkelijker' => je hebt nu ruim tijd om een nette overgang te maken, dus nu de kunst om dat ook te laten zien !

noraahlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 16:03

Ik kan hem niej zien maar kan het zo nog wel een keer proberen....weet niej hoe het kan maar ben benieuwd....

manzano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 16:14

grandeur schreef:
En niet per definitie 'makkelijker' => je hebt nu ruim tijd om een nette overgang te maken, dus nu de kunst om dat ook te laten zien !

Dat klopt. Was misschien een verkeerde bewoording. Maar je hebt meer tijd ter voorbereiding enzo.

noraahlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 16:15

hebben nog meer problemen met het niet zien?? ik kan de site niet openen, ook niet als k hem opsla op de comp.

Sylhouet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 16:38

Moet je even kijken op pagina 1 van dit topic en dan de Adobe Reader even downloaden !

PartoutZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 17:09

Ik zie dat je nu mag doorzitten tijdens het wijken in de L1..
Vind ik persoonlijk heel wat beter..

Even een vraagje..
Met hoeveel winst mag je na 1 april over naar een hogere klasse, 10 of 15??
Krijg nl van verschillende mensen verschillende antwoorden..