sporen in de M verplicht, waarom?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Soph12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 19:45

Ik heb ook altijd begrepen dat dat is voor verfijning van de hulpen. Vind dat de regel wel geschrapt kan worden, zie het nut er niet van in om deze om te doen als je ze niet nodig hebt Als je het wel handig vind moet je ze natuurlijk gewoon om kunnen doen!

anydale

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 08:37

sophie_kurk schreef:
Ik heb ook altijd begrepen dat dat is voor verfijning van de hulpen. Vind dat de regel wel geschrapt kan worden, zie het nut er niet van in om deze om te doen als je ze niet nodig hebt Als je het wel handig vind moet je ze natuurlijk gewoon om kunnen doen!

ja sporen moest je verdienen, dat leerde ik altijd. Ik denk dat ze de regel kunnen schrappen, dan kan iedereen voor zichzelf uitmaken of die wel of niet met sporen zou gaan starten.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 08:44

ijslanderfan schreef:
Angeliek schreef:
Als je van die iniminie spoortjes aanhebt geeft het niks hoor.. Ik vind de regel wel goed..
Iemand die in het M zit behoort om te kunnen gaan met sporen.

Maar als je een paard hebt, dat al heel fel reageert op het been, dan vind ik niet dat je met sporen hoeft te rijden, dan word je paard nog heter. Ik vind het nergens op slaan dat je in de M met sporen moet rijden. Elk paard is toch anders?

Ik ken ontzettende hete paarden die niet heter van een spoortje worden, mits je ze goed gebruikt!!!!!!!!

En daar ligt het antwoord, mits je ze goed gebruikt.
Je kan een hulp fijner geven.

Ik rij zelf wel met sporen ook in de B!
Mijn paard is echt wel voorwaards genoeg van natuur, maar ik vind het fijn om net iets makkelijker stelling te vragen zonder dat de jury iets aan mijn houding ziet.

manzano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 08:45

Grappig topic om te lezen hoe iedereen tekst interpreteerd. Ik snap niet waarom iedereen van die KNHS regel maakt dat het eigenlijk in alle klasse verplicht zou zijn, maar dat er een uitzonderingsregel is voor de B en L.
Ik snap echt niet hoe je daar bij komt In mijn ogen staat er gewoon dat het VANAF de B toegestaan is (altijd dus!) en van het M verplicht, niks geen zogenaamde verplichting vanaf de B.

Het nut van een dergelijke regel zie ik ook niet zo.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 08:45

anydale schreef:
sophie_kurk schreef:

ja sporen moest je verdienen, dat leerde ik altijd. Ik denk dat ze de regel kunnen schrappen, dan kan iedereen voor zichzelf uitmaken of die wel of niet met sporen zou gaan starten.

Dat je ze moet verdienen ben ik met je eens.
Je moet eerst je been stil kunnen houden en zonder spoor een paard normaal kunnen rijden.

manzano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 08:52

Je sporen verdienen...de uitdrukking zal wel ergens vandaan komen Maar ja, zolang ze in de B wel mógen hoef je ze dus niet te verdienen. Want het MAG altijd, maar waarom het nou opeens MOET snap ik echt niet. Ik vind dat je als M ruiter ook best zonder zou mogen rijden.....als je hulpen niet fijn genoeg zouden zijn dan wordt je daar toch wel voor afgestraft in je punten.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 08:55

Wie zegt dat je als je B rijd met sporen je ze niet verdiend heb??

Ik heb dik 10 jaar zonder gereden en toen ik hoger op kwam moest ik mijn hulpen verfijnen.
Mijn instructisde rade me toen sproortjes aan omdat mijn been stil genoeg lag.
Ik heb ze dus wel degelijk verdiend terwijl ik nu gewoon B rijd.
En zo zijn e5r meer mensen die al een aantal jaar rijden voordat ze de sport ingaan.
Het heeft niks met niveau te maken vind ik.
Het heeft er mee te maken dat je je been stil houd.
Sommige B ruiters kunnen dat misschien wel beter dan Z ruiters..

manzano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 08:57

Oh zo bedoelde ik het niet hoor!! Sorry als het zo over kwam. Ik bedoelde meer in de zin van...het verdienen van het rijden met sporen doordat je in klasse stijgt.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 09:04

ja of niveau..
als je zelf gewoon een stil been hebt heb je een spoor naar mijn mening eerder verdiend dan als je stijgt naar een hogere klasse.

manzano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 09:07

Ja precies, ben ik met je eens. Maar ik zou er nog iets bij kunnen verzinnen dat er vroeger ooit eens een regel ingesteld zou kunnen zijn dat je bij de M je sporen wel verdiend hebt en dan daarmee zou mogen starten. Maar dat gaat niet op omdat het bij de B ook toegestaan is. Dat bedoelde ik er mee.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 09:07

ja dat klopt.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 09:11

De opmerking dat het in alle klassen verplicht is muv het B en L komt uit het feit dat de FEI sporen verplicht en alle landenreglementen daar een afgeleide van zijn. Geldt dus ook voor stang en trens bijvoorbeeld

manzano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 09:12

Lielle schreef:
De opmerking dat het in alle klassen verplicht is muv het B en L komt uit het feit dat de FEI sporen verplicht en alle landenreglementen daar een afgeleide van zijn. Geldt dus ook voor stang en trens bijvoorbeeld

Tnx voor de opheldering

hildetc

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 14:28

op een concours wat ik vorige zomer heb gereden (ik reed voor het eerst wedstrijd met mijn nieuwe paard wat ik altijd zonder sporen reed) kreeg ik wel commentaar dat ik geen sporen omhad, en dat was niet omdat ik grove hulpen gaf ofzo, maar ik kreeg gelijk vragen van de jury en die gaf aan dat het eigenlijk wel verplicht is.

anydale

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 16:24

daantjuhhh schreef:
Wie zegt dat je als je B rijd met sporen je ze niet verdiend heb??

Ik heb dik 10 jaar zonder gereden en toen ik hoger op kwam moest ik mijn hulpen verfijnen.
Mijn instructisde rade me toen sproortjes aan omdat mijn been stil genoeg lag.
Ik heb ze dus wel degelijk verdiend terwijl ik nu gewoon B rijd.
En zo zijn e5r meer mensen die al een aantal jaar rijden voordat ze de sport ingaan.
Het heeft niks met niveau te maken vind ik.
Het heeft er mee te maken dat je je been stil houd.
Sommige B ruiters kunnen dat misschien wel beter dan Z ruiters..

Ik weet nog wel dat k bij mn eerste verzorgpony pas spoortjes ommocht toen ik m'n benen super stil had liggen, dat bedoelde ik eigenlijk met het verdienen van sporen

WestBest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 00:59

Imo dient een spoor niet om je hulp te verfijnen (want bij een 'normale' hulp gebruik je je spoor niet), maar om je correctie te verfijnen...

_Natasja_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 15:50

WendyK schreef:
Maar wil je echt weten waarom sporen vanaf het M moeten, dan zou je toch degene die dat bedacht heeft aan zijn/haar jasje moeten trekken.

Is die persoon [geen idee wie het is] ondertussen niet dood?

_Dunja_

Re: sporen in de M verplicht, waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 17:03

Ik vind het ook een hele vreemde regel.
Ik rijd zelf zonder sporen maar ik heb een bijna 4 jarige en ga zondag ook pas voor het eerst starten in de B.

Maar een stalgenootje van mij is M1 met wp en die rijd altijd zonder sporen en het paard luisterd heel goed naar haar hulpen ik vind het dan zo raar dat ze met wedstrijden verplicht is om die sporen om te doen.

Equira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 19:40

natasja_84 schreef:
WendyK schreef:
Maar wil je echt weten waarom sporen vanaf het M moeten, dan zou je toch degene die dat bedacht heeft aan zijn/haar jasje moeten trekken.

Is die persoon [geen idee wie het is]
ondertussen niet dood?

Zou kunnen , maar wat ik eigenlijk bedoelde te zeggen is dat wij bokkers haast niet kunnen weten waarom die regel ooit bedacht is. Want regels worden meestal opgesteld zonder ze te motiveren, dus de regels worden van generatie op generatie bekend gemaakt, doormiddel van een regelement bijvoorbeeld, maar de motivatie achter de regels is meestal niet bekend.

memiro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 09:49

En als je je been dan echt niet stil kan houden (lees je spoor van je paard af) als je wel al M rijd zijn er altijd nog de kale sporen gewoon een soort ijzertje om je laars, als snap ik niet hoe je dan in de M bent gekomen :S

bietjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 21:28

als je paard nou hellemaal gaat flipen als je met rijden wat dan ?

blacky1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 21:53

Deze regel hoeft van mij ook niet, maar ik zie het probleem ook niet mits je de sporen goed gebruikt.

Je wordt wel verplicht ze om te doen maar niet om ze continu te gebruiken.

Flurk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 19:04

blacky1 schreef:
Deze regel hoeft van mij ook niet, maar ik zie het probleem ook niet mits je de sporen goed gebruikt.

Je wordt wel verplicht ze om te doen maar niet om ze continu te gebruiken.

zie het dan als een glimmend ding wat wat je uitrusting hoort

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 20:04

bietjuhh schreef:
als je paard nou hellemaal gaat flipen als je met rijden wat dan ?

Dan moetje waarschijnlijk toch iets aan je beenligging doen. Als jij nl je been mooi af laat hangen, hoeft de spoor je paard helemaal niet te raken en hoeft je paard dus ook niet te flippen. Want je paard flipt heus niet als hij jou heeft zien opstijgen met sporen om.

Volgens mij is het inderdaad zo dat het afgeleid is uit de FEI reglementen.
En als je er echt problemen mee hebt om er mee te rijden, moet je de meest kleine spoortjes zoeken die er zijn (er zijn er al van nog geen halve cm, daar hoeft je paard echt geen last van te hebben, een randje van je schoen, of het knopje achterop een rubber rijlaars heeft dan nl hetzelfde effect.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 22:14

komt het niet gewoon voort uit het tenue? Ik dacht tenminste van wel. Het hoort erbij dus aantrekken die handel. Net als de engelse optoming, het naar zitten de en veel te warme stijve jasje, de plastron de laarzen enz.
Als we dit soort regels wegstrepen dan rijd ik straks ook niet meer in mijn jasje.
Een spoor zit aan je hak. Die gebruik je alleen bij correctie. je paard kan er dus niet gek van worden. Ook een heet paard niet. Is dat wel het geval dan kan je dus niet goed genoeg rijden om wedstrijden te starten. klinkt bot maar zo zie ik het.
Of het een paardvriendelijke regel is is een tweede maar mensen met schoppende hakken moeten ze zoiezo harder straffen!!!