Als je het wel handig vind moet je ze natuurlijk gewoon om kunnen doen! Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Als je het wel handig vind moet je ze natuurlijk gewoon om kunnen doen! sophie_kurk schreef:Ik heb ook altijd begrepen dat dat is voor verfijning van de hulpen. Vind dat de regel wel geschrapt kan worden, zie het nut er niet van in om deze om te doen als je ze niet nodig hebtAls je het wel handig vind moet je ze natuurlijk gewoon om kunnen doen!
ijslanderfan schreef:Angeliek schreef:Als je van die iniminie spoortjes aanhebt geeft het niks hoor.. Ik vind de regel wel goed..
Iemand die in het M zit behoort om te kunnen gaan met sporen.
Maar als je een paard hebt, dat al heel fel reageert op het been, dan vind ik niet dat je met sporen hoeft te rijden, dan word je paard nog heter. Ik vind het nergens op slaan dat je in de M met sporen moet rijden. Elk paard is toch anders?
In mijn ogen staat er gewoon dat het VANAF de B toegestaan is (altijd dus!) en van het M verplicht, niks geen zogenaamde verplichting vanaf de B.anydale schreef:sophie_kurk schreef:Ik heb ook altijd begrepen dat dat is voor verfijning van de hulpen. Vind dat de regel wel geschrapt kan worden, zie het nut er niet van in om deze om te doen als je ze niet nodig hebtAls je het wel handig vind moet je ze natuurlijk gewoon om kunnen doen!
ja sporen moest je verdienen, dat leerde ik altijd. Ik denk dat ze de regel kunnen schrappen, dan kan iedereen voor zichzelf uitmaken of die wel of niet met sporen zou gaan starten.
Maar ja, zolang ze in de B wel mógen hoef je ze dus niet te verdienen. Want het MAG altijd, maar waarom het nou opeens MOET snap ik echt niet. Ik vind dat je als M ruiter ook best zonder zou mogen rijden.....als je hulpen niet fijn genoeg zouden zijn dan wordt je daar toch wel voor afgestraft in je punten.
Lielle schreef:De opmerking dat het in alle klassen verplicht is muv het B en L komt uit het feit dat de FEI sporen verplicht en alle landenreglementen daar een afgeleide van zijn. Geldt dus ook voor stang en trens bijvoorbeeld

daantjuhhh schreef:Wie zegt dat je als je B rijd met sporen je ze niet verdiend heb??
Ik heb dik 10 jaar zonder gereden en toen ik hoger op kwam moest ik mijn hulpen verfijnen.
Mijn instructisde rade me toen sproortjes aan omdat mijn been stil genoeg lag.
Ik heb ze dus wel degelijk verdiend terwijl ik nu gewoon B rijd.
En zo zijn e5r meer mensen die al een aantal jaar rijden voordat ze de sport ingaan.
Het heeft niks met niveau te maken vind ik.
Het heeft er mee te maken dat je je been stil houd.
Sommige B ruiters kunnen dat misschien wel beter dan Z ruiters..
WendyK schreef:Maar wil je echt weten waarom sporen vanaf het M moeten, dan zou je toch degene die dat bedacht heeft aan zijn/haar jasje moeten trekken.

natasja_84 schreef:WendyK schreef:Maar wil je echt weten waarom sporen vanaf het M moeten, dan zou je toch degene die dat bedacht heeft aan zijn/haar jasje moeten trekken.
Is die persoon [geen idee wie het is]
ondertussen niet dood?
, maar wat ik eigenlijk bedoelde te zeggen is dat wij bokkers haast niet kunnen weten waarom die regel ooit bedacht is. Want regels worden meestal opgesteld zonder ze te motiveren, dus de regels worden van generatie op generatie bekend gemaakt, doormiddel van een regelement bijvoorbeeld, maar de motivatie achter de regels is meestal niet bekend. blacky1 schreef:Deze regel hoeft van mij ook niet, maar ik zie het probleem ook niet mits je de sporen goed gebruikt.
Je wordt wel verplicht ze om te doen maar niet om ze continu te gebruiken.
bietjuhh schreef:als je paard nou hellemaal gaat flipen als je met rijden wat dan ?